روايات

رواية غريب في مصر الفصل الثالث عشر 13 بقلم Sos khalil

رواية غريب في مصر الفصل الثالث عشر 13 بقلم Sos khalil

رواية غريب في مصر الجزء الثالث عشر

رواية غريب في مصر البارت الثالث عشر

رواية غريب في مصر الحلقة الثالثة عشر

وقفنا لما حد ضرب عدي على دماغه
البنت إللي كانت في الارض قامت
البنت بغضب :يخربيتك يا مصلحي تقلت أيدك علي الواد
إحنا مش عايزينه يموت يخربيتك
الشاب مصلحي :مش هيموت ياختي ده بس أسر الضربه
خلاه اغمي عليه وبعدين احنا عملنا كده كتير قبل كده
يلا يلا بسرعه نأخد كل إللي معاه المعلم المرادي مش
هيسبنا غير لما نجيبلو حاجات ليها القيمه وبعدين الواد
ده شكله غني ومعاه فلوس يلا بسرعه يا سوسن
سوسن :طيب أنا هفتش جيبو وإنت شوف العربية
مصلحي:اشطا
سوسن راحت فتشت جيوب عدي لقت معاه التليفون بتاعه
و 1000 حنيه
سوسن بفرحه :يا صلاة النبي ده إيفون ياه و كمان 1000
جنيه ده شكلها البلية هتلعب ياه
مصلحي :اشطا والعربيه كمان مركه داحنا كده دلعنا
المعلم علي الاخر يلا تعالي اركبي
سوسن راحت ركبت جمب مصلحي ومشيو بالعربيه وسابو
عدي مرمي في الأرض
عدا ساعتين وعدى لسة مرمي في الارض
عدت عربيه فيها شاب وبنت
البنت رشا : الحق يا اسامه في حد واقع علي الارض
اسامه :سيبك دول علي طول بيتعاملو كده علشان يقلبو
الناس
رشا :لا يا سامه انا متأكده ان ده مش من الناس دول ده
لابس محترم
اسامه بسخريه : ماهما علي طول كده بيبقو محترمين
رشا :تعال بس متخفش أنا معايا المسدس بتاعي
اسامه وهو بيوقف العربية :والمصحف مش هترتاحي غير
لما نأخد طلقتين في نفوخنا
رشا مردتش عليه ونزلت من العربيه وقرب من عدى وهي
ماسكه المسدس حركت عدى متحركش حطت ايدها على
دماغه لقتها بتنزف
رشا بزعر:تعال يا اسامه شيلو ده بينزف
اسامه راح علي طول شال عدي ورشا ساعدتو
وركبوا العربيه وراحو على المستشفى
في بيت سامح
عمر بقلق وهو بيحاول يتصل بعدي :يابابا الساعه داخله على
وآحده وعدي مجاش وتليفونه مقفول أنا خايف عليه
سامح بقلق هو كمان بس بيحاول يطمنه : متخفش يعدي
تلاقيه طول عند مصطفي ولا حاجه
عمر :يابابا انا لسه مكلم مصطفى قالي مشي من بدري بقالو
آكتر من ساعتين أنا قلقان آوى أنا هروح أدور عليه
سامح :تدور عليه فين بس يا عمر هو عيل صغير هيتوه
اهدا بس وإن شاء الله هيجي دلوقتي
عمر بخوف :يارب يا بابا يارب
في المستشفى
الدكتور خرج من اوضه العمليات
رشا واسامه جريو علية :ها يا دكتور إيه الأخبار
الدكتور :الخبطه جامده آوى علي دماغه وكانت ممكن
تعملو ارتجاج في المخ بس الحمدلله ربنا يستر
إحنا عملنالو الازم ونقلنا اوضه عادي ان شاء الله
ساعتين كده وهيفوق من البنج
رشا:شكرا يا دكتور طب الخبطة دي ممكن تأثر علي
مخه
الدكتور :لا الحمدلله المخ متاثرش بحاجه هو بس
يفوق وهطمن على المخ بس من الاشاعه كل حاجه تمام
اسامه :شكرا جدا ليك يا دكتور
الدكتور :الشكر لله بس إحنا عايزين نعرف هو مين
علشان مكنش معاه حاجه آنتو تقربوا ليه
أسامه :لا يا دكتور إحنا لقينا في الشارع ومخبوط زي ما
حضرتك شوف
الدكتور :تمام بس حاولو تشوفو حد من أهله ولا نستنى
إما يفوق علي الاقل هو يقولنا
اسامه و رشا : أتفضل يا دكتور الدكتور مشي
رشا :هنعمل إيه يا اسامه
اسامه :معرفش هنستني لما يفوق بقي
رشا بخبث :بس الواد قمر أجنبي ده ولا اية
أسامة بغيره :بقولك اية يا بت كلمه كمان وهلزق وشك
في الحيطه دي سامعه
رشا بضحك :بتغير عليا يا اوس
اسامه بصلها بسخريه وقال : بلاش انا يا رشا يارشا هشوه
وشك مش هخليهم يعرفو يصلحوه اتلمى واسكتي
رشا ضحكت عليه :ولا إنت لسه خطيبي ياه الله
اسامه :وايه يعني خطيبك مش هبقي جوزك بعد شهرين
ولا اية
رشا بحب :دانت قلبي يا اوس أنا بحبك وإنت عارف كده
انا كنت بس بنكشك مفيش غيرك يملي عنيه
أسامه بصلها بأبتسامه حب :وانا بعشقك انا هروح اشوف
الحسابات
رشا هزت راسها بأبتسامه واسامه مشى
عند حنان قاعدة قلقانة علي عدي بعد ما عمر كلم مصطفي
وقالو لسة مجاش
امها دخلت عليها :انتي لسه مانمتيش يا بنتي
حنان بقلق :أنا إزاي بس يا ماما وإحنا مش عارفين عدي
فين
امها برضو بقلق عليه :ربنا يجيب العواقب سليمه يا بنتي
أنا كمان قلقانه عليه ده زي العيل الصغير مش فاهم
حاجه هنا في البلد ان شاء الله خير
حنان :ان شاء الله
عدا ساعتين وفاق عدي من البنج
فتح عينه شاف قدامه رشا و اسامه
اسامه بأبتسامه :حمدلله على السلامه
عدي بوجع وهو ماسك دماغه المربوطه بشاش ابيض
: الله يسلمك هو أنا فين
رشا :إنت في المستشفى قولي بقى اللى حصلك
عدي بيحاول يفتكر :أنا كنت ماشي بعربيتي و لقيت
بنت وقعه علي الارض نزلت شوفتها حد ضربني علي دماغي
من ورا
أسامة بصلها بسخريه زي مايكون بيقولها مش قولتلك
رشا لفت وشها وكلمت عدي : آه يعني بالعربي كده اتقلبت
لأن مفيش ولا عربيه و لا تليفون ولا اي حاجه معاك
عدي بفزع :إيه يعني إيه
اسامه :يعني انت اتسرقت بقيت بلوشي من غير حاجه
عدي حط أيده علي دماغه وقال :oh my God طب أنا
عايز أوصل لعمي
اسامه :وهو عمك إسمه إيه
عدي :سامح المصراوي
اسامه بصدمه :إيه ده ابن اخو سامح المصراوي إنت عدي
إللي كان مسافر
عدي :إنت تعرفني
اسامه :يااه يا اخي ده عمر مكنش وراه سيرة غيرك.
عدي :عمر :إنت تعرفو
اسامه :آه ده صاحبي من ايام المدرسة استنى هتصل بيه
وخرج علشان يكلم عمر
رشا بضحك :ابسط ياعم طلعنا نعرف بعض أهو ههه
عدي ابتسم بوجع
عمر بفرحه :بجد يا اسامه يعني هو معاك
اسامه :آيوه والله إحنا في المستشفى
عمر بخوف :مستشفي ليه
اسامه حكاله
عمر بقلق :طب هو كويس
اسامه :آه زي الفل وصاحي جوه آه
عمر :طيب إحنا جاين حالا خليك جمبو ونبي يا اسامه لحد
ماجي
أسامة :عيب عليك يا صاحبي مش هسيبو طبعا
عمر بحب لصديقة :حبيبي يا اوس يلا سلام
اسامه :سلام وقفلو ودخل تآني لعدي
عند المجهول و تامر ونفين البنت إللي ضربتها حنان
كان نازل تامر ومعاه نڤين
المجهول بسخريه : ما لسه بدري يا عرسان
تامر بغمزه :معلش بقي خدت وقت عقبال ما صلحت نيفو
مش كده يا قلبي
نفين بأبتسامه :كده يا حبي
تامر ضحك
المجهول :ماشى يا حنين إنت وهي يلا علشان اقولكو
الخطة

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غريب في مصر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى