روايات

رواية فتاه من عالم آخر الفصل الثالث 3 بقلم مريم محمد

رواية فتاه من عالم آخر الفصل الثالث 3 بقلم مريم محمد

رواية فتاه من عالم آخر البارت الثالث

رواية فتاه من عالم آخر الجزء الثالث

فتاه من عالم آخر
فتاه من عالم آخر

رواية فتاه من عالم آخر الحلقة الثالثة

(خت الصدمه بقا)
حياه/ايه ده بقا
بتلاقي نفسها في نفس الغرفه
حياه/لاء يعني ده مش حلم بتفوق على خبط على الباب
حياه/ادخل
دخلت بنت بنفس شكل بس الفرق ان لبسها كان بالون البني
الخادمه/صباح الخير يا اميره حياه انا اجاني وظفني الملك داغر لاكون خادمتك الشخصيه هنا بالقصر
حياه في سرها/طب والله فكره خادمه واميره خلاص خليني معاهم لآخر المشوار كأني في رحله يعني
اجاني/اميره حياه هل انتي معي؟
حياه/اه اه معاكي
اجاني/والآن الملك داغر ارسل لكي مجموعه من الفساتين وهو الآن ينتظرك لتناول الإفطار سوياً
حياه/روحي انتي وانا جايه حالاً
اجاني هزت دماغها بمعني ماشي وخرجت
حياه/يلا جنان بجنان بقا اما نشوف اخرتها
وراحت تشوف الفساتين اللي كانت غايه في الجمال وطبعا كلها كانت بالون الاسود لبست واحد منهم وفردت شعرها الأسود وبصت على التسريحه لقت عليها تاج جميل جداً بالون الأسود لبستو وكانت غايه في الجمال
حياه بغرور وهي بتبص لنفسها في المرايا/يخربيت جمالك يا بت يا حيوي حتى وانتي في المصيبه دي قمر وبعتت لنفسها بوسه على الهوا وبعدين طلعت من الغرفه وفضلت تتمشى وهي مش عارفه هي فين فجأه لقت حد جاي عليها وهو طاير بجناحاتو الكبيره بسرعه
حياه/غمضت عينها حست بهوا جامد قدامها بس ايه ده محصلهاش حاجه بتفتح عينها براحه بتلاقي شاب جميل لا يقل وسامه وجمال عن داغر بس الفرق ان عيونو الاتنين ازرق مفيش اختلاف بينهم
عران/انا اسف هل انتي بخير
حياه وهي بتاخد نفسها/اه اه انا كويسه
عران/لماذا تتكلمين بهذه اللغه من انتي
حياه وافتكرت الكلام اللي قالتو لها الخادمه/انا الاميره حياه
عران/اها انتِ الاميره المفقوده
حياه/بيقولو
عران/اهلاً بكِ في مملكتنا انا عران شقيق داغر
حياه/اخوه يعني طب بص يا زميلي اخوك مستنيني على الفطار انتو بتفطرو فين بقا عشان بقالي ساعه بلف وشكل الاكل برد
عران/انا لا أفهم ماذا تقصدين
حياه/اللهم طولك يا روح انا اريد ان اذهب الي غرفه الطعام كده حلو
عران/حسناً اتبعيني
وفضلو يتمشو لحد ما وصلو لاوضه كبيره وفيها سفره كبيره جداً مليانه اكل وكان قاعد في آخر السفره داغر حياه بصت للأكل بلهفه وكانت عايزه تاكل طبعاً لانها جعانه جدا بس مبينتش راحت وقعدت في كرسي جنب داغر وفضلت باصه للأكل
داغر/لماذا تأخرتي
حياه/فضلت ساكته مردتش
داغر/ حسناً حسناً ابدأي بالأكل
حياه هجمت على الاكل وقعدت تاكل بشراهه وداغر باصص ليها بصدمه وبعد وقت طويل من الاكل حياه قاعده على الكرسي وفي ايدها ورك فرخه وبتبص لداغر وتقولو
حياه/انت مكلتش ليه ليكون الاكل مش عاجبك ده طعمو جميل اوي بس انا عايزه اسأل سؤال انتو بتفطرو هنا فراخ ولحمه عادي كده على الصبح
داغر وهو مبتسم/لا هذا الطعام مخصوصاً لكِ نحن العائله اكلنا الفطور مبكراً
حياه/اشطا انا عايزه أفهم بقا انتو مين وشكلكو عامل كده ليه وانا الاميره المفقوده ازاي
داغر/اذهبي اغسلي يديكي وانا سوف انتظرك بالحديقه وسوف اجيب على كل اسئلتك
وفعلا راحت حياه وغسلت ايديها وظبطت نفسها وبعدين خدتها الخادمه اجاني للحديقة مكان داغر
حياه/انا جيت وبعدين قعدت جنب داغر
يلا فهمي بقا انتو مين عايزه أفهم الحكايه بالظبط
داغر/نحن الضاجيت وننقسم لثلاث ممالك حسب لون العيون اول مملكه وهي مملكتك الاصليه(مملكه الرمال) ولون أعينهم اصفر ويتصفون بالانانيه والغرور
وثاني مملكه (مملكه الثعابين)ولون أعينهم احمر ويتصفون بالشر
ثالت مملكه وهي مملكتي(مملكه الظلام)ومثل ما ترين أعيننا ازرق ونتصف بالسلام
حياه بتساؤل/طيب ازاي انت بتقول ان مملكتي الاصليه هي مملكه الرمال وبيكون لون عينهم اصفر وانا عيني زي عينك ازرق واحمر
داغر/انا لا اعلم التي كانت تعلم هي جدتي وهي الآن توفيت لاكن كتبت السر في وصيتها التي لن تفتح الا بقدوم الاميره المفقوده وها انتِ ذا
حياه/طيب يلا نفتحها مستني ايه
داغر/لا يمكن فتحها قبل يوم العوده
حياه/يادي النيله ايه يوم العوده ده كمان
داغر/اليوم الذي ستتحولين فيه الي هيئتك الطبيعيه
حياه/اللي هو ازاي ده
داغر/ستتحولين مثلنا
حياه بخوف شويه/مثلنا؟ يالهوي ياما
داغر/لا تقلقي كل شيئ على ما يرام
حياه/اللي ايدو في الميه مش زي اللي ايدو في النار
داغر/ماذا تقصدين
حياه/لا ولا حاجه كمل كمل
داغر/اخر شيئ هم عائلتي لدي شقيقه لطيفه جداً تدعى جانت ولدي شقيق أصغر مني يدعى عران
حياه/عرفاه قابلتو من شويه ده عسول خالص
داغر وبدا على ملامحه الضيق/حسناً هذا كل شيئ وهذا القصر لكي افعلي ما تشائين ولا تنسي معاد العشاء الساعه9 وبعدين سابها ودخل القصر
حياه/ايه البلوه اللي انا فيها دي ياربي بس خلاص انا قولت هتعامل عادي ده كلو مش حقيقي انا عارفه بس افرض طلع حقيقي ساعتها هعمل ايه وسرحت مع افكارها
عران من وراها/كيف حالكِ يا اميره
حياه بخضه/بسم الله ايه ده مفيش احم ولا دستور
عران/انا لا افهمك لاكن لماذا انتِ هنا بفردك
حياه/هعمل ايه يعني
عران بحماس/ ما رأيك بان اخذك جوله في المملكه
حياه/يا عم جوله ايه بالضباب ده
عران بضحك/لا هذا الطبيعي في مملكتنا
حياه/خلاص مدام كده ليه لاء يلا بينا
عران/حسناً انتِ لكِ حصانك المخصوص لأنك لا يوجد لديك جناحت اتبعيني
وراحو لمكان وكان فيه ثلاث احصنه لونهم اسود وليهم اجنحه وشكلهم جميل اوي
حياه وهي بتقرب تلقائي من واحد منهم وحطت ايدها عليه/ازيك يا كتكوت
عران/أحسنتي هذا هو حصانك يدعى جسو
حياه طلعت فوقيه وقالت بحماس يلا بينا
عران طلع فوق حصان تاني وقال بحماس اكتر من حياه/هيا لنذهب
وفعلا بدأو يطير بالاحصنه وعران بيعرفها على الأماكن وحياه اتفاجئت من جمال المملكه وبعد جوله طويله من الطيران
عران/هيا بنا لكي نتجول على الأرض
وبدا ينزلو واول ما كائنات الضاجيت شافو حياه بداو يرحبو بيها ويعملهوا معامله جميله ويقدمولها ورود وبعد جوله كمان مليانه بالترحيب والضحك والهزار بين حياه وعران قررو يرجعو القصر
عران/هيا بنا لنرجع القصر قبل معاد العشاء بدأت اتدور جوعاً
حياه/يلا لحسن انا كمان جعت اوي
رجعو القصر وكان بانتظارهم داغر وعلى ملامحه الضيق
داغر بجديه/اين كنتم كل هذا الوقت
عران/كنت اعرفها على المملكه وقضينا وقتاً ممتعاً
داغر وبدأت ملامحه للغضب لكنه حاول يمسك نفسه/لماذا خرجتم من القصر الا تعلم أن هذا خطر على حياتها ولا يجب على اي حد ان يعلم انها هنا قبل يوم العوده
عران/انا معاها انا احميها وانت تعلم هذا وليس لك الحق بان تحاسبني فهمت
داغر بغضب/انت لا تقدر على حمايتها
عران خرج بغضب من القاعه
حياه وهي بتبص لداغر بغضب/انت ازاي تزعق كده وبعدين أنا حره اعمل اللي انا عيزاه وبعديها خرجت ورا عران
داغر وهو يمسح وشه/لن اتركها لك مره اخره هي لي وحدي
(عند عران وحياه)
حياه/خلاص بقا متزعلش نفسك
عران/انتِ لا تفهمي شيئ
حياه/عادي هفهم بعدين بس المهم انت متدايقش
عران بصلها بضحك وقعدو يتكلمو ويضحكو مع بعض
ستوووووووووووووب
ايه الحكايه بين داغر وعران؟
وايه يوم العوده ده؟
وايه علاقه جدتهم بالحوار؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاه من عالم آخر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى