روايات

رواية فيروز المالك الفصل الأول 1 بقلم أسماء صالح

رواية فيروز المالك الفصل الأول 1 بقلم أسماء صالح

رواية فيروز المالك الجزء الأول

رواية فيروز المالك البارت الأول

رواية فيروز المالك الحلقة الأولى

فيروز: مش تحاسب يا استاذ انت احو’ل؟؟
الشخص ببرود: انا اللي احو’ل برضو انتي اللي خبـطتي فيا.
واكمل كلامه بمعا”كسة فيروز وغمز*لها
:وبعدين الصغنن ده متعصب لي ع الصبح كده ده احنا لسه في أول يوم
اتعـصبت فيروز من كلامه ولسه هتز’عق وقفتها ليلي
ليلي:
يلا بينا يا فيروز خلاص سيبك منه مش عايزين نعمل مشا*كل اول يوم في الجامعة
بصت ليها فيروز بعصبية وسابته ومشيت
….

 

 

في شركة الهلالي
مالك بعصبية : أنا مينفعش الكلام ده معايا انت بتهزر أنا اتفقت معاك ع تصاميم وتتنفذ متنفذتش ليه ؟؟!
وكمل بز”عيق وصوت عالي: تنزل دلوقتي للعمال وينفذوا التصاميم بأسرع وقت فاهممم
مساعده الخاص: فاهم.مم يا يوسف بيه
مالك تنهد بتعب : تمام
طلع من مكتبه وسابه وخرج
..
وقف مالك قدام شباك مكتبه بضيق:
نسرين اعمليلي بحث عن الملفات اللي ماتنفذتش وحضريلي ملفات الاحجار الكريمه والدهب
نسرين: حاضر يا يوسف بيه تؤمر بحاجة بتانية
مالك بتنهيدة حزن : روحي انتي ع مكتبك دلوقتي ومدخليش حد عليا
نسرين باستغراب: حاضر

عند قصر زاهر الهلالي
عبد الرحمن والد مالك: في اي يابابا مالك زعلان كده ليه عايز تقولنا حاجه
الجد زاهر بحزن: ايوه في حاجه كنت مخبيها عليكم ولازم تعرفوها
عم يوسف فاروق بقلق : خير يا بابا قلقتني في اي ؟
الجد بحزن:
لازم تعرفوا أن فريدة مرات اخوكم أكرم الله يرحمه قاعدة هنا هي واولادها وعرفت مكانها من فترة قريبة وانا مراقب تحركاتهم هي واولادها ولازم تشوفنا
عبد الرحمن :
:انت بتقول اي يابابا يعني هي قاعدة هنا في مصر مقلتش لي يا بابا واحنا كنا بندور عليها هي وعيال اخويا
فاروق بكر’ه: انت بتقول اي عايزها تيجي هنا انت عارف إحنا بقالنا كام سنه مشفنهاش ولا نعرف حتي ولادها دلوقتي
عايزها تيجي وتمتلك البيت كله

 

 

الجد بز*عيق :
:اخر”س انت اتجـ.ننت انت عارف بتتكلم ع مين دي مرات اخوك يعني لازم تشوفها وتعرف مكانا ليها في البيت ده زي ما ليك انت واخوك انت فاهم…
عبدالرحمن :
اهدي يا بابا هنشوف الموضوع ده بعدين متقلقش ومتتعصبش علشان صحتك يا حبيبي
تحدث زاهر بتعب وهدوء: أنا هجيب مرات ابني واخوكم هنا في القصر وهتعيش معانا وهتاخد حقها زيكم هي واولادها
ومفيش كلام تاني وده اخر كلام عندي
قام فاروق بغضب وسابهم وطلع بره.
..
عبدالرحمن: براحة يابابا ع فاروق انت عارف شخصيته كويس يعني مش غريب علينا.
زاهر وهو بيقوم : أنا عارف اخوك كويس وعارف كر*هه ل مرات اخوك ربنا يهديه
لم يرا زاهر اولاد ابنه من 10 سنوات منذ مو*”ت ابنه اكرم بحا’ دث وهو ذاهب الى عمله
..
عند فيروز وليلي
:داخلين كافتيريا قريبة من الكلية!

 

 

فيروز وهي بتتكلم مع ليلي وعربية معدية جنبها.
صر*خت فيروز لما السيارة قربت منها
فيروز بصوت عالي :
انت اتهبـ”لت بتسو’ق بطة..مش تسو’ق كويس كنت ههموــ
ت
ليلي: يالهو’ي يا فيروز خلاص لازم تلـ”مي علينا الناس كده
فيروز كانت في عالم تاني شافت اللي بينزل من سيارته:
سرحت بجماله ووسامته
ليلي :
فيروز.. سر’حتي في ايه
فيروز بسىرحان : هاا ايه مسر’حتش يخر’بيت جماله.
ليلي واقفة بقلق : فيروز انتي اتج*ننتي يا حبيبتي بتكلمي نفسك
سواق سيارة: أنا اسف يا انسه مأخد’تش بالي منك
تقدم الشخص بيكلم فيروز اللي كانت بعالم اخر:
انتي كويسة حصـ”لك حاجه
فاقت فيروز من شرودها:
هااا كويسة اي أنا كنت هموـ”**ت ..كنت في المستشفى دلوقتي وامي واخويا وصحبتي بيب*كوا عليا ويحص”لي غيبو*بة واقعد بقي شهر ولا شهرين وانا في غيبو*بة والله اعلم افو”ق منها ولا لا
وقفت الناس في الشارع وبيبصوا عليها:
مالك بعصبية : خلصتي حدوتة اخر الليل دي
انتي محصـ”لكيش حاجه واهو زي القردة كويسة
قاطعها سواق السيارة : أنا اسف يا مالك بيه مأخد’تش
بالي منها.

 

 

مالك لسو’اقه: محصلش حاجه يا عم محمود اركب انت العربية
وبص لفيروز بإعجاب: أنا اسف
ليلي: خلاص بقي يا فيروز يلا نمشي
فيروز بزعيق: فرحان بالعربية ماشي يد*وس الناس إنسان مستـ”فز بس مز وامور اوي
بصت ليلي ع فيروز وضحكوا….

حط ايده ع قلبه وغمض عينيه وشاف حاجة من طفولته وفتح عيونه بسرعة
وبقلق : هو فيه ايه ليه حا”سس اعرفهاوو..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروز المالك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى