روايات

رواية عودة التحدي المستحيل الفصل الثالث 3 بقلم إسراء هاني

رواية عودة التحدي المستحيل الفصل الثالث 3 بقلم إسراء هاني

رواية عودة التحدي المستحيل الجزء الثالث

رواية عودة التحدي المستحيل البارت الثالث

رواية عودة التحدي المستحيل الحلقة الثالثة

لم يقدر على فراقها اكثر من ذلك تظاهر بأنه ذهب الى العمل وانتظرها على الباب وما ان اطمئنت فتحت الباب وقبل ان تخطي الى الخارج شه-قت عندما وجدت يد تجذ-بها من خص-رها ووجهه لا ينبئ بالخير
رجعت للخلف وهي تبتسم بخوف: احم زين انت ما رحتش الشغل
اقترب منها بعينين حمراء وهو يفتح ازرار قميصه ولأول مرة تجده هكذا
رجعت للخلف بخوف وهمست: زين انا هناء حبيبتك صح انت بتبصلي كدة ليه
اقترب منها وضعت يدها على وجهها واغمضت عينيها خوفا منه استغرب رد فعلها وأنها تفكر أنه ممكن أن يؤذ-يها
فتحت نصف عين لتجده ينظر لها بكل عشق الكون
ازالت يديها باطمئنان
احتضن وجنتيها وهمس بحنان: كل ده الخوف مني انا ؟؟ معقول تخافي مني يا هناء
وضعت رأسها على صد.ره وهمست: ما شكلك كان يخوف وانت متعصب
زين بعتاب: هونت عليكي يومين تنامي بعيد عني يعني ما حبتنيش يا هناء
شهق-ت هناء وزادت من ضمه وهمست: انا بحبك اكتر من روحي والله العظيم بس انت استفزتني انا والله ما نمت خالص اليومين اللي فاتوا انا أسفة اسفة
زين: انا حمو-ت وانا
ذهبت به الى السرير وضم-ته حتى ناموا سويا…
في اليوم التالي ذهب بها الى شاليه جميل يقضوا يومين سويا.. ووالدهم يش.تم ويل.عن الحب ومن يحب
هناء: انا هدومي بتضيق عليا وعايزة اشتري هدوم
زين بضحك: ايوة تخنتي يا عمري
هناء بغيظ: لا الهدوم تكمشت خجلا من جمالي
زين بضحك: يعني مش تخنتي
هناء: تؤ تؤ انكمشت وبعدين ايه مش عاجبك
زين: ده عاجبني وعاجبني ومليون عاجبني ولو بقيتي مية كيلو برضو حشوفك اجمل بنت في العالم
دق قلبها بشدة من حبيب عمرها وخرجوا سويا يشتري لها كل ما تريد
زين بمكر: ما تيجي القسم ده تشتري منه كام حاجة حلوة
هناء بصد@مة وخجل: لا طبعا لا يمكن اشتري وانت معايا
زين: ليه بقى انا حنقي الخامة والموديل
هناء بحدة: والله العظيم اخاصمك روح وانا حشتري
زين: ماشي يا قمر حستنى في الكافتريا اللي هناك اسمعي جيبي كل اللي في القسم
هناء: امشي يا زين حضربك
خرج زين ينتظرها في الكافتريا وهيا بدأت تشتري بعد وقت شعرت بيد تمشي على ظهرها تيبس جس.دها وكادت على المoت حتى وصل الى اخر ظهرها أصبح صد.رها يعلو ويهبط ودموعها تنهمر وغير قادرة على الحركة تريد الصر.اخ لكن صوتها ذهب من شدة الموقف
( طبعا حسبي الله ونعم الوكيل في كل واحد زي هيك )
توقف أمامها بالقرب منها كثيرا ونظر لها في ش.غف وهمس: اساعدك في ايه يا قمر
لكنها كانت في صد.مة لم تتكلم او تجيب
لسوء حظها كان المكان خالي لذلك تجرأ اكثر والموقف أسوأ ما يكون على فتاة مثلها…
عندما لمح دخل المحل تظاهر بمشاهدة الملابس
زين بحب: ايه يا قلبي ما خلصتيش
وكأنها كانت تريد صوته حتى تسمح لدورانها
نظر لها بقلق لتسقط بين يديه كقطعة ثلج
زين بصد.مة وعدم استيعاب: في ايه هناااااء
تخشب جس.د الشاب ومشى بسرعة لقسم اخر وزين من شدة خوفه توقف عقله عن الاستيعاب ينظر لتلك الذي شحب وجهها وجس.دها الذي كالثلج
تجمع الناس على صوته وهو يوقظها وقد اوشك على الجنون
اقترب منه احد الرجال وكان طبيب وامسك معصم يدها وهمس بجدية: انت حتفضل مص-دوم كدة النبض ضعيف جدا شيلها للمستشفى بسرعة
حملها وهو لا يفهم شئ فقط يبكي على منظرها والطبيب قاد به بسرعة
وصلت المستشفى وبدأ بالكشف وبعد الفحص والكشوفات
الطبيب باستغراب: غريبة كل حاجة كويسة هيا كلت او حاجة مافيش سبب لاغماءها النبض تحسن شويا بس ما فاقتش
زين بعدم تصديق: كانت معايا من شويا كويسة جدا
الطبيب: طيب ايه اللي حصل لما أغمى عليها خافت وقعت
تذكر زين الشاب الذي ارتبك عند قدومه ترك الطبيب وركض الى المحلات التي كان بها…
دخل قسم الكاميرات وهمس: عايز اشوف الكاميرات
_ ما ينفعش غير ظابط وباذن نيابة
أمسك سلاحه ووجهه الى رأسه وقال بجدية: افتح قسم الملابس الحر-يمي قبل ساعتين والا اقسم بالله ما حفكر مرتين وحكون مفرتك دماغك
__________صلوا على النبي__________
تجلس نفين تشعر بالملل الشديد من بعد عمر في مأموريته وأولادها الاشقياء
وصل عمر وهمس بابتسامه: مساء الخير
نفين بحب ” مساء النور
اقتربت منه وضمته وهمست: احطلك تاكل
وبعد وقت همس عمر بتردد
عمر: انا كنت عايزك في موضوع
نفين: ايه يا قلبي
عمر ” اصلي بكرة عليا سفر
نفين بصد.مة ” فجأة كدة
عمر بحزن: اسبوعين
نفين بدموع: اسبوعين بجد.. عمر انت واحشني اوي انا مش بشوفك
سحبها لحض.نه ولام نفسه على تقصيره
اخرج من يده ظرف وهمس: تفضلي
نفين ببكاء: فلوس ايه يا عمر مش عايزة فلوس عايزاك
عمر بحب: افتحي طيب
فتحت الظرف لتجد تذاكر للمالديف نظرت له بعدم فهم وهمست: هيا المهمة بالمالديف
عمر: احلى مهمة في الدنيا اصلي حسافر مع بنت قمر قمر فوق ما تتخيلي
لك.مته في بطنه وقالت بعصبية ” عشان كدة مبسوط طيب مافيش سفر
عمر: اااه يا بنت المجانين… يعني مش عايزة تسافري خلاص
نفين: ايوة مش… ايه هيا التذاكر دي لينا
عمر بوجع: ايوة لما اخف بقى
تعلقت برقبته بكل سعادة وهمست ببكاء: انا بحبك اوي اوي طيب والولاد
عمر: ولاد مين انا معرفش حد
نفين بضحك: ولادنا يا حبيبي
عمر: ربنا يخليلنا نورا القمر اخد عيالي اعمل فيهم ايه انا حفضل مستفرد فيكي وخلاص
نفين بسعادة: المقلب وقف قلبي ربنا يسامحك
وضع يده على بطنه وهمس: ما انتي خدتي بتارك ربنا يسامحك
&&&& استغفروا لعلها ساعة استجابة
رحمة بلهفة: عايزة اعرف واخدنا على فين
علي بضحك: مفاجأة
شام: الملاهي اكيد
مصطفى: لا البحر
علي: استنوا بس
وصلوا البحر وهبطوا سويا ثم اخرج شريط واغمض عينين شام
شه-قت رحمة عندما فهمت ما هي المفا-جأة وصل البحر وازال غطاء عينيها
رأت يخت صغير جميل لاخر درجة ومكتوب اسمه بخط كبير شااااام
هبط على ركبتيه امام طفلته وهي تنظر بعدم تصديق لليخت الذي طلبته منه لكنها كانت متأكدة انه لن ينفذ رغبتها
شام ببراءة ” بابي ده اسمه شام يعني ايه
علي بعشق لطفلته: يعني لشام حبيبة قلب بابي احلى مفاجأة حصلتلي في حياتي
احتضنت والدها بكل حب وهمست وهي تقبله: انا بحبك اوي اوي يا بابي
علي بعينين دامعة ” مش قدي يا قلب بابي
همست في اذنه: بحبك اكتر من مامي بس ما تقولهاش
علي بضحك: لا مش حقولها بس انا بحب مامي اكتر من اي حد
شام برفعة حاجب ” بقى كدة يا سي بابي
نظرت لوالدتها الذي تنظر لهم بدموع وسعادة وهي تدعو الله ان يديم عائلتها
شام بغيظ ” مامي بابي قالي انه بحبني اكتر حد في الدنيا وقالي ان مش عايزة مامي تركب في اليخت
مش حنركبها
علي بصد@مة: اه يا رخمة انا قولت كدة اه ما انتي خالك الرذل عمر طالعاله
اقتربت منه رحمة بعينين كالصقر ليهمس بخوف: بلاش غرق موتيني في طريقة بدون تعذ-يب
ضحكت رحمة عليه وهمست: بعد الشر عنك يا قلب رحمة انا متأكدة انه رحمة في القلب كله والباقي بالركن الصغير
ابتسم على طفلته وهمس: رحمة كل حاجة في حياتي ربنا يخليهالي… يلا بقى نتفسح فيه
رحمة: بس انت ازاي قدرت تشتري
ضمها من كتفها وهمس: ايه يا قلبي انتي مش عارفة جوزك مين انا والدي كان مليونير مصري وراجل اعمال كبير وابنه الوحيد هو اللي ورثه انا وايفا بس ايفا قالتلي عندها فلوس جدي فما خدتش نصيبها وبعدين انا شغلي كويس جدا انا اي كتاب بعمله بيدخلي تمن اليخت ده الحمد لله الخير كتير
رحمة: بسم الله ماشاء الله ربنا يزيدك يا حبيبي طيب نصيبي فين بالثروة دي
علي: انا وما املك ملكك يا قمر_
خرج من المكتب استغرب وجود تجمع على باب احد القاعات
علي: ايه في ايه
_ دكتورة رحمة محبوسة جوة ومعها شابين جوة وأعتقد معهم سلا-ح

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عودة التحدي المستحيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!