روايات

رواية فاطمة الفصل الثالث 3 بقلم ميادة عبدالقادر

رواية فاطمة الفصل الثالث 3 بقلم ميادة عبدالقادر

رواية فاطمة الجزء الثالث

رواية فاطمة البارت الثالث

رواية فاطمة الحلقة الثالثة

ظل ينظر لها مطولا حتي تنحنحت لكسر التوتر
انتبه لصوتها
اهلا ياستاذه فاطمه اتفضلي اقعدي مشيرا بيديه تجاه الكرسي المقابل لمكتبه
اقتربت فاطمه تمشي ببطئ محرجه من نظراته جلست علي الكرسي أمامه
ها ازيك يا فاطمه قالها الهدوء
الحمد لله أستاذ مازن قالتها بابتسامه مجامله
مازن:مش عايزك تكوني زعلانه من أختي سمر هي اكيد متقصدش
فاطمه:لا عادي حصل خير إجابته بحزن
مازن:طيب انا سمعت أنك عايزه تشتغلي فبصراحه السكرتيرة بتاعتي مجتهدة جدا وشايله الشغل كله فكنت عايز مساعده ليها وبصراحه ومافيش أفضل منك ها إيه رأيك
فاطمة:بجد شكرا جدا لحضرتك موافقة أكيد إجابته بفرحه
مازن:طيب هخلي نوره السكرتيرة تفهمك كل حاجه وتبدأي شغل معاها
فاطمه:تمام
قام من مقعده مدادا يديه في اتجاهها فبادلته المصافحه قام بقفل يديه بشده علي يديها نظر في عنيها تنحنحت ناظره لموضع يديهم افاق من شروده قائلا:احم مبروك يا فاطمه لو في اي حاجه مش فاهمها هتقولي لنور وهي هتفهمك
فاطمه:تمام
أمسك بهاتف مكتبه قائلا:نور تعاليلي المكتب
إجابته بنعومه: حاضر يافندم
وجه نظره إلي الواقفه أمامه لحظات قليله دلفت نور
وجه نظره لنور قائلاً :فاطمه هتكون المساعده بتاعتك الجديده
اؤمات له نور ثم نقلت نظرها لفاطمه قائلة:تعالي ورايا اعرفك هتعملي إيه النهارده
نظرت فاطمه لمازن متحدثه :طب عن اذنك ياستاذ مازن
مازن:اتفضلي يافاطمه لو فيه أي حاجه متردديش انك تكلميني
تدخلت نور قائله بغيظ :يلا يافاطمه ورانا حاجات كتير
انصاعت فاطمه وخرجت خلفها وبمجرد ان أغلقت الباب حتي تنهد مازن محدثا نفسه :يخربيت حلاوتك انا ايه خلاني اجيب تشتغلي هنا قدامي
أما في الخارج تحدثت نور بعصبيه :بصي ياحبيبتي دخول للمكتب عند استاذ مازن لا أي حاجه انا اللي هنا هقولها ليه وبعدين ايه لبسك ده
نظرت لها فاطمة بقوه قائله:ماله ياختي لبسي خليكي انتي في اللي انتي لابساه ياعنيا
شهقت نور مصدومه:عنيا ايه يابئيه انتي إزاي بتتكلمي كده انتي عارفه أنتي شغاله فين
إجابتها فاطمه وهي تضع يديها حول خصرها:وهي يبقا أكتر لو كترتي معايا ايه ياختي عايزه ترغي ومحدش يرد عليكي
في هذه اللحظه دخل صاحب مازن سليم و مدير الحسابات
وما ان سمع الحوار بين وفاطمه حتي انفجر ضاحكا وبمجرد ان سمعو اصوات ضحكته حتي صمتوا ونظروا إليه تحدث سليم :ايه يا بنات شويه وهتجيبوا بعض من شعرك قالها وهو ضاحكا
احرجت فاطمة واحمر وجهها ام نور فأجابت متعصبة:هعمل ايه ياستاذ سليم المساعده الجديدة وجه نظره تجاه والتي حازت علي إعجابه استطرد حديثه:طب انا هدخل لمازن
تركهم خلفه يتصارعون النظرات دلف لمكتب مازن مازحا:فيه بت صاروخ بره بتتخانق مع نور بس حته بت مسخره
استوعب مازن أنه قاصدا فاطمه حتي عبس وجهه:ايه صاروخ دي بابني اللي أنت بتقولها دي
سليم:صاروخ ياعم يعني بت وتكه مالك قفشت في الكلمه
مازن بعصبيه:طب أنجز كنت جاي ليه
سليم:فلوس اخر توريدات مجتش وأنا عايز أقفل حساب الشهر ده
مازن:طب هكلم المسؤل الصيني أشوف الموضوع ده
وروح انت علي مكتبك وابعتلي فاطمة وأنت طالع
اؤما وخرج من الغرفه متوجها فاطمه:أدخلي لأستاذ مازن عايزك
ما ان سمعت نور جملته نظرت لفاطمه شاور:خليكي انتي هنا أنا هدخله
تركتها وذهبت حتي همهمت محدثه نفسها نجيبها من شعرها بت ال•••دي
توجهت نور إلي مكتب مازن:نعم يافندم
مازن:انا قلت عايز فاطمه أنتي فاطمه قالها بعصبيه شديده
وما ان سمعت صوته حتي فزعت توجهت مسرعه للخارج محدثه فاطمة:أدخلي بسرعه عايزك ومتعصب
توجهت فاطمه علي مهل متوتره قام بالخبط علي باب المكتب أتاها صوته عاليا بعصبيه:أدخلي
وما ان دخلت للمكتب حتي نظر إليها بقوه وكأنه يعلن عليها الحرب…ّّّ

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فاطمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!