روايات

رواية عشق ياسين الفصل الخامس 5 بقلم سما

رواية عشق ياسين الفصل الخامس 5 بقلم سما

رواية عشق ياسين الجزء الخامس

رواية عشق ياسين البارت الخامس

رواية عشق ياسين الحلقة الخامسة

الفصل الخامس
في صباح اليوم التالي وصلت سيلي واميره بعد يوم سفر طويل الى منزل الجد عبد الصمد الذي كانت في انتظارهم هو والجده هنيه وما ان راتهم الجده هنيه حتى رحب بهم
واحتضنت اميره وقالت: كيف حالك يا بنيتي عامله ايه واخبار ابوك وامك والولد معتز عامل هو ومرايته وابنه. و كيف احوالكم كلتكم……..
اميراه: بخير يا تيته كلهم بخير وبابا وماما كلها يومين. ويجي هو ماما هنا عشان العاياده هيرجع يقعد فتره هو وماما هنا ….
نظره البنت هنيه قالت سيلي وقالت: مين دي يا بنتي صحبك..
اميره : مش صاحبتي بس لا هي صاحبتي واختي وبنت صاحب بابا كمان والاهم من كل ده هي اخت جوزي ….
نظره لها الجده هنيه بغضب وقالت : بقا تكتبي كتابك من غير ما نكون انا موجودين يا بت ولدي……
الجد: طالما جالت اكده يبجى زعلانه جوي منك ……
اميره :وانا ما اقدرش على زعل تيته بس ادم كان عايز نكتب الكتاب بسرعه انا حتى انا ما كنتش اعرف غيرك قبل كتب الكتاب بساعه بس اوعدك تيته نا هاعمل الفرح هنا وسطكم وهو بقى لو مش عاجبه براحته براحته هو حر مش مهم انا حتى مش مقتنعه بيه اصلا ومش عايزاه…..
سيلي: بمزح طيب وانا اخلي الكلمتين دول يوصلوا ادم ونشوف بقى هو هيرد يقول ايه…….
اميره :طب انا اهون عليك ياسيلي ده ادم ممكن يعلقنى فيها..
الجده: هنيه خذيها يا بتي وخليها تطلعت تغير خلجاتها
وانت كمان اطلع اوضتك تغيري خلجاتك…..
سيلي :لا اميره هتقعد معي في الاوضه…..
الجد: بس يا بنيتي الاوض فوج كتيره خليها تختار الاوضه ال تعجبها ……
اميره: لا يا جدو انا وسيلي متعودين على كده من زمان انا وهي ب نام ف اوضه واحده ……
الجده : هنيه اطلعي يا بنيتي وريحوا شويه وانا كلها ساعتين وعطله اصحيكم عشان الغداء حاكم اني عامله لكم الشيء حمام وبط ومحشي كرنب وفطير بالتقليه. انما ايه عتاكلوا صوابعكم وراهم…….
سيلي: شكرا يا طنط انا مش جعانه انا بس محتاجه هانام اصلي جايه من السفر تعبانه محتاجه اني انام فعلا….. الجده هنيه :ايه طنط اللي عتجليها دي يا بنيتي…..
اميره:ههه هي قصدها خاله يعني هي تقصد تناديك خاله……
الجده هنيه :وهي تنظر ل سيلي لاه انتي عتنديني زاي البت اميره او تجوليلي يا جدتي بس الكلمه ال عتجوليها دي مصخه ما عتعجبنيش …..
سيلي :طيب يا تيته…..
الجد: يلا اطلعو ارتاحو دلوكيت …..
صعدت سيلي واميره الى احدى الغرف وبدلت كلا منهم ثيابها كانت سيلي تعيبه كثيرا من السفر في لم ترتاح في الطائره ولا حتى في القطار كانت تود النوم كثيرا ولكن اميره لم توتيح لها الفرصه لذلك……
اميره :سيلي هو انتي نمتي اصلي يعني ممكن يعني….
سيلي: ما تلفيش وتدوري عليه وقولي من الاخر انتي عاوزه تقولي ايه……..
اميره: بندفاع: بصي من الاخر كده ياسين كان بيسال عليكي عايز يعرف عنوان الفيلا اللي انتم ساكنين فيها بعد ما نقلتو من فيللتكو القديمه وانا قولته ينساك بس هو قالي انه مش قادر ينساك وانه بيحبك وعاوزك تسمحيك بصراحه كدا صعب عليه بس بسبب الوعد ال خلتيني اوعدهولك ما قلتلوش حاجه بس من كم شهر قابلته في مطعم والله العظيم كانت صدفه سالني عليكي بصراحه كده عشان يبعد عنك وما يفكرش فيكي وخصوصا بعد ما انتي قولتي انك مش هتسمحيه قلتله انك بتحبي واحد ومرتبط به وكلها كم شهر وهتتجوز والنبي والنبي متتعصبش عليا كفايه عليا عصبية اخوكي مش هتبقو انتو ل تنين عليه ……
سيلي: طيب وهو عاوز ايه مني تاني مش كفايه ال عمله انا مستحيل اسامحه وبعدين هو واحد متجوز عاوز ايه مني تاني انا مش فاهمه هو ليه بيفكر فيه مع انه خلاص اتجوز..
اميره :سيلي هو انتي بجد بطلتي تحبيه يعني مش ممكن تسامحي ابدا ابدا انا شايفه انك تنسي ال حصل انتي لسه بيحبيه وهو كمان لسه بيحبك جربي سامحيه وادو ل نفسكم فرصه ثانيه انتو بتحبو بعض ….
سيلي: لا انا مش بحبه ومش بافكر ف انا مستحيل احب واحد متجوز هو اكيد دلوقتي بقا عنده بيبي من مراته وعايشين حياه مستقره مع بعض مش هاجي انا و دامر كل حياتهم علشان واحد زيه مش همه غير نفسه و مصلحته وبس واحد اناني انا مستحيل ادمر حياه انسانه ملهاش اي ذنب حتى كل دا علشان بحب الشخص ده انا مش ممكن اعمل كده في اي واحده ثانيه ياسين مش لي عمره ما هيكون لي ياسين دلوقتي ل مراته وبس يااميره انا ما ليش اي حق فيه حتي مجرد الكلام عنه مش من حقي ….
اميره:وفيها ايه ما ف رجاله كتير بتتجوز مره واتنين … سيلي: وتفتكري انا ممكن اقبل بكده بعدين انتي ممكن تقبلي ان ادم يتجوز عليكي ومن غير ما تقولي اي حاجه طبعا لا لا ما فيش اي ست تقبل ان جوزها يتجوز عليها وبعدين انا مش ممكن اكرر غلط ماما وبابا من تاني……. اميره :يعني انتي شايفه ان جواز انكل محمود من مامتك غلط…
سيلي: ايوه طبعا غلط له يكون راجل متجوز غلط انا عارفه ان ماما ما تجوزتش بابا محمود لما كان متجوز وما قابلتش تتجوز غير لما هو سافرلها وعرفت ان طلق امراته وان هي ما لهاش دخل بس هو لو ما كنش شاف ماما ما كنش طلق مراته وكان اتقبلها وكمل حياته معاها عادي ا نا اقصد الغلط انه انحرم من اولاده اولاد ال اكيد دلوقتي بيكرهوا عشان سيبهم وساب مامتهم عشان واحده تانيه ساب اهله واولاده عشان ماما انا عارفه ان بابا محمود مبسوط معنا جدا وبيحبنا بس هو عمره ما نسي اولاده ولا عمره ما نسي اهله ال خسرهم علشان حبه ل ماما انا سعات بشوف الندم ف عيونه ….
اميره:بس انتي لسه بتحبي ياسين ….
سيلي: لا مش بحبه ومن فضلك لو مش هتنامي اطلعي من الاوضه علشان انا عاوزه انام ممكن ….
اميره: خبي براحتك يا سيلي وانا هخرج اقعد مع تيته مع اني عارفه انك مش هتعرفي تنامي …
خرجة اميره من الغرفه بينما سيلي حاولت ان تنام ولكن تلك الدموع التي كانت تنزل من عينيها ع وجنتيها بغزاره لم تسمح له ان تنام امسكت تلك القلاده التي في رقبتها وقالت …
هو انا ليه مش قادره انساك وانا ليه لس بحبك لا لا انا. مش بحبك انا بكرهك بكرهك يا ياسين انا مش ممكن اسامحك….
ثم نظرات ل تلك الصوره التي في القلاده واكملت حديثها .. عشان انت اتجوز واحده غيري مع انك قولتي ان مافيش واحده هتبقا مراتك غيري ليه تعمل فيه كدا ليه تتجوز بعد ما انا سافرت با كام يوم ليه انت عملت فيه كدا انا مسمحاك ع كل ال قولته بس مش مسمحاك عشان انت اتجوزه واحده غيري … ذادت دموعها اكثر ثم شردت في تلك الذكرى
فلاش باك
ياسين:سيلي حبيبتي يلا غمضي عينيك انا اعمل لك مفاجاه بس يا رب تعجبك…
سيلي:لا مش هغمض عيوني مش عاوزه…
ياسين: يا بنتي بلاش عند معايه وغمضي عيونك الحلوين دول …
سيلي:وانا قولت لا يلا بقا وريني المفجاء علشاني ياسينو..
ياسين:وانا كمان لا وبلا اخص بعد الدلع البايخ دا لا ….
سيلي:بقا ياسينو بايخ يس انا هفضل ادلعك ب كدا دايما ها واهو غمضت عيوني …
ياسين:ايوا كدا حبيبتي الجميله ال بتسمع الكلام ….
اخرج ياسين علبه صغيره من جايب جاكيت البدله الخاصه به كانت بها قلاده على شكل قلب ويفتح وفي ذلك القلب صوره صغيره تجمع ياسين وسيلي معا والجانب الاخر من القلب فارغ لم توضع به صوره بعد وايضا اخرج خاتم خطبه و وضعه في اصبع سيلي وايضا البسها القلاده ثم فتحت سيلي عينيها واعجبت كثيرا بتلك القلاده وذلك الخاتم فا تلم القلاده كانت حقا جميله جدا من اللون الفضي ومن الخارج مكتوب عليها اسمها واسم وياسين والخاتم ايضا كان حقا رائع هو بسيط جدا ولكنه غايه في الجمال احتضنت سيلي ياسين ولكنبعد ذالك تطلعت له …
بحزن وقالت: ياسين انا مش هاقدر البس الخاتم ده انت عارف يعني عشان ماما وبابا والعيله وكده فانا اسفه مش هقدر البس الخاتم ده دلوقتي…..
نظر لها ياسين بحب شديد وقال :ومين قالك انك هتلبسي الخاتم ده دلوقتي الخاتم ده مش هتلبسيه غير لما اطلب يدك من باباك ويوافق كمان ولحد ما دا يحصل الخاتم ده هيفضل معي ليه ولمه يجي الوقت المناسب هلبسهولك وقدام كل الناس سيلي انا بحبك ومش هقبل ان تكون واحده تانيه مراتي غيرك انتي وبس انتي ال هتكوني مراتي وام اولادي كمان ….
باك
سيلي:انا قلبي وجعني قوي يا ياسين انا عمري ما هسمحك وبتمنا من ربنا ماشوفكش تاني ف حياتي …
ولكن القدر له راي اخر وكانها تمنة العكس
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بينما عند ياسين ذهب في الصباح الباكر الي الشركه الخاصه بعائله القوي مع انه لم ينام طول الليله الماضيه ولم يغمض له جفن ولم يريح جسده كان يتذكر كل ما يخص محبوبته التي لم يستطيع ان ينساها والذي يبحث عنها ولم يا يكف عن البحث عنها حتى يجده و ما ان انتهى ذلك الاجتماع حتى غدر الشركه على الفور ولكن لحق به علي….
صل ياسين الفيلا وكان متعبت للغايه كاد بان يصعد الدرج حين لحق به …
علي الذي قال: ياسين انا عايز اتكلم معك شويه دا. ممكن يعني..
تطلع له ياسين وقال: علي انا تعبان جدا ومحتاج. اريح فياريت خليها الصبح نتكلم مع بعض احسن ….
علي لا طبعا انا مش هستنه ل الصبح انا هاتكلم معك دلوقتي هم كلمتين مش اكثر من الاخر كده انا عاوز فرحي يكون اخر الشهر وعايزك تكلم جدي وجوز عمتي وتقنعهم بكرا انا مش عارف هم ليه عاوزين ياجلو الفرح مع ان كل حاجه جاهزه ومش ناقصنا اي شئ ………
ياسين:بس دهب لسه صغيره وبعدين انت ناسي انهالسه هتكمل دراستها..
علي: لا دهي مش حابه تكمل درستها وبعدين هي اصل سقطه سنتين في الثانوي عام و مش عايزه تدخل كليه وانا غلبت معاها ومش عاوزه فا ارجوك تكلم جدو و جوز عمتي..
ياسين: حاضر يا علي هكلمه تمام كدا سيبني بقا اطلع انام ..
احتضن علي ياسين وقال: تسلملي يا ابو الصحاب ما انحرمش …
وصعد كلا منهم الي غرفته

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق ياسين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى