روايات

رواية عشق أحفاد الجوهري الفصل الخامس عشر 15 بقلم آية المهدي

رواية عشق أحفاد الجوهري الفصل الخامس عشر 15 بقلم آية المهدي

رواية عشق أحفاد الجوهري الجزء الخامس عشر

رواية عشق أحفاد الجوهري البارت الخامس عشر

عشق أحفاد الجوهري
عشق أحفاد الجوهري

رواية عشق أحفاد الجوهري الحلقة الخامسة عشر

في صباح يوماً جديد في قصر عائلة الجوهري
استيقظت حور من نومها وظلت تفكر في طريقة لإنقاذ زواج سراج ونظرت بجانبها رأت ملك نائمة بطريقة طفوليه محببة لقلب كل من رائها استيقظت ملك وابتسمت لحور
حور : صباح الخير والفل والياسمين علي قلب عمتو
ملك هزت راسها بفرح لحور
حور : بقولك ايه يا ملك يا حبيبتي اللي حصل امبارح انسيه خالص مش انتي حابة ماما تحبك وتهتم بيكي وكمان مش تتخانق هي وبابا هزت ملك رأسها بالايجاب
حور : طيب ايه رايك نخلي ماما تتغير وتحب الكل وتحب ملوكة أولهم كلهم هزت الصغيرة رأسها بفرح
حور : طيب يلا نغير هدومنا وننزل علشان نفطر ونشوف هنعمل ايه مع ماما اتفقنا ذهبت حور لتغير ملابسها وملابس ملك
في الاسفل علي طاولة الافطار
الجد: في شخص جاي انهاردة والشخص ده ضيفي ومش عايز اي اعتراض مفهوم
باسل : مين ده يا بابا اللي جاي
وليد وشهاب : أيوة مين ده يا بابا
الجد: ده ضيفي وكلكوا هتعرفوه لما يوصل بس مش عايز اي كلام مفهوم
الجميع باستغراب : حاضر
نزلت حور للاسفل مع ملك
حور : صباح الفل عليكوا
الجميع : صباح النور

الجد: صباح الخير يا قلب جدك شايف انك مبسوطة انتي وملك قوي انهاردة
حور : لاء يا جدو ده سر بيني وبين ملك صح يا لوكة
هزت ملك رأسها بالايجاب
الجد : وكمان أسرار عن جدو
ذهبت ملك لولدها وقبلته بطفولة ابتسم الجميع علي هذه الصغيرة
عز : مليكة ايه رايك نخرج انهاردة انا وانتي وحسام وملك ورؤي طبعا
حور : اشطا يا زميلي ومالك كمان هيجي معانا
سيف بصدمة : اشطا وزميلي
سراج : انا دلوقتي اطمنت علي مليكة
سيف بغضب : اخرس احسن أنا علي أخرى
حور بمزاج: ولا ايه يا مالك رايك نقعد ولا نخرج
مالك : لاء نخرج صدم الجميع من حديث مالك
الجد: مالك حبيبي انت اتكلمت
أسيل وسفيان بفرحة لشقيقهم الأصغر: مالك انت اتكلمت احنا هنحتفل انهاردة ونخرج كمان كلنا
حور: اي خدمة يا جدعان انا اللي يقعد معايا يحبني انا مافيش مني اتنين كانت حور تتحدث غير واعية لنظرات سليم الغامضة فالتفت حور لتلقي بعين سليم التي لم تفهمها بعد
حور بهمس: نهار اسوح هو مالو ده الجدع ده كأني قاتلة قتيل ليه يكونشي اكتشف اني حور ومش مليكة
حور بغباء : شكله اكتشف وهينتقم مني يا ماما ويعذبني بقا زي الروايات
حور بثقة : لاء انتي هبلة يا حور هيتكشف ازاي ده احنا كأننا تؤام خليكي واثقة في نفسك كده ومتخافيش وكل هذا كانت تهمس بيه حور غير مدركة مدي ذكاء سليم ودهاءه
الجد: مليكة حبيبتي انتي بتكلمي نفسك
حور: ابدا يا جدو انا مبسوطة أنه مالك اتكلم

الجد: اه اكيد هنعمل حفلة صغيرة لينا كده بس ولو حابين تخرجوا يا ولاد اخرجوا جدكوا خلاص عجز مبقاش حمل خروج
حور برفع حاجب : مين قال كده ده انا كنت بفكر اجوزك يا جدو ده انتي شباب عني يا راجل
الجد بضحك : يا بكاشة بقيتي بكاشة زي رؤي
حور بغمزة: ابدا يا برنس ده انتي قمر اكيد تيتا كانت بتغير عليك من اي حد
الجد: عندك جدتك كانت كل شوية تتصل بيا كلمت مين انهاردة اكيد كان في بنات حلوة وكلهم بيبصولك وانا اقولها يا بنت الناس أنا مبحبش غيرك ولو ملكة جمال قدامي انتي اللي القلب كانت بتغير جدا
عز وحور بتصفير: أيوة يا جدو يا جامد ظل الجميع يضحكون ويستمعوا لجدهم بفرح إلي أن ذهب الجميع لعمله وظلت حور وعز ومالك وملك ورؤي وزهرة
حور: بقولكوا ايه انا عايزة اعمل حاجة كده علشان نصلح علاقة سراج وسها
عز : ازاي انتي متعرفيش سها اتغيرت قد ايه
حور : بس هي بتحب سراج صح
رؤي : طبعا يا بنتي دول قصة حب كده زيك انتي وسيف
حور في سرها : ربنا ياخدك يا رؤي سيف مين بس
حور : احمم انا عندي فكرة حلوة هتخلي سها تتغير
عز ومالك: اي هيا
حور : ايه رايكوا لو بنت تانية دخلت حياة سراج
رؤي : ازاي يعني نجوزه
حور : لاء نجوزه ايه احنا نخليها تفكر أنه سراج بيحب بنت تانية وملك بتحب البنت دي وعايزاها تكون مامتها هي مش هتتحمل أنه سراج يحب غيرها وكمان مشاعر الأمومة عندها هتصحي
عز : طيب ومين البنت دي
حور بتفكير : لقيتها اميرة صاحبتي
عز ورؤي : اميرة مين انتي ليكي صديقة اسمها اميرة
حور بتوتر: اه دي اتعرفت عليها هناك وانا في المعرض بنت لطيفة جدا وهتساعدني
عز : طيب تمام كلميها وقولي ليها الحوار
حور : اتفقنا

في مكان آخر
المجهول : خلاص يومين وهاكون في قصر عائلة الجوهري
الشخص: مش عارف يا صاحبي اقولك ايه بس لازم تصلح غلطتك انت عملت كده من حبك لملك فكرتهم ممكن يكونوا سبب في موتها مع انك عارف هي كانت ايه عندهم كلهم
المجهول: انا عارف وغلط بس مش عارف هيسامحوني ولا لاء بس لازم اعترف باللي عملته
الشخص : ربنا معاك يا صاحبي
في شركة الجوهري
سليم : اخبار العقد الجديد ايه يا حازم
حازم صديق سليم المقرب يبلغ من العمر٣٢ عاما
حازم : كله تمام يا سليم هنقابلهم بعد ساعتين بس حدد انت المكان اللي عايزانا تقابلهم فيه
سليم : طيب تمام
دخل سيف لمكتب شقيقة

سيف: سليم ممكن أمس بقا علشان اخد مليكة والبنات يشتروا ليهم لبس ولازم حد معاهم سراج مشغول وانت عارف عز مجنون وممكن يعمل مشاكل
حازم بتوتر: اخبار الآنسة مليكة ايه كويسة
سيف : اه الحمد لله احسن
سليم : طيب يا سيف امشي انت وانا هاكمل الاجتماع وأحاول اجي بدري ذهب سيف انطلق بسيارته نحو القصر
سليم : حازم انا رايح لسراج مكتبه لانه مش عاجبني انهاردة
حازم : طيب تمام ذهب سليم لمكتب سراج
حازم بحقد شديد : مليكة مش هتكون لحد غير ليا وانا هاندمك يا سليم انت وسيف هانهي علاقتكوا هادمركوا وهانهي صداقتك مع سراج ما هو مش معقول سليم هيكون السبب في دمار مليكة وأخوها المصون زوجها العزيز يسكتوا لاء أنا هادمرلك يا ابن الجوهري ومليكة هتكون ليا أنا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق أحفاد الجوهري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى