روايات

رواية غرام الفصل العشرون 20 بقلم زهرة الربيع

رواية غرام الفصل العشرون 20 بقلم زهرة الربيع

رواية غرام الجزء العشرون

رواية غرام البارت العشرون

رواية غرام الحلقة العشرون

بدر…انا موافق على عرضك يا عماد ومستعد اطلق غرام قدامك بس تقولي ملك اختي فين
عماد اول ماشاف الرساله كان هيتجنن من الفرحه وحرفيا مش مصدق نفسو قال…واخير…واخير يا ابن القاضي
هشام كان مستغرب فرحتو ومش فاهم حاجه قال باستغراب مالك يا ابني انت اتجننت ولا ايه
عماد بفرحه…انا لو اتجننت انهارده يبقى من حقي..انهارده جبت مناخير بدر القاضي الارض وخلاص غرام هتبقى ملكي ..ملكي انا وبس مش مصدق حاسس اني هطير من الفرحه
هشام بصلو بانتباه وقال…وده ازاي هو وافق يطلق
عماد بغرور…طبعا وافق هو يقدر ميوافقش انا كده مرتاح واقدر ارتب للي جاي كويس
هشام بفضول…وايه بقى الي جاي
عماد ابتسم بمكر. وقال…الي جاي غرام في غرام …هتجوزها واخير هتبقى مدام عماد السيوفي بس المرادي بجد مش لعب
هشام زعل شويه لانو طبعا كان بيحب غرام بس خوفو من عماد كان اكبر من انو يتكلم قال…احم مبروك ..
عند بدر جاتلو رساله من عماد بيقول فيها …مش هقول اي حاجه ولا افتح بوقي بكلمه الا لما تطلقها قدامي
بدر مسك التلفون بعصبيه وبص لرساله بغضب شديد وحاول يهدى وكتبلو ….موافق..و رما التلفون على السرير وفضل باصص للبحر وبيستنشق اكبر كميه هوا ممكنه لانو حاسس انو مخنوق بس التفت على صوت غرام لما قالت…احم…بدر
بصلها لقاها لابسه كاش مايوه قصير ومفتوح بيظهر منحنيات جسم.ها بطريقه مغريه وجميله جدا فضل متنح فيها ومش بيتكلم
غرام حست بخجل شديد من نظراتو بس تصنعت الجرأه ومشيت بخطوات واثقه وقعدت على السرير وقالت … ايه هتفضل متنح كده كتيير
بدر ابتسم على طريقتها وقرب قعد جمبها وهو لسه مركذ معاها بعيونه
غرام بصتلو بكسوف وقال….هو انت مش قولتلي هتحكبلي على كل حاجه يلا قول سمعاك
بدر لسه باصص لها ومركذمع كل حركاتها قال بتوهان…عايزه تعرفي ايه
غرام بصتلو بضيق وقال بغضب…ركذ معايا يا بدر عيزاك تقولي سبت الفرح ازاي واحنا هنا بنعمل ايه
بدر قال بنفس التركيذ والله انا مركذ معاكي ..مركذ اوي…مركذ جدا بس انتي الي مش مركذه خالص
غرام ضحكت بخفه وقالت…وانبي دا وقت هزار ..يلا بقى قولي علشان خاطري
بدر ابتسم وقال…طيب هنشوف الفيلم ده وهقولك
غرام اتنرفزت فضلت تقول فيلم ايه ده..هو ده وقت افلام انت بتهزر يا بدر وو
بس قطعت كلامها وبرقت بدهشه شديده لما فتح شاشة العرض الي قدامها وشافت فرح سحر وعصام وشافت عصام بيأكل سحر وهيه كمان بتأكلو بفرحه شديده باينه على ملامحهم
نزلت دموعها بفرحه ودهشه وبصت لبدر وبدون اي كلام حضنتو بقوه وبدر اتفاجأ منها بس بادلها الحضن بقوه وشغف كانو بيخبيها بين ضلوعو
غرام اتكسفت كانت هتبعد بس بدر فضل ماسكها بقوه قالت…بدر
بدر…امممممم
غرام بكسوف….خلاص يا بدر سبني بقى
بدر …خليكي كمان شويه هو احنا ورانا ايه يعني
غرام لكمتو في كتفو واول ما فك ايديه بعدت عنو بسرعه وقالت…احكيلي بقى ازاي ده حصل
بدر حكالها كل الموضوع وانو من الاساس مكانش هيتجوز سحر وانو عمل كل ده علشان عصام
غرام بصتلو بدهشه وقالت باستغراب…معقوله عملت كل ده طب واهلها وفقو ازاي انا مش فاهمه وازاي محدش مستغرب ان العريس اتعير كده وازاي سحر نفسها وافقت
بدر قال…بصي يا ستي بالنسبه لاهلها دول اسهل حاجه مرت عليا في الموضوع كلو كلمت بباها وقلتلو انا كده كده مش جاي لوعديت اليوم على خير تبقى كسبت سمعتك ولو اتكلمت او منعت الجوازه شوف بقى كل الصحافه دي تاني يوم هتكتب عليك ايه وهو طبعا لانو عمره ما اهتم لبنتو قد شغلو سكت اما بالنسبه للناس فانا الي عزمت كل الناس وكلهم جابن على اساس عصام الي هيتجوز اما بقى سحر دي اطيب بنت اققل اهتمام وشويه حب كفيلين يفتحو قلبها وده طبعا لانها عمرها ما حبتني زي ما متخيله ولانها طيبه وحساسه مش زي ناس قد ماتعملي معاهم مفيش فايده…زي التلاجه
غرام عارفه انو يقصدها قالت…اممممم بتلقح..بس على فكره الي حصل مع سحر ده لان ربنا اكرمها بانسان زي عصام بيحبها بيموووت فيها حبو واضح في عنيه مش زي لعبة البازل محتاج مجهود علشان تفهم منو حاجه
بدر ضحك بقوه لانو فهم انها قصداه قال…لعبة البازل يعني انتي مش عايزه تبزلي مجهود عايزه حاجه واضحه مش كده
غرام قالت..طبعا اي بنت تتمنى حب واضح كده و
بس قطعت كلامها وبرقت لما بدر قال من غير اي مقدمات…..بحبك
بقامي…زهرة الربيع
غرام فضلت بصالو بزهول ومش مصدقه سمعت ايه قالت…انت..انت قولت..قولت ايه
بدر قرب عليها وقال بهمس…قولت..ب..ح…ب..ك..بعشقك يا غرامي فبه اوضح من كده
عند عصام وسحر خلصو الفرح وطلعو على الاوتييل ودخلو الجناح الي كان مجهز على اساس بدر وسحر وكان جميل والزينه في كل مكان حاجه تخطف القلب قبل العين
سحر ابتسمت بفرحه وقالت بدهشه…مين الي رتب المكان ده
عصام حط ايده على رقبتو بحرج وقال…احم..انا
سحر بصتلو بدهشه. وقالت..انت…انت عملت كل ده الالوان الي بحبها الورد الي بحبو الديزاين كلو على زوقي عرفت كل ده ازاي
عصام قرب عليها بحب وقال…مفيش حاجه بتحبيها ممكن انساها لونك المفضل نوع الورد الي بتحبيه حتى التصميم الي كان نفسك فيه لما بدر طلب مني اجهز انا الجناح عملت كل حاجه على زوقك علشان لما تشوفيه تبقى مبسوطه بس متخيلتش ان ربنا هيكرمني باني اشوف لمعة عيونك لما تشوفيه
سحر نزلت دموعها وبصتلو بحنان شديد. وقالت….عملت..كل ده..علشاني..وانت عارف اني هكون مع حد غيرك ومش ليك..ازاي قدرت..ازاي انت الي عملتو ازاي الكل حس بيك الا انا ..انا غبيه قوي
عصام مسح دموعها وقال بحب…انا اهم حاجه عندي تكوني سعيده استحملت كل ده علشان اشوف السعاده في عنيكي و اشوفك بتضحكي متعيطيش بقى وتبوظي كل تعبي
سحر ضحكت وحضنتو وقالت…من انهارده هنضحك وبس هنكون مبسوطين وبس
عصام ابتسم بسعاده حقيقيه وقال…انا هعمل كل الي اققدر عليه علشان اخليكي ديما مبسوطه يا سحر بحبك اوي
سحر بصتلو في عنيه و قالت…انا كمان هخليك اسعد انسان في الدنيا دي كلها لانك تستاهل ولاني انا كمان بحبك اوي اوي
عصام ابتسم وقال…. من قلبك
سحر ابتسمتلو وقالت…من قلب قلبي وابتسمت بكسوف وقالت..هو احنا هنام فين
عصام بصلها وضحك بخفه وقال…هو المفروض فيه سرير واحد بس لو انتي ..
سحر حطت صباعها على شفايفو. بمقاطعه وقالت…مبسش انا وانتى مش هنبعد عن حضن بعض ابدا…. وحضنو بعض بحب وسعاده شديده
عند غرام كانت مصدومه من الي بدر قالو اعترف لها بحبو فضلت مبرقه وساكته بصدمه ومش مصدقه نفسها بدر هزها وقال..غرام ايه با بنتي هو انا قولت ايه لكل ده
غرام بصتلو ومسكت ايده وقالت والدموع في عنيها ..انت بتحبني يابدر…بتحبني مش كده…اانا المفروض ابقى فرحانه دلوقتي بس..بس انا كل الي بحبهم بيسبوني يابدر الاول بابا مات وماما اتخلت عني واصحابي اول ما دخلت المصحه كلهم بقو يخافو يزروني او يكلموني بقو يقولو عني مجنونه وحتى عماد طلع بيضحك عليا مش هستحمل اانت كمان تسبني…بس…بس انت هتفضل معايا مش كده مش هتقول دي مجنونه وتسبني زيهم
بدر نزلت دموعو وقال بحزن شديد…انتي مش مجنونه يا غرام انتي مفيش منك في الدنيا دي كلها والي يبيعك بيعيه انتي هترجعي احسن من الاول وكلهم هيندمو على بعدك انتي غرام القاضي كنتي وهتفضلي ست البنات اوعي تقولي كده تاني فاهمه
غرام بصتلو بدموع وقالت بحزن…يعني هتفضل معايا
بدر بلع ريقه بتوتر شويه وقال بابتسامه بيحاول يظهرها …اكيد…اكيد هفضل معاكي..انا بحبك اوي
غرام ابتسمت وسط دموعها وقالت…طيب تمام
بدر رفع حواجبو بدهشه من ردها الغريب وقال… تمام…تمام ايه ..هو انا بقولك ايه اخبارك…بقولك بحبك يا غرام ..بحبك
غرام ابتسمت وقالت…وانا بقولك طيب سمعتك عايز ايه يعني
بدر بصلها كان مستغرب كلامها اوي قال…عايز تقولي وانا كمان مثلا
غرام بصت بعيد بمراوغه وقالت…اااااه…قصدك كده يعني طب مش لما اكون بحبك ابقى اققول كده
بدر اتسعت عنيه بزهول. وقال…لما تحبيني ..ليه هو انتي مبتحبنيش…والله عشت وشوفت دانا البنات كانت تتمني مني انطقها وعمري مانطقتها غيى ليكي بس انا قولت من الاول …تلاااااجه
غرام ضحكت على منظرو وهو متغاظ وقالت…طب روح نام يلا علشان جاني النوم قوي
بدر بصلها وابتسم وقال بارتباك بيحاول يداريه…لا مهو انهارده هنام سوا اصلي….عايز منك طلب ومش هينفع ترفضي
غرام باستغراب…. طلب …طلب ايه ده
بدر قرب عليها جدا وقال…غرام…لازم نتمم جوازنا انهارده
غرام اتصدمت من كلمتو وقالت…تقصد ايه…قصدك….
بدر رد بسرعه وقال بجديه..ايوه قصدي كده الموضوع ضروري يا غرام
غرام حست بقلق وقالت…ضروري ازاي يعني مش فاهمه
بدر قال ابتسم وحاول يقنعها وقال…بصي يا غرام احنا بقالنا كتير متجوزين واهلي عايزين حفيد ومدام انا بحبك وانا متأكد كمان انك بتحبيني ولسه هخليكي تحبيني اكتر يعني مفيش داعي للتأخير اكتر من كده
غرام اتوترت جدا وقالت …بس …بس يعني
لاكن بدر حط صباعو على شفايفها وقرب منها جدا ونزل صباعو ببطأ وباس.ها بوسه طويله متمكنه سرقت انفاسهم وابتعد عنها وهو بينهج وسند جبينه على جبينها وقال بهمس سامحيني…مش عايزك تزعلي مني ابدا
غرام كانت مغمضه عنيها من تأثير قربو واول ما قلها كده فتحت عنيها باستغراب وقالت…ازعل من ايه..واسامحك على ايه مش فاهمه حاجه
بس بدر مردس عليها و قرب منها تاني وهيه كانت مستغربه الوضع كلو بس محبتش تمنعو اكتر من كده وبالفعل بقت مراتو قولا وفعلا
بعد شويه بعد عنها بصدمه شديده وعنيه كانت هتطلع من مكانها وقال…ازا..ازاي..غرام انتي ازي لسه بنت
غرام ضمت نفسها على زاويه ودموعها نزلت وقالت..ووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى