روايات

رواية عشق ياسين الفصل الثالث 3 بقلم سما

رواية عشق ياسين الفصل الثالث 3 بقلم سما

رواية عشق ياسين الجزء الثالث

رواية عشق ياسين البارت الثالث

رواية عشق ياسين الحلقة الثالثة

الفصل الثالث
كانت تجلس ف غرفتها بعدما عادة من عملها فا اليوم كان طويل جدا بنسبا لها فكانت طول اليوم ب غرفة العمليات كانت تود النوم ولكنها قررت بأن تدخل ع الفيس بوك كي ترا ذالك العاشق ماذا فعل طول تلك الاشهر فاهي كل بضعت اشهر تدخل ع صفحته ع الفيس بوك كي ترا صور له أو حتى اي شئ يدلها ع انه لم ينساها ولكن كيف له بأن لا ينساها وهو بعد فراقهم بمده قصيره تزوج الغبي الخائن تزوج بعدما وعدها بأنها اهم شئ ف حياته بلا انها كل شي انها حبي وعشقك الابدي تذكرت اول لقاء بينهم واولا كلاماته لها…
فلاش باك
بعدما ظلت النظرات ودام الصمت لفتره طويله تحدث هو قائلا : انتي ملاك مش كدا اكيد انا مت ودخلت الجنه كمان…
ابتسمة له إبتسامه جزبته لها اكثر ثم قالت: لا انا مش ملاك انا سيلي بس الواضح كدا انك ياحضرت المريض كنت حابب تدلع ع عيلتك شويه….
ياسين : هو انتي دكتوره هنا…
سيلي بمزاح : هبقا دكتوره اه بس مش هنا انا لسه بدرس طب والواضح كدا ان خفيت والحادث كمان ما اثرش عليك…
ياسين : لا أثر عليه بس من ناحيه تاني….
سيلي باحراج: طيب استأذن انا بس كنت بدور ع ميذو…..
ياسين : مين ميذو دا ابن اختك دا ولا ايه…
سيلي :هههههه لا دا الدكتور ال بيتابع حالتك انت اسمك ايه صحيح انا بكلمك وحتى ما عرفش اسمك ايه….
ياسين : اسمي ياسين…
سيلي: طيب الف سلامه عليك يا ياسين وحمدلله ع سلامتك سلام بقا علشان أنا اتكلمت كتير وازعجتك…
ياسين : لا انتي تتكلمي براحتك…
( بصو بقا ياسين بيكلمها كدا لا انه لحد دلوقتي هو مش مصدق ان دا حقيقي هو فاكر نفسه جوا حلم جميل لا تفتكرو انو بيعكسها ولا حاجه ياسين يختلف تماما ياسين مش بتاع بنات والجو دا اما سيلي لو هتسالو انها ازاي بتتكلم مع واحد هي اول مره تشوفه بطريقه دي فا احب افكركم ان سيلي عايشه كل حياتها ف إيطاليا ودا عادي دا غير أن شخصية سيلي كدا بتاخد ع اي حد بسرعه خصوصا لو استريحتله)
سيلي : طيب انا بجد مطره امشي دلوقتي بس اكيد هبقا اطمن عليك من ميذو…
ياسين : اوعدني انك هتجيلي مره وانا اوعدك اني مش هخرج من المستشفى غير لمه تيجي…
سيلي: وعد هاجي مره تاني سلام…
غادرة سيلي بينما اغمض ياسين عينيه وغط ف نوم عميق مر اسبوع كامل ع وجود ياسين بلا مشفى ووفت سيلي ب وعدها له تأكد ياسين ف المره التاليه بأنه لم يكن حلم بلا انها كانت موجوده و تحادثه تبادل الأحاديث وارقام الهواتف ايضا
مرة الايام والشهر تقربا فيهم ياسين وسيلي اكثر فا اكثر حتى عندما عادة الي إيطاليا كان يحادثها ف الهاتف أصبح ياسين لا يستطيع أن يكمل يومه دوان ان يحدثها اكثر من مره ف اليوم وهي ايضا كذالك مرة سنه كامله دون أن يفصح أين منهم عن مشاعره الحقيقيه إلى أن اتا ذالك اليوم الذي سوف تأتي فيه سيلي الي مصر مثل زيارة كل سنه لا عائلة حسن كان ياسين ينتظرها ف المطار بينما هي اول ما رأته ركضت عليه وحضنته دون اي مقدمات مما صدم ياسين. فا هو لم يتوقع ذالك وبلا اخص انهم لم يعترفو بحبهم ولكن ما صدمه اكثر هي تلك الكلم التي جعلته يحتضنها هو الاخر..
سيلي : ياسين انا بحبك…
ابعدها عنه ونظر لها : انا مش مصدق انتي بجد قولتي ال انا سمعته دا ولا انا ال وداني بقة بتسمعني ال نفسي اسمعه…
ابتسمه له واقتربة من اذنه وهمسة له مره اخره: انا بجد بحبك ياسين يعني ودانك بتسمع كويس يا روحي…
ياسين : وانا مش بس بحبك لا انا بعشقك سيلي تقبلي تتجوزيني انا عاوز اقابل والدك دلوقتي انا مستعد…
سيلي : اهداء شويه اولا اهلي مش هيوافقه لااني لسه بدرس
انت ناسى اني بدرس طب وانا جيه الزيارة دي علشان اتعرف ع اهلك ال انت لحد دلوقتي ما عرفتنيش عليهم ولا حتى ف الموبايل وتقولي نتجوز كدا ع طول ….
تغيرة ملامح ياسين قليلا : سيلي انتي ف حجات ما تعرفها عني…
سيلي : احنا لينا سنه نعرف بعد وبتقولي ما عرفش حاجه عنك اكيد انا حابه اعرف كل حاجه تخصك بس مش هنا يعني الأول حضرتك هتوصلني عند عمو حسن….
ياسين : بس ما تكرريش ال عملتيه دا تاني انتي فاهمه طبعا انا ف الاول والاخر راجل شرقي لا وكمان صعيدي يعني مش هقبل الانسانه ال هتكون مراتي تعمل كدا والكلام دا لزم تعرفيه كويس وكمان مش لزم تنسيه ابدا مفهوم …
سيلي : هو احنا هنبتديها تحكمات ولا ايه لا انا خلاص غيرت رأي…
ياسين : بس انا مش هسمحلك بكدا انا ما صدقة القى الانسانه ال قلبي يعشقها ياسيلي…
باك
تنهدت بحزن ع تلك الذكرا حتى بعدما عرفة بأنه قد تزوج ولكنها لم تنساه فا هو حبها الأول ورجع ألم قلبها ب قوه ع هذه الذكرا فا كلاما تذكرته سبب فراقهم وما حدث منذ 3 سنوات تدخل ف نوبة من البكاء حتى تتعب وتنام دون أن
تشعر ب نفسها ولكن قبل أن تدخل ف تلك النوبه كان ادم اسرع هو ف دخول غرفتها حتى يتحدث معها فاهي منذ ما حدث قبل 3 سنوات وهي أصبحت لا تجلس مع احد تغيرة كثير وابتعدة عن الجميع و ارتدة الحجاب بعدما كانت ترفض ارتداءه أصبحت أقرب إلى الله تقراء القراء كل ليله واصبحت ترتدي ثياب واسعه فضفاضه حتى لا يظهر من جسدها شئ غير وجهها ويديها بعدما كانت ترتدي ثياب قصيره ولا ترتدي الحجاب لا تتحدث معا احد لا انها تحمل الجميع ما ساؤلية ابتعادها عنه وهم فعلا كذالك…
ادم : هتفضي كدا كتير مش كفايه كدا ماما كل يوم بتبكي بسببك وبسبب تصرفات العيال بتاعتك دي…
سيلي : ادم ارجوك انا مش عاوزه اسمع اي حاجه من كلامك دا وع فكره انا كلها كام يوم وهسافر مصر المستشفى هتبعد طقم أطباء للعمل ف مستشفى خاص لمده 6 شهور…
ادم : هتقدرى تروحي هناك انتي ليكي 3 سنين ما نزلتيش مصر هتقدرى تشوفيه من تاني وبعدين أدهم وماما مش هيسمحو بكدا….
سيلي : بس انا كبيره كفايه اني اقرر ال المفروض اعمله ف حياتي واه انا مش هقدر اشوفه بس انا هتجنب كل الأماكن ال ممكن اشوفه فيها مع اني مش نسياه حتى وانا هنا مش ناسيه اي حاجه ومش هنسا يا آدم….
ادم: براحتك اعملي ال يريحك بس اخرجي دلوقتي علشان تبلغي بابا وماما قرارك دا والأهم من كل دا أدهم…
بينما ف فيلا ياسين كان يتحدث ف الهاتف مع والدته..
ثنيه : مش ناوي تيجي يا ولدي اتوحشتك وكمان هبه عتسال عليك كفياكم بعد أكده ورجعها ياولدي دي برضك مرتك…
ياسين: بكفياكي عاد كام مره واني اجولك انها ما عدتش مرتي واني طلجتها من سنه ونص واني ما عرجعهاش تاني واني ما صدقة خلصت منيها اني اتجوزتها بس علشانك عشان انتي طلبتي مني أكده مش اكتر يا اما….
ثنيه: ياولدي بت خالك وعتحبك وال حصل كان غلطتي وكنت عغير عليه منها واني اني ال كذبة عليك سعتها….
ياسين : هههههه لدرجادي يا اما عتكدبي على عشان بت اخوكي الكدابه ريحيها ياما وجليلها اني ما عرجعهاش تاني ع زمتي واني اول لمه افضه هجيلكم حتى اني متوحش حدي وعمامي جوي جوي سلميلي ع كل ال عنديكي لحد امه اشوفهم……
ثنيه: سلام ياولدي بس فكر ف الكلام ال جولتهولك …
دخل على الرسبشن واقترب من ياسين
علي: مال وشك ماقلوب كدا ليه بس عرفت شكلك كدا بيقول ان الجحه ثنيه كلمتك ف موضوع رجوعك ل هبه مش كدا….
ياسين: ايوا لا وكمان الجحه ثنيه بداري عليها انا ما صدقت اني طلقتها
علي: دي كانت عامله زاي ورقة البسطه بزبط بس قولي ما وصلتش لا اي شئ عن حبيبة القلب بتاعتك….
ياسين بحزن : لا كل ال عرفته انها نقلت من الفيلا ال كانو عيشين فيها ف ايطاليه وما عرفتش حتى هي نقلت فين واميره رافضه انها تكلمي..
علي: هتلاقيها انا واثق من كدا وقريب اوي ان شاء الله بس الال فكر هتصلحها ازاي انا لحد دلوقتي ما عرفش السبب ال خلكم تسيبو بعض بس انا عارف ان سيلي مختلفه عننا بس انا كنت متأكد انك هتقدر تغيرها وتخليها تقرب من ربنا..
ياسين : انا معترف اني غلط بس هي كمان غلطة بس انا محتار انا اه بحبها لا وبعشها كمان بس العيله مش ممكن تقبل سيلي بشكلها دا بس هي ف النهايه..
علي: تفتكر هي دلوقتي ممكن تكون ارتبطة او حتى يعني اتجوزت….. قال كلمته الاخيره بخوف شديد…
ياسين وقد احمرة عينيه من شدة غضبه قام من ع كرسية وضرب الطاوله بقدمه أوقع كل شئ عليها ع الارض : اتجوزة يعني ايه تتجوز دا انا اموتها هي وال اجوزته هي ليه ومش هتكون ل حد تاني يا علي انت سامع واول واخر مره اسمعك بتقول الكلام دا انت فاهم…..
علي: سامع وفاهم والله بس انا بقول لو لا ان دا. احتمال وارد وما تنساش انك سبتها من 3 سنين وانك اتجوزة واحده غيره وهي كمان من حق…..
لم يكمل كلامه بسبب يد ياسين التي كانت تقبض عنقه ويلكمه ف وجهه بلا يد الاخرا..
ياسين : سيلي مستحيل تعمل كدا هي بتحبني ومش هتسمح ل حد يدخل حياتها غيري انت فاهم….
علي: والله انا فاهم بس انت ال مش فاهم ما انت كمان بتحبها ومجنون بيها بس اتجوزة غيرها يا ياسين وسمحت لواحده زاي هبه تكون ف حياتك ليه هي كمان ما تكونش عملت زيك….
ياسين: علشان هي مش شبهي يا علي قلبها مش قوي مش ممكن تسمح لحد يا خد مكاني وانا لايمكن اسمحلها ب كدا..
علي: طيب سيبني ياعم كفايه عليه البكس ال خدته وهيفضل معلم ف وشي لا سنه قدام….
ياسين بعدما تركه نظر له وقال: انا لزم القيها حتى لو اطرية اسافر ادور عليها ف كل حتى ف إيطالي هعمل كدا وهجيبها وهتجوزها غصب عن الكل حتى غصب عنها هي شخصياََ…
عند سيلي كانت تتحدث مع عائلتها
جيسي: انا لا يمكن اسمحلك تسافري مصر تاني كفايه اني كنت بوافق ع زيارتك كل سنه بسبب محمود ومعتز لكن بعد ال حصل من 3 سني لا مش هسمحلك انك تكرر نفس الغلطه واسيبك تضيعي مني وتروحي تحبي واحد مصري لا وكمان صعيدي انتي مش خايفه من اهل بباكي ومن عيلتي حتى بعد ال قولتهولك انا وبابا محمود…
سيلي: انا هسافر وما حدش هيمنعني وبعدي انا لو عاوزه ادور ع عيلة بابا هعمل كدا لا اني مش خايفه منهم زايك يا ماما ورثي من بابا انا مش عاوزاه ومستعده اتنازل عنه ليهم بس مبقاش خايفه لا يجي اليوم ال يشوفوني فيه مش انا ال هربة ياماما علشان اخاف من عيلتك زاي ما حضرتك بتقولي دا انتي ال هربتي منهم مش انا انا هسافر اخر الاسبوع ودا قراري النهائي…..
محمود: يا بتي امك عتخاف عليكي كلنا عتخاف عليكي انتي بتي ودلوعتي كيف ما بتجولي بس اني عمري ما جولتلك لا بس المره دي عجولك لا ياسيلي انتي عاوزه تسافر مش عشان شغل وبس انتي ناويه تدوري ع اهل ابوكي مش أكده يا بتي……
توجهت نظرات جميع من بلا غرفه ل سيلي منتظرين ان يسمعو الجواب منها
سيلي: وفيها ايه لمه ادور عليهم انت يابابا مش نفسك تشوف ولادك ال دايمن بتتكلم عنهم مش نفسك تشوف اهلك انا كمان نفسي اشوف الناس ال دايما بتتكلم عنهم مش يمكن يكونو اتغيرو وبقو احسن مش يمكن يكونو سمحوك وسامحو ماما ع هروبها مش جايز ما يخدنيش بذنبها هي يا بابا…
جيسي: اتغيرتي اوي يا سيلي وبقتي بتعلي صوتك عليه وبتحسبيني ع ال حصل مع اني حكتلكم كل حاجه من اول يوم سفرة فيه البلد دي وازاي أتجوز ابوكي غصب عني وازاي كانو عاوزين يجوزوني عمك كمان غصب عني الحاجه الوحيده ال طلعت بيها من البلد دي هي انتي ومحمود..
سيلي : ماما انتي ليه مش عاوزه تفهمي ان انا غيرك انا سيلي مش جيسي انا مش هعيش نفس ال انتي عشتيه انا عني ام زيك واب زاي بابا محمود اخين زاي ادم وادهم عمركم ما هتسبوني لو حدي هتبقو معايه بدافعو عني وبتحموني منهم ومن أي حد الخوف والهروب مش هو الحل يا ماما ارجوكى وافقي انا مش عاوزه اسافر وانتي مش موافقه….
نظرت جيسي ل محمود الذي كان يهز راسه دليل ع الموافقه
جيسي: هتقعدي ف مصر قد ايه…..
سيلي ب سعاده: 6 شهور وهتلقيني عندك هنا…..
جيسي: طيب سافري بس ادم هيكون معاكي ومش هيسيبك لوحدك….
ادم ب مزاح: طيب ليه التدبيسه السودي دي…
جيسي: الا تخلصي شغلك ال هتسافي علشانه وبعد كدا نبقا نشوف هترحيلهم أمته….
محمود: وانت كمان يا واد يا آدم لزمن تشوف اهلك واخواتك جه الوجت ال لزم تبجو فيه يد واحده…
ادم : تفتكر ممكن يتقبلو وجودنا ف حياتهم يا بابا يعني جدي وجدتي ممكن يحبوني انا وادهم زاي ما اكيد بيحبو اخواتي تفتكر ممكن كمان يحبو سيلي…
محمود: عيحبوكم يا ولدي جدك وجدتك ناس طيبين جوي…
أدهم بعصبيه : وانا قولتها كلمه ما فيش سفر يعني ما فيش سفر يا سيلي ….
سيلي بعند: وانت مش هتمنعني يا أدهم وهسافر يعني هسافر ها..
ثم تركتهم وتوجهة لا غرفتها….
جيسي: لا البت دي اتجننت من يوم ما عرفة الزفت دا وبنتي ما بقتش بنتي ال انا اعرفها…
محمود ل جيسي: هي ما عدتش عيله اصغيره سيلي كبرة وعتعرف الصح من الغلط اني حابب انها اتغيرة وتجربة من ربها واتحجبت دي كانت امنيتي انها تبجا كيف مااني
شايفها دلوك بس ف حاجه لزمن ترجعلها ضحكتها الحلوه راحة ولزمن ترجع سبوها تعمل ال يريحها يمكن. تكون فرحانه ومبسوطه لمه تسافر…..
أدهم بغضب: وترجع تقابله من تاني وتتعذب تاني لا طبعا
انا مش هسمح ب كدا…
ادم : لا من الناحيه دي اطمن حضرتك هي ال مش عاوزه تشوفه.. ثم اكمل ب مزاح؛؛؛؛؛ لولا ما انا متأكد انك اخوها واخويا كنت قولت انه بتحبها بجنون مش حب اخ ل اختك…
أدهم : تصدق انك عيل غبي وتافه….
ادم : يا عم. كنت بهزر…
أدهم : هزار سخيف زايك انا كل ال بعمله وبقوله من خوفي عليها اه انا بحبها وهي اختي الكبيره بس انا دايما مش بشوفها غير اختي الصغيره الطايشه ال مش بتفكر ب عقلها بتصدق اي شئ بسهوله بسبب طيبة قلبه الزياده ادم ارجوك لمه تسافر معاها خلي بالك منها كويس …
ادم : ما تقلقش هخلي بالي هي مش اختك ل وحدك ع فكره…
أدهم : والله انا خايف انك اول لمه تنزل مصر تنشغل بلا اميره بتاعتك وتنسه سيلي خالص …….
ادم ب مزاح : لا من الناحيه دي اطمن انا مش فاكرها من دلوقتي انا مليش اخت بنت اصلا ههههه….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق ياسين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى