روايات

رواية غدر زوج الفصل الأول 1 بقلم مصطفى جابر

رواية غدر زوج الفصل الأول 1 بقلم مصطفى جابر

رواية غدر زوج الجزء الأول

رواية غدر زوج البارت الأول

رواية غدر زوج الحلقة الأولى

بتداخل القاعة وبتبص علي العريس بالم و ماسكه طفلة ف ايديها : الف مبروك يا علام مش كنت تعزمني معقول متعزمش مراتك ام بنتك.
علام بتوتر: ر رنا انا مش عاوز شوشرة.
حماتها جت بغضب: انتي جيتي هنا ازاي بقولك ايه يا رنا روحي شقتك بالذؤق.
رنا ببرود: حماتي منورة والله مكنتش اعرف انك هنا وياترا بقا انتي يلي مقوياه يتجوز علي مراته ويسيب عياله.
حماتها بلوي بوز: مرات مين يا حسرة انتي خلفتك كلها بنات واحنا عاوزين عيل دكر يكون عزوة ويورث.
رنا هتتكلم…
سهام قاطعتها : مرات مين هو انت متجوز يا علام ايه يلي بتقوله دا.
علام اتوتر اكتر ووشه جاب الوان.
رنا ببرود: ايه يا حلو وشك قلب ليه و بعدين يا عروسه مكنتش تعرفي انه متجوز ومخلف بنتين وحامل .
سهام بخبث ودلع : ميهمنيش عادي المهم انه معايا دلوقتي متجوز او لا ميخصنيش ولا ايه يا لولي.
حماتها بمكر: عين العقل يا بنتي متخفيش هحطك في عيني يا ضنايا.

 

 

رنا بسخرية: تمم تشكروا.
علام بجمود : روحي انتي يا رنا انتي خلفتك كلها بنات وانا مش عاوز مش كل شويه تخلفي بنت انا عايز ولد يشيل اسمي ودا شرع ربنا .
رنا بدموع ملت عينها: وهو ذنبي اني بخلف بنات دا رزق ربنا و طلما عارف الشرع اوي كده يبقا تطلقني.
حماتها: علام مشيها من هنا الناس بتتفرج علينا.
علام مسكها و بنته راحت عليه ببراءة : بابا هو دي عروسة و انت عريس طب وماما.
علام بتافف: تعالي.
شالها و خد رنا وخرجوا برا القاعة.
علام بغضب: عارفه لو مروحتيش هرميكي في الشارع واخد العيال منك غوريييي.
سابها ومشي رنا شالت بنتها وخايفه لانه ممكن يعملها : حسبي الله ونعم الوكيل.
بعد كام ساعة…
رنا قاعدة بتعيط بحرقه وزعلانه علي يلي وصلت له بتنصدم بدخول علام و ضرتها: انتو بتعملوا ايه هنا.
علام ببرود: بم انك عرفتي مفيش داعي بقا اخد شقة تانية هتتخمدي مع بناتك واحنا في الاوضة التانية.
رنا بزعيق وصوت عالي: بتحلم مستحيل دا يحصل انت فاهم.

 

 

راح و قرب ليها بجمود : صوتك اياك اسمع حسك دا تاني فاهمةةةةة.
بيجوا البنتين بخوف وبيجروا علي امهن بعياط: ماما ماما.
علام بزعيق : اخرسوووا اسمع صوت حد هينام في البلكونة.
سهام ببرود: يلا بقا يا لولي انا تعبانه.
بص لها وهي بتدلع راح شالها وداخل الاوضة تحت ضحكتها المايعه.
احد البنات: خلاص يا ماما متزعليش تعالي معانا.
الاخري باستها: معلش بابا هيرجعلك تانى متخفيش يا ماما.
ملاحظه البنات عندهم الاولي رانيا 14 سنة و الاخري رحاب 11سنة.
ابتسمت وضمتهم لحضنها: متشغلوش بالكم بابا هو زعلان شوية عشان كده بيعمل كل دا.
مسحت رانيا دموع امها: حقك علينا احنا يا ماما.
تاني يوم.
رنا بتقوم علي صوت زعيق حماتها: ايه دا فيه ايه.
حماتها ببرود: ايه يا هانم نموسيتك كحلي قومي يا عنيا حضري الفطار للعرسان.
رنا بغضب: نعمممم ليه ميخصنيش.
حماتها بغضب: بتعلي صوتككك علياااا يا بت انتي ياعلاااااام تعالى شوف مراتككك.
علام بيجي: مالك يا امي عملت ليها ايه يا خدامه .

 

 

رنا بغضب: اسالها هي وانا مش خدامه انا رايحه لاهلي وهاخد عيالي ويلي عندك اعمله اوعا تفتكر اني هسكت بتحلم.
علام بغضب قرب ليها و بقا بيزعق ليها بعصبيه .
امه: خلاص كفاية ليحصلها حاجه ويحسبوها نفر علينا.
علام سابها: كلام امي يتسمع فاهمةةةةة.
رنا بالم: فاهمة والله فاهمة سيب شعري.
سابها بغضب وراح لامراته يلي كانت وقفه بتتفرج بسعادة.
قامت بالم وتعب و راحت المطبخ تحضر اكل لجوزها وضرتها و حماتها باصه لها بخبث: اما وريتك يا بنت عفاف مبقاش هدي.
البنات جم من المدرسة وراح يشوفوا امهم: حمدلله علي السلامه يا حلوين.
رانيا بابتسامة: الله يسلمك احنا جعانين اوي يا ماما.
رنا بحب: دقيقة والاكل يجهز يا عيون ماما روحوا غيروا الاول.
رحاب: هييي يلا.
راحوا يغيروا لاقت ابوها في وشها: بابا وحشتني.
علام ببرود: غوري يابت علي اوضتك.
رانيا مسكت اختها: يلا يا رحاب نسمع كلام ماما.
سهام بخبث: تعالى كده يا بت يا اسمك ايه هاتي مياه واغسلى رجلي.
رانيا بضحك: انا اه صغيرة بس فاهمة وعارفه حاجات كتيرة و بعدين لما تتشلي هبقا افكر اذا اجيب لك ولا لا.
سهام بغضب: شايف البت بتقول ايه بنت اتصرف يا علام .

 

 

رانيا هترد علام قاطعها : علي اوضتككك يلااااا وايلا هزعلكم اوي.
مشيت رانيا و رحاب كانت بتعيط تحت خبث سهام.
بعد شويه رنا حطت ليهم الاكل وجاية تمشي وقفتها حماتها.
حماتها: استنوووا محدش ياكل اوعا تاكلي يا سهام انا شوفتها وهي بتحطلك حبوب منع الحمل.
سهام بتمثيل الصدمة: ايهههه.
علام بصدمة: انتي بتقولي ايه يا امي.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غدر زوج)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى