روايات

رواية بنات ليلى الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء السيد

رواية بنات ليلى الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء السيد

رواية بنات ليلى الجزء التاسع عشر

رواية بنات ليلى البارت التاسع عشر

بنات ليلى
بنات ليلى

رواية بنات ليلى الحلقة التاسعة عشر

وفاجأه وقعت شهد مغمي عليها
عمر بصدمه : شهد
وأخذها قبل أن تقع علي الارض
عمر : حد يجيب مايه
روح بخوف : حاضر يا ولدي
ذهبت روح لجلب الماء
جميله في سرها : بنات اخر زمن
خيريه بتمثيل : مالك يا حبيبتي جرالك ايه يا نن عيني من جوا انا أسفه يا حبيبتي علي اللي حصل مني
روح : اتفضل يا ولدي
أخذ عمر الماء وأخذ ينثر علي وجه شهد ولكن بدون فائدة
حمل عمر شهد
عمر : شغل العربيه يلا يا يوسف
يوسف : حاضر
عمر : هتيجي معانا يا ابويا ولا لأ
جلال : جاي معاكوا يا بني
خيريه : خدوني معاكم
عمر : احنا مش راحين حفله يا مرت عمي
روح : وانا يا ولدي
جلال : انتي تسكتي خالص خشي جوا
ركبوا السيارة ثم ذهبوا الي المستشفي
خيريه : هو في ايه يا ختي
نظرت روح إليها ولم تنطق ودخلت الي الداخل
خيريه : هو ايه ده اما اروح احسن لي
دخلت جميله وراء روح
جميله : هي ممكن تكون عندها ايه يا عمه حبله يعني
روح : حبله ايه يا مصيبه شهد محترمه جدا ومتدينه انا محبتش اجي عليكي قدامها
جميله : انا مغلطش فيها يا عمه هي اللي غلطت الأول
روح : ماشي يا بنت اخوي موافقتيش ليه علي العريس اللي جالك مستنيه مين يا جميله
جميله : مش مستنيه حد يا عمه
روح : خلاص يا حبيبتي عمتك عايزين نشرب شربات الايام ده من عندكوا
جميله بحزن : حاضر يا عمتي بإذن الله
رن هاتف جميله
جميله ردت علي التليفون
جميله : حاضر جاي اهو
روح : في ايه يا جميله
جميله : اختي ماجده ولدت وبيجولوا جابت ولد وهيدبحوا الدبيحه اما اروح انا يا عمه مش هتيجي
روح : هشوف شهد وابقي جيلكوا حبه
جميله : سلام يا عمتي
روح : سلام يا روح جلب عمتك سلميلي علي ابوكي وأخواتك وامك
جميله : حاضر يا عمتي
★★★★★★★★★★★★
في المستشفى
الدكتور : هي فاقت اهي بس محدش يخش دلوقتي
عمر : ماشي يا دكتور
جلال لعمر : انا عارف يا عمر أن شهد عمرها ما تغلط اصل اللي تربي اربع بنات مع ستها ويبقي عمرها ما تغلط اللي تخلي اخواتها بالمستوى ده يبقي عقلها ده يوزن بلد بحالها عمرها ما بتقول كلمه الا لازم تكون في محلها انا يا بني عارف في ناس كويس جدا و عمري ما نظرتي طلعت غلط ولو شهد عايزه ترجع اسكندريه انا مش هعارضها خالص هي عارفه هي بتعمل ايه كويس
الممرضة : تقدروا تخشوا للمريضه دلوقتي
جلال : خليكوا انا اللي هخش
دخل جلال للداخل
جلال : قولي يا بتي اللي حصل خلاكي تغيري رأيك اكده
شهد : مفيش يا عمي عادي
جلال بحنان : شهد هتقولي يعني هتقولي يا حبيبتي انتي بنتي اللي مخلفتهاش وانتي معزتك كبيره عندي جوي
شهد ببكاء لأول مرة : ياريتك ابويا كان في حاجات كتير اتغيرت انا تعبت والله يا عمي تعبت من كل حاجه لما وحده تقولي انتي ماشيه علي حل شعرك وقاعدت تزم في شرفي فأنا سكت لعند ما فاض بيا خالص قمت قايمه ضربها ومحدش صدقني
جلال : انا مصدقك يا بنتي انتي عارفه يا شهد لو قولتي ايه هصدقك انتي عندي غاليه جوي اللي انتي عايزاه يا بتي انا هعملهولك
شهد : عايزه أخرج من المستشفى وهقعد في بيت ستي يومين لعند أما اخواتي يستريحوا شويه من المشوار وارجع اسكندريه
جلال : فكري كويس في حكاية رجعكوا اسكندريه
شهد : محدش متقبلنا هنا يا عمي انا ارجع احسن لينا
جلال : الي تشوفيه يا بتي وانا معاكوا في كل خطوه
شهد : ربنا يخليك لنا يا عمي
ذهب جلال للخارج
جلال لعمر : قول للدكتور يعمل إذن خروج يالا
ذهب عمر وأحضر الاذن
جلال : يالا يا شهد عشان تخرجي هتقدري ولا اعينك يا بتي
شهد : لأ انا قادره الحمد لله يا عمي
خرجت شهد من المستشفى
يوسف : اسوق علي فين
جلال : علي بيتنا الاول نجيب الشنط وبعديها علي بيت ستك ناديه
شهد : ممكن يا دكتور يوسف تجيب اخواتي بس
يوسف : حاضر من عنيا
عمر : انا بطلب ايد شهد منك يا حاج جلال للمره المليون
شهد : وانا مش موافقه
عمر : ليه ما احنا كنا عاملين حسابنا لما ننزل سوهاج
جلال : هي حره يا ولدي
وصلوا الا المنزل الحاج جلال الاول لجلب الشنط ثم الي منزل الحاجه ناديه
انزل عمر الشنط ثم وضعها بالداخل
شهد : شكرا ليكوا جدا
جلال : لو احتاجتي حاجه يا بتي اتصلي علينا
يوسف : ممكن يا شهد تعرفيهم اني هجلهم
شهد : حاضر
ذهبوا واتصلت شهد علي ريم
شهد : يوسف هيجلكوا دلوقتي يخدكوا
ريم : انتي كل شويه بقرار
شهد : يالا بقي وجيبوا اكل معاكوا
ريم : ماشي نستني برا
شهد : اه
ريم : ماشي
ريم لأخواتها : يالا عشان نجيب اكل و نستني يوسف برا
هنا : يالا
خرجوا لكي يجلبوا الطعام من جوار السكن ثم أنهوا شراء الطعام وا نتظروا يوسف إلا أن جاء إليهم شابان واخذا يلقي عليهم بعض المعاكسات
رأهم يوسف من سيارته ثم نزل مسرعا
يوسف : في ايه يا حلو انت وهو
الشاب : كنا بنلاغي
يوسف : طب دول تبعي ومش عايز اشوف وشكوا هنا
الشاب : يا عم متزقش كده
هجم يوسف عليه وصديق الشاب هرب
وأخذ يوسف يضربه صربا مبرحا
ريم : كفايه يا يوسف هيموت في ايدك
يوسف : انتي تسكتي خالص
بعد فتره تركه يوسف
يوسف بغضب : اركبوا يالا واقفين ليه
هنا : رغد اركبي قدام يالا
رغد: لأ انا خايفه مش هركب قدام
هنا : وانتي يا رهف
رهف : ده يا كولني انا ماليش فيه ما تركبي انتي يا هنا
هنا : مش عايزه بصي احنا هنضحي بيكي يا ريم
ريم : عادي مش فارقه
جلسوا في السياره وجلس يوسف علي المحرك وبجواره ريم
يوسف بعصبيه : متزفتيش استنتيني جوا ليه
ريم ببرود : شهد قالت نستنيك برا
يوسف : وعقلك المفروض يقول ايه معندكيش خالص
ريم : إذا كان انا معنديش عقل يبقي انت ما عندكش عقل
يوسف بغصب شديد : ريم ما تجادلينيش
ريم : ما جادلكش في ايه
هنا : خلاص يا ريم بقي
يوسف : لأ سبيها تقول اللي عندها بس بالله يا ريم لأ تجوزك يعني هتجوزك حتي لو عملتي ايه
ريم بعناد : وانا مش هوافق
يوسف : هتجوزك برده
رغد :انت شكلكوا شبه توم وجيري
يوسف : اتفضلوا وصلنا
رهف : بيت ستي مش البيت التاني
يوسف : شهد هنا
هنا : شكرا لحضرتك يا دكتور يوسف
ريم : دكتور ايه ده دكتور بهايم
يوسف : ما انتي منهم يا حياتي
ريم : حيه اما تلدعك
يوسف : اهون عليكي
هنا : ما تبس بقي انت وانتوا فعلا زي ما رغد قالت توم وجيري
يوسف نظرا لهنا بعصبيه مزيفه : اسمعي انتي كمان توفقي علي احمد عشان هو علي اخره
هنا بخوف : حاضر حاضر
دخلت ريم الي الداخل
ريم : شهوده يا شوشو انا جيت
شهد : نورتي البيت خشوا يالا واقفلوا الباب
احمد : هتقفلوا وانا وعمي برا
شهد ببإبتسامه : لأ مينفعش اتفضلوا
دخلوا الثلاثة وكان معهم عمر
جلال : بصي يا هنا احمد طلب يدك مني وما صابرش خالص
احمد : وافقي بقي انا تعبت
شهد بعناد : خطوبه ١٠ شهور وبعدها يبقي كتب كتاب
احمد : والنعمه ما يحصل انا اخويا هينزل من المانيا كمان شهر يبقي فرحنا كمان شهر
شهد : لأ انت سريع قوي صح يا عمي
الحاج جلال : الحق يتقال هو طالبها بقالوا كتير وأخوه مبيجيش الا كل فين وفين فنعمل خطوبه وكتب كتاب الاسبوع ده و بعدين الفرح بس اهم حاجه رأي العروسه
نظرت شهد الي اختها ثم نظرت إلي عمها
جلال : خلاص يا هنا صلي صلاه استخاره واللي انتي عايزاه هنعمله
عمر : وانا يا حاج اقنع شهد توافق
جلال : هي قدامك اهي أقنعها
شهد : انا مش موافقة وذهبت لجلب ماء لعمها
عمر : عن اذنك يا حاج
جلال بضحك : اذنك معاك
دخل عمر لشهد
عمر بغضب : انا مستنيكي بقالي ١٢ سنه وتيجي في الاخر ما توافقيش اقولك علي النهايه خطوبتنا معاهم كمان اسبوع ومش عايز اعرف رأيك عشان انا عارف نفسي مترفضش ومتعانديش معايا يا شهد ماشي عشان انا مش هتجوز غيرك ولا انتي هتتجوزي غيري فاهمه ولا اعيد تاني انتي ليا وانا ليكي ومش عايز نقاش
ظلت شهد واقفه مصدومه مما قاله
ثم دخلت عليها هنا واخواتها
هنا بضحك : هتعملي ايه في اللي عمر قاله احنا سمعناه وهو بيتكلم
ريم : منظره وهو بيتكلم بنرفزه يفطس من الضحك وانا اقول يوسف طالع لمين طلع طالع لأخوه
رغد : يالا بقي ناكل انا جعانه اوي عمه وأحمد وعمر مشيوا
شهد : يالا يا روحي
★★★★★★★★
في اليوم التالي
روح : انا راحه يا حاج اشوف بنت اخوي ولدت
جلال : ماشي يا روح
ذهبت روح الي منزل ابنت أخاها لكي تراها
قابلتها زوجه أخاها بترحاب شديد
زوجه أخاها : اتفضلي يا حاجه
روح : هي فين ماجده
زوجه اخوها : فوق هي وجميله اطلعلها عما اودي الحاجات اللي معاي ده واجيلكوا
روح : ماشي يا حبيبتي
طلعت روح الا فوق
كادت أن تطرق الباب إلي أن توقف سمعها قول جميله
جميله : مش انا طلعت يا ختي شاطره و عرفت امشي اللي ما تتسمي شهد
ماجده : احكيلي عملتي ايه يا اروبه
جميله : حكت كل شئ وروح تسمع
إلا أن جائت زوجه أخيها
زوجه أخيها : مدخلتيش ليه يا حاجه روح
روح : كنت لسه هخبط يا حبيبتي وانتي جيتي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات ليلى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى