روايات

رواية عشقي الأعمى الفصل الخامس 5 بقلم نجمة السماء

رواية عشقي الأعمى الفصل الخامس 5 بقلم نجمة السماء

رواية عشقي الأعمى الجزء الخامس

رواية عشقي الأعمى البارت الخامس

رواية عشقي الأعمى
رواية عشقي الأعمى

رواية عشقي الأعمى الحلقة الخامسة

 

:يا بنتي ايه اللي منزلك.

عشق: رايحة المطبخ.

: ده ليلا ما مسكتك كنتي هتقعي.

عشق: شكرا يا خالو بس رعد بيه قالي انزل المطبخ.

: هتعملي فيه ايه يا بنتي المطبخ.

رعد ينزل: دي هنا خدامة علشان كده رايحة المطبخ زيها زي الخدم.

: لأ هي مش خدامه دي مراتك يا ولدي.

رعد: مرتي وعايزها تخدمني ولا يا حبيبتي مش عايزة ولا ايه.

: هو من قلة الخدم هنا ولا ايه دي هنا ست الكل وفوق راسنا كلنا.

رعد: بس هي يا خالي اللي قالت انها هنا خدامتي وعايزة توفيلي حقي مش كده.

عشق: اه طبعا طبعا أنا عايزة اديله حق المعروف اللي عمله.

: خلاص يا بنتي اعملي اللي يريحك بس لو تعبتي خلي الخدامين يكملوا وانت تركبي.

عشق: تمام يا خالو.

……………………

لأ ده مش خاله ابو سيدرا دا خاله التاني هو عنده خالين…….

خاله محمود عمره في حدود 50 أصغر بنت عنده سيدرا وعنده ولدين غيرها بس مش في مصر مراته ميته من لما كان عند سيدرا عشر سنين وهو متجوزش عليها كان همه تربية عياله.

خاله أكرم ده أصغر من محمود عمره 45 سنه عند بنت كد رعد ومتجوزة ودي أكبر عياله وعنده ولد أكبر من عشق.

……………………………..

رعد راح عند خاله «محمود».

: ايه اللي جابك يا ولدي فكرت في قولته.

رعد: ايوه يا خال فكرت.

: طلع معاك ايه يا ولدي.

رعد: ايوه عمي عنده اسباب كافيه يقتل ابوي، بس انت مين قلك.

: كنت مستنيك تسألني يا ولدي، أنا قالي واحد كان بيشتغل معاهم وشاف اللي حصل.

رعد: طيب وهو فين يا خال.

: هو مش هنا هو عايش في القاهرة.

رعد: تمام ماشي يا خالي.

رعد ركب اوضته وشرد في عشق وفي اللي عمه قاله.

رعد افتكر أول مره يشوف عشق وهي كبيرة…..

فلاش…..

عشق كانت قاعدة علي طربيزة مع شاب غريب.

عشق: فهد أنا عايزة اعترفلك بحاجه.

: اتفضلي يا عائشة هو من امتي بتستأذني.

عشق: يا فهد أنا عشق بس مين عائشة دي.

: قولي اللي كنت عايزاه الأول.

عشق: تمام فهد أنا بحبك وبحلم اكمل حياتي معاك.

: عشق أنا هبقي كداب لو قلت اني بحبك أنا بس شايف فيكي حبيبتي عائشة، وانتي هتسألي مين عائشة.

دي بنت كنت بحبها وما زلت بس في مره كنا لوحدنا في بيتي وحصل اللي حصل وبعدها سبتها ومشيت……

عشق قاطعته بدموع: اه إنت انسان مقرف كده اومال ليه عامل نفسك برئ، عارف أنا مبقتش احبك إنت كرهتني في نفسي علشان حبيتك.

وتمشي وتسيبه قبل ما يكمل كلامه، قبلها بشوية رعد ساب المكان وراح عربيته وساق وهو متعصب وكل شوية يغمض عينيه وللأسف وهو سايق بيصتدم في عشق في الحادثة اللي فقدت بصرها فيها.

باك………..

رعد لنفسه: هي عملت حادث بسببي بس أنا حاولت اعالجها كتير وهي مش مسترجعاه هي لو عرفت هتكرهني. بس هي ليه كانت بتمشي وهي بتبكي اكيد حبيب القلب صدها وطلع مش بيحبها.

وهي برضو تتستاهل علشان اللي ابوها عمله في ابوي ولسه هنتقم وانتقام اشد كمان.

رعد: يوه يا رعد رتب افكارك كده انت مش ضعيف وانت كنت بتحبها زمان قبل خمستاشر سنة خلاص الحب مات، هو اصلا مفيش حاجة اسمها حب كله مصالح وبس.

……………………………………

في المطبخ عند عشق كانت الخدامة بتحطلها كل حاجة قدامها وتعرفها عليها.

عشق: هو رعد بيه بيحب يآكل ايه.

سيدرا تدخل المطبخ…..

سيدرا: واو كمان عايزة تعرفي هو بيحب ايه وبيكره ايه، هو دا الحب ولا بلاش.

عشق: لأ دا سيادته عايزني اخدمه، وهو جايبني خدامه.

سيدرا: اه، بس انت معذرة يعني، تعرفي تطبخي.

عشق: صراحة، ولا دخلت المطبخ قبل كده حتي مش بعرف خالص.

سيدرا: خلاص يلا نطبخ مع بعض.

عشق: وانت تعرفي.

سيدرا: اه طبعاً، كنت بطبخ مع هالا بنت عمي.

عشق: طيب كويس، هو بيحب ايه بقا.

سيدرا: تمام بما انه أول مرة ليكي فهنعمل تورته وفراخ مشوية.

عشق: وايه دا بقا تحلية واكل، حاجة واحدة كفاية.

سيدرا: تؤ الاتنين، لازم التحليه يا حبيبتي.

عشق: تمام، يلا بسرعة لأني ليا كتير في المطبخ.

عشق وسيدرا خربوا المطبخ خالص، بس الحمدلله عملوا التورته والفراخ زين.

سيدرا: تدوقي، طعمهم تحفه.

عشق: هو احنا تعبنا كل ده علشان تكليهم.

سيدرا: اه يلا لأنهم بدأوا يتغدوا.

عشق وسيدرا حطوا الأكل علي السفرة قدام رعد وعشق قعدت جنب رعد بعد ما جده قالها.

رعد داق الفراخ هي عجبته بس رماها علي عشق.

رعد:ايه القرف ده اللي انتي عملاه.

الجد: ايه يا ولا اللي عملته ده هي دي آخرة ربايتي ليك ترمي الأكل في وش مراتك.

عشق نزلت علي الأرض تلم الأكل وهي مش عارفه طريقه وقع فين.

الجد: قومي يا بنتي انتي ملكيش دخل بيه الخدامة هتيجي تلمه.

عشق: لأ يا جدي هو أنا اللي عملاه وهو كبه بسببي هلمه أنا.

سيدرا تنزل تلم معاها القزاز المكسر والأكل: بس أنا عملته معاكي.

: قومي يا به انت ملكيش دعوه بيها هو كبه عليها وبسببها قومي.

سيدرا: لأ يا بابا هو بسببي أنا، أنا اللي عملت الأكل مش هي.

رعد: لأ وكمان مفيش منك فايدة مش كفاية عمية أنا ايه اللي خلاني اتجوزك وأنا نص بنات مصر بيموتوا فيا وعايزين يتجوزوني.

الجد: كفاية مش عايزها طلقها وتروح بيت أهلها.

عشق: ههه يعني أهلي اللي عايزيني.

عشق وسيدرا خلصوا لم الأكل و القزاز، و سيدرا خدت عشق اوضتها.

سيدرا: كفاية بكي يا عشق لو عايزة تطلقي منه اطلقك.

عشق: واروح فين لابويا اللي زهق مني راح زوجني ولا اعيش في الشارع مثلا وكمان احنا في الصعيد وأنا ملييش حد هنا.

سيدرا: معندكيش جدك أو عمك مثلا اي حد يقربلك.

عشق: عمي مات بس جدي عايش، تصدقي اروح عنده مش هيرفض بس هو عايش في القاهرة.

سيدرا: خلاص هو أصلا رعد مش بيقعد هنا كتير وهنرجع القاهرة كمان أسبوع أو أقل.

عشق: ومين قلك انه هيرضي يطلقني ويريحني.

سيدرا: بصي احنا لما نروح القاهرة هوديكي عند جدك، ورعد لو مرضيش يطلقك ارفعي عليه قضية طلاق واجبلك احسن المحامين وإن شاء الله تربحيها.

عشق: شكرا قوي يا سيدرا انت احسن من الاخت لو اختي مكنتش هتساعدني كده.

سيدرا: الا سيبك من النكد ده، بس هو انت معندكيش اخوات.

عشق: كان عندي توأمي بس ماما اخدتها ومشت من لما كان عمري خمس سنين مشوفتهاش.

سيدرا: وأنا اخواتي مش في مصر مش بشوفهم كتير، يمكن كل سنتين بيجوا بس مش بيقعدوا كتير.

عشق: وانت ليه بتروحي القاهرة.

سيدرا: علشان دراستي وكده، وقالت بصوت مهموس «وعلشان حبيبي»

عشق في نفسها: فاكراني مسمعتش بس برضو هتقوليلي بنفسك.

عشق: احم سيدرا هو انتي حبيتي قبل كده.

سيدرا: تؤ، اه حبيت بس متقوليش لحد، أنا قولتلك لأني معتبراكي أختي.

عشق: وبتحبي مين بقا.

سيدرا: بحب واحد صاحب رعد.

عشق: ملقتيش غير صاحب لده.

سيدرا: ههه لأ هو مش زي رعد هو طيب وقلبه كبير وعيونه خضر، ولا شعره البني.

عشق: خلاص خلاص، مع انه من وصفك رعد احلي.

سيدرا: اوبا بتجامليه، بس قولي هو انت حبيتي قبل كده.

عشق بترجع بذكرياتها لورا……..

فلاش…….

يوم عيد ميلاد عشق ١٨ كانت ماشية لوحدها بس فجأة لقت حد حط ايده علي كتفها

……………………………..

فضيت شوية وكان موجود نصفه فكملته.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي الأعمى)  

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى