روايات

رواية عشق من الطبقة المخملية الجزء الثاني الفصل السابع 7 بقلم همس كاتبة

رواية عشق من الطبقة المخملية الجزء الثاني الفصل السابع 7 بقلم همس كاتبة

رواية عشق من الطبقة المخملية الجزء الثاني البارت السابع

رواية عشق من الطبقة المخملية الجزء الثاني البارت السابع

رواية عشق من الطبقة المخملية الجزء الثاني الحلقة السابعة

كانت ميار و يافا في الطابق العلوي و هناء تصعد السلم
التقت الفتيات في اعلى السلم
ميار : رجلك خدت على المكان يست هناء و بقيتي تدخلي و تخرجي براحتك
هناء بغرور : و انتي ايه الي مزعلك
يافا : لا هي مش زعلانه بس برضو واضح انك حابة تبقي من العيلة و عمالة تجري ورا فارس
هناء : انتي بالذات ما تتكلميش ، عشان انا مش بكلم اي حد وخلاص و انتي وحدة بيئة و مش لاقية حد يعبرك و عمالة تجري ورا آدم عشان تاخدي قرشين ينفعوكي ، مش كدة
يافا بغضب : ماااااشي
و دفعتها من اعلى السلم
صرخت هناء بصوت عال ووقعت من اول السلم الى آخره
ميار بخوف : يخربيتك عملتي ايه افرضي ما.تت

 

يافا بلامبالاة: ما تقلقيش دي زي القطط بسبع ارواح ، امشي نهرب قبل ما حد يشوفنا
و ذهبو بسرعة تزامنا مع خروج نور من المطبخ
نور بصراخ : يا نهار اسود البنت واقعة
اتت يافا و ميار و روز
يافا بتمثيل الصدمة : مالها دي كانت من شوية كويسة
نور : تعالو ساعدوني نقعدها
هناء كان مغمى عليها
بعد وقت قصير
يافا : اهي فاقت يطنط
نور : مالك يا بنتي ؟
هناء بتعب : انا حصلي ايه
نور : لقناكي واقعة عن السلم و مغمى عليكي
هناء بتذكر : ايوة ايوة البنت دي زقتتي
يافا : يخربيتك هو خير تعمل شر تلقى ، انا لحقتك يا بت و ساعدتك تقومي
نور: فعلا يافا هي الي ساعدتك مع ميار بس انتي وقعتي ازاي
هناء بغضب ليافا : انتي زقتيني يا زبالة و عاملة بريئة

 

يافا : احترمي نفسك
هناء بغضب اكبر : انت وحدة معفنة و زبالة جاية لهنا طمعانة ،فاكرة نفسك بقيتي من العيلة
صفعة قوية نزلت على وجه هناء ومن من ، كانت من نور
نور بغضب : انا مسمحلكيش تكلمي حد في قصري بالطريقة دي على فكرة انتي الي مش من العيلة ، و الي بتغلطي فيها دي هتكون مرات ابني
يافا و ميار و هناء بصدمة : نعمممم !!!
دلف قاسم و فارس و مالك و سيف الي كان واضح عليه التعب
قاسم : في ايه يا نور
نور بغضب : البنت دي تطلع من القصر يا قاسم
هناء بدموع : شوفت يا قاسم بيه زقوني عن السلم و ضربوني و.عايزني اخرج من القصر
ميار بصدمة : يخربيتك انا سدقتك ، والله دي وحدة كدابة عمالة تشتم فينا من الصبح و رفعت صوتها على ماما نور
قاسم : كفاية خلاص
وقرب من هناء وقال : معلش يا هناء انا حجزتلك في فندق تقعدي فيه
هناء بصدمة : بس ي..
سيف بغضب رغم تعبه : هناء خلاص هتروحي الفندق

 

هناء بغضب : حاضر
و رحلت من امامهم
فارس : الحمدلله الي هتروح دي دمها يلطش
ميار : طب روح يا بيه بالاول اطمن على مزتك
فارس بصدمة : مالها
ميار : مافيش
نور بقلق : قاسم فين ميلا ؟ مش كانت معاك
قاسم بصدمة : ميلاا ، روحت من الصبح ينور
نور بصدمة : بس ما جاتش للقصر خالص
قاسم بجنون : انتي بتقولي ايه ، اتصل يفارس على السواق بسرعة شوفها راحت فين
فارس بسرعة و خوف : حاضر
بالوقت ده هناء خرجت من القصر و هي بتتسحب من غير ان يراها احد
بعد دقائق
فارس : مش بيرد و تلفونه مقفول
نور بدموع : يا انهار اسود بنتيي فييين
قاسم بغضب : يعني هتكون راحت فين مستحيل تروح لمكان من غير متقولنا
فارس بغضب ايضا : يمكن تكون مخطو.فة و احتمال كبير يكون فهد
روز بخضة : انت بتقول ايه يا انهار اسود البنت اتخط.فت
قاسم بجنون : ما فيش غيره
ثم نظر حوله و لم يجد هناء
قاسم : هناء راحت فين ؟؟

 

مالك : تبقى اكيد معاه و هربت
قاسم بغضب جحمي : هجيبها لو من تحت طقاطيق الارض
و خرج من القصر و تبعه مالك و سيف
نور وقعت في احضان روز و مريم مغمى عليها
اما فارس صعد لأعلى و اخرج من خزانته مسد.سه و خرج التقى بفلك في الممر
فلك بصدمة : ايه ده يفارس ليه المسد.س
فارس تقدم منها وقال : خودي بالك من نفسك يا فلك و من الكل ، ميلا مختفية و احتمال كبير تكون اتخط.فت
فلك بصدمة و دموع : ايييه ميلا ! خد بالك من نفسك يفارس
رحل من امامها و غضب الدنيا يجتمع به
فارس : آدم انت خليك في البيت معاهم عشان لو حصل حاجة تعرف تحميهم
آدم بغضب : مش هسيبك تروح لوحدك
فارس بغضب اكبر : خلاص يا آدم انت هتحمي الي هنا و ميلا هترجع يعني هترجع
عند قاسم
امر الحراس بالبحث عن هناء في كل مكان فهي من المؤكد انها تعلم مكان ميلا و ان وصل لهناء سيصل لميلا
اما عن فارس فاتجه وحيدا الى قصر فهد المنشار و دلف فورا و لم يعترضه احد من الحرس فهم يعلمون من هو فارس الالفي
مجرد ان دخل فارس انصدم من رؤيته لعمر و لؤي يجلسون مع فهد
فارس بغضب : انتو معاه ؟! اختي فين يا فهد المنشار ؟

 

فهد باستغراب : نعم ؟
فارس اقترب منه و امسكه بعنف من اعلى قميصه قال بجنون : اختي فين ؟ انت اكيد خط.فتها
فهد افلت يداه و قال بغضب : نزل ايدك ، اختك مش عندي يا فارس الالفي
فارس : مستحيل اصدقك ، ميلا من الصبح مختفية
فهد بصدمة : انت بتقول ايه ، هتكون راحت فين يعني
فارس بغضب : انا الي بسألك
فهد بحدة : انا مش عيل عشان اخط.فها غصب عنها، مش فهد المنشار الي ياخد بنت هي مش عايزاه حتى لو كانت حياته
فارس : انا لا يمكن اصدقك
فهد بغضب : مشكلتك مش مشكلتي ، بس اوعدك ميلا هترجع الليلة لو هقلب عليها مصر كلها
فارس : ملكش دعوة باختي يا فهد انا الي هجيبها
ثم نظر لعمر وقال بغضب : اخر حاجة كنت اتوقعها ان صاحب عمري يخوني
عمر : فارس انا مخونتكش بس زي ما انت صاحبي فهد صاحبي و صدقني فهد بيقول الحقيقة ميلا مش هنا بس لازم كلنا نتحد عشان نلاقيها
فارس : مش عايز مساعدة من حد اختي و هلاقيها لوحدي
صعد فهد لأعلى و اخرج سلا.حه و نزل بسرعة
كان فارس قد خرج من القصر
عمر : هتعمل ايه يا فهد

 

فهد بغضب : هجيبها يعني هجيبها ، انت و لؤي دورو على هناء لانها اكيد تعرف مكانها
خرج فهد مسرعا و كان فارس يمشي بسرعة باتجاه عربيته
فهد: فارس
استدار فارس وقال : عايز ايه
تقدم منه فهد وقال :فارس الي مختفيه دي زي ما هي اختك هي حبيبتي و اهم شخص بحياتي لازم نحط ايدينا بايدين بعض عشان نلاقيها
فارس بحدة : انا مش هحط ايدي بايد واحد من عيلة مجر.مين و انت عارف الماضي كويس و اختي ما تقربش منها
فهد : و احنا مالنا بالماضي ؟ احنا لينا بالحاضر انا وانت ما شوفناش حاجة من الماضي ده كان بين اهلنا لغاية امتا يعني هيفضل سلسال الد.م ده ؟ لازم نتفق عشان نلاقي ميلا و انا متأكد ان هناء ليها يد بالموضوع ده
ثم مد يده لفارس وقال : موافق اننا نتحد و نلاقي ميلا
نظر فارس ثوان ليده الممدودة ثم مد يده مصافحا له وقال : موافق بس لازم نتحرك بسرعة
يد ثالثة وضعت فوق ايديهم وكان عمر
عمر : وانا كمان هدور معاكم
فهد : طب يلا بسرعة
ركبو في العربية
فارس : فين ممكن نلاقي هناء؟

 

فهد : لا احنا مش هندور على هناء ، اكيد باباك و عمك بيدورو عليها
فارس : امال هنروح فين ما هناء هي الي تعرف طريق ميلا
فهد بنظرات ذات مغزى: هنروح لمخازن النعمان
فارس بصدمة و استغراب : لييه يعني اشمعنا
فهد نظر لفارس وقال : مين الي داخل بصفقة روسيا من الشركات المنافسة ؟
فارس بصدمة : الالفي و المنشار و النعمان
فهد : انا انسحبت من الصفقة ، فاضل مين ؟
فارس فتح اعينه على وسعهما وقال : النعماااان ، معقول هم الي بيعملو كدة عشان يضغطو علينا
فهد بجمود : انا عرفت ان هناء ماشية مع خميس ابن شاهر النعمان عشان كدة احتمال كبير تكون معاهم و هم الي خط.فو ميلا
فارس بغضب : انا هشرب من د.مهم
فهد : اهدى يفارس احنا لازم نروح للمخازن بتاعتهم
تحركو بسرعة
في القصر
نور كانت جالسة في الريسبشن مع روز و تبكي بقهر على ابنتها و كذلك فلك و ميار و يافا اما تالا لم تكن بالقصر اساسا
دلفت سيدة في منتصف الستينات من عمرها
الحارس : مدام نور في ست عايزة تقابلك
روز : يمكن تكون تعرف حاجة عن ميلا
نور بدموع : دخلها بسرعة
دلفت السيدة و جلست مقابل نور تماما
: ممكن تسبونا لوحدنا
روز اشارت الى البنات كي يذهبن

 

السيدة لنور : مش فاكراني يا بنتي ؟
نور : مين حضرتك
السيدة : انا درية يا نور الي كنت معاكي و مع رغدة الله يرحمها في قصر المنشار
نور بصدمة : طنط درية !!!!!
درية : اسمعي يا بنتي الكلام الي هقولهولك ده و بعدها احكمي
روز بهدوء : اتفضلي اتكلمي
درية : انا و انتي يا نور قعدنا مع بعض شهور طويلة و كنت بهتم بيكي على انك بنتي و كنت بعتبر الطفل الي ببطنك حفيدي و رغدة كمان كنت بحبها اوي ، بس الي عايزة اقولهولك ان كلنا كنا عند المنشار غصب عننا و يوم ما ولدتي فارس و المنشار جابه القصر انا خوفت عليه اوي منه و كنت هكلم جوزك عشان ياخده بس هو كان اسرع و جيه و انا خبيت فارس بالدولاب عشان ما حدش يخط.فه منهم
نور بدموع : جميلك ده برقبتي يا طنط ، انتي ساعدتيني اوي ، بس دلوقتي بنتي مختفية و انا خايفة عليها اوي
درية : منا جيالك عشان الموضوع ده ، بعد ما المنشار و ابنه ما.تو مرات ابنه بنفس الليلة ولدت و جابت بنت و كان عندها ولد وهو فهد
روز بهمس : رباب
درية : ايوة رباب كانت تعبانة اوي و وصتني اربي ابنها بس البنت انا ما شوفتهاش خالص لان رباب ربنا يسامحها حطتها على باب ملجأ و ادتني فهد وقالتلي اربيه على فكرة الانتقام من عيلة الالفي و الصياد ، و طبعا انا مستحيل اعمل حاجة زي دي فربيته و كبرته لغاية ما بقى راجل و عنده اخلاق و بيعرف يصون عرضه و عرض الناس ، و لما كبر شوية قولتلته الحقيقة كاملة و قد ايه ابوه و جده ظالمين وهو كان متفهم بشكل كبير و بدأ يشتغل على نفسه لغاية ما بقا معروف و عنده شغل و بينافس جوزك ، في يوم من الايام جيه وقالي انه بيحب بنت و بيعشقها و اتصدمت لما عرفت انها بنتك
نور بدموع : و ايه لزوم الكلام ده انا دلوقتي عايزة بنتي

 

درية : عشان كدة لازم تعرفي ان فهد لا يمكن يخط.فها لانه بيحبها اوي و فهد راجل وما يقبلش انه تعيش معاه بنت مش عايزاه
نور بدموع :امال مين الي ليه مصلحة
درية : هناء ، فهد لما دور عليها و لاقها في فرنسا و عرف عنها حجات مش كويسة خالص عشان كدة هي اكيد الي تعملها دي دم المنشار بيجري في عروقها
نور بغضب : انا عايزة اقت.لها
درية بهدوء: اهدي يا نور ، فهد وفارس و عمر بيدورو على ميلا ، وقاسم اكيد بيدور على هناء صدقني هيلاقوها ، انا متأكدة ان فهد هيلاقيها و يجبهالك
روز : ان شاء الله ، يا رب ترجع سالمة يا رب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق من الطبقة المخملية الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى