روايات

رواية غريب في مصر الفصل الثامن 8 بقلم Sos khalil

رواية غريب في مصر الفصل الثامن 8 بقلم Sos khalil

رواية غريب في مصر الجزء الثامن

رواية غريب في مصر البارت الثامن

رواية غريب في مصر الحلقة الثامنة

عدي :تليفون عمي أتفتح
حنان بصتله وبعدين قالت :طيب مالك مدايق ليه المفروض
تبقى فرحان
عدي بصلها :مانا أكيد فرحان بس مش عايز المواجهة دي
حنان :مواجهه إيه هو إنت متخانق معاه يآبنى ده عمك يعني
لما تشوفو تاخدو بالحضن علي طول وأنا واثقه انو هيقابلك
أحسن مقابلة متفكرش في حاجه دلوقتي مش تلفونه أتفتح
تبقي تكلمو بكرة إن شاء الله يلا كل بقى يلا
عدي بصلها وهز دماغه وكمل اكله
بعد شوية خلصو أكل وكل واحد راح ينام
تاني يوم الصبح عدي كان واقف في الورشة بيتصل بعمو
لاقي تليفونه مقفول برضو
عدي قفل تليفونه وهو ينفخ :اووف ده لو متفق عليا مش
هيفضل قافل تليفونه كده ده لسه فاتحه إمبارح oh god
مصطفي :مالك يا بني بتكلم نفسك
عدي :عمي كان لسه فاتح التليفون إمبارح زي مانت عارف
قفلو تآني مش عارف في اية
مصطفي طبطب علي كتفه وقال :معلش تلاقيه بس
مشغول ولا حاجه و هيفتحو يلا كمل شغلك علشان في
عربيات سيبها ليك انت أشوف إللي علمتهولك نفع ولا لا
عدي قال بأبتسامه : متقلقش يا سطا هشرفك
مصطفي ضحك : اوعي كلت على الجو بسرعه
عدي ضحك وغمز :عيب عليك
مصطفى ضحك جامد وبعدين كملو شغلهم
عمر كان سايق العربيه بيتكلم مع سمر : يا حبيبتي والله
ماعرفها هي اللي جت رمت نفسها عليا وربنا ماعرف هي مين
أصلا
سكت بيسمع الطرف التاني وبعدين قال :يعني انتي مش
واثقه فيا يا سمر إحنا بقالنا 3 سنين مع بعض عمرك شوفتي
مني حاجه كده ولا كده
ههههههه ولا حد هيملي عيني غيرك آنتي والله آنتي أللى في
قلبي يا سوسو
هكلمو أنهاردة بس إمبارح لما روحت لاقيتو نايم
حاضر يا حياتي سلام يا حبي قفل معاها وكمل سواقه
وهو ماشي سمع صوت فرقعه الكوتش
عمر وقف ونزل بص على الكوتش : يادي النيله حبكت
دلوقتي وخبط برجله الكوتش وبص علي الساعه
القى فين ميكانيكي دلوقتي
كان بيحاول يتصل بحد بس مفيش شبكة بيبص لقي
واحد ماشي ناحيته عمر وقفو وقال :لو سمحت
الشخص : أفندم
عمر :العربية بتاعتي الكوتش بتاعها فرقع مفيش ميكانيكي
قريب من هنا
الشخص : هو في قريب من هنا في شارع اللي بعد الجاي
في المنطقه بتاعتي
عمر :احم طب ممكن تاخدني عندو
الشخص :آه طبعا أتفضل بس هتروح كده من غير العربيه
ولا اية
عمر :مانا مش عارفه امشي بيها ازاي
الشخص : هنزقها لحد هناك
عمر :يعني ينفع حضرتك ااا قاطعه الشاب إللي معاه
الشاب بأبتسامه : شهاب اسمي شهاب وبعدين إحنا
ولاد بلد ونفهم في الاصول يلا بس علشان الورشة متقفلش
عمر ابتسم : شكرا يا شهاب
شهاب بأبتسامه : مفيش داعي للشكر يا باشا يلا بينا
عمر و شهاب زقو العربيه لحد ما وصلو للورشه
شهاب :إستني كده اخش أشوف الاسطا
عمر هز دماغه
شهاب دخل لاقي مصطفي وعدي قاعدين بيشربو شاي
شهاب : مصطفي
مصطفي رفع وشو : شهاب إزيك
شهاب بأبتسامة :الحمدلله يا صاصا إنت عامل اية
مصطفي بأبتسامه : تمام زي الفل
شهاب : دايما بقولك ياصاصا في واحد بره كوتش
العربيه بتاعه عاملها معاه فظبطو بقى
مصطفي ساب الكوبايه من أيده وقام :عيني هو فين
شهاب وداة عند عمر
عمر قابلو بأبتسامة
مصطفي :أهلا يا باشا معاك الاسطي مصطفي صاحب الورشه
عمر بأبتسامه :اتشرفت بيك يا اسطي مصطفي أنا عمر سامح
المصراوي
مصطفي حس انه سمع الاسم ده قبل كده لو ركز شويه
كان عرف انو اسم عم عدي بس مش عارفه تركيزه فين
مصطفى بأبتسامه :عاشت الاسامي يا باشا أتفضل أستريح
و عشر دقايق و هيبقى الكوتش زي الفل
عمر بأبتسامه :تسلملي ياسطي مصطفي
مصطفي ابتسم وسابو ومشي
شهاب لعمر :أهو مصطفى ده صاحبي من صغري واشطر
اسطي ميكانيكي في شبرا كلها وبيعرف يعمل كل حاجه
من كوتشات لمواتير لكله وهيخدمك فالفلوس متقلقش
عمر ابتسم : أنا ميهمنيش الفلوس اللي عايزو ياخده
ده تعبه وشغله ربنا يكرمه إن شاء الله وشكرا ليك جدا
يا شهاب والله مش عارف اقولك ايه
شهاب ابتسم : متقولش حاجه يا عمر بيه إحنا في الخدمه
دايما شباب شبرا جدعان برضو
عمر ابتسم : الله يخليك بس بلاش بيه ده قولي عمر
على طول إحنا اكيد هنبقى صحاب هات رقمك بقى
شهاب ضحك :الله على طول كده داحنا لسه عارفين بعض
من عشر دقايق وبعدين مش ممكن أبقى مش كويس
عمر ضحك : بذمتك فى حد يقول على نفسه مش كويس
وبعدين لا انت شكلك غير الناس انتت شخصيه محترمه
وخدوم مش موافق تبقى صحاب ولا اية
شهاب :الله يخليك يا عمر لا طبعا انا ليا الشرف وادي رقمي
آهو 01
عمر سجل الرقم : تمام سجلتو بتشتغل اية بقى يا شهاب
شهاب : محاسب في بنك
عمر :ماشالله شغلانه حلوه مش متجوز ولا اية
شهاب :لسه ربنا ماردتش لما ألاقي بنت الحلال إكيد أول
واحد انت هتعرف
عمر بأبتسامه : ان شاء الله هتلآقى بنت الحلال وعلي فكره
أنا لو مكنتش اعرف انك محاسب في بنك كنت خدتك
تشتغل عندي في الشركة وتمسك المحاسبه هناك
شهاب : إنت عندك شركه
عمر : أكيد لاني رجل أعمال مسمعتش عن عيله المصراوي
شهاب :آه آه متقولش إنك عمر سامح المصراوي
عمر ابتسم :آيوه أنا
شهاب :اتشرفت بيك والله متخيلتش إنك تقعد معايا والله
عمر : يااه يا جماعه وربنا إحنا عيله متواضعه مش علشان
رجال اعمال ندوس علي الناس يعني كلنا ولاد تسعه أقعد
بقى دانت رغاي آوى وضحك
شهاب ضحك هو كمان
شويه ومصطفى جه
مصطفى :كله تمام والكوتش بقى زي الفل
عمر قام وقال :تسلملي يا اسطي مصطفي تعبتك معايا
مصطفي بأبتسامة :ولا تعب ولا حاجه ده شغلي
عمر :طب حسابك كام
مصطفي :خليها علينا يا بأشا
عمر :حبيبي تسلم مصطفي قال السعر
عمر طلع الفلوس واداها ليه وجاى يمشي سمع مصطفي
بينده علي عدي
عمر قلبه دق لما سمع إسم عدي ولف ليه
عدي خرج لمصطفى :آيوه
مصطفي ادالو فلوس : خد حط دول في الدرج
وقفل علشان نتطلع
عدي : أوكي ودخل تآني
عمر فضل باصص على عدي لحد ما دخل وخرج تأنى
مصطفى خد باله من بصات عمر لعدي قال لعمر : في حاجه
يا عمر باشا
عمر بص لمصطفى وبعدين بص لعدي تأنى وهز دماغه بلا
عدي خد باله من عمر وابتسم ليه وعمر تلقائي ابتسم لعدي
وخد بالو من الشبه بينه وبين عمه آوي
عمر : مين ده يا اسطي مصطفي
مصطفي : ده قريبي
عدي بص لمصطفى انو لية كدب بس سكت
عمر بص لمصطفى وهز دماغه وودعه ومشي
عدي فضل باصص على عمر وهو ماشي وحس
انو يعرفو بس مشغلش بالو كتير لانه اول مره ينزل مصر
فحط في باله انو مشفش حد هنا قبل كده قفل
الورشه مع مصطفى وطلعو
عدي طلع خد دش وطلع لاقى مصطفى وأخد دش هو كمان
وقاعد مستنيه علشان يطلعو يتاخدو مع حنان وامها
مصطفى : إيه يا عم كله ده حموم
عدي :sorry
مصطفى : خلاص عادي يلا علشان نتطلع نا قاطعه رنه
تليفون عدي
عدي بص على اللي بيتصل لاقه رقم عمه قلبه دق
ورد
سامح : آلو
عدي خد نفس وبعدين قال :الو عمي

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غريب في مصر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى