روايات

رواية فجر الشاهين الفصل الثامن 8 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الفصل الثامن 8 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الجزء الثامن

رواية فجر الشاهين البارت الثامن

رواية فجر الشاهين الحلقة الثامنة

مزق شاهين الوصفة الطبية ورماها وهم بالمغادرة..
فجر ششاهييين…لم يجيبها أولاها ظهره وغادر بصمت..
نهضت بسرعه وامسكت يده والله كدب ياشاهين انت مصدق..
ابعد يدها بهدوء نامي والصباح رباح..
فجر والله..
شاهين نامي يافجر نامي تصبحي على خير..
مر يومين وشاهين لم يتكلم مع فجر ولم يقابلها ابدا
فجر تعيش على اعصابها لاتعلم ماهو مصيرها ..
صمت شاهين يقتلها هل حقا شك بها…
لماذا هذا الصمت..
لماذا لا يأتي إليها …
هل هذا الهدوء ماقبل العاصفة
هل هذه نهايتها ..
هل يخطط للتخلص منها …
هل هو مجبر على الصمت بسبب الثأر…
لم تستطيع النوم طول يومين وهي خائفه…
حتى قررت مواجهته ومعرفة مصيرها..
انتظرته حتى وقت متأخر من الليل..
رأته وهو ينزل من السياره صعد واراد الذهاب لغرفته لكنها وقفت امامه…
فجر قطعت طريقه ووقفت بارتباك امامه..
فجر بدموع انت مصدق الكلام اللي قاله الحكيم عني..
شاهين قال اي..
فجر اقتربت منه شاهين انا والله معرفش اي حاجه..قاطعها شاهين
شاهين وانا مطلبتش اي مبرر منك .
فجر شاهين حقك تسأل وتتاكد..
شاهين انا عارف الاجابه كويس ومتاكد منها ..
فجر بشهقات اني مظلومه ياشاهين يمكن الحكيم غلط او اي حاجه تانيه..
شاهين تنهد بتعب ودخل غرفتها..لتدخل خلفه..
شاهين انا متأكد انك مش حامل ولو كنت شاكك فيكي واحد بالميه مكنتش تاخدي نفسك دلوقتي..الخاطية عندنا عقابها الموت..فهماني..
ففجر هزت راسها براحه ططب اني عاوزه افهم..
شاهيت مش مهم..
فجر..مش مهم اي..
شاهين مش مهم تفهمي ومتشغليش بالك تاني..نهض من مكانه في حاجه تانيه.
فجر هتروح فين..
شاهين هطلع ارتاح بؤوضتي..
فجر ….
خرج شاهين الى غرفته وكان يفكر بفعل شيء ماااا..
لكن فجر في ذلك الوقت قررت الاستماع لكلام والدتها وتنفيذ خططها لم تعلم لماذا أرادت أن ترى الحب بعيني شاهين لها لاول مره ترغب بأن توقع شاهين بحبها ..
ترغب باهتمامه ..تجاهله لها ازعجها او ربما اغاظ الانثى التي بداخلها..
*********
في السياره
خالد مبسوطة..
زينه اوووي اوووي احنا هنزورها كل يوم مش كده..
خالد بصدمه كل يوم اكيد لا مش هفضل كده رايح.جاي لاطبعا خدتك النهارده عشان امبارح شفتك زعلانه ..لكن متتعوديش على كده..
ضمت ذراعيها الى صدرها بضيق ..
خالد بضحك وده اي بقى ده..
زينه متكلمنيش ياخالد..
خالد اتسعت عيناه .. لا والله .. بنت انتي هتجننيي
زينة أدارت وجهها عنه بابتسامه
خالد ماشي حسابنا في البيت ..
ليقود السياره بصمت وهو يتذكر كلام والدتها..
فلاش باك
والدة زينه انا عارفه انها هتتعبك معاها هي لسه عيله وعايزه اللي يتحملها ..
.الحج نعمان عاش طول عمره يتمنى حتت عيل وبعد عشر سنين جواز ربنا كرمنا بزينه ودلعناها قوويي عشان كده بتشوفها شقيه شويه.
ابتسم خالد شقيه شويه دي في يومين بس جننتني..
والدة زينه بحرج حقك عليا ياابني اني والله هبهدلهالك..
خالد بحرج لا مش قصدي كده انا بهزر زينه مفيش زيها ..
ابتسمت والدتها برضى ربنا يكرمك ياولدي والله شاهين كان عنده حق لما قالى محدش هياخد باله من زينه الا خالد..
خالد بشك شاهين قال كده..
والدة زينه ايوه ..اني اقوم اكلم زينه واوصيها عشان تسمع كلامك ..
باك..
زينه خالد ياخالد..
خالد هااا في اي..مش من شويه .. متكلمنيش ياخالد ومخصماك ياخالد
زينه بضحك منا كنت بهزر معاك ياخالد..مش حمل هزار
خالد بضحك اه بتهزري اه ماشي عاوزه اي..
سبلت زينه بعينيها بطفوله بص هناك مشبك انا عايزه منه..
خالد بضحك وانا قلت بتهزري برضو..
بطفوله ياخالد عشان خاطري.والنبي والنبي…
خالد ماشي ماشي..يابت نعمان هجبلك اللي انتي عايزاه بس تتهدى بقى….
************
سليم بارتباك في اي..
امينه بحرج ممش نصلي ..
ابتسم سليم برضى اه اكيد هنصلي..عشان ربنا يباركلنا بحياتنا الجايه..
تأمم سليم بها وعندما فرغ من الصلاة وضع يده على راسها..وقال الدعاء ثم امسك يدها بحنان..
كانت تنظر الى الارض بحرج وتوتر ..
سليم النهارده اول يوم لينا مع بعض وبقيتي مراتي عايزك متخفيش من حاجه وانتي معايا ولما حد يزعلك حتى لو انا تجي تشتكليلي ماشي..
هزت راسها بهدوء..
سليم وكمان امي ..امي عايزك تاخدي بالك منها وتسمعي كلامها امي طيبه فهماني وهتحبيها .ليكمل بابتسامه اصلا هي حباكي قوي..
اتسعت ابتسامتها وهي تهز راسها..
سليم مش سامع صوتك اتكلم عاوز اسمع صوتك..
امينه ان شاء الله هسمع كلامها هي زي امي ..
سليم قبل باطن كفها وده العشم يابت الاصول..
حاولت جذب يدها بحرج لكنه منعها ونهض ليجذبها وتقف معه شعرت بالارتباك والحرج لكنه احاط وجهها بكفيه هامسا انت جميله قووي دنى منها وهي تشعر بدقات قلبها ستنفجر وووو
*********
بعد مرور يومين شاهين بمكتبه وقفت شروق امام مكتبه بارتباك وقد تزينت وارادت التقرب منه لتسمعه يتكلم على الهاتف
وهو يتحدث بالهاتف..
شاهين مش كفايه بقى وترجعي لبيتك..
…….
شاهين ياام سيف وحشتيني..وسيف وحشني..
…….
شاهين بضحك لا انتي اكتر من سيف مش انتي امه..
……
شاهين ماشي ههملك برحتك لكن مفيش مروح عند اهلك تاني فهماني..
……
لاحظ بوجود احد خلف الباب ..
شاهين ماشي هكلمك بعدين خدي بالك من روحك ومن سيف ولو عوزتي حاجه كلامني..
….
سلام…
اراد شاهين ..شاهين النهوض لكن سمع طرقات على الباب..
دخلت فجر بتوتر وهي تحمل الشاي…
رمقها بنظره باستغراب..
فجر تقدمت نحوه لتخترق رائحة عطرها انفه اغمض عينيه يتنعم بهذه الرائحه ..وضعت كوب الشاي امامه..
وابتعدت ..وقفت تفرك يديها ..فجر عملتلك كوباية شاي..
شاهين باستغراب تسلم ايدك..
فجر…
شاهين في حاجه تانيه..
فجر….
شاهين هتفضلي ساكته كده..كتيرر
فجر بتحبها..
شاهين هي مين..كوباية الشاي
فجر عبله..
شاهين عبله مراتي..اكيد هحبها..
فجر بس انت اتجوزتها غصب عنك..
شاهين وانتي سمعتي الكلام ده فين..
فجر …..
شاهين بتنهيده اه اتجوزتها بالغصب صح بس قدرت بحبها وحنانها وطاعتها تاخد مكانها بحياتي وبقلبي..
فجر يعني بتحبها….
شاهين هو ده الحديت اللي عاوزه تتكلمي فيه..
فجر بتسرع لاا اني بس عاوزه افهمك..
شاهين متتعبيش روحك محدش يقدر يفهمني..
فجر اقتربت منه بخجل وابتسامه بس اني مراتك…ولازم افهمك
شاهين رفع حاجب باستنكار وهو يراها تتجرأ اكثر وتقترب منه..
فجر بخجل من نظراته حاولت اخفائه محتاج حاجه تانيه..
شاهين جذبها ليجلسها على قدميه ويدفن وجهه يستنشق رأئحتها..
وجدها متقبله لما يفعله لكنها لازالت تشعر بالخجل..
ابتعد عنها بهدوء وابعد خصلات شعرها عن وجهها..
لم تنظر اليه عضت شفتها ونظؤت الى الارض . اكتست وجنتيها الحمره ..حاولت النهوض لكنه منعها
ابتسم وهو يرى خجلها الذي يجذبه اليها اكثر.. قبل*ها قبلة طويلة اظهرت لها مدى رغبته الشديده بها ارضت لمساته ولهفته اليها غرورها كأنثى فهو لم يستطيع مقاومتها..
ابعتد عنها بانفاس متسارعه اطلعي الاوضه ثواني وهحصلك نهضت بخجل وابتسامه تر تسم على شفتيها واسرعت الى غرفتها وهي تعدل ثيابها..جلست على سريرها بتوتر هذه اللحظه التي كانت تهرب منها منذ زواجها قد حانت.
.لن يكون هناك مجال للتراجع ..
خوفها هذا غير مبرر فشاهين زوجها ووالدتها محقه فلن تجد شابا اكثر رجولة وشهامه ووسامه وتفهم كشاهين.
.يكفي انه صبر عليها طوال هذه المده كانت هذه كلمات فجر لتحفز نفسها على اتمام هذا الزواج..
لكن هل سيقع بحبها يوما انه يحب زوجته.
.مالذي سيحل بها بعد ان تنجب الطفل.
تناقضات في تفكيرها جعلها تشعر بالتشويش..
دخل شاهين ليجدها شاردة الذهن اقترب منها وجلس خلفها ازاح شعرها الى الجهة الاخرى قبل عنقها شعرت بانفاسه الدافئه..
ادارها اليه ووجد الحيره بعينيها..
شاهين حرك يديه على وجنتها ليقول بهمس..لو مش جاهزه مفيش مشكله..
فجر حركت رأسها بالنفي..ليقترب منها وووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فجر الشاهين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى