رواية عشق صعيدي الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة علي عبدالمنعم
رواية عشق صعيدي الجزء الثاني الجزء الثاني
رواية عشق صعيدي الجزء الثاني البارت الثاني
رواية عشق صعيدي الحلقة الثانية
* جاسر حبيبي .. l miss you so much
فضلت أبصلها من شعر رأسها لحد رجلها وانا بسأل دي دخلت البلد ازاى باللبس إلى مش لبساه دا وبصتله هو لقيت على ملامحه صدمه كبيرة بس الصدمة الأكبر كانت لينا كلنا لما قربت منه فجأة بجرأة شديدة وحضنته وهو متخشب مكانه وقتها لقيت دموعي بتنزل تلقائي وهو بعدها عن حضنه بسرعه وسمعنا صوت بابا زي الرعد من الغضب ..
_ ايه المسخرة ديه عاد .. دا تعملوه فى بلاد الخواجات إلى جايين منيها انتوا الاتنين .. مين ديه يا ابن اخويا
– دي .. دي رونزا كانت زميلتي هناك فى الجامعه و…
* وحبيبته وكنا عايشين سوا
شهقه عاليه خرجت مني انا وكلهم كانوا مصدومين وهو واقف مش عارف يقول ايه جريت على اوضتي وسيبتهم
– چوري استني اسمعيني
_ اياك تقرب منيها تاني
– عمي اسمعني دا انا تربيتكم
_ واضح أننا معرفناش نربي .. رحب بضيفتك وعرفها كيف عوايدنا وتغير خلجاتها العفشه ديه ياتمشي
كلهم سابوني ومشيوا بنظرات اللوم والخذلان من عملتي بصيت ناحية رونزا لقتها بتبصلي ببراءة خبيثه انا عارفها كويس اوى روحت عندها بغضب الدنيا وشديتها من أيدها على اوضتي ..
* جاسر .. جاسر فى ايه .. ?What happened
– ايه إلى جابك هنا ها .. اتكلمنا هناك وموضوعنا انتهى وقولتلك اني هنزل مصر ومش هرجع تاني .. ايه إلى يجيبك ورايا الصعيد .. فاكرة كدا هتحطيني قدام الأمر الواقع تبقي بتحلمي فاهمه .. أنا بحب چوري وعمري ما حبيت ولا هحب غيرها وهتجوزها وعمر ما هتكون فى ست فى حياتي غيرها
* أنا بحبك ياجاسر .. ليه بتعمل معايا كدا
– لاني مبحبش غير جوري وانا موعدتكيش بحاجه
* عارفه بس انا احلى منها وبحبك وعايشه فى امريكا ومعايا الجنسيه وهتعيش معايا بدل العيشه فى البلد المتخلفة دي
مسكها من شعرها فجأة وهي صوتت وبقت تحاول تفك نفسها منه
– اياكي تجيبي سيرتها على لسانك مفيش واحده لسه اتخلقت احلى من جوري .. واياكي تجيبي سيرة بلدي احنا مش متخلفين احنا مسلمين موحدين بالله مش كا…فره منحر..فين شبهكم
رماها على الارض بعصبيه وسابها ومشي بغضب
* انا وراك لحد ماتقع ياابن الصعيد و ابتسمت بخبث شديد ..
عند جوري
طلعت على اوضتي ودخلت اترميت على السرير بإنهيار تام مش عارفه ليه يعمل فيا كدا .. دا انا استنيته كل دا معقول بعد دا كله يطلع حبي دا وهم والى فات واحنا صغيرين كان مراهقه .. قلبي حاسه أنه هيوقف من الصدمة والوجع فجأة لقيت إلى بيحسس على شعري
= بابا أنا …
_ اهدي يا جلب أبوكي والله ما يستاهل ضفرك
= ليه يابابا .. أنا استنيته وفى الاخر يوجعني كدا .. طيب كان يقول إنه شاف حاله مع غيري وكمان فى الحرام ..
– أنا عمري ما عملت حاجه فى الحرام
= انت ايه إلى دخلك اوضتي .. اطلع برا اياك تدخل برجلك النجسه دي
_ اطلع برا ياجاسر
– ياعمي اسمعني ..
_ أسمع ايه .. أسمع انك كنت مرافق واحده وعايش معاها فى الحرام
– اقسم بالله أبدا .. أه كنت عايش بس فى بيت زي اللوكندا
وهي فى اوضتها وانا فى اوضتي ومعانا ناس تانين والله كانت مأجراه لينا واحده كبيرة .. أنا تربيتك ياعمي أكتر كمان من أبويا تفتكر إني ممكن أعمل كدا ..
_ انا حاسس إني معرفكش .. تحلف أن محصلش حاجه بينك وبين البت ديه
– والله ياعمي ابدا
= اطلع برا
– يا جوري والله كان غصب عني ارجوكي حاولي تصدقيني .. ياعمي ارجوك قول حاجه
_ ايه الى جابها وراك
* لاني مراته ياأنكل بقى ينفع اسيب جوزي
– اخرسي بتخرفي تقولي ايه انتي
* أييي اوعي ايدي .. ياعمي ابنكم عشمني بالجواز وهرب دا يرضيكم يا صعايدة
– والله ما حصل اقسم بالله ما حصل .. عمي اوعى تصدقها انا عمري ما حبيت غير جوري والله ومقدرش اخونها بالشكل دا
= اطلعوا برا .. كله برا
_ اطلعوا برا بدل ما اجتلك واجتلها .. واياك تقرب من بتي تاني
– لا ياعمي أنا بحب چوري
_ اخرس اياك تجيب سيرتها على لسانك النجس ديه
– جوري ارجوكي اسمعيني انا والله عمري ما حبيت غيرك
_ كلامك معايا انا .. جولتلك اياك تقرب منيها غور روح
خرج وانا اترميت فى حضن بابا صدمتي ووجعي ملهمش حدود
= استحاله دا جاسر استحاله يكون هو دا يا بابا صح .. هو لسه مرجعش من السفر دا مش هو اطردهم دول كدابين
_ اهدي ياجلب أبوكي اهدي والله ما يستاهل ولا دمعه من دموعك إلى كيف اللؤلؤ ديه .. تعالي ريحي شوي وانسي كل حاجه سمعتيها
سمعت كلامه وروحت ناحيه سريري وانا مسلوبة الإرادة ونمت فعلا الحل اني أهرب بالنوم يمكن مصحاش تاني وارتاح من الوجع دا .
خرجوا الاتنين لقوا كارما ( ام جوري) وقفالهم وبتبص البنت بتفحص وهدوء مرعب وقربت شدتها من ايدها وبصت لجاسر
~ اوعاك تجي ورانا
* ايه ده في ايه انت واخداني فين
~ انت تخرسي خالص عايزه ايه
* عايزه ايه في ايه انا جايه اطالب بحقي فى جاسر
~ البوقين اللي انت قلتيهم دول ما يلزمونيش عايزه ايه لو عايزه فلوس قولي
* انا بحب جاسر انا مش عايزه حاجه انا عايزه افضل جنبه بس
~ انتي عايزه ايه من الاخر دي ثالث مره بسالك واخر مره وهسيبك وذنبك على جنبك
* بصتلها بخوف من نبرتها .. انا انا عايزه جاسر
~ ابتسمت كارما بتوعد .. يبقى انتي اللي اخترتي لو عرفت بطريقتي انك كدابه استحملي اللي هيجرالك … وعلفكرة انا مصدقه جاسر وكلنا عندنا ثقه فى ابننا .. هحاول ابقى طيبه معاكي وهديكي فرصه اسبوع تحاولي تمشي من هنا سليمه بدل ما اتاويكي بيدي
اترعبت رونزا بشده وخرجت كارما من عندها لقيت جاسر واقف قصادها وهو سمع كل الكلام اللي اتقال
– مرات عمي انتي فعلا مصدقاني
~ اه مصدقاك بس ده مش معناه ان انت مش غلطان مش معناه برده ان انت ما كسرتش قلب بنتي بس لان انا اللي مربياك بعد ما امك الله يرحمها توفت فانا عارفه ابني ما يعملش كده وحاول تكون قد ثقتي وفعلا ما تكونش عملت كده
– والله والله يامرات عمي انا عمري ما عملت معاها حاجه انا عمري ما نسيت جوري لحظه احنا كنا مجرد زمايل في السكن وفي الجامعه
~ بس جوري ما تعرفش ده يا جاسر وما اعرفش انت هتقدر تثبت ده ازاي
سابته في حيرته ومشيت وهو فضل مكانه مش عارف يعمل ايه مش عارف يراضيها ازاي ولا يصالحها ازاي مجنونه بتقول ان انا سبتها متعرفش انى بحبها من وهى عيله صغيرة لسه .. طول عمرى وانا بعتبرها مراتى اه غبت عنها خمس سنين بس كنت بخليها تكبر وتعتمد على نفسها وكنت عايزها تحدد مشاعرها يمكن متحبنيش وكنت معتقد كدا من استقبلها ليا البارد بس توترها وكلمة انا بكرهك عرفتنى اد ايه كنت غبى فى بعدى عنها وانها غضبانه وزعلانه منى لكن ريدانى زى ما بريدها كنت حاسس بنار لما شوفت العيل الو…سخ ديه ماسك يدها ومحستش غير وانا بكسرله يده وكنت رايد اجتله بس مكنتش عايزها تخاف منى اناعايز ابقى امانها بس ازاى بعد ما المشؤومه دي جت وبوظت الدنيا اكتر ما هي بايظه اصلا .. جبر يلمك يابعيده .
اليوم خلص بحزنه وجوري لسه محبوسه في اوضتها فاقت ومش عارفه تعمل ايه صحيت وهي بتفكر في حاله جمود شديد وكأن قلبها بقى عليه كتل ثلج فكرت تهرب منهم كلهم وتسافر بس في نفس الوقت بتقول لا لازم تبقى قويه وتبقى قصادهم ولا يهمها اي حاجه وده القرار فعلا اللي خدته قامت ولبست وجهزت وبقت زي القمر كعادتها نزلت لقيتهم كلهم متجمعين على العشا حتى الحيزبونا اللي جات جديد دي اول ما فهد شافها قام راح ناحيتها واخذها في حضنه وبسها من راسها وقربها ناحيه كرسيها اللي جنبه دايما وقعدت بمنتهى الامبالاه والكبرياء وكانت عارفه ان اكيد هي هتستفزها وكانت مستعده
* احنا ما تعرفناش انا رونزا
= و انا جوري اكيد سمعتي اسمي من الصبح كتير
* اه فعلا بس عارفه انتي مش بالحلاوه اللي كان بيوصفها جاسر
* رونزا اخرسي
= لا اصل هو مش بيعرف يوصف ده غير ان الحلاوه مش حلاوه الشكل بس حلاوه الروح والادب والاخلاق والحياء اكيد ما تعرفيش عنهم حاجه
* ليه انا لبست زيكم اهو وبقيت واحده منكم
= انتي عمرك ما هتكوني واحده مننا انتي مجرد ضيفه هنا هتقعدي شويه وهتمشي
* وممكن اقعد على طول مش كده ولا ايه يا كارما هانم
= يعني ايه الكلام ده يا ماما
~ ولا حاجه يا حبيبتي سيبي اللي بيخرف يخرف
_ رايحه فين ياحبيبتي
= شبعت معانا ناس تسد النفس هقعد شويه فى الجنينة يابابا
_ ماشي ياحبيبتي
خرجت وسيبتهم وقعدت عند الشجرة الى شهدت على حب بابا وماما
” ليتهم ما عادو ولا جروحنا ولا تمنينا عودتهم ”
– جوري
= افندم
– ممكن تسمعيني
= ما فيش بيني وبينك كلام اسمعك ليه .. هتقول ايه هتبرر موقفك ازاي .. هتقولي انك قعدت خمس سنين من غير ما تسال عليا ولا مره .. وانا اللي كنت فاكراك اما هترجع هترجع ليا قد ايه كنت عبيطه قد ايه كنت بستنى وهم وانت كنت عايش حياتك هناك
– اقسملك ابدا انا عمري ما نسيتك انا رجعت فعلا ليكي وعلشانك انا يمكن ما سالتش عليكي زي ما انت ما بتقولي بس ده علشان كنت عايزك تعتمدي على نفسك وعايزك تتاكدي ان اللي بينا كان حب مراهقه ولا فعلا حب حقيقي وطلع حقيقي لو مكنش كدا كنت نسيتيه او انا كنت نسيته لكن انا عمري ما نسيتك يا جوري وعمري ما حبيت غيرك حتى رونزا عارفه كده .. ما فيش حد ما حكيتلوش عنك ما فيش حد ما يعرفش ان انا ليا مراتي في مصر وان مستني بس اخلص وهنزل لها وهتجوزها
= خلصت
– انا مش مصدق ان انتي بقيتي كده مش معقول قلبك اتغير من ناحيتي بالشكل دا
= ما بيغير بقلوب الناس الا افعال الناس يا ابن عمي
* تصدقوا انتوا لايقين على بعض قوي
– انتي ايه اللي جابك ورانا هنا .. رونزا لاخر مره بقولك امشي من هنا واحفظي كرامتك فعلا لان انا مش هتجوز الا جوري ما بحبش الا جوري
*جوري انتي بتحبيه وانا بحبه يعني المفروض يبقى الاختيار في ايده
– وانا اخترت جوري يا رونزا
= بس انا ما اخترتكش يا جاسر انا ما باخدش فتات حد
– يعني ايه
= يعني انا ما بحبكش
– انا مش هعاتبك على كلامك ده دلوقتي
سابها ومشي وكانت هتمشي بس وقفت لما كلمتها
* تعرفي انك جبانه
= بت انتي انا عندي الڤولت عالي ابعدي عن وشي احسنلك بدل ما اجيبك من شعرك اللي عامل شبه المكرونه ده
* حقيقي انتي جبانه ازاي تكوني بتحبيه الحب ده كله وما تثقيش فيه وما تحاربيش عشان الحب ده
= انتي مالك انتي وانتي تعرفي حاجه عننا علشان تتكلمي
* الحقيقه انا عارفه كل حاجه فعلا جاسر ما كانش بيبطل كلام عنك .. وصف كل حاجه فيكي .. كان بيحكي عن كل حاجه حصلت ما بينكم لاي حد وكل حد وكأنه بيفكر قلبه وعقله بيكي طول الوقت كأنه خايف لحد منهم ينساكي
= اتوترت جدا من كلامها .. انا ما اعرفش انا واقفه بتكلم معاكي ليه اصلا
* لو بتحبيه دافعي عن حبك لان جاسر يستحق ده
= تقصدي ايه
* اقصد ان احنا الاثنين انا وانتي في حرب مين فينا يفوز بجاسر
= انا مش في منافسه مع حد انا واثقه من مشاعره اتجاهي
* وعلشان كده بتضغطي بكل قوتك على قلبه
= انتي عايزه ايه بالظبط
* عايزه اقولك ان انا مش هسيبه لانك متستحقيهوش
= طب امشي من وشي بقى امشي من وشي احسنلك
* هتعمليلي ايه يعني ما تقدريش تعملي حاجه انتي مجرد واحده جبانه مش قادره اتدافع عن حبها
= انا هوريكي الجبانه دي هتعمل فيكي ايه من ساعة ما جيتي وانا نفسي اعمل كده
شمرت كمامها وقربت منها فجاه وجابتها من شعرها وبقى سريخها واصل لكل اللي في القصر وخرجوا كلهم على صوتهم وصويت رونزا جري عليهم فهد وجاسر فهد شال جوري من فوقيها وجاسر قوم رونزا وبص لجوري بغضب
– انتي ايه الى عملتيه دا
= انا اعمل الى انا عيزاه وخدها من وشي بدل ما اكمل عليها .. واخدها فوق بعيد عنها لانه عارف جنانها كويس
_ وبعدين يا جوري كده ما ينفعش
= يا بابا دي تستاهل اكتر من كدا وما خدتش اكتر من اللي تستحقه يعني لسه عايشه يعني
_ عامله زي امك متهوره
= انا مش في هدوء اعصابك مش عارفه انت هادي كده ازاي
_ يمكن لان انا حاسس ان جاسر موعدش البت دي بحاجه ولا حتى عمره قرب منها
= مش عارفه انا مش حاسه بكده
_ لان انتي غيرتك وغضبك عامينك وده غصب عنك
= يمكن يا بابا يمكن بس انا هوريها ان ما اكونش اطفشها من هنا ما بقاش انا جوري
_ هتعملي ايه يا مجنونه يا صغيره
= هتشوف هتشوف يا بابا
ثاني يوم كانت خلاص رونزا خدت اوضه ليها وكانت خلاص بتجهز علشان هتنزل الفطار تحت .. مواجهه جديده ويوم جديد بينها وبين جوري ونزلت فعلا بس كله تفاجئ ان جوري هي اللي بتحضر السفره حتى فهد ومفهمش هي بتعمل كده ليه ولا ايه السبب واول ما قعدوا بداوا ياكلوا عرضت الفول المصري على رونزا وهي عمرها ما اكلته ووافقت فعلا واكلته وطعمه عجبها قوي واكل منه كمان جاسر لانه بيحبه جدا وبقت هي كاتمه ضحكتها بالعافيه عليه لان ما كانش في حساب جوري ان جاسر هياكل منه ولكن اتبسطت اهو انتقام خفيف ولذيذ وقبل ما يكونوا خلصوا اكل بدات بطنهم توجعهم بعد كده الوجع بدا يزيد وكل واحد قام منهم وجري على الحمام وقتها فهد قام مسك ايدها وقال لها
_ عملتي ايه يا مجنونه
= انا عملت حاجه ما انا باكل اهو زيي زيكم
_ بس الطبق ده ما حدش اكل منه الا هو وهي لو اكلت منه دلوقتي هتعملي ايه
= وبعدين بقى يا بابا ما تاكلش منه بقى وخلاص وبعدين دي حاجه خفيفه كده لسه التقيل جاي ورا
_ چوري كده ما ينفعش دي ضيفه عندنا
= واكرام الضيف واجب يا بابا وانا كده بكرمها هروح اجيب لها مايه علشان هي تعبانه يعيني وكده ماشي اقعد بس انت كل يا حاج وسيبني انا اتصرف معاها
بص عليها فهد بقلة حيلة وبص على عمه وكارما لقاهم بيضحكوا
_ فرحانين بيها ايااك
راحت عند رونزا وفي ايدها كوبايه شاي خبطت عليها
= رونزا ممكن ادخل
* ردت عليها بوجع .. اه ادخلي
= مالك الف سلامه عليكي ايه اللي حصلك
* مش عارفه شكل الفول بتاعكم ده وجعلي بطني قوي
= معلش ممكن تشربي الشاي هيريحك شويه
* غريبه جايباه بنفسك
= انتي ضيفتنا ولازم نكرمك اتفضلي
* اخذت منها الكوبايه وشربت واول ما شربت ما بطلتش صويت وكلهم طلعوا على صوتها وهي بتكح جامد ووشها احمر دم وعدت من جنبهم جوري وكانها ما عملتش اي حاجه وقتها الوحيد اللي جري عليها هو جاسر
– ايه اللي حصل .. ايه اللي حصلك رونزا ايه اللي حصل
بدات تتكلم بصوت متقطع من التعب والوجع اللي في زورها وبقها من الشطه
* الشاي الشاي حطيتلي فيه حاجه مش قادره يا جاسر بُقي فيه نار حاسه اني هموت
وقتها جاب لها ميه وحاول ان هي تهدى شويه وكله سابلهم الاوضه وخرج في منهم اللي متضايق من افعال جوري وهو فهد طبعا وكارما طبعا كانت مبسوطه ببنتها وعماله بتضحك بص لها فهد وقال لها
_ مبسوطه ببنتك
~ يعني بنت كارما بصحيح
_ ماشي يا كرامله انتي وبنتك
بعد ما جاسر اطمن على رونزا ساب الاوضه ونزل بغضب يدور على جوري راح الجنينه وفعلا لقاها موجوده وقاعده تحت الشجره وهي بتدندن باستمتاع
– مبسوطه باللي انتي بتعمليه
= هو انا عملت حاجه
– جوري متجننيش حطيتي ايه في الفول حتى كمان انا اكل منه عادي عندك
= انت اللي طفس لازم تاكل من طبقها تستحمل اللي يجرالك
– وحطيتلها شطه في الشاي
= والله كنت بفكر اشربها جنزبيل وقلت ابقى رحيمه بيها بس ما عرفتش الروح الشرير اللي جوايا ما قدرتش تعمل كده بس شفتها وهي بتصوت من الشطه شكلها كان تحفه
– جوري ده اللي هيريحك
بصيت له وهي ساكته ومش عارفه تقول ايه
= لا مش هيريحني بس بتسلى انا حلفت ان انا اطفشها من هنا وانا قد يميني يا ابن عمي
– اعملي ما بدالك يا جوري مش هقولك انت بتعملي ايه
= لاان انت عارف كويس انك مش هتقدر توقفني عن حاجه انا عايزة اعملها انا بنت فهد
– مش لاني مقدرش يابنت عمي لاني بحبك وميهمنيش غيرك
= عارفه وايه يعني مش انت لوحدك الى بتحبني
طلعت المارد الى جواه اول ما قالت كدا ضرب بكل الاخلاق والحدود عرض الحائط وقرب منها ومسكها من دراعها وقربها ليه بعنف
– عيدي الى قولتيه تاني
= سيبني ياجاسر
– اقسم بالله ياجوري لو الهبل دا اتجال تاني لهتشوفي مني وش مش هيعجبك خالص انتي بتاعتي لوحدي مكتوبه على اسمي من يوم ما اتخلقتي يابنت عمي
سرحت فى عيونه ووسامته الى زادت واحشها جدا وهو كمان نسي كل حاجه وبقى يقربلها بقوة تأثيرها عليه سابها عيله رجع لقاها انسه كبيرة انثى متفجرة الانوثه وفجاة ضربته بين رجله جامد وبقى يتلوى من الوجع
– اااه يابنت المجنونة ضيعتي مستقبلي
= احسن تستاهل علشان تتحشم شويه
– طيب لما نتجوز متفكريش فى الاطفال ياختي
= وقح
سابته وجريت وهو وقف عادي بيضحك عليها وعارف انه كدا بدأ يميل قلبها تاني ليه..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق صعيدي الجزء الثاني)