روايات

رواية عوضي الجميل الفصل الثالث 3 بقلم سارا علي

رواية عوضي الجميل الفصل الثالث 3 بقلم سارا علي

رواية عوضي الجميل الجزء الثالث

رواية عوضي الجميل البارت الثالث

رواية عوضي الجميل الحلقة الثالثة

فجأة سمعت صوت طلقات نار والحراس بيضربو ناس شبه العصابه..
حسيت برعب كبير وكنت هجري ع جوة بس لقيت حد ورايا وحاطط مسدس ع راسي …
ـ لو حد فكر يقرب يعتبرها ميته..
مسكني من ايدي بقوة ومش عرفت اشيلها منه كان هيمشي بس فجأة سمعت صوت طلقة قريبة مني..بصيت لقيت عمر واقف وموجه المسدس ناحية الشخص اللي جنبي وف لحظه كان الشخص دا واقع ع الأرض…!
جريت علي عمر وحضنته وانا باعيط.. حسيت بالأمان وانا ف حضنه.. اتطمنت ومبقيتش اخاف لما بقيت معاه، وجوده جنبي فيه كمية راحة وأمان رهيبة..
قولت بدموع:
ـ عمر انا خايفة اوعي تسيبني لو سمحت
مسح ع شعري وقال:
ـ خلاص اهدي انا معاكي وكل حاجه هتبقي كويسة..
بعد فترة بص ناحية صاحبه وقال بغضب:

 

ـ محمد اعرفلي مين الكلب اللي عمل كدا واتجرأ يدخل بيتي..
ـ حاضر
____________________
“وبعد ما محمد صاحبه مشي ودخلنا جوة وعمر قعدني”..
عمر بقلق:
ـ انتي كويسة..
هزيت راسي بـ “آه” وقولت بتوتر:
ـ مين اللي عمل كدا وهيستفاد ايه
اتنهد وقال:
ـ اكيد دا واحد من اعدائي وكان عايز ينتقم مني بانه ياخدك..
ـ اعدائك؟!
ـ اه المُهمات اللي باعملها وبقتل فيها عصابات او بابوظ صفقاتهم بتخليهم يدورو ورايا ع اي حاجة تخصني عشان ينتقمو ..
لقي محمد بيتصل فبص لها وقال بابتسامة صغيرة يطمنها:
ـ انتي لازم ترتاحي شوية..

 

سابها وطلع ولقي محمد صاحبه بيتصل:
ـ ايوة ي محمد عرفت مين..
ـ ايوة وطلع نفس اللي ف بالنا..
قبض ع ايده بقوة وقال بغضب:
ـ زين السيوفي..
ـ ايوة
ـ استجوب اللي خدته م عصابته وخليه ينطق ع مكانه وجهز قوة علشان هنهجم بالليل..
ـ تمام..
____________________
ضربه ف وشه وقال بغضب:
ـ كلكو اغبياء حتي مهمه زي دي مش عارفين تنفذوها..
قال وهو حاطط وشه ف الأرض:
ـ كنا هنعرف بس الظابط عمر جه ومعاه قوة ومقدناش ناخدها..
قبض ع ايده وقال :
ـ ماشي ي عمر نفدت المرة دي بس صدقني المرة الجايه هدفعك تمن اللي عملته ليا..
_________________

 

“بالليل كنت قاعده ف الصالون لقيته نازل ولابس تيشرت وبنطلون اسود وخارج”..
ـ عمر انت رايح فين ف الوقت دا..
ـ عندي مهمه..
ـ بس الوقت متأخر..
ـ متقلقيش انا متعود اروح متأخر..
قالت بدموع:
ـ بلاش تروح لو سمحت انت هتبقي ف خطر وانا مش عاوزة اخسرك تاني..
حاوط ايدها بإيده وقال :
ـ مرام انا مقدر خوفك دا بس انا حتي لو حصلي حاجه فدا هيكون قضاء ربنا مش اكتر..
اوعدك اني مش هتأخر ماشي
قولت بحزن :
ـ ماشي..
________________

 

“دخل عمر المكتب ودخل وراه محمد”
ـ جاهزين..
ـ ايوة جاهزين..
ـ تمام يلا..
“وبعد فترة كانو واقفين متدارين قدام مكان شبه معزول عن الناس وكان العساكر محاوطين المكان”..
عمر لمحمد:
ـ حاول تخلص ع اللي برة بالعساكر اللي معاك وتشتتهم وانا هدخل من الشباك..
ـ بس خطر تدخل لوحدك..
ـ متقلقش انا هادخل من الشباك ولما تخلص تعالي..
___________________
“زين قاعد ومعاه واحد وفجأة لقي الشباك بيتكسر وعمر داخل منه بس اتصدم عمر لما شاف يوسف ابن خالته معاه!”
يوسف بتوتر:
ـ ع عمر..
ـ لأ برافو بجد.. كنت باحسبك واحد زبا*لة بس طلعت اكتر من كدا بكتير..
وبص ناحية زين وقال:

 

ـ بس عرفت تنقي واحد شبهك ي زين..
نادي زين بتوتر باين ع وشه للحراس اللي بره ودخل اتنين..
خالد ضرب واحد بالمسدس ف رجله والتاني فضل يضرب لغاية ما وقع ع الأرض.. وبص لزين ويوسف اللي كانو هيهربو رمي يوسف بفازة خلته يقع ومسك زين من هدومه وفضل يضربه وقال بحدة:
ـ صدقني هخليك تتمني الموت لو فكرت تلمس شعرة واحده من مرام واللي عملته دا هتدفع تمنه غالي اوي..
ضحك زين بشر وقال:
ـ متخافش انا مش لمستها بس حد تاني لمسها قبلك يا عمر باشا..
بدء عمر يضربة لحد ما وشه ملامحه مبقتش واضحه..
ضحك وقال:
ـ اضربني براحتك يا عمر..بس دا مش هيغير اللي حصل وهتتصدم جدا لما تعرف مين اللي لمسها..
مسك وشه بغضب وقال:
ـ انت فاكرني مجنون عشان اصدق كلامك دا..
ـ دا حتي الشخص دا معانا دلوقتي..

 

بص عمر لزين اللي كان قاعد ماسك راسه اللي نزفت:
ـ الكلام اللي قاله دا صح..انطق
قال يوسف:
ـ ايوة صح..قولتلك كلها فترة وتعرف حقيقتها..
عمر وقف مصدوم من اللي حصل ولقي ناس كتير داخله من رجالة زين ومتجهين ناحيته فبدأ يضربهم ولقي محمد والعساكر دخلو يحموه.. وزين ويوسف استغلو الفرصه وهربو..
ـ محمد اوعي تخليهم يهربو..
محمد جري وراهم بس عمر لقي واحد عامل مسدس ناحية محمد فـ جري عليه وخد الرصاصة بداله..
______________________

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عوضي الجميل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى