روايات

رواية قتيلة الحب الفصل السابع 7 بقلم رادين

موقع كتابك في سطور

رواية قتيلة الحب الفصل السابع 7 بقلم رادين

رواية قتيلة الحب الجزء السابع

رواية قتيلة الحب البارت السابع

قتيلة الحب
قتيلة الحب

رواية قتيلة الحب الحلقة السابعة

أنس بمناكشه: علي اخوكي بردو و فضل يزغزغ فيها و يضحك
لحد ما فجأة سمعو صوت دبة جامدة علي الارض جريوا علي الاوضه جوا يشوفو ايه حصل
شهد بصريخ: بابااا….!
####
بعد مرور ٣ شهور من وفاة أدهم
الكل مش مصدق و مصدوم أكتر ان ادهم كان عامل عملية قلب و من وراهم
سما من ساعة وفاة أدهم و هي مبتكلمش وحابسه نفسها في اوضتها و مبتكلمش مع حد أما رادين ف قاعدة عند المدام و حالتها اسوء من الباقي لانها كانت متعلقة بأدهم جدا
اما أنس و شهد فكانت حالتهم اهون من الباقي و أكثر ثباتا
#######
بعد مرور سنة ونص
لوللللولي …صوت الزغريط مالي البيت و البهجة رجعت تاني تعم بعد وفاة ادهم
فرح أنس و مي اليوم و الكل فرحان من قلبه ليهم و بيجهز لحضور فرحهم
رادين نقلت إقامتها مع خالتها تحت تجنبا لاي نزاع ممكن يحصل بينها و بين امها لان زي ما بيقولو كده جتتها نحست من الحصل قبل كده و سما معترضتش علي ده بالعكس كانت مرحبا جدا و حاسه براحه كبيرة بكون رادين مش موجوده في البيت لكن من جواها مفتقده وجود ادهم فقط لأن في نظرها كده البيت هيتلم شمله بيه
اوقات كان بيجي في بالها ليه مكنش رادين هي ال ماتت بدل ادهم و كان كل مشاكل سما اتحلت و عاشت بسعادة
#####
رادين: آه يا سوسو ( المدام رادين بتدلعها ) وجعتيني بتقرصييني من رجلي ليه …اقرصي العروسه
المدام: عشان تحصليها في جمعتها
رادين بضحك: انتي بتقولي ايه يا سو سو الكلام ده قدم من زمان و بعدين انا قاعدة علي قلبك مش ماشيه
سوسو: يعني مش هفرح بيكي قبل ما اروح لادهم طب حتي اطمئنو عليكي انك بقيتي في بيتك مع جوزك
رادين بتأثر: ربنا يخليكي ليا يا سوسو و يحفظك و يرحم بابا حبيبي و يجمعنا بيه علي خير في الجنة
الفرح خلص و الكل بيسلم علي عرسان
رادين لمي بدموع فرحه: مش مصدقه انه جيه اليوم ال اشوفك بيه عروسه يا حبيتي الف مبروك ربنا يهنييكي
مي حضنت رادين بكل حب: ربنا يخليكي ليا و ميحرمنيش منك يا أحلي اخت و صاحبه في حياتي
أنس دخل عليهم بغلاسه: بطلو نكد بقا يعني عزاء نعيط و فرح بردو نعيط و فالاخر الرجاله هي النكديه
مي بصتلو بنرفزة مصطنعه: والله قصدك اني نكديه؟؟
أنس بمناغشه: بقا كل القمر ده ينفع يبقا نكدي
و شاور عليها نفسه: ده انا ال نكديه يا حبتيي
الكل ضحك و عمت الفرحه القلوب
######
رادين : مين هو أبغض أهل الارض أيام سيدنا موسي؟؟
بنت من البنات رفعت إيدها و جاوبت : فرعون
رادين: صح
و كملت : طب أنتو عارفين أن فرعون أسلم في الآخر بعد كل ال عمله
الاطفال بصو ليها بصدمة
و فيه بنت ردت علي رادين : ازاي و هو من اهل النار و بعد كل ال عمله مع بني إسرائيل …
باقي الاطفال بصو علي رادين و ردو بردو بعض ردود من ،إيه الكلام الغريب ده ، اكيد يا مس انتي غلطانه في حاجه ،
رادين بعد ما سمعت كل الآراء و أتأكدت من أن تركيزهم معاها بكل جوارهم ردت
رادين: طب و مين قال إنه فرعون هيدخل الجنة و إنه مش من اهل النار
حد من الاطفال: يا مس ازاي و انتي بتقولي إنه اسلم و لا هو مأسلمش
رادين : لا هو أسلم و بدليل في القرآن الايه ٩٠ في سورة يونس
{حَتَّىٰ إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ﴾
الاطفال بقو مش فاهمين خالص و تايهين و هنا رادين قررت انها تحل ليهم اللغز ده بس تخليهم هما ال يفكروا لحد ما يوصلو لصح
رادين: طب هسألكم سؤال تاني يفهمكو. أمتي التوبه متتقبلش لو حد جيه يتوب توبته متتقبلش؟؟
الاطفال بصو لرادين بعدم فهم أكبر و كأن السؤال ده عقدهم مش حل ليهم حاجه
حد من الاطفال رد : بس ربنا بيقبل التوبه علطول ، لان ربنا مش يمل ان يغفر لنا حتي نمل نحن من التوبه
رادين فرحت انهم لسه فاكرين كلامها معاهم عن التوبه
رادين: بس فيه وقت التوبه مش بتتقبل فيه
الاطفال بصولها بذهول كبير و كأن عقلهم الصغير لا يحتمل كل كلام ال يختلف مع منظرهم عن الدين
رادين ببسمه : أهدو و انا هفهمكم براحه
الاطفال قعدو بهدوء و كلهم آذان صاغيه لفهم ال رادين هتقوله
رادين بشرح : أولا كده الوقت الوحيد ال لا تقبل فيه توبه العبد إن تاب و هو عند بلوغ روحه الحلقوم
يعني ايه ؟ رادين بتكمله يعني لما يكون الإنسان خلاص بيموت و روحه خلاص بتطلع و جيه يقول انا تبت ربنا مش بيقبل توبته …يعني انت متاح ليك تتوب في كل الأوقات و ربنا يقبل توبتك بس وقت تبلغ روحك الحلقوم خلاص مبقاش فيه قبول و باب التوبه يتقفل
حد من الاطفال رفع إيده يقول حاجه و كأنه استوعب مقصد رادين
الولد: يعني كده توبه فرعون متقبلتش و عشان كده مش هيدخل الجنة و هيفضل في النار
رادين ببسمه إنه الاطفال بدأو يفهمو المقصد بإستيعاب منهم بربط الكلام و دم شيء كويس ليهم
رادين: بالضبط كده ، فرعون كان خلاص بيموت و شايف ان كل موسي بيدعي ليه طلع صح يعني هو غلط و هو عارف انه غلط و مافيش مفر ده ربنا شق البحر لسيدنا موسي عشان يعبر من فرعون و جنوده
و لما فرعون جيه يتوب كانت روحه بلغت الحلقوم في توبته متقبلتش
الاطفال بصو لرادين بفهم أخيرا و كأن كان فيه غمام جهل و تم إنارة بصيرتهم بفهم
رادين : طب أنتو عارفين إن في حديث عن الرسول صلى الله عليه وسلم بيقول
عن ابن عباس رضي الله عنهما أن النبي – صلى الله عليه وسلم – قال : ( لما أغرق الله فرعون قال : { آمنت أنه لا إله إلا الذي آمنت به بنو إسرائيل } ( يونس : 90 ) ، فقال جبريل عليه السلام : يا محمد ، فلو رأيتني وأنا آخذ من حال البحر فأدسه في فيه ؛ مخافة أن تدركه الرحمة ) رواه الترمذي
يعني ربنا سبحانه و تعالي من رحمته كان ممكن يقبل توبه فرعون قبل بلوغ روحو الحلقوم انتم متخيلين ؟!!
يبقي فرعون أبغض أهل الارض و ربنا يقبل توبته ؟!! بس هو خد جزآه ال عمله في الاخر و هو من أهل النار ….
#####
رادين بحزن : يعني خلاص يا مي هتسافروا
مي بتأثر : علي عيني و الله يحبتيي بس أنا مضطر يسافر عشان الشغل و إقامته هطول و انا بصراحه مش عايزاه يبقا لوحده ف هروح معاه
رادين : ربنا يحفظكم لبعض يا حبيتي ابقي كلميني و اطمئني عليا انا مليش غيرك
مي بتأثر: متقوليش كده انا هفضل معاكي دايما و شهد معاكي و سوسو و مامتك
رادين بنبرة حزينه: مامتي …إذا حال انك عارفه البير و غطاه
مي: ما ربنا هاديها من وقت موت باباكم يمكن قلبها رق و عرفت قيمتك
رادين بحزن وإنكسار : ياريت
و الكل ودع أنس و مي المسافرين
#####
رادين و سوسو كانو قاعدين سوا في البلكونه و بيتكلموا
رادين : فكرك لازم اسمع كلامك و اطلع اقعد فوق
سوسو: لو عايزة رأي ف اه لازم عشان تقربي من امك شويه و الامور تهدأ بينكم
رادين: بس مبقاش فيه حد معايا خلاص أنس و سافر شهد و محدش بيشوفها و الوحيد ال كان بيحميلي خلاص راح
سوسو: جربي يا حبتيي و شوفي رد فعلها ايه و لو حصل منها حاجه صدقيني انا ال هقفلها
و بتحضنها طول ما انا عايشه هفضل في ضهرك
رادين: حاضر هسمع كلامك و أمري لله
######
بعد مرور شهرين
شهد: ماما انا نازله عايزة حاجه مني
سما : خلاص يحبتيي هتنزلي الشغل خلاص
شهد: اه اخيرا بعد عذاب في التدريب اخيرا عينوني
سما بحنان: ربنا يوفقك يحبتي و يعينك ، رغم اني رافضه انك تسافري و تتغربي عني و تروحي مصر بس طلما لمصلحتك مقدرش اتكلم
شهد و بتحضنها: هنزلكم اجازة خميس و جمعه و سبت متقلقيش يعني هتلحقي تشبعي مني
سما بحب: بس انا عمري ما أشبع منك
كل الحوار ده كان علي مرمي شخص معين جريح و مكسور نفسه ولو في نص الكلام ده يكون ليه
#######
رادين كانت قاعدة في اوضتها لحد ما لاقت الباب بيخبط
رادين: ادخل
سما بجمود و هدوء مصطنع: فاضيه اكلمك؟
رادين اعتدلت في جلستها: آه طبعا اتفضلي يا ماما
سما و قعدت قصادها علي السرير: عامله ايه
رادين: الحمدلله يا ماما و انتي
سما: الحمدلله، كنت عايزاكي في موضوع كده
رادين: أتفضلي
سما: في عريس عايز يجي يتقدم
رادين كانت لسه هترد لاقت سما سبقتها
سما: مش هغصبك اقعدي معاه و قرري براحتك
رادين استغربت جدا من طريقتها و هدوئها
لكن من جواها كانت مبسوطه
رادين: يا ماما بس انا
سما قاطعتها تاني بنوع من الصرامه : البنت في الاخر مسيرها الجواز و بعدين ما صاحبة عمرك فالاخر اتجوزت و سافرت
رادين: ياماما بس انا مش عايزة
هنا سما اتعصبت وهدؤوها راح:بقا انتي يبنت ال ٢٥ مش عايزة تجوزي امتا ؟!!
رادين بخضه من التحول ده: مش عايزة ياماما انا حرة
سما بعصبية: انا مش هفضل مقعداكي علي قلبي كتير و اصرف عليكي
رادين : بس انا ال بصرف علي نفسي و بعمل كل حاجه ليا و لو وجودي هنا مضايقك خلاص يبقا اقعد عن سوسو….و بعند لكن جواز غصب مش هتجوز غصب عني
سما و كل هدوء ال جواها راح و شدتها من شعرها: بقولك ايه يبت انتي انا شغل العوج ده ميمشيش معايا انا قلت حتي اقعدي معاه حتي دي رافضاها انطقي ماشيه مع مين مخليكي رافضه اي حد
رادين بعياط و نفاذ لصبر: آه آه خلاص سيبي شعري هسمع كلامك
سما و سابت شعرها: ايوا كده اتعدلي
العريس جاي الجمعه الجايه اعملي حسابك بقا و سابتها وخرجت
######
سوسو بعصبيه : ينهار هي وصلت لكده لاااا ده انا مش هسكتلها
رادين: اهدي بس يا سو و اسمعيني
سو: اسمع ايه ده ليلتها سودة معايا علي هي عملته ده هي فاكرة ان بعد أدهم ملكيش ضهر ده انتي وصية المرحوم ليا و لازم اصونك
رادين: عارفه يا حبتيي لكن اسمعي مني سيبنا نجريها و اقابل العريس و اطفشو بمعرفتي
سوسو و هديت و حبت الفكرة: موافقه لكن ترجعي تقعدي عندي هنا الظاهر ان ديل الكلب مبيتعدلش ابدأ
رادين بصتلها بإنكسار و سكتت
#####
رادين: حضرتك مطلق؟!!!
العريس ببرود: آه
رادين: بس انا مش عايزة اتجوز حد كان متجوز قبل كده
العريس: و مالو ده انا هعيشك ملكة
رادين: انا اسفه مش موافقة
العريس: متجيبيي طنط تحضرنا
رادين: لا هو ياريت حضرتك ترفض من ناحيتك انا اسفه مش موافقه
العريس ببرود و بيأكل من جاتو بجشع: اهو انتي الخسرانة حد في اناقتي و حلاوتي
رادين و ببتبصله بشمأزاز: لا ما هو واضح فعلا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قتيلة الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى