روايات

رواية عودة إبليس الفصل الثامن 8 بقلم رشا منصور

رواية عودة إبليس الفصل الثامن 8 بقلم رشا منصور

رواية عودة إبليس الجزء الثامن

رواية عودة إبليس البارت الثامن

عودة إبليس
عودة إبليس

رواية عودة إبليس الحلقة الثامنة

عزيز…
أخدت أمير ودخلنا المستشفى ولسه بشاور له وبقوله المسافه ما بين العيادات والجراج صغيرة ياودب نعمل فيها اوضة يبقي ايه الحل ولقيت الطفلة ظهرت ليا وبتبصلي وبتبص ع أمير
قولت ل أمير خليك واقف وقربت من الطفلة وقولت بصوت يشبه الهمس عرفت طلبك لكن مش غريبه أومال فين قوتك. لما كنتي بتهد.ديني😂
الطفلة غدير…..
مينفعش نكسر العهد وأنت عارف كدا كويس
عزيز… تمام أنا موافق بس في مقابل
غدير…..
ايه المقابل قصاد ما تبعد الناس الوحشة عني أنا وماما
عزيز…..
المقابل بأنك تعرفي سهي أنك ميته وده مش علشاني لكن علشان تتقبل بعد كدا فكرة أن القطط أرواح أموات
الطفلة….. موافقه ابدء الأول وأنا هنفذ
عزيز….
هزيت رأسي بالموافقه وبعدها فتحت باب المغسلة ولقيت رجل الأمن قاعد قولت له أنا وصلي أن في ناس غريبه بتدخل عندك هنا لو اتأكدت من المعلومة دى اعتبر نفسك مطرود أنت فاهم ومن اللحظه دى الكاميرات هتسجل كل اللي داخل واللي خارج وياريت تبلغ زمايلك وخرجت وأنا متأكد أنه هيتصل ب رجال الإسعاف
أمير….. هو في حاجه
عزيز….
لأ أبدا بس بتاع الأمن مش شايف شغله
وبصيت للطفله اللي ضحكت ليا ولقيتها خارجه راحه عند الكشك عرفت أنها هتنفذ الاتفاق
وقولت ل أمير ايه رأيك هينفع نعمل المشروع ده ولا ابني دور مخصوص له
أمير… .
الي عملك دكتور ظلمك إزاى مريض العظام هيطلع لك سلم المكان جنب الجراج مناسب بحيث ينزلوا من العربيه ع العيادة ع طول
سبلي الموضوع ده أنا هصمم الرسومات واظبطلك الدنيا
عزيز…
تعالي نطلع عاوز أشوف نتيجة الفحوصات إيه علشان أبلغ سهي بقولك صح أنت إيه رأيك فيها
أمير…. بصراحه عسل وشكلها طيب لو مش لازماك سبهالي
عزيز….. هى ورث يابني وبنقسمه 😂 ويوم ما تفكر تتسلي جاى ع بنت غلبانه لأ يا صاحبي أنا مش هسمح ب كدا
أمير…
إيه ياعم هو أنا صغير قدامك علشان أتسلي أنا غرضي اتجوزها بس لو أنت معجب بها اعتبرني مقولتش حاجه
عزيز…..
حلال عليك يا صاحبي عارف لو ده حصل تبقي طنط مها دعيالك لكن هى بقي شكل أمها داعيه عليها😂
أمير ….
جريت وراه قدام الموظفين كان شكلنا مضحك واللي طالع عليه يقول أنت اللي جبته لنفسك بصراحه خوفت يعلقني المرة دى في عمود النور
عزيز…
دخلت مكتبي بعد ما خلصت جري أنا وأمير وشوفت نتيجة الفحوصات وكتبت في التقرير إسم الطبيب اللي هتابع معاه مع توصية مني بمراعاة ظروفها
ولسه هقوم من المكتب لقيت ضوء قوى. ظهر قدامى نفس البنت اللي كانت مع القطط
وببص ع أمير لقيته نايم على الكرسي ولقيتها بتقولي
الجنيه المسلمة….
أنا رشامنصورشاكرة لك أنك بتحافظ ع سهي وبتحاول تساعد أهلها بس أكيد اللي زيك هيكون عاوز مقابل
عزيز…
طب مش نتعرف الأول أنا عزازيل وأنتي أسمك إيه
الجنيه المسلمة….
أسمي نورين وعارفه أسمك ولكني أفضل شخصية عزيز
عزيز…..
زى ما تحبي أنا فعلاً عاوز مقابل لكن مش زى ما انتي متخيلة أنا عاوز المعرفة مش أكتر
نورين…
تهمك في ايه المعرفه دى حاجه بعيد عن عالمك
عزيز…
من باب الفضول ويمكن لأني أول مرة اقابل انسية زى سهي وأول مرة أقابل جنيه مسلمة ومكنتش أعرف أنكم بالجمال والرقة دى
نورين….
التزم حدودك ولو ع المعرفه طلبك مقبول
واختفيت من أمامه وأنا كلي فضول أعرف شخصيته وازاى قادر يجمع ما بين النور والظلام . الخير والشر
عزيز…..
بمجرد ما نورين اختفت ظهر الأمير صرماط
صرماط…..
ممكن أفهم ايه اللى بتعمله ده اظاهر وجودك في عالم الإنس خلاك تنسي أنت مين وتنسي عشيرتك فوق لنفسك
أنت ولي عهد إبليس ع الأرض وبدل ما تمجد أسمه منعت اللى بيحصل علشان خاطر طفله صغيره ودلوقتي عاوز تقرب من الجن المسلم علشان خاطر بنت دخلت مزاجك
هتعرض عشيرتك للحر’ب علشان نزوة
كان ممكن تخطفها. ولا تتجوزها زى ما عملت قبل كدا لكن أنا مش هسمح بأفعالك دى ولازم تقدم فروض الطاعه
عزيز….
تواصلت معاه بدون كلام وقولت أنا مراقب وهعرفك كل حاجه في المملكة
وقولت بصوت مسموع أبي الأمير صرماط أنا عارف أنك غضبان مني بسبب أنى بطلت أهتم بأمور العشيرة اوعدك اني هحضر معاك اجتماع العشيرة اليوم
وبالنسبة للأنس حضرتك أدري بأنهم أضعف مننا علشان كده بيصعبوا عليا وحضرتك تعلم أنى أمي علمتني أنى اساعد الضعيف دايما
صرماط…..
لما عزازيل تواصل معايا قدرت أعرف أن أى كلمه بيقولها هتكون خداع بما أنه مراقب
قولت له هنتظرك اليوم وانصرفت في الحال
سهي… كنت مندمجه مع أميرة في الكلام وفجأة لقيت غدير ظهرت ليا بصيت لها وبصيت ع أميرة
أميرة…. فى ايه يا سهي مالك بتبصي ع ايه
سهي….
شاورت وقولت اقدملك غدير
أميرة…..
أهلا وسهلا بالقمر لكي السلام والأمان بأمر الله
تواصلي معاها يا سهي خدى راحتك اعتبريني مش موجوده وشيلت القطه الصغيره وقولت لها أنا بحب الأطفال أوى
سهي….
هما ليه الكل بيتعامل مع الموضوع عادي كدا وبصيت ل غدير وقولت لها هو طبيعي أن محدش يشوفك غيري هو أنتي ميته 😰
غدير…..
أيوة يا أبله سهي أنا ميته ولسه مدفنتش أنا وأمي
وياريت لو تقدري تساعدينا
سهي….
أساعد إزاى يعني ادفن مكانكم ولا أنتي ناويه تعملي فيا إيه أكيد عاوزة تدخلي في جسمي 😱
غدير….
بطلي تتفرجي ع أفلام يا أبله سهي
أنا عوزاكى توصلي ل أهل بابا هما من القاهرة علشان يدفنونا لأن بابا مسافر وملناش قرايب هنا
سهي….
طب أنا هعرفهم منين وازاى هعرف أسافر واوصل لهم أصلا أنا معرفش حاجه في القاهره
أميرة…..
أنتي عاوزة حاجه من القاهرة يا سهي أنا مسافرة كمان أربع ايام
سهي…. بصيت ل غدير وقولت لها ينفع ولا ايه أنا معرفش حد تاني ومينفعشي أسافر
غدير….
اة ينفع أنا هعرف من ماما العنوان وهبلغك به واختفيت
سهي…. فضلت متنحه مش عارفه اللي بيحصل ده حقيقة ولا أنا اتجننت
أميرة …
مالك في ايه ما تقولي عاوزة ايه من القاهره ولا هو سر
سهي….
غدير عاوزة حد يوصل ل أهل أبوها في القاهرة علشان يستلمهم ويدفنهم
أميرة …. بسيطه جدا هاتيلي الإسم والعنوان وأنا أروح لهم واخد أخويا وعزيز معايا
سهي…. 🙄😰
عزيز…..
فوقت أمير وقولت له يلا ننزل وكان مستغرب هو نام إزاى
وخدته ونزلنا وروحنا ع الكشك
أميرة…..
كويس أنكم متأخرتوش بص يا عزيز في طفله صغيره ميته وعاوزة مساعده أننا نوصل ل أهلها نعرفهم عندك مانع تيجي معايا
عزيز… مافيش مشكله شوفي هتروحى أمتي وأنا معاكي
سهي….
هو الكل بتعامل مع الموضوع ع أنه عادى هو أنتوا إزاى بالهدوء ده أنا كلمت طفله ميته مستوعبين الكلام
عزيز…
فين المشكله دى واحدة محتاجه مساعده هتفرق معاكي عايشه ولا ميته مدام تقدري تساعدى حد متفكريش هو ايه ولا مين فكري إزاى تساعدى وبس
سهي….
كلام الدكتور عزيز اقنعني وبالذات أنها طلبه تدفن وإكرام الميت دفنه قولت لهم خلاص أول ما أعرف منها العنوان هبلغكم
عزيز…..
تمام وبالنسبة ل فحوصات مامتك اطمني تقدري تجبيها بكره الساعه 2 الظهر هى هتابع مع الدكتور عمر اخصائي باطنه وتقدري تسبيها في المستشفى وتبقي خديها وانتي مروحه بالليل ومتقلقيش في غرف للمرضي ع أعلي مستوي وتقدري تتطمني عليها
سهي..
أنا مش عارفه اشكرك إزاى ربنا يخليك ويحفظلك مامتك
أميرة….
احم 😔ربنا يرحمها ويحفظ جدته هى الخير والبركة
سهي… أنا أسفه أوى
عزيز..
مافيش حاجه يلا يا أميرة علشان نروح زمانك صدعتي منها وطول ما أنا بكلمها شايف أمير وهو مركز معاها
بصيت له وغمزت علشان يكلمها
أمير… أنتي انسانه ذوق جدا وع فكره بالنسبة ل موضوع الطفلة مفروض دى حاجه تسعدك لأن الميت بيختار الناس اللى قلبهم أبيض
سهي….
كنت أول مرة اركز مع أمير أخو أميرة هى العيله دى كلهم قمامير وذوق كدا
عزيز…..
بصيت ل أمير وابتسمت له وقولت ل سهي استأذنك ومتتأخريش بكره ولو تحبي ممكن أمير يجيلك يوصلك بالعربيه هو جاى بكره المستشفى واكيد مش هيمانع ولا ايه
أمير….
أنا يسعدنى طبعاً اوصفيلي البيت وهتلاقيني عندك الساعه 2 بالظبط
‏عزيز….. سيبتهم بيتفقوا مع بعض وخدت أميرة وركبنا العربية وانتظرنا أمير
‏أميرة….
‏ أنت بتظبط سهي مع أمير ولا بتفكر في ايه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عودة إبليس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى