روايات

رواية قرار حور الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد

رواية قرار حور الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد

رواية قرار حور الجزء الثاني

رواية قرار حور البارت الثاني

قرار حور
قرار حور

رواية قرار حور الحلقة الثانية

:اتأخرت عليك
:لا اتفضلي اطلبلك عصير
:لو ممكن
:تمام ممكن اتنين عصير لو سمحت
:اتفضلي عاوزه تقولي ايه؟
:بصراحه انا فضلت الليل كله بفكر كويس في ارتباطنا سوى و..
قاطعها:عارف انك زعلتي من كلام امي امبارح بس انا ناوي ا….
قالت بسرعه:انا مش موافقه على الجواز ده
رد بصدمه:اييه!!
:اسفه انا مقدرتش ارفض امبارح قدام اهلي علشان مش عاوزه احرجهم قدامكم بس انا مش موافقه
:انا متفهم ده بس لو سبب رفضك شروط امي، فانا حابب اقولك اني مش هعمل حاجه غير بوافقتك، لان دي حياتك قبل أي شئ
:ايوه انا مش موافقه عليها لانها كده عاوزه تحبسني في البيت و انا هدمر حياتي بالطريقه دي
:تمام بصي انا مش هضعط عليكي في شئ، لاني من اول ماشوفتك حسيت انك من نصيبي، بس كله في يدك ممكن اخد فرصه تتعرفي عليا اكتر، وبعدها اللي تشوفيه موافق عليه
:امم تمام انا موافقه
:الحمد لله يبقى الخطوبه الاسبوع الجاي وخير البر عاجله ايه رأيك؟
:تمام موافقه
:طيب تعالي اوصلك
:لا شكرا انا هروح لوحدي
:تمام براحتك
وبعد مامر اسبوع اجه يوم خطوبه حور وحسن،حور كانت متوتره اوي لانها خطوبه كبيره وفيها ناس كتير وخايفه تحرج حسن قدم اهله وصحابه
:انا غيرت رأيي الغي الخطوبه
:الغي ايه ياحور ده كل حاجه بقت جاهزه حتي الناس كلها اجو
:بصراحه انا خايفه ومتوتره اوي اطلع كده قدامهم
:خايفه من ايه وبعدين انا مش مهم عندي حد يشوفك قمر كفايه في عنيا انتي قمر 14
:بجد ياحسن
:بجد ياحور اجهزي بقي بسرعه علشان انا كمان جهزت من بدري
:حاضر خمس دقايق بس
:هستناكي تحت اوك
:اوك
تحت كان حسن واقف مع اهله وصحابه وهو سعيد جدا
:الف مبروك ياعريس عقبال الليله الكبيره
:الله يبارك فيك وعقبالك انت كمان
:حسن امال خطبتك اتأخرت ليه؟
:زمانها نازله ياأمي
:ربنا يعدي الليله دي على خير ومتحصلش فضيحه بسببها
:امي لو سمحتي متقوليش عليها كده
:ماشي ياحسن هسكت اهو بس ابقى سكت باقي الناس لما يشوفوها
بعد وقت نزلت حور وكان خايفه ومتوتره اوي وامها جنبها بتدعمها
:ارفعي رأسك ياحبيبتي متخافيش انا معاكي
:انا خايفه اوي ياماما تعالي نرجع
:نرجع ازاي بصي حسن تحت اهو بيبص عليكي هناك
:فينه ياماما؟!
بصت حور على حسن وهو مركز معاها ونست كل الناس الموجوده وابتسمت بسعاده
:ممكن اخدها ياطنط
:اكيد يابني اتفضل
:احلا بنت في الدنيا ياحوري
:بجد ياحسن
:بجد ياحور عيوني
تقدم بها عند اهله وصحابه اللي اول ماشفوها انصدموا
:اقدملكم حور خطيبتي
:دي خطيبتك؟!
:ايه ياعمي مالك ايوه خطيبتي
:انت ازاي تخطب البنت دي انت مش شايف شكلها ايه؟!
:مالها يعني وبعدين انا شايفها قمر
:دي وحشه اوي ياماما شوفي شكلها ازاي وحش
:عندك حق ازاي حسن يخطب بنت زيها
:ماما هي دي خطيبه حسن اخويا
:ايوه هي
:وانتي ازاي توافقي عليها دي هتفضحنا وسط اهلنا وصحابي كمان
:وانا اعمل ايه اخوكي اللي مصمم عليها
:لا لازم تتصرفي مستحيل حسن يجوز البنت دي
:اتصرف ازاي انا حاولت معاه كتير بس هو برضو عاوزها
:تمام انا هتصرف معاها لازم اخرب الخطوبه دي بأي طريقه بقلمي نور محمد
بغضب:مش عاوز اسمع سيره خطيبتي على لسان حد فيكم واللي مش عاجبه يتفضل من هنا
:انت بتطرد اهلك علشان دي ياحسن انت اجننت
:لا مش اجننت ياأمي بس دي بقت خطيبتي وكرامتها من كرامتي يعني اللي هسمعه بيقول عليها كلمه انا هقف قدامه
:لا كده كتير ياسلمى انتي سامعه ابنك بيغلط فينا ازاي
:معلش اكيد ميقصدش حاجه مش كده ياحسن
:لا اقصد كل كلمه قولتها انتوا اصلا ناس بتحب المظاهر بس لكن جوهر الانسان مش مهم عندكم وانا خطيبتي عجباني اوي ومش مهم عندي رأي أي حد تاني فيها
:ايه ده ياسلمى ابنك بيغلط فينا علشان واحده متستهلش تبقى بنت اصلا واحنا غلطانين اننا اجينا نفرح معاه عن ازنك ودي اخر مره نحضر مناسبه لابنك تاني
:لا استنوا معلش حقكم عليا انا متمشوش
:عاجبك كده ياحسن فضحتنا قدام اهلنا والناس كلها
:ياأمي انا مقولتش حاجه غلط واصلا بكره يرجعوا تاني علشان مصالحهم اللي عندي دي عالم بتاعه مصلحتها بس
“وعند حور كان قاعده بعيد بتبص عليهم بدموع مكتومه وحاسه بزنب لانها سبب اللي بيحصل مع حسن دلوقتي وزعلانه عليه اوي”
:اهلا انتي خطيبه حسن؟
:ايوه
:اتشرفنا انا ابقى اخته هند
:الشرف ليا انا
:بصي بقى انا مش بحب اتكلم مع البنات امثالك لاني بقرف منهم بس عاوزه اقولك انك مستحيل تبقى مرات حسن اخويا
:علفكره امثالي الي بتقرفي منهم دول من خلقه ربنا يعني زيي زيك بس الفرق ان قلبي احلا واجمل من قلبك
:انتي بتردي عليا وكمان بتغلطي فيا انا يازباله طيب تعالي بقى اعرفك مقامك فين؟
قربت هند ومسكت حور من حجابها بعنف ونزلت فيها ضرب وحور فضلت تصرخ وهي بتحاول تبعدها عنها
وفجأه لقت شخص سحبها بقوة بعيد عن حور وضربها كف قوي رن في المكان كله قدام الكل
وقال بغضب عارم:انتي ازاي تمدي ايدك عليها
بخوف وصدمه:حسن انا….
يتبع…بقلمي نور محمد
رأيكم حسن اخد حق حور قدام الكل بس ياترى هند وامها هيسكتوا او لا؟

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قرار حور)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى