روايات

رواية غرام اولاد الديب الفصل الخامس 5 بقلم ريتال أحمد

رواية غرام اولاد الديب الفصل الخامس 5 بقلم ريتال أحمد

رواية غرام اولاد الديب البارت الخامس

رواية غرام اولاد الديب الجزء الخامس

غرام اولاد الديب
غرام اولاد الديب

رواية غرام اولاد الديب الحلقة الخامسة

 وفي اول يوم رمضان على الساعه 12الظهر صحي اسر وبص على روز الي نايمه اسر بضيق لنفسو وهوا بيبص على الساعه بصدمه:نعم 12 الظهر ده الي هوا باقي قد ايه على المغرب يعني ؟ رجع نام على السرير وهوا بيبص على روز وقال :اممم طب اصحيها ولا حرام اسيبها نايمه لحد ما الظهر ياذن وبعد شويه قرر انو هيصحيها جاب ورده وبدا يمشيها على وشها وهوا بيقول بهمس :روز روزي ياروز روز بنوم :اممم في ايه سبني انام الله ؟؟؟ اسر ضحك على وشها الي مكرمش بضيق :شكلك مش هتصحي بالزوق ياروز ———على صوتوا وقال وهوا بيمثل الغضب :رووووووووووز ! روز قامت وبصت ليه بخضه وخوف :ايه ده في ايه انت بتزعق ليه ؟ اسر ضحك ومسك انفها بحب وقال ببرائه :ايه ياروزي صحيت وزهقان قولت اصحيكي في ايه بقى؟؟؟ روز ضحكت لما فهمت انو بيقلدها وقالت بضحك :انت بتقلدني ؟؟—–زقتوا وقامت جريت على التويلت وقالت بضحك :طيب ماشي شوف هتدخل التويلت ازاي —ودخلت روز التويلت وقفلت اسر بسرعه علشان من طبع روز بتتاخر في التويلت قال :روز متتاخريش جوه الظهر باقي عليه حاجات بسيطه عاوز اخد شاور و اتوضى علشان اروح المسجد ياروز روز من ورا الباب بعند لما انت لسه عاوز تاخد شاور بتصحيني ليه بقى اسر بخبث :اصل وحشتيني ف قولت اما اصحيكي اصبح عليكي روز :انت بتثبتني يعني ؟؟—–فتحت الدوش وقالت :يلا باي بقى بطل كلام علشان اخد شاور ومش عاوزه ازعاج بقى اسر من على الباب ضرب ايدو في راسو :طب متتاخريش بجد ياروز روز :امممم هفكر اسر :روز بجد مش هينفع كده روز وهيا تحت الدش :اممم قولت ليك يا اسر هفكر بقى
اسر :ياروز روز بعند :هفكر اسر :ياروز هتاخر ومش هلحق صلاه الظهر روز :توء توء بقى تبقى صاحي بدري و مش تلحق صلاه الظهر جماعه ؟ اسر :بت روز بعند :انا روز ومش اسمي بت يا اسر اسر :يجبيبي اطلعي و متتاخريش علشان اجهز للصله بقى يا روزي يلا روز :امممم اسر :لو اتاخرت هتاخدي ذنبي لانك هتبقى السبب ان مصليش جماعه روز قفلت الميه و طلعتت اسر بص ليها ومسك خدها :أخيرا روز بضحك :طب ادخل علشان تلحق الظهر ——–دخل اسر و خد شاور و طلع جهز كانت واقفه روز و بتلبس عبايه جميله اوي و بتلف الطرحه قرب اسر و باس راسها ومسك ايدها :يلا ننزل ؟——–روز ابتسمت بحب وهزت راسها عند غسان ولين قامت لين و بدات تعيط بطفوله وهيا بتهز في غسان علشان يصحى لين بعياط :يا غسان —–غسسسسااان بقى —يوه —-علي صوت عياطها وهيا بتقول :غسان يااا غسااان قوم بقى غسااان غساااااااان قام غسان وهوا مخضوض من صوت عياطها وقال وهوا بيحضنها علشان تهدى :مالك يحببتي اهدي في ايه بس بتعيطي ليه يا حبيبي تعبانه في ايه مالك؟؟ لين بعياط :انا انا عطشانه اوي و جعانه وكملت عياط غسان ضحك على طفولتها :انت بتعيطي علشان جعانه و عطشانه يا لين ؟!! لين بضيق :انت بتضحك على احزاني يا غسان ؟؟لين زقت غسان وقالت بضيق :طيب العد كده بقى
غسان بسرعه :يبنتي يبنتي والله بهزر طب تعالي يا لين يا لينو لين دخلت التويلت وبعد شويه طلعت بزعل وعصبيه و رتحت عند غسان وقفت قدامو بضضيق و زعل :انت مش شايفني مشيت دخلت التويلت وانا زعلانه ؟؟ غسان بصدمه :اه في ايه بقى مالك يا حبيبي قلبي رمضان كريم يا لينوو لين بضيق :الاهتمام مش بيطلب يا غسان غسان مسح على وشو وشدها لحضنو و أتكلم كانو بيكلم بنت اختو :بس يا بابا اهدي باقي حبه على المغرب يا حبيبي ة هياذن و نفطر سوا ياقلبي امسحي دموعك و اتوضي و البسي و انزلي تحت يلا نصلي و نقرا قران —و اكمل بحماس :و نلف السمبوسه سوا لين طلعت من حضنو وقالت :انا مش تافه علشان اعيط علشان جعانه غسان بصدمه :نعم يمااا ده انت مصحياني بعياط غسان انا عطشانه و جعانه اه يبت لين بتستوعب الي هيا عملتوا وقالت :ما علينا من الهبل ده مش شفتني دخلت التويلت وانا زعلانه كملت بصوت اعلى :ازاااي تخلي مراتك تدخل التويلت و مش تيجي تشوف مالها ؟؟ غسان :و الي بيدخل الحمام بيعمل ايه يا لين ؟؟؟ لين :اممم وانا مالي و بعدين اسمو تويلت انا راحه اجهز علشان ننزل ////راحت لين التويلت اما غسان ف ضرب راسو و رجع ضرب كف على كف :لا اله الا الله يا رب رحمتك —-و فجاه بدا يضحك و هوا بيفتكر شكلها و تغيرها المفاجا ——-بعد وقت طلعت لين من التويلت و بدات تجهز و غسان بدا يجهز لين لين :غس غوسي غسان بصدمه : غس غوسك !!! لين بزعل : مش عاجبك ؟؟؟ غسان مسك ايدها وبسها :أي حاجه منك حاوه يا لنلون حياتي ها يا حبيبي كنتي عاوزه ايه ؟؟؟ لين :العبايه دي حلوه ولا اغيرها غسان :لا حاوه يا حبيبي زي القمر يا قمري ——–مسك ايدها وقال :ها ؟يلا ننزل ؟؟ لين هزت راسها بحب و نزلو كلهم عند بيت سليم ونور كانت صحت سيلا يس صهيب لسه نايم خبط الباب و كان اسر و روز قال اسر بمرح :صبح صبح يا حجحوج سليم بقرف :بس ياض حجحوج مين ده محدش يصدق
اني أبو الشحط ده أصلا اسر بضجك : تشكر يا حج —-رمضان كريم يا جدعان —الا الواد صهيب فين ؟؟؟ نور :لسه نايم متروح تصحيه يا اسر اسر :لا لا انا ممكن اعمل أي حاجه في حياتي الا اني اصحي صهيب ابنك من النوم —اممم خلي سيلا تروح تصحيه سيلا اتصدمت و اتصدمت اكتر و اتجمدت لما لما قالت نور نور :اه يلا يا سيلا بسرعه روحي صحيه سيلا بتوتر و عاوزه ترفض بس قالت نور :بسرعه يبنتي علشان يلحق يقوم مشت سيلا بتوتر وراحت لغرفه صهيب و دخلت بخوف و توتر
كان نايم صهيب بعمق قربت سيلا منو وقالت بصوت ناعم و هادي اوي : صهيب ممكن تصحى ؟؟
صهيب فتح عيونوا علشان كان صاحي اصلا بص عليها وضحك و قعد على السرير وقال : ممكن ؟؟
سيلا اتوترت و فضلت تلعب في أيدها …
صهيب بضحك : ابقى علي صوتك شويه يا سولي علشان كده انا كنت هكمل نوم ….قلم وقف ولعب في شعرها : رمضان كريم يا سولي…ودخل التويلت
سيلا فضلت واقفه شويه وهيا مبلمه و بعدين طلعت من غرفتوا…
في الليفنج كان نزل غسان ولين قال غسان : وسع وسع رمضان كريم يا جدعااان كل ..قرب من نور و بأس أيدها …كل رمضان وانت معانا و منوره حياتنا يا ست الكل ….
سليم بضيق : طب وسع كده يا حلو انت وانت طيب و بخير ابعد كدا …
اسر صفر : العب الحجحوج بيغير يا واد يا غسان بلاش تزعل الحجحوج بقى الله …
ضحك الكل بسعادة وقالت نور و هيا شايفه سيلا الي جت سلمت عليهم …
نور : ها يحبيبتي صحيتي صهيب ؟
سيلا ببتسامه جميله وليه هترد بس صهيب رد من وراها وهوا بيقول : صباح العسل يا اهل البيت كل سنه واحنا مع بعض و البيت منور بيك يا بوب انت و نورك …اكمل صهيب : نورك اهي علشان متقومش تقل مني في أول يوم كده يا بوب نورك دي نور البيت كلوا ربنا يخليكم لينا يا حبايبي…
سيلا اتاخضت علشان طلع فجاه و كانت هتقع بس لحقها و مسكها من وسطها قبل ما تقع
صهيب و بيوقفهت يسندها: حسبي يا سيلو بعد كده خدي بالك انا مش هكون موجود كل مره و الحقك ياست سيلو..
سيلا ضحكت على طريقتوا…
اتكلم سليم : ربنا يبارك فيكم يا ولاد ها يلا جهزتوا لصلاه الظهر ؟
اسر : اه
صهيب بمرح : الشارع الي وراه..
غسان : هروح اعملك محضر….غسان و سكت ببلاها اللهم اني صائم…
ضحك الجميع و اتجه الشباب لي صلاه الظهر في المسجد و البنات صلوا في البيت وبعد الصلاه قالت نور لي سيلا …
نور : ها يا حببتي هتعملي ايه هتذاكري ؟
سيلا ببتسامه: اه هقرا قران بس و اذاكر شويه و أكملت بحماس و اجي اساعدكم بقى وانا عليا الديزرت ( حلويات) …
كانو داخلين الشباب ف قال صهيب بمعاكسه: الحلو عليه الحلو يا حلو …
اتكسفت سيلا و مردتش …

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرام اولاد الديب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى