روايات

رواية فتون الفصل الخامس عشر 15 بقلم فيولا عماد

رواية فتون الفصل الخامس عشر 15 بقلم فيولا عماد

رواية فتون الجزء الخامس عشر

رواية فتون البارت الخامس عشر

رواية فتون الحلقة الخامسة عشر

:اي يحضرة الرائد هتقلقني عليك و
فتون بصدمة:بابا
مالك باستغراب: بابا مين يفتون ؟
:انا يحضرة الرائد ابقا ابوها يعني انا حماك و والد المدام انا اللواء أحمد سالم العامري
مالك باستغراب:انا اسم مراتي فتون سيد برعي ازاي حضرتك
احمد والد فتون :انا كان عندي 20 سنة شاب طائش في كلية الشرطة اهلي ناس معروفة في العالم كله لأنهم بيملكوا نص شركات مصر للهندسة و اي حاجة عوزها بتجيلي ف كنت طالع من كلية الشرطة بعربيتي و خبط بنت في قيمة الجمال و الرقة نزلت خدتها للمستشفي و قعدت لحد م فاقت و حكتلي كانت بتجري من عمها عشان عاوز يجوزها ل واحد بتاع حشيش في المنطقة الشعبية اللي عايشة فيها ولما سالتها عن ابوها و امها قالتي أنهم متوفين من و هي عندها اربع سنين و هي كان عندها في وقتها 19 سنة يعني انا كنت اكبر منها بسنة المهم انا عرضت عليها أن اجبلها شغل و هي قالت موافقة ومش هرجع البيت تاني و فعلا انا جبتلها شغل بس كان بعيد عن اهلي و قالتلي هبات فين ف جبتلها الشقة اللي كان ابوي عايش فيها قبل م يتجوز و سكنت فيها و مر عليا انا وهي مفيش لا كلام ولا مقابلات لمدة شهر و نص هي اشتغلت في الفندق و قعدت ف الشقة لحد اليوم اللي جمعت فيه حق نص الشقة و خليت البواب يكلمني و انا كنت بستنا بس البواب يكلمني عشان يقولي أنها عوزاني و رحت فعلا و لسه بنتكلم و اقولها مستحيل اخد فلوس كان ابويا وصل الشقة و شافنا هناك و طردني برة الشقة و منعني ادخل القصر و بعدها خدت امك و وصلنا عند المأذون انا كنت بحب امك بس لما

 

المأذون جه يكتب قولتله اكتب اسم العريس سيد برعي مش احمد العامري وقتها امك وافقت و بعد كده عشنا حياتنا عادي انا وامك حبينا بعض اوووي لحد يوم اللي امك عرفت أن رجعت الشغل و بقات ظابط شرطه و رجعت ل امي و ابويا وقتها امك فرحت قالت فتون هيبقا ليها أهل بس انا كسرتها و طلقتها انا كنت وحيد امي وابويا و شخص مدلع طائش انا مستحملش اعيش الحياة اللي كلها تعب انا عشت عمري ف الرفاهية انا عارف ان اناني بس حب امك كان اقوي انا ردتها بس قولتلها هعيش معاكي ايام في الاسبوع امك وافقت و ردتها لعصمتي و عشت معاها ايام الاخير و جبنا طفل و هي أصرت يبقا اسمه احمد و بعدها توفت انا عارف ان أنا اناني و لا ينفع اكون اب و لا حتي استحق اي حاجه و لا حتي استحق امك في حياتي بس ربنا واحد اللي عارف معزتها و معزتك انتي واخوكي فقلبي قد اي أنا آسف و سامحيني ارجوكي سامحيني انا
فتون بدموع: انت عارف امي عاشت اي و احنا كنا عايشين ازاي تعرف امي ربتني ازاي و الفلوس اللي انا اتعلمت بيها و اكلنا و شربنا و حياتنا كنا عايشنها ازاي انا مش هقولك انا مش مسامحك و الكلام ده لا انا مسامحك و هحترمم زي م كنت يحترمك و انت سيد برعي عشان امي بس و عشان اخويا بس انا مش هسمحلك تاخد احمد أو حتي تعرفنا علي والد و الدة هم دول سبب بعدك عن امي و عننا و احنا عايشين مع مالك و مبسوطين و شكرا ليك ي سيادة اللواء علي مجيتك لجوزي
احمد بدموع :حقك عليا انا و
فتون بمقاطعة :نورتنا بس مالك تعبان و حابب يرتاح بعد اذنك

 

نظر احمد لها بدموع و حزن و خذلان هو كان عوز ياخدها ف حضنه يقولها انو اسف وان اكتر واحد ندمان في العالم انو بعد عنهم هو بيكره اليوم اللي اتولد فيه هو مش عوز اي حاجة من الدنيا غيرها هي وأخوها
و ذهب لذلك البيت الذي تجمع فيه الذكريات بينه و بين والدة فتون 🥹❤️
__________________
مالك بحزن:قربي
فتون و ترتمي بحضنه بدموع:سبنا عشان الرفاعية و العز و احنا كنا تعبانين و شقيانين امي كانت بتشتغل في فندق ليوم وفاتها يعرف هو كده يعرف امي كانت بتصرف علينا منين يتاكلنا منين تعليمي كانت بتجيب فلوسوا منين يعرف أننا لما كن نطلع فرح لحد من الجيران و نشوف الزوج و الزوجة بيرقصوا امي كانت بتبقا عامله ازاي يعرف أن لما اتجوزت حد تاني بقا وكيلي وانا ابويا عايش يعرف اي عننا يعرف أن لجأت لراجل غريب عشان يتجوزني مكنتش اعرف عنه حاجة لا كويس و لا لا هيطمع فيا ولا لا لجأ الغريب اتحما فيه و ابويا عايش عمري م هسامحه علي كل الحاجات دي و انهارت في البكاء بين احضان مالك الذي زعل من كلامه وأنه غريب
بعد دقائق
فتون : اسفة نسيت

 

مالك بمقاطعة:انتي شايفاني غريب عنك ي فتون ؟
فتون بسرعة:لا انا اقصد قبل م اتجوزك و ابقا مراتك اسفة يحبيبي بس انا اتخنقت من الكلام مش سهل عليا برضو
مالك بحب:انا عارف يحبيبتي يلا بقا نمشي
فتون ببتسامة:يلا ي حبيبي
__________________
في فيلا مالك القناوي
جاسم :انت عملت حادثة ازاي؟
مالك :كنت سرحان و سائق العربية ف دخلت ف شجرة دماغي بس اللي اتاذت والله
زينب بدموع :بتوجعك ؟
مالك و يقبل رأسها:لا يحبيبتي انتي عاملة اي؟
زينب: الحمدلله
فتون ببتسامة:يلا الغداء جاهز
جاسم :طب استأذن انا و
مالك بحب:اقعد اتغدا معانا سيادة اللواء كمان جاي قال ذلك و نظر ل فتون
احمد والد فتون:مساء الخير
فاطمة بهمس:متاكد ان ده لواء ده شاب

 

فتون و تنكزه ف جانبها:اتلمي ي بت
مالك بحب:اتفضل ي س
احمد بمقاطعة:ناديلي عمي
جاسم :كح كح
فاطمة :اي فطست ؟
جاسم بغيظ:شكه ف لسانك
احمد بهدؤء و ابتسامة:علي فكرة ي جاسم انا ابقا حما مالك
جاسم بصدمة:احية
فتون :**************
مالك بعصبية:فتـــــون

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى