روايات

رواية في مستشفى الامراض العقلية الفصل الأول 1 بقلم يارا عبدالسلام

رواية في مستشفى الامراض العقلية الفصل الأول 1 بقلم يارا عبدالسلام

رواية في مستشفى الامراض العقلية الجزء الأول

رواية في مستشفى الامراض العقلية البارت الأول

رواية في مستشفى الامراض العقلية الحلقة الأولى

_ارجوك يا سليمان كفاية ضر*ب
سليمان بقس*وة:لا مش كفاية علشان تبقى تخالفى كلامى كويس وتخرجى بدون علمى
بصريخ ودموع:يعنى اسيب امى تعبانه انت اي يا اخى معندكش قلب ولا رحمه انت مر*يض..
سليمان بعصبية أثر هذه الكلمه :أنا مر*يض طيب والله لاوريكى..
دخل يجيب الحز*ام وكان دا في دخول بنته وابنه اللي جايين من المدرسه، البنت مسكت في ايد اخوها بخوف اللي كان عمره حوالى ١٥سنه
رحمة بدموع:الحق ماما يا فارس ..
فارس بعد عنها وراح تجاه أبوه ووقف قدامه:مش هسمحلك تضر*بها
سليمان بعصبية:وانت مين علشان تمنعني ابعد يلا احسن اطلع البلى على جتتك النهارده
الام وقفت قدام فارس بترجى:خد اختك وادخلوا اوضتكوا يا ابنى ومتعملش مشاكل ..
_يا امى هوا انتى جاريه عنده بيضربك عمال على بطال أنا بقيت راجل وقادر احميكى كويس..
سليمان بش*ر:طيب يا راجل تعلالى بقى..

 

 

ونزل فيه ضر*ب بالحز*ام ومحدش قدر يمنعه كان شوية على مراته وشوية على ابنه لحد ما واحد فيهم وقع على الأرض اثر خبطة قوية على دماغه..
_فاااارسسس…
فاقت من شرودها على صوت الممرضه وهى بتقول:يا دكتور المريض اللي في اوضه ١٠٨جاتله حالة هيا*ج شديد ومحدش قادر يتصرف معاه..
مسحت دموعها اثر الذكريات الال*يمه اللى عاشتها زمان واللى كان السبب فيها ابوها اللى كان سبب في دما*ر وتفك*ك عيلة كاملة…
قامت من مكانها وراحت تجاه الأوضة اللى الممرضة قالت عليها..
دخلت الأوضة واتفاجئت ان المريض مكس*ر كل حاجه حواليه حتى السرير مسلمش منه …بصت للممرضه وشاورتلها تمشي..
بصتله بقلة حيلة:انت تانى يا آسر..احنا مش اتفقنا بلاش اللي بتعمله دا علشان تخف بسرعه..
آسر:انتى لى مش قادره تفهمىىى انى مش مريض أنا مش مريض ومسك المله بتاعت السرير وكسر*ها على الأرض أنا مش مريض مش مريض..

 

 

رحمة بهدوء وابتسامه:ومين قالك انك مريض أنا بس محتاجه اقعد معاك شويه واسمعك وانت رافض تتكلم مع انك لو اتكلمت دا هيساعدك كتير…
وقربت منه ومدت ايديها ليه:ومفيش مانع لو بقينا صحاب واوعدك أن كل اللى هتقوله هيكون سر بينا ..
آسر هدى شويه وبصلها باستغراب وبص لايديها بعدها عنه واتكلم بانهيار:لااا انتى زيهم انتى زيهم هم عملوا معايا كدا مدتلهم ايدي وفي الاخر ضحكوا عليا وجابونى هنا مع انى مش مريض ..وقبلها خدوا منى اعز ما املك خدوا عيلتى ..
رحمة:نعم عيلتك !

 

 

آسر بصلها بضعف وقعد على الأرض مكانه:ايوا عيلتى مراتى وابنى عملنا حادثه وراحوا فيها وبعدها اخواتى ضحكوا عليا وجابونى هنا صدقيني انا مش مريض هم اللى مرضى هم السبب في كل اللي حصلي دا وبصلها باستهزاء ودموع اخواتى اللى المفروض يكونو سند وضهر ليا هم اللي طعنونى في ضهري وخدوا كل حاجه منى ومكتفوش بدا وكانو سبب في دخولى هنا..
رحمة افتكرت اخوها اللى ما*ت قدام عينيها بسبب ابوها ..
في الوقت دا اتأكدت أن اللى مش جوا المستشفى هم المرضى الحقيقين لكن في برا مرضى حالتهم اسوأ بكتير لكن متنكرين في زي العقل…
آسر باستهزاء:استغربتى مش كدا عرفتى انى مش مريض عرفتى أنكو حكمتوا عليا بالاعدام ..
رحمة بهدوء:أنا كدكتورة عمري ما حكمت على حد من وجهة نظر الكلام اللى مكتوب قدامى لازم اسمع لانى عارفه كويس اى اللي بيحصل برا وكلنا عيشنا ظروف زي دى علشان كدا بكلمك كأنسانه وبقولك انى مستعده اساعدك بس في المقابل انت كمان تساعدنى
_انا مستعد لأى حاجه بس أخرج من هنا..
_تمام اتفقنا…
ومدت ايديها ليه:صحاب
_صحاب!

 

 

استمروا على الحال دا حوالى شهر وأسر كل يوم منتظر اليوم اللي هيخرج فيه وكل يوم رحمة تقوله قربت قربت لكنه كان من جواه حاسس انها مش هتقدر تعمل حاجه..
وفي يوم كانت قاعده في اوضتها ودخلت عليها الممرضه بسرعه:الحقى يا دكتوره أسر هر*ب!

يتبع…

لقراءة الفصل التال : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية في مستشفى الامراض العقلية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى