روايات

رواية سائقة التاكسي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم يارا عبدالسلام

رواية سائقة التاكسي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم يارا عبدالسلام

رواية سائقة التاكسي الجزء الثاني والعشرون

رواية سائقة التاكسي البارت الثاني والعشرون

سائقة التاكسي
سائقة التاكسي

رواية سائقة التاكسي الحلقة الثانية والعشرون

سائقة التاكسي. 22
قولو رأيكم بصراحة ، و اكتب تاني و لا
اللهم صل علي سيدنا محمد:
أيوب: طب لما نروح اسكندرية نخطب لأحمد حنشوف الموضوع دا و خرجوا من المكتب و كانت المفاجأة
ياسين و والدته قاعدين مع هيام و بيهزروا و يضحكم و الكل متنح
هيام وقفين كدا ليه متيجوا
أحمد: مضحكونا معاكم، و الكل راح عندهم ، ما عدا أميرة
اللهم صل علي سيدنا محمد
: ياسين بهزار : منورين يا جماعة
أمير: انت لؤطة، هي أميرة لقتك فين
ياسين بهزار و هو ينظر لأميرة التي ما زالت تقف بعيدا: كانت واخداني توصيلة بالتاكسي.
هيام: تعرف، انا مش مصدقة ان بنتي كانت سواقة تاكسي. و كل ما اتخيل اموت من الضحك، لتأتي أميرة: أيوه ايوه ، اتريقوا
أم ياسين: سيبك منهم: انا الي جربت، كانت أحلي سواق تاكسي،
أميرة بابتسامة و هي تجلس بجوارها، دا حضرتك اللي احسن زبونه و يضحك الجميع
احمد: نفسي اعرف كنت بتتعاملي ازاي مع الناس و انت مش بتتكلمي
أميرة: زياد دربني شوية في الأول و بعد كدا تعودت
اللهم صل علي سيدنا محمد:
ياسين بغضب و ملاقاش ليكي شغلانه غبر دي
أميرة: انا حبيت اعتمد علي نفسي و مكونش عالة علي حد و لقيت انها المناسبة لي
أم ياسين: طب يا جماعة انا اتبسطت اوي معاكم و السهرة حلوة. بس معلش تعبت و عاوزة انام، يالاه بينا با ياسين
أيوب: لا انتم تباتوا معانا انهاردا
ياسين: متشكر اوي، بس انا حاجز في فندق
هيام: مينفعشي يبني الوقت اتأخر
أيوب : خلاص هي كلمة، الحاجة تبات مع أميرة و انت بات في اوضة الضيوف.
ياسين بهزار: طب مينفعش نبدل بالله عليك
فتشهق أميرة: يا بجاحتك
و يضحك الجميع
أيوب: لا دا انت مشكلة يا حضرة الضابط، اقولك روح انت الفندق. و يضحك الجميع و يذهب كل الي مكان نومه
٠٠ اللهم صل علي سيدنا محمد:
و اليوم التالي و بعد تناولهم الإفطار و يدخل ياسين مع أيوب حجرة المكتب
ياسين: طب ح٠
ضرتك رسيني بأه ايه المطلوب مني و الفرح ممكن يكون امتي
أيوب: احنا عاوزين نخلي الفرح فرحين
ياسين: مش فاهم
أيوب : أحمد ابني حيخطب و نجوزكم مع بعض
ياسين بتزمر: دا لسة حيخطب، يعني ادامه كتير
أيوب يضحك: متستعجلش، و بعدين متقلقش، احنا شبه متفقين
ياسين: تمام، يعني نقول اخر الأسبوع
أيوب: لا دا انت حالتك صعبه خالص، اشوفلك دكتور
ياسين بهزار : لا شوفلي أميرة ، فيضحكا سويا في الخارج
أحمد و أميرة يجلسا في الحديقة
أحمد: اشمعنا دا يا أميرة
أميرة: هو ايه دا
أحمد: انت فاهماني
أميرة بخحل: مش عارفة، طب انت اشمعنا بسمة رغم كل اللي شوفتهم و اللي حاولوا يتقربوا منك.
احمد: مش عارف ، فيضحكا الإثنين
أحمد: احنا حنروحلهم بكره ان شاء الله
اميرة: تعرف ان اسكندرية وحشتني اوي
أمير متدخلا: اسكندرية ولا التاكسي
أميرة: هو انت دايما كدا
أمير: بقولك ياحمد انا سمعت ان فرحكم حيكون مع بعض
أحمد: ان شاء الله
أمير: طب وانا اللي حبقا عازب وسطيكم متجوزوني معاكم.
أحمد بضحك: و لقيت العروسة
أمير: حكتب اعلان في الجرنان، شاب وسيم زي القمر مفتول العضلات، عريض المنكبين
أميرة و احمد يضحكم
أميرة: طب العروسة لما تتصدم بالواقع، حتعمل ايه
أمير بغرور: يا بنتي، دي اقل حاجة عندي
يأخذ احمد أميرة في حضنه و يقول: احنا كفايا علينا ان احنا حنتكرم عليك و نخليك خال و عم لأولادنا
يأتي ياسين
ياسين: الله الله و شد أميرة
أحمد : في ايه يا عم دي أختي
ياسين: لا معلش، ممنوع حتي لو أبوها
أميرة تذهب بعيد عنه: نعم يا حبيبي، لا اخواتي و بابي احضنهم زي ما انا عاوزه. الكاتبة المجهولة
ياسين: خلتص نعملهم جدول احضان بالترتيب حسب السن، بس انت قولي حبيبي دي تاني.
أميرة خجلت و وجهها احمر
باسين: طب يا جماعة، انا جيت اسلم عليكم عشان ماشيين
أمير: و مستعجل ليه متخليك للفرح
ياسين: انت بتقول فيها، انا علي عيني اني سيبهالكم.
أحمد بصدمة : سايبهالنا. انا مش مطمنلك، احنا نقفل علي الجوازة دي، انا حاسس ان انت حتحبسها في البيت و حتبعدها عننا.
ياسين بهيام و هو ينظر لأميرة: و انا احبسها في البيت ليه، انا احبسها في زنزانه انفرادي و امنع عنها الزيارة.
أميرة: لا ،احنا نقغل صح يا ابيه، الغي الجوازة دي خالص
ياسين: انا مش محتاج جوازة ، انا متجوزك اصلا، و سايبك بمزاجي عشان الحاج ابوكي بس.
أحمد: انت فتحت نفسي علي الجواز حاسس اني عاوز اروحلها دلواتي
أمير: انتم باه سديتم نفسي علي الجواز و مش منزل الإعلان و يضحكم و تأتي ام ياسين: يالله يا حبيبي انا جهزت و بسلموا عليهم و يغادروا
اللهم صل علي سيدنا محمد:
في بيت زياد، يدخل عبدالمنعم لزياد المستلقي علي السرير
عبدالمنعم: ممكن أدخل، يجلس زياد: طبعا يا بابا اتفضل
عبدالمنعم: مفطرتش معانا ليه
زياد بحزن لا أبدا كنت تعبان شوية و عاوز انام
عبدالمنعم: بص يبني انا حجبلك من الآخر، عشان انا عارف اللي انت فيه.كل شيئ قسمة و نصيب و اعرف و تأكد ان ربنا عنده الأفضل. و انت عرفت أميرة كراجل، ملحقتش تتعلق بيها كبنت، فكمل حياتك وانساها او اعتبرها زي بسمة أختك.
زياد بابتسامة: ربنا ميحرمنيش منك يا بابا، و ان شاء الله مع الوقت، حنسي و حبقي تمام، بس انت دعواتك.
اللهم صل علي سيدنا محمد:
عبدالمنعم: أحمد اتصل و قال انهم جايين يوم الإثنين، عاوز اشوفك جامد و شديد
و لو موضوع بسمة و أحمد حيزعلك بلاشه.
زياد: لا طبعا، كل واحد بياخد نصيبه و انا اتمنالهم كلهم السعاده.
عبدالمنعم: و دا اللي انا متوقعه منك، طول عمرك راجل. و يأخذه بالحضن الكاتبة المجهولة
————-
عند أميرة و هي في حجرتها مستلقية و تلعب في شعرها و تبتسم و هي تتذكر ياسين و التليفون يرن
ياسين: وحشتيني
أميرة : و دا من ايه، امال لو مكنتش لسه ماشي انهاردا
ياسين: انا مش عارف ايه اللي طلق لسانك، كنتي وديعة اوي و انت خرسه
أميرة: ———
ياسين: أميرة، أميرة ، مبترديش ليه
أميرة: اتخرست. ايه رايك
ياسين: حسابك تقل اوي
أميرة: افتحلي بيه حساب في البنك
ياسين: هاها ظريفة، متيجي توصليني بالتاكسي، احسن مليش نفس اسوق
أميرة: خليك عندك ليوم الاثنين و انا آجي اوصلك
ياسين: بجد جايه يوم الاثنين، يعني وحشتك
أميرة: لا، احنا رايحين نخطب لأحمد
ياسين باحباط: العروسة من اسكندرية. اوعي يكون اللي في بالي
أميرة: هههه هو هو
ياسين بغضب: يعني سايب بنات مصر كلها و رايح يخطب من اسكندرية و اخت زياد كمان.
أميرة : تعمل ايه باه اهبل زي اخته
ياسين: أصدك ايه
أميرة: انا مغلطش فيك
ياسين: ماشي يا أميرة حوريكي ، يالله سلام
أميرة بضحك :سلام يا سنسن
ياسين: سنسن في عينك، سلام و قفل السكة
————–
اللهم صل علي سيدنا محمد: يوم الإثنين
في بيت زياد، و الكل جالسون في الصالون و أميرة دخلت لبسمه
أميرة: بسوم،أوبا ايه الحلاوة دي
بسمة بكسوف: بجد يا اميرة، حلوة
أميرة : قمر، يبختك يا احمد
و تدخل عفاف: أميرة: وحشتيني اوي يا حبيبتي، البيت من غيرك وحش الكاتبة المجهولة
أميرة: تسلمي يا طنط يا رب
عفاف: عملتي ايه في موضوع الضابط اللي فرض نفسه عليكي دا
أميرة باحراج: هو مفرضش نفسه و لا حاجة، احنا فعلا تجوزنا لما كنا مستخبيين من العصابة
عفاف: يعني حتموا الجوازة فعلا
أميرة وطت راسها لانها تفهم مبتغاها: ايوه يا طنط
عفاف: ربنا يهنيكي يا بنتي، يالله يا بسمة ، الناس قاعدة برة من بدري
و خرجت بسمةو خلفها أميرة و لكن تليفونها رن
ياسين: انا تحت انزلي فورا
أميرة: طب قول سلام الأول
ياسين: كلمة واحدة، يا اما حطلع و اخدك من وسطيهم و حتكوني مسئولة عن اللي ممكن يحصل
اللهم صل علي سيدنا محمد
أميرة: طب حقولهم ايه ربنا يهديك، اقولك تعالي انت و اقعد معاهم و هما بيقرواالفاتحة
ياسين ١٠ دقايق بالضبط لو مكنتيش تحت، انت عارفة ممكن أعمل ايه
اللهم صل علي سيدنا محمد
: اميرة قفلت السكة و متحيرة تعمل ايه
زياد خبط و دخل
زياد: عاملة اي
أميرة بارتباك: هاه،آه الحمد لله تمام
زياد: مالك قلقانه ليه
أميرة: لا أبدا مفيش حاجة، يالله نطلعلهم بره
زياد: اشمعنا هو
أميرة: نعم
زياد: انت فاهمه، انا اقصد ايه
أميرة: حقيقي مش عارفة، يمكن الفترة الي قضيناها مع بعض، اتعودت عليه، عشت معاه و شوفته في كل حالاته، غير كدا انه متعاملشي معايا كصاحبه، من أول مرة سلمت عليه، حسيت انه حاسس اني بنت مش راجل، فمعاه كنت بتعامل كأميرة مش أمير. غير اي حد تاني كنت عايشه الدور اوي كراجل. و انت يا زياد لو فكرت، حتلاقي مجرد إعجاب من نحيتي، انت يا دوب عرفت اني بنت و بعدين اختفيت
والباب يخبط و أميرة تخرج بسرعة من الحجرة
اللهم صل علي سيدنا محمد
: و يفتح علاء الباب
علاء: مين حضرتك
ياسين ينظر للأمام و يجد أميرة تقف و خلفها زياد

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سائقة التاكسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى