روايات

رواية غدر الوحوش (عشق رائد) الفصل الرابع 4 بقلم شروق خالد

رواية غدر الوحوش (عشق رائد) الفصل الرابع 4 بقلم شروق خالد

رواية غدر الوحوش (عشق رائد) البارت الرابع

رواية غدر الوحوش (عشق رائد) الجزء الرابع

رواية غدر الوحوش (عشق رائد)
رواية غدر الوحوش (عشق رائد)

رواية غدر الوحوش (عشق رائد) الحلقة الرابعة

امل وهي تذهب من وقت لاخر الى الشقه مقابل الرائد فيها
رائد… مش كل يوم هنتكلم في الموضوع دي انا قلت لك هحله اهدي بقى ما تخافيش اهدي اللي هيحصل ده كله
امل وهي تبكي.. بقول لك بابا جايب لي عريس وعايز اتجوزني انت ليه ما عادش تفهم المصيبه اللي انا فيها مش قادره اقول لبابا على عريس لا العريس ابن عمي بقى حس بيا وهو جاي من بره كان مسافر وهو مستعدها يعمل ايه كل حاجه هو اللي هيكملي تعليمي وهعيشه في البيت قريب من اهلي وهيعمل كل حاجه انا عايزاها احس بيها ايه رايك انا في مصيبه احس بيها
اقول لبابا ايه اقول له مش موافقه على العريس ليه اقول له ان انا متجوزه
رائد حرام عليك يا رائد النصيبه اللي انا فيها دي
رائد وهو يخرج من الشقه ويقول لها بغضب بقول لك ايه كفايه المشاكل اللي عندي في البيت والشغل مش هتبقى انت والبيت والشغل عليا ويخرج من الشقه بغضب
امل وهي تترمي على الارض وتضرب على وشها وتقول انا السبب في ده كله اليه تبعتك من الاول انا خسرت كل حاجه خسرت بابا وخسرت ماما انا بسببك خسرت كل حاجه الحب عمره ما يعمل كده الحب بيقور واحد مش بيكسره ويضعفه انا مشيت ورا حبك لغايه ما ضيعتني انا هرجع دلوقتي البيت واقول لبابا ايه انا مش هقدر اتجوز ابن عمي عشان خاطري انا متجوزه
وتقوم من الأرض وتلم نفسها وهي مش قادره توقف على رجليها وتبكي وتخرج من الشقه وتذهب الى الاسفل العماره
وتمشي بالطريق بلا هدف وهي تبكي يا ترى يا بابا هتعمل ايه لما تعرف اني بنتك حبيبتك وحتك اللي ضيعت عمرك ومستقبلك وسيرتي ليه كله عشان خاطر تطلعني بني ادمه كويسه كسرتك وعملت ده كله فيك
في المنزل
الاب والام وامه مبسوطين جدا ويحضروا مفاجاه الى بيتهم ان ابن عمها النهارده يذهب بها الى الصيغ ويشتروا الذهب وانهم يتفقوا على كل حاجه هيقرا الفتحه بتاعتها وعلى ميعاد الفرح
اخر ما اخلص كليه
الام وهي مبسوطه جدا انا مش مصدقه نفسي اني بنت اخيرا حبيبته ضنايا هتتجوز وهتتجوز من مين من اكثر بني ادم حبيته في حياتي واعتبرته ابني دعوه كمان هيجيب لها الشقه اللي فوق يعني بنت هتبقى طول عمرها انا مش عايزه حاجه تاني من الدنيا كفايه اني اشوف بنت مبسوطه وسعيده وجنبي معايا يعني وقت ما احب اشوفها اشوفها
الاب يجلس بفرحه على الكرسي السفره وانا مش مصدق نفسي انا مش عايز حاجه تاني دي من الدنيا انا دلوقتي لو مت اموت وانا مرتاح اكتر من كده
امه وهي تذهب اليها وتطبطب على كتفه له بتقول كده بس يا يسري نحن دلوقتي في لحظه فرح وسعاده لي ولدي عايزه انكدها علينا كده بس
ياتي الجميع في الاسفل جميع العربيات والاسره كلها في السياره يذهب طفل صغير الى الاعلى ويقول الى يسري والام يلا بسرعه عشان خاطر العربيه تحت والناس مستنيانا
يسرا وهو يتصل على امل بنته ويستعجلها ويقول لها يلا انقصها تعالي البيت بسرعه يا امل امل وهي تجري في الشارع في ايه يا بابا بتخضني ليه كده ايه حصل الام وهي تضحك تعالي بسرعه يا بنتي يلا ما تتاخريش امل وهي تيجي في الشارع ايوه ماما خلاص انا قربت اوصل للبيت ايه في يا ماما ما تقلنيش عليك انت كويسه وبابا كويسه وكل حاجه بخير
الام وهي تنظر الى يسري والاثنين يبتسموا ايوه كل حاجه بخير بس بسرعه تعالي والنبي عشان عايزينك في حاجه مهمه قوي فجاه الام تقفل التليفون بسرعه عشان ما يهديش فرصه لامل انها ترد عليها ولا تاخذ وتدي معاها في الكلام هتعرف منها ان هي هتظهر النهارده الى عشان تجيب الذهب وينظر الى الاسفل وينتظرون امل بجوار السياره تاتي امل من بعيد وهي تجري وتلاقي سيارات كثير واقفه جنب الباب بسرعه وتفتح باب البيت وتجري
الاب وهو يجري عليها ويمسكها من يدها ويضمها الى صدره ويقول لها الف مبروك لك يا بنت حبيبتي يلا تعالي بقى ويمسكها من يدها
تذهب امل معاه وهي لا تفهم اي شيء وتنظر اليهم وهي مستغربه الجو ده وجميع العائله في العربيات وهم ينظروا اليهم والام تنظر اليها وتزغرت وتقول لها بصوت عالي الف مبروك ليك يا بنت الف مبروك امل وهي تقول الى ابوها مله ايه في يا بابا ايه اللي بيحصل ده انا عايزه افهم كل حاجه ينزل العريس من السياره ويمسك كده ويقول لها النهارده ان شاء الله هروح نجيب الذهب وهنق الفتحه بتاعتنا يا امل انا مبسوط قوي ان اخينا هتبقي لي ان شاء الله اخر ما تخلص الكليه هنعمل كتب الكتاب والفرح امل وهي ترمي يدعو بعيد وتنظر الى ابوها تقول بصوت عالي مش هينفع يا بابا مش هينفع مش هينفع ان انا اتجوزك مش هينفع ان انا اتجوزك يا بني ادم افهم مش هينفع
الاب وهو ينظر اليها ويقول بغضب ايه اللي انت بتقوليه ده اللي هو اللي مش هينفع ان شاء الله
امل وهي مش هينفع يا بابا عشان خاطر انا انا متجوزه يا بابا متجوزه مش هينفع اتجوز وانا متجوزه
فجاه الاب يضربها بالقلم ويقول بصوت عالي مش ممكن مستحيل انا بنتي تعمل عامله كده
ينزل الجميع من السيارات وينظروا الى بعضهم لبعض ويدخلوا في دهشه ازاي ازاي بنت متجوزه من غير علم اهلها
فجاه الام يغمى عليها من صدمه في بنتها
الاب وهي رميه بيدها بعيد مش عايز اشوفك تاني روحي للي بعتي اهلك علي شانه
فاحنا بالنسبه لك ميتين مش عايز اشوفك تاني يا خساره تعب السجن وكل حاجه عملتها عليك يا خساره يا امل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غدر الوحوش (عشق رائد))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى