روايات

رواية غريب في مصر الفصل التاسع 9 بقلم Sos khalil

رواية غريب في مصر الفصل التاسع 9 بقلم Sos khalil

رواية غريب في مصر الجزء التاسع

رواية غريب في مصر البارت التاسع

رواية غريب في مصر الحلقة التاسعة

عدي : الو عمي
سامح اتصدم لما سمع كلمه عمي وهو
معندوش اخ غير سليم ابو عدي
سامح بصدمه : عدي
عدي غمض عينه وبعدين قال : آه يا عمي عدي
سامح بدموع وحنيه : حبيبي يا عدي وحشتني آوى
عامل ايه وابوك عامل ايه يا حبيبي
عدي بهدوء : الحمدلله بس My Dad مات
سامح اتصدم لما سمع إن أخوه مات وقال : إيه سليم مات
عدي بدموع : آه ميت بقالو 3 سنين وهو قبل مايموت
قالي انزل مصر واروح ليك في بيتكو في الشيخ
زايد بس عرفت إنك عزلت والبواب إللي هناك ادالي
رقم تليفونك بس قاعدت اتصل بيك كتير وتليفونك كان
مقفول
سامح بدموع زعل علشان أخوه مات ونفس الوقت
اشتياق علشان أخير سمع صوت إبن أخوه أو خبر عنه
اينعم لحقش أخوه بس في حاجه من ريحته باقيه
سامح : إنت فين يا عدي
عدي مسح دموعه وقال : أنا شبرا وآحده بنت خدتني
وبشتغل مع أخوها
سامح : طيب ابعتلي اللوكيشن وأنا أجيلك أنا وعمر
عدي باشتياق لابن عمه : عمر وحشني آوي طيب هبعتلك
اللوكيشن
سامح : ماشي يا حبيبي و هاجيلك على طول
عدي : طيب يا عمي سلام
سامح : سلام يا حبيبي وقفلو
سامح خد نفس بفرحه وقال بصوت عالي : يا ابتسام
ابتسااام
نزلت مراته بخضه : إيه يا سامح مالك
سامح بدموع فرحه : لاقيت عدي يا ابتسام لاقيت عدي
ابتسام بدموع فرحه : بجد يا سامح
سامح : آه والله لسه مكلمو من شويه هروح أجيبه أنا
وعمر هو عمر فين
ابتسام : فوق في اوضته
سامح طلع على اوضه ابنه علي طول خبط وفتح الباب
: عمر عمر
عمر بقلق : مالك يا بابا فى ايه
سامح بفرحه : لاقيت عدي يا عمر
عمر بفرحه وصدمة : بجد والله يا بابا فين لاقيته فين
سامح : لسه مكلمني من شويه تعالي معايا هنروح نجيبه
عمر قام بسرعه يلبس وهو جسمه بيترعش من الفرحه و
التوتر انه هيشوف عدي بعد كل السنين
بقى يلبس بسرعه خلص لبس ونزل مع أبوه
ركبو العربية وكان عدي بعت اللوكيشن لعمه
راحو علي المكان عمر أتفاجأ انو ده نفس المكان اللي جه
عمل عندو كوتش العربيه
عمر قلبه ده علشان لو عدي هو نفس الشاب إللي شافو
في الورشة هينهار قدامه حرفيا
وصلو الورشه بسهوله لأن عمر عارف المكان
نزلو من العربيه بلهفه ودخلو الورشة لاقو مصطفي واقف
بظهره عمر نده عليه
مصطفي بص للي بينده عليه لاقه عمر : أهلا يا استاذ عمر
في حاجه في العربيه تاني
عمر :لا مفيش ياسطا مصطفي عدي فين
مصطفي بأستغراب :عدي ليه في حاجه حصلت منه
سامح بلهفه : لألأ أنا عم عدي سامح المصراوي وده عمر ابني
فين عدي لو سمحت قولي
مصطفي بصله بصدمه وبعدين فاق من الصدمه على طول
: بيجيب حاجات من المحل ده وشاور على محل جمبه
بيبصو لاقو عدي خارج من المحل وفي أيده الحاجات
أللى مصطفي طالبها منه سامح قلبه ده لما شاف عدي
وعينه اتملت دموع عدي قرب منهم
سامح بدموع : يا حبيبي شبه أبوك خالص يا عدي
عدي بصله شويه وبعدين قال : عني
سامح خده فى حضنه وهو بيعيط :آيوه عمك يا حبيب عمك
وحشتني يا عدي ياااه كاني حاضن سليم أخويا بالظبط
يا حبيبي
عدي حضنه وعينه دمعت من حنيه عمه و كمان لما جاب
سيره أبوه بص لعمر شافه بيعيط و هو بيبص ليه باشتياق
عدي طلع من حضن عمه وقرب من عمر : عمر
عمر عيط آكتر وخد عدي في حضنه جامد وهو بيعيط آكتر
: عدي وحشتني آوي يا عدي إنت متعرفش أنا انهارت إزاى
لما عمي خدك ومشي خد حته مني مش ابن عمي وحشتني
يا صاحب عمري واخويا وكل حاجه ليا وحشتني يا عدي
عدي ابتسم وهو بيدمع : إنت آكتر يا عمر عامل ايه يا حبيبي
عمر :بخير لما شوفتك أنا كنت متأكد والله انك عدي
لما شوفتك لاقيتك شبه عمى اوي إحساسي طلع صح
الحمدلله انك معايا دلوقتي الحمدلله
عدي ابتسم ليه بحب وطبطب علي كتفه
مصطفي واقف دمع من الموقف بس مسح الدمعه علي طول
وبعدين قال : إيه يا جماعه الله كفايه عياط بقى الحمدلله
أنكو اتجمعتو تأنى تعالو نطلع عندنا فوق الحاجه عامله
مكرونة بالبشاميل تستاهل بقكو والله عدي طلع عمك يدوق
أكل أمي هيعجبك متقلقش
سامح ابتسم :كلك ذوق يابني والله انا مش هطول هاخد
هدي ونمشي علي طول
مصطفي : والله ما يحصل دانتو ضيوفي واللي يجي من
طرف عدي اشيلو فوق راسي دانتو منورين المنطقه كلها
عدي بصله بأبتسامه شكر و مصطفي تبتسم وغمزلو
عدي ضحك ضحكه خفيفه : يلا عمي أكل طنط أم مصطفي
هيعجبك آوى
سامح بص لعدي بحب : إللي تشوفو يا عدي
مصطفي كلم امه وقالو معاه ضيوف و قال لواحد من
إللي شاغلين معاه يخلي بالو من الشغل لحد ما يرجع
مصطفى خدهم وطلع خبط علشان لو امه قاعده بشعرها
وبعدين فتح الباب بالمفتاح إللي معاه
دخل وكلو دخل وراه وام مصطفى استقبلتهم
ام مصطفى بأبتسامه : يا أهلا وسهلا يا أهلا وسهلا
منورين
سامح بأبتسامه : بنورك يا حاجه تسلمي
ام مصطفى قالت : اتفضلو
دخلو وقاعدو وعدي نزل يغير هدومه وطلع تآني
قاعدين لاقو إللي بيفتح الباب عليهم وطلعت حنان
حنان بأستغراب : سلام عليكم
كلهم : وعليكم السلام
مصطفي : تعالي يا حنان دول عم عدي و ابنه
حنان بصتله بصدمه و بعدين بصت لعدي إللي بص
ليها بأبتسامه حنان قالت بتوتر : تشرفت بيكو وسلمت
عليهم وبعدين قالت لأمها انها هتخش تغير
دخلت قاعدت علي السرير وهي مدايقه معنى أن عم عدى
ظهر يبقى عدي هيمشي من عندهم ومش هتشوفو
تأنى بعد اتعودت على وجوده وبعدين فكرت إزاي
اتعلقت بيه كده ماعنو مكملش عندهم اسبوع
بس بقت متعوده عليه استغربت نفسها اوى
هي مش بتتعلق بحد إزاي اتعلقت بعدي في وقت قصير
كده بس برضو فكرت انها متبقاش انانيه وتسيبو يروح
يعيش مع أهله هي متأكده انو كده كده كان ده اللى هيحصل
بس مش بالسرعه دي إستغفرت ربنا وقامت غيرت
وطلعت ليهم تاني لاقت امها بتحط الاكل دخلت ساعدتها
وطبعا كل ده وهو عدي بيحكي مع عمه كل أللى حصل
معاه من ساعه ماكان مسافر لحد ما جه مع حنان
عدي لعمه :وبس يا عمي قامت حنان جيتني هنة ومصطفى
شغلني معاه بس بجد ناس كريمه آوى يا عمي تحس
انهم عارفني من زمان مش من 3 أيام بس
وبصراحه مكنتش أتخيل إن المقابله معاكو هتبقى بالسرعه
دي بس الحمدلله اني بقيت معاكو دلوقتي
سامح طبطب علي كتفه بأبتسامه : الحمدلله يا حبيبي
وانا أكيد هعوضك علي كل حاجه حصلت ليك وأنا مش
معاك وهتعيش معانا أحسن من كنت عايش وانت بره مصر
انت تعرف يا عدى من رغم من إللي أبوك عملو بس.. مقدرش
اكرهو لانه أخويا حتى مني وانت حتي منه ربنا يبارك فيك
يا حبيبي
عدي ابتسم ليه وخد نفس براحه بس بعد لما قال عمو
انو هيعيش معاه قلبه وجعه ادايق لانه اتعود على القاعدة
هنا و الشغل مع مصطفى وبقى يفكر هل هيشوفهم تآني
ولا لا
عمه حس باللي بيفكر فيه حط أيده علي رجل عدي
وقال : وقت لما تعوز تشوفهم تعالي محدش هيمنعك
وممكن تبات معاهم كمان لو حبيت مش همنعك من الناس
إللي وقفو جمبك و استقبلوك في بيتهم
عدي بص لعمه براحه وابتسامه وهز دماغه
بعدين سمع حنان وهي بتقول : يلا يا جماعه اتفضلو
الاكل جاهز
قاعد كلهم علي السفره وسامح قال :والله ما ليه لزوم
التعب ده
ام مصطفى : مينفعش دانت ضيوفنا
سامح وعمر و عدي ابتسموا علي حنيه الست دي وكرمها
كالو وعجبهم طعم الاكل آوي
وسامح قال بأبتسامه : أنا في العاده مش باكل غير من أيد
مراتي بس بسم الله ما شاء الله اكلك جميل يام مصطفي
ام مصطفى بأبتسامه لطيفه : الله يخليك بالهنا والشفا
سامح ابتسم وكمل أكل وبعد شويه خلصو
ومصطفي جابلهم الحلو وبعدين استاذنو إنهم يمشو
مصطفي كان مدايق علشان عدي هيمشي ويسيبو بس
عدي قالو هيجيلو علي طول وحنان و امها زعلو برضو
بس مصطفي قالهم نفس اللي قالو عدي
نزل مصطفي معاهم يوصلهم وودع عدي عدي ركب العربية
معاهم وبص علي مصطفى بأبتسامه ومصطفى ردهاله
بعد كده عمر ساق العربية ومش بعد ما ودع مصطفي
مصطفي شاف العربية وهي بتتحرك أنتهد وبعدين راح
على الورشه
في مكان مجهول
مجهول : بقولك سامح لاقي إبن سليم وخدو معاه
مجهول 2: إيه يعني ما ياخدو
مجهول 1 بغضب : إنت غبي ماهو لما ياخدو أنا مش هعرف
اطول حاجه وهيبقي كله ليه
مجهول 2: بلاش تسبق الأحداث خلينا إللي جاي اية

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غريب في مصر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى