روايات

رواية عندما يموت العشق الفصل الثالث 3 بقلم عنبر عمر

رواية عندما يموت العشق الفصل الثالث 3 بقلم عنبر عمر

رواية عندما يموت العشق الجزء الثالث

رواية عندما يموت العشق البارت الثالث

رواية عندما يموت العشق الحلقة الثالثة

قبل ان يرد مهند علي كلام جدته بلور…. يري ما يجعل عقله يشط منه….. يري مرجانه قادمه نحوه وهي في قمه الغضب منه…..
فيبتسم مهند بسخريه وشماته في حالها……. ويقترب منها ويقق امامها لا يفرق بينهم الا بعض الخطوات……. يضع يده في جيب البنطال وينظر في عينها بكل نصره وبسمه الشماته مرسومه علي شفته….. وبكل استهزاء وتهكم يتحدث…..
مهند:لا لا لا معقول مرجانه هانم بذات نفسها في قصري يا مرحبا مرحبا…….
اسلوبه الساخر ونظراته الشامته جعلتها تشتع’ل غض’ضبا وعيونها احمرت من شدت الغيظ….. فتقدمت منه وجذبته من ياقه قميصه مقربه اليها لها ونظرت اليه بكل غض’ب وحقد….. وهمست في اذنه بنبره تهديد وتحذير….
مرجانه: الا بينا حاجه و رؤية حاجه تانيه انا بحذرك من اي خطوه ممكن تنفذها معا رؤية انا دفعت عمري كله عشان احافظ عليها بريئه ونقيه…. ومش هسمح لي طوفان زيك يلوثها ……
يبتسم مهند ساخرا منها…..

 

 

مهند:بجد تصدقي انا صدقتك يا مرجانتي….طيب كنتي فين وامك عوزه تجوزها لي رجل قدم ابوها….. بس القدر كان ليه ترتيب تاني ساقها في طريقي…. وانا مستحيل اسيبها مهما حصل….؟
تتنهد مرجانه بتعب وتفكر “انا لو عندت معاه مش هشوفها تاني ولو وفقت علي جوازه منها ابقي بدمر اختي الوحيده الا دفعت التمن برائتها وحياتها غالي اوي…. اوي…. يبقي مش غير حل واحد اني اماين معا لحد ما انفذ الا كنت مخطط ليه من زمن……
مهند:ايه يا بنتي كل ده تفكير هو انتي سافرتي… ولا ايه….؟ لا ده انا بكلم نفسي مرجاننننه….
ترد عليه مرجانه بغض’ب: بص يا مهند انا موافقه علي جوازك منها عشان ده الحل الوحيد بس بشرط….
يتنهد مهند بضيق:خير يا مرجانه….
مرجانه برقه:وحيات الا كان بينا في يوم من الايام تحافظ علي برائتها ومتقربش منها غير اما رؤية تحبك وتختار تكمل حياتها معاك اوعدني ولو محصلش تعطيها حريتها وتبقي سندها وتعلمها كل حاجه في الحياه صح وتخليها تندمج في الحياه ……
في ثانيه تبدل شعور مهند من الغض’ب والاستياء لي الحنين لي ذكره الماضي…..
فيبتسم برقه ابتسامه تعرفها مرجانه جيدا وحقا هي استاقت لها….. وخفق قلبها اليه……
مهند بهدوء: حاضر يا مرجانه انتي تأمري انا بوعدك ….
تبتسم مرجانه وتقترب منه وتتحدث بنبره كلها ود
:طيب ممكن تاني….؟
مهند:اكيد…..
مرجانه:تسلم انا كنت عوزه افضل جانب اختي اعيش معاها بس من غير ما تعرف اني اختها….. انت عارف انها لو عرفت هيبقي فيها دمار……
مهند:يا نهار ابيض بقي انتي عوزه تعيشي معاي في نفس البيت وانتي عيونك بضعف ادامها… عيونك بلونها العسلي المخضر ده اه يا قلبي مالك فيك عواصف كتير ليه…. ده كان الا بيفكر فيه…..
مرجانه بقلق:ها ردك ايه…؟
مهند بتوتر:تمام موافق بس هنقول انك بنت عمي ولسه جايه من السفر تمام……
مرجانه بامتنان:شكرا يا مهند…. انا رايحه البس عشان اجهز لي الحفله….. وماشت ومهند لسه عيونه مثبت عليها….. وسرحان في جمالها… الاخاذ…… يفيق علي صوت جدته….

 

 

بلور: ايه الزفت الا انت بتهببه ده … انت كده بتعذب نفسك يا مهند….؟
بقلم
عنبرعمر
يلتفت مهند لي جدتها ويقرب راسها ويقبلها بحنيه وحب…
يتنهد مهند:مش بايدي يا جدتي انا مقدرش اتخلي عن رؤية بحس نحيتها بشعور غريب اول مره احسه اما مرجانه مقدرش ارفض لها طلب رغم الا حصل زمان بينا لسه لها معزه في قلبي…..
تضحك بلور:طول عمرك طيب وحناين وده الا موديك في داهيه….
يضحك😂😂😂مهند:طيب اعمل ايه في قلبي….
بلور:ربنا يعينك يا حبيبي علي الا جاي صعب…..
مهند:يارب…..
اما في غرفه رؤية….
رؤية: اه يا ربي انا مش عارفه ايه الا حصلي مبسوطه وفي نفس الوقت خايفه اوي بس انا بحس بلامان في قرب مهند….. انا بحبه اوي…… فتنظر لي نفسها في المرايا….
رؤية:يا تري هعجبك يا مهند…..
يمر اليوم ويأتي الليل……
وفي الاسفل مهند في انتظار رؤية وهو يرتدي بدله لونها صدفي اثرت اعجاب الجميع وفضولهم طبع مهند كانت مضايق اوي عشان نظرات التعجب من الجميع وطبع صاحبه الاقتراح ده هي رؤية لانها كانت عوزه يلبس بدله لو الحزاء….
وطبع بعد اصرار ومحيله من رؤية مهند وافق لكنه كان وسيم جيدا….
لكن غضب’ه تبدل لي زهول وبلاه اول ما شاف رؤية بفستانها وكامل طالتها…… برق عينها في زهول بل جن اول ما شافها كده…. وبدون ادراك قال

 

 

مهند:يا نهار هو انا هستحمل ان حد يشوفك غيري …. كده ده انا شكلي هو’لع في الفرح والناس…. ايه الجمال ده…..
تخجل رؤية ويورد خدها…. وبهمس مرتعش بلخجل
رؤية: كفايه بقي يا مهند انا….
مهند: ياهوااااي هو بعد مهند دي هسيبك تطلعي علي جثتي….. حد يشوفك كده…… مش احنا كتبنا الكتاب من ساعه…… طبع انتي. لسه مكمله ١٨ سنه…… يبقي خلص مهند نسي الدنيا وعقله طار منه…..
وراح شيلها ورؤية تصرخ بفرحه وسعاده من لهفته عليها……
رؤية:مهند انت رايح فين…؟
مهند: والله ما حاضر ام الحفله دي… واخدها وطلع لي اوضته…
واول ما فتح الباب ولسه هيدخل هو سعيد تقع عينها علي شئ جمده مكانه وجعل البسمه تختفي من مكانه….. وفجأه….. تصرخ رؤية

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عندما يموت العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى