روايات

رواية فيروز المالك الفصل الثاني 2 بقلم أسماء صالح

رواية فيروز المالك الفصل الثاني 2 بقلم أسماء صالح

رواية فيروز المالك الجزء الثاني

رواية فيروز المالك البارت الثاني

رواية فيروز المالك الحلقة الثانية

وصلت فيروز البيت لقت اللي بيقر*ب منها بغضب.
عند زاهر الهلالي..
دخل مالك الڤيلا سمع صوت والدته طالع من المطبخ:
وجد والدته مع الخدم فى المطبخ تساعدهم وتطبخ معهم
(والدة مالك هدي..40سنة..امرأة جميلة وبسيطة وطيبةجدا)
مالك بيمـ.سك ايدها با”سها بحب:
يا حبيبتي كل ما اجي الا’قيكي في المطبخ كده اخا’ف عليكي كده انا وغمز*لها
هدي بضحك :هههه يا واد يا بكا”ش ثبتني يا واد بكام كلمه

 

 

مالك: هههه حبيبيتي يا دودو
بابا فين وجده محدش قاعد في الصالون بره
هدي بتنهيدة : ابو”ك راح المصنع وجدك راح ينام شوية وعمك خرج من شوية اكيد راح شركته
مالك باستغراب : هو في حاجه حصلت ولا ايه.؟
هدي: مش عارفه أنا كنت بره جيت لقي”تهم بيز*عقوا في المكتب جدك وابو”ك وعمك
مالك بقلق من كلامها: اكيد في حاجه حصلت معاهم.
أنا هروح انام شوية يا ماما وهنزل ع العشا
هدي بحب: ماشي يا حبيبي روح استر’يح
..
فيروز وقفت بقلق من قر”ب سليم سا”بته وجر’يت بخوف
طلعت جري ع السلم فتحت باب الشقة ودخلت مسرعة .
سليم بنفاذ صبر منها: أنا جبـ”ـت اخري معاكي يا فيروز
انتي هتكو”ني ليا* وبس واشو’فك بعدين هتر”فضيني تاني ازاي؟؟

فيروز دخلت الشقة بتسند ضهر”ها ع الباب بخوف
: اااه ياربي الحمدلله موقفنيش هحاول انسي وابعده عن تفكيري.
فيروز بدخول : انتوا يا بشر روحتوا فين مفيش حد ولا ايه؟
والدة فيروز من المطبخ: تعالي يا فيروز أنا هنا

 

 

فيروز بتستنشق بتلـ’ذذ: اممممم الله انتي عاملة مكرونة بالبشاميل لاااا أنا كده أضـ.عف يا فوفه
ضحكت فريدة : هههه روحي غيري هدو”مك اكون حضر’ت الاكل ويكون اخوكي جيه من بره .
__ ماله احمد بتجيبوا سيرتي ليه.. دخل احمد لهم…
فريدة: جبت العيش
احمد : ااه اهو…خد”ي يابت يا هبـ.لة انتي حط”يه ع السفرة
فيروز بتهر*ب لاوضتها: سوري تعبا”نة مقدرش اشـ”يل العيش ح”طه انت يا ميدووو
أحمد بعصبية :ماشي يا فيروز هرد”هالك
فريدة بتحط الاكل ع السفرة: بطلوا بقي منا”كفة مع بعض انتوا كبرتوا
يلا تعالوا الاكل جاهز
..
في مكان ع البحر قاعد بعصبية..بيقعد جنبه صحبه :
متنسا’ها بقي يا صاحبي في ايه كل ده من ح”تـة بت قالتلك لأمش عايزاك يا معلم.
سليم بيطـ”في السيجا*رة ع الأرض بغضب: أنا عا”يزها ياسلطان وها”خدها واتجوزها غصـ”ب عنها تمام.
..تاني يوم..
عند زاهر مجمع العيلة قدامه بقوة:
زاهر : انتوا عارفين انا بقالي مدة بدور على مرات ابني هي واولادها..وهيعيشوا معانا واللي مش عجبه يمشي من القصر ده فاهمين.
سميرة(زوجة فاروق). بلو”ي بقـ.ها بكره : وهي كانت فين الهانم لما اختفت فاجأه كده عايز”ها تيجي دلوقتي تعيش معانا بعد السنين دي كلها.
هدي : كانت مختفية يا سميرة وظهرت انتي بقي مد”ايقة

 

 

ليه؟ وتعيش معانا ونخفف عنها التـ”عب اللي شا’فته
لوحدها وهي واولادها
عبدالرحمن: هي هتيجي تقعد في البيت وتعيش فيه زيها زيك واكتر يا سميرة.
مالك بعصبية: ياريت محدش يعترض الكلام ده وانا وجدي هنروح دلوقتي لهم خلص الكلام..
نيرة (بنت عمه) بشر*:خلاص يا مالك عرفنا يعني هتج*يبوا الملكة.
فاروق بحدة : نيرة اسكتي
نيرة ببرود:أنا رايحة اعمل شوبينج مليش في كلامكم ده باي.

فيروز بتتمشي لقت اللي بيـ”شد ايديها بغـ*ل: استني عايز اتكلم معاكي
فيروز بتوتر: بعد ايدك دي ومتوقفنيش تاني فاهم.م
سليم بغضب: لازم تعرفي انك ليا ومش هتكوني لحد تاني انتي فاهمة .
فيروز بسخرية: شكلك بتحلم كتير ابعد عني.
سليم بيقر*ب منها بخبث وبيـ”حط ايده ع و’شها : وانتي بقي هتعمل يلي اي يا صغننة انتي
اقترب منها اكتر: ايه خفـ”تي مني كنتي من شوية بتتكلمي بعصبية مالك سكتي .

 

 

ضر*بته بالقـ’لم وزا”حته بعيد عنها وسا”بته..
سليم بغضب : انتي ليا بجد مش هزار ..افكر بقي هخطـ”فك امتي وهتجو’زك غصـ”ب عنك….

وصل مالك وجده قدام باب شقة.:الباب بيتفتح..
فريدة: ايوا مين حضراتكم وعايزين مين وو
سكتت فريدة لما شافت زاهرالهلالي واقف قدامها بدموع وو.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروز المالك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى