روايات

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم وفاء رشدي

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم وفاء رشدي

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الجزء الخامس

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني البارت الخامس

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الحلقة الخامسة

نرجع من جديد عند عدي ال طلب خديجه تنضفله المكتب ولما جت بالفعل فضلت تنضف فيه وهو موجود معاها مامشيش نفس ال اتكرر المرة الأولى فاتت وهنا بقاااا سرحت ف ال شافته
شافت ع الكمبيوتر صورة مدخل لشركة والشركات مكتوب عليها شركه الرحمه وصورة بنت منتقبه سرحت مع الصورة
المكان دا مش غريب عليا والبنت دي فضلت تبص عليهم
لاحظ عدي قرب منها
عدي:-بص منها وبص ع الكمبيوتر وشاف سرحان خديجه
عدي:-عجبتك
خديجه:-هاااا نعم
عدي:-الصورة ال وقفتي تشاهديها عجبتك
خديجه:-اه شكلها مألوف عندي
عدي:-هاد CD لشركة الرحمه ف مصر ف بزنس قادم بإذن الله وهاد تبع وشك الحلو عليا
خديجه:-ايه رحمه
عدي:-نعم اسم الشركه ع اسم صاحبتها سيدة الأعمال الشهيرة المنتقبه رحمه محمود
خديجه:-رن الاسم عندها انت تعرفها سموك
عدي:-لا للأسف لم التقي بها
خديجه:-وليش الأسف مش بتقول أن ف بزنس اكيد سوف تقابلها
عدي:-نعم فيه بس لا ماراح اقابلها توفاها الله
خديجه:-مش عارفه جسمها اترعش عليه ماتت
عدي:-نعم توفت وما حد يعرف سبب موتها ماتت ف ظروف غامضة الله يصبر خطيبها ع فراقها هاد كان يوم عرسهم
خديجه:-مش مستوعبه الكلام بس هي ليه مشدودة ليها وكمان عدي اتكلم مع خديجه عادي
عدي:-تعالي تعالي هنا
خديجه:-ايش ف
عدي:-انظري
وراها ع الكمبيوتر صور لرحمه ف الحفلات ال كانت بتروحها وصور لهيثم وعادل اخوها وهي واقفه مش مستوعبه كل الوشوش دي مش غريبه عليها
خديجه:-انت محتفظ ليش بصورهم
عدي:-الشركه هاد انا سوف أتعامل معها لابد أن اعرف كل شئ عنها هاد طبع
خديجه:-اه تمام
عدي:-الله يرحمها جميل النقاب عن وجهها
خديجه:-جميل جدا
عدي:-بدك واحد
خديجه:-بضحكه سخرية وجع انا ماقادرة اني اتحجب ف هاد القصر راح انتقب
عدي:-ايش تقولي وليش ماتتحجبي
خديجه:-حست من كلام عدي انه عنبر كدبت عليها ولا شئ سموك
عدي:-خديجه ليش تقولي هاد الكلام ارجو التوضيح
خديجه:-بتفكر تقول ولا ولو حتي قالت ما خلاص عدي ضمنته ف 60 داهيه عنبر
خديجه:-انا طلبت سموك من عنبر اني اتحجب وهي رفضت
عدي:-ليش
خديجه:-لا أعرف
عدي:-خديجه بصوت عالي نسبيا
خديجه:-قالت إن سموك تحب كل شئ جميل عدي:-هي قالت هاد تمام
………………………..
اتصل عدي بعدنان وعنبر ال كانو جم ع وجه السرعه
عدي:-عنبر البنات ال هنا بيشتغلو مين فيهم ال حبت تتحجب
هنا عنبر بعتت نظرة لخديجه
عدي:-عنبر ردي
عنبر:-ماف حد
عدي:-عنبر انتي عارفه اني مابحب الكدب
عنبر:-خديجه طلبت سموك وانا ماوافقت
عدي:-ليش
عنبر:-انت سموك
عدي:-انا ؟؟؟؟؟
عنبر:-أي انت انت قولت تريد أن ترا كل شئ جميل
عدي:-وهاد ينطبق على الحجاب
عنبر:-مافهمت
عدي:-انتي فاهمه عنبر كلشي أي صبيه ف القصر تريد أن تتحجب تتحجب مفهوم
عدنان وعنبر الاتنين بصو ع بعض وعرفوا أن خديجه ليها يد ف الموضوع دا
عنبر:-حاضر سموك
عدي:-لا أريد أن تتكرر هذه التفاهات ف القصر ويكون ف معلومك أن أي شئ يصير في القصر انا ع علم به
عدنان ؟؟؟؟؟
عندنان:-نعم سموك
عدي:-فهمك مراتك هاد الكلام
عدنان:-مرت مين سموك
عدي:-عدنان انا لساتي قابل أن أي شئ يصير في القصر ع علم به وانا عالم أن انت وعنبر مع بعض أنصحك بالزواج منها
……..
الاتنين ف حالة ذهوووووول ايوة هم مع بعض بس عرف ازاي محدش خالص يعرف
عدي:-اتفضلوا من هون
خرجوا بالفعل حست خديجه ف الوقت دا بالنصر وعرفت أن عدي شكله مظلوم معاهم ف حاجات وانبت ضميرها شوية بس هي ماتعرفش بس ياتري ايه ال هيحصل
خديجه:-انا خلصت سموك بدك شئ تاني
عدي:-قهوة من ايدك الحلوة
خديجه:-بابتسامة حاضر
عدي:-تاه ف الابتسامة الحلوة دي بدك تلبسي الحجاب البسيه وداري شعرك
خديجه:-ابتسامتها زادات حاضر
…………….
خرجت خديجه من عند عدي زهير فرحانة بس بتفكر ف عنبر وايه ال ممكن تعمله معاها
راحت ع اوضتها الأول ولبست حجاب شكلها كان قمر بيه وعملت القهوة وراحت ع عدي ال اول ماشافها زاد حبه ليها اكتر شكلها بالحجاب احسن واحلي بكتييير وعرف أن خديجه مش زي أي واحده هو عرفها
…… $$$$$$$$$$$$$$$$$$$
عدت الأيام عليهم وبتعدي وهيثم بيراقب رانيا
……………..
$$$$$$$$$
يرن الفون ف نص الليل
……..الووو
………..تمام ………… طاب ابعتهالي واتس
يضيئ الفون بصورة مبعوته ع الواتس
…….. يابن الكلب كنت حاسس انك وراه الموضوع وكمان هي ماشي ……..
بس عرفتو بعض ازاي انتو الاتنين مش غريبه عليكم منتو شكل بعض
$$$$$$$$$$$$$$$
مين دا
$$$$$$$$$$$$$$$
عدت الأيام وجه عدي طلب خديجه ال أخدت عقله خالص واخدته اكتر بالحجاب ال حب الجنينه عشان هي أغلبية وقتها ف الجنينه وحب يقعد ف المكتب اكتر حب القهوة من ايديها خرج ف اليوم دا قبل مايرجع ويطلبها
عملتله القهوة وبالفعل راحت بحجابها الرقيق
………………
أول ماشافها قلبه رقص حط القهوة ع المكتب ولسه هاتخرج نده عليها
عدي؛-خديجه
بصتله
عدي:-خذي هاد ليكي
خديجه:-شو هاد
خرج حجاب رقيق جدا جايبه لها
هاد الحجاب كان المفروض من يوم ماقولتلك اتحجبي بس اعذريني انا ماخرجت وانتي تعرفي
خديجه:-شكرا سموك انا عندي مابدي اياه
عدي:-ايش هاد ال تقوليه وقرب منها ف محاولات بس هي بترفض وبتبعد عنه مسك ايديها الاتنين خديجه بدي اتزوجك
……..
صعقت خديجه من ال سمعته
خديجه:-ايش تقول
عدي:-بدي اتجوزك هاد عقد أمضي عليه وتصيري مرتي
خديجه:-عرفي اعوذبالله
عدي:-ايوة هاد حلال
خديجه:-مو حلال هاد من أكبر الكبائر هاد يعتبر زنا بعقد
عدي:-ايش هاد الكلام
خديجه:-هاد هي الحقيقه بعد عني انت نزلت من نظري بعد ودفعته بعيد وجريت مشيت بس ماتكلمتش مع حد ولا قالت ايه ال حصل ول حتي سبله
……….
عدت الليله ع عدي مش موجود ف القصر سافر ف شغل أو بمعني أصح هرب من نظرات خديجه انه كان كويس ف نظرها ودلوقت نزل من نظرها ودا كله من تحت رأس. ……………….. مين
………
$$$$$$$$$$$$
نرجع شويه عند هيثم ال بدأ يمسك اول الخيوط هيثم لعادل .
هيثم :-انا عايز أفض الشراكه مابنا وبين عصمت الشهاوي
عادل:-ليه
هيثم:-هنعمل تعاقد مع شركات عدي ف الخليج وعايز الصفقه تكون لنا كلها
عادل:’-غريبه
هيثم:-ايه الغريب ف كدا
عادل:-انا شايف أنكم بقيتم زي السمن ع العسل وبشوف رانيا ع طول عندك ف المكتب
هيثم:-تقصد ايه ياعادل
عادل:-ماليش اني احاسبك ياصاحبي بس انا شايف أنكم كويس ومش بعيد ترجع رانيا كمان
هنا هيثم وقف واخد موقف من عادل
هيثم:-احنا ال ف بزنس وبس ماشي ياعادل وبس
وسابه وخرج
……
عادل مش عارف هو قال ليه كدا لهيثم بس عادل دلوقت بيشك ف كل حد حتي هيثم التاني بدأ يشك في
طاب ايه ال هيحصل
…………….
$$$$$$$$$$
نرجع عند رانيا ف المكتب يدخل عليها وليد عز
وليد:-ازيك يا روني
رانيا:-اهلا يا استاذ وليد
وليد:-استاذ وليد طيب
حبيت اطمن عليكي واشوف اخبارك مع هيثم
رانيا:-من أمتي عموما الحمدلله
وليد:-ايه بدأ يحن
رانيا::-يعني كدا حاجه زي كدا تقدر تقول
وليد:-اكيد يحن مهو خلاص رحمه وماتت يبقي هيفضل تاني أعزب لحد امتي والبركه فيكي
رانيا :-بارتباك ايه بتقول ايه
وليد:-بقول ياتري لو هيثم عرف انك وراه موت رحمه هيحصل ايه
رانيا:-انت اتجننت انت بتقول ايه
وليد:-ال سمعتيه وخرج من الفون من جيبه ووراها صورة
رانيا خطفت الفون من ايدة ايه دا انت بتتجسس عليا بتراقبني
وليد:-يعني انتي لا والله دي وقعت ف أيدي بالصدفه ها
رانيا:-انت عايز ايه
وليد:-عايز اعرف الحقيقه
رانيا:-وهتفيدك بأيه هتقول هيثم
وليد:-اكيد هقوله بس بعد ماعرف
رانيا:-يبقي جنيت ع نفسك
وليد:-انتي بتهدديني
رانيا:-ال سمعته وانت عارف انا ممكن اعمل ايه احسنلك مالكش دعوة بالموضوع
وليد:-ولو ماسكتش
رانيا:-يبقي الله يرحمك وانا مافيش حاجه عندي ولا ف دليل ضددي اوسعك مامعاك هاتوا
وليد:-دانتي قلبك قسي
رانيا:-من زمان من يوم كلكم ماتفقتو عليا من يوم مااستنجدت بيك وانت خذلتني من يوم ماتعزمت ف الحفله ال فكرتها عشاني وشفته بيلبسها الخاتم وطلبها قدام الكل للجواز من يوم ماضحكتو عليا ف المستشفي لما جت كم
وليد:-ايه دا ايه الغل والحقد ال انتي فيه دا انتي ايه حيه
رانيا:-انا فعلا حيه بس قبل كدا كنت ميته بسببكم
وليد:-عمري ماشفتك كدا
رانيا:-انت عايز ايه دلوقت
وليد:-اعرف الحقيقه
رانيا:-مافيش حقيقه واناماعنديش حاجه ول ف دليل ولو عملتها هتبقى انت الخسران هرفع عليك قضيه تشهير وانت ال خسران
واتفضل
وليد:-بتطرديني
رانيا:-افهم زي ماتفهم اتفضل
………………
خرج بالفعل وليد عز من عند رانيا وهو بيفكر يعمل ايه بس مش خايف من تهددها هو بالفعل مافيش حاجه معاها غير الصورة ودي صورة عاديه بس ال معاها دا مين ال ف الصورة
……………..
بس رانيا بتفكر ايه ال ممكن تعمله بعد دا كله وكل ال عملته تنكشف لاااااااااااااااااا والف لاااااااااااااااااا
$$$$$$$$$$$$$$$$$$
…………..
نرجع شويه عند ندا والحجه عليه دخلت ندا ع والدتها تصحيها لقيتها نايمه
الحجه عليه :-ايوة انا صاحيه اهو
ندا:-الله ايه الجمال دا اخبارك ياست الكل
الحجه عليه :-اه يابكاشه انا جميله امال انتي ايه
ندا:-انا طالعه لأمي القمر دي
الحجه عليه:-عادل فين
ندا:-ف الشركه ياغاليه
الحجه عليه :-ورحمه
ندا عيونها اتملت دموع ومش عارفه ترد ممكن تكون امي جاها الزهايمر
الحجه عليه :-اكيد مع عادل
ندا:-هاااا اه مع عادل ف الشركه
الحجه عليه :-راحت من غير ماتصبح عليا الصبح بس لما اشوفها
ندا:-بعياط معلش يا أمي
الحجه عليه :-نزليني شوية ف الجنينه يااااااااااااااااااااه كأني ليا سنه نايمه ع السرير دا
ندا :-حاضر اتفضلي
……
نزلو بالفعل الجنينه
الجحه عليه :-ايه دا مال الجنينه عملت ليه كدا البت رحمه من ساعه ماشتغلت مع عادل وهيثم ف الشركه وهي نسيت الجنينه بردو كدا دا كلام
ندا:-بعيون فيها دموع معلش مشغولة
الحجه عليه:-ماشي بس لما ترجع
……
$$$$$$$$$$$$$$//
وكان دا إشارة من ربنا أن رحمه بالفعل عايشه وهترجع
ودا قلب الأم أنها مامتتش
…..
$$$$$$$$$
عدا أسبوع وعدي مش موجود
والقصر هادي نوعا ما بس عدنان وعنبر بيخطوو لحاجه ياتري هي ايه
………
يا عمار عمار
عمار:-خديجه شو بكي
خديجه:-تع هون بدي أياك
عمار:-والله انتي مجنونه
خديجه:-تع بسرعه
( عمار دا السايس بتاع عدي مسؤل الخيول ف القصر بينه وبين رحمه رابط زي الأخوة بحكم أنها معظم وقتها ف الجنينه
عمار:-شو بدك
خديجه:-بص بقي
عمار:-اتكلمنا مصري الله يستر
خديجه:-يووووووه هتسمعني ول
عمار:-هسمعك اكيد
خديجه:-انا عايزة اهرب قبل مايجي عدي
عمار:-شكلك اتجنيتي ايش تقولي
خديجه :-ال سمعته ساعدني
عمار:-انتي مجنونه دي فيها موتك
خديجه:موتي موتي هي موته ول اكتر
عمار:-ايش بيكي ف حد هون ضايقك
خديجه:-بعياط الدنيا كلها انا مايهمنيش اموت اموت كدا كدا عنبر بتخطط تخلص مني يبقي اهرب
عمار:-ايش انا عمري فداكي انتي اختي ول حد يقدر يلمس شعره منك
خديحه:-تسلملي بس ساعدني
عمار:-اصبري وابقلمي
„ انا لا اتركك
………..
$$$$$$$$$
بعد أسبوع رجع عدي من سفره وال محدش يعرفه أن السفر دا غير حاجات كتير فيه ياتري هو ناوي ع ايه
اول ما وصل القصر عنيه بتلف وتدور ع خديجه هي فين بس ما ظهرت ليش وأخيرا عدي كان وحشاه القهوة أو بمعني أصح صاحبت القهوة هي ال وحشاه
طلب قهوته
عملت القهوة خديجه وقدمتها لعدي
عدي:-كيفك
خديجه :-نحمد الله
عدي:-اشتاقتلك
خديجه:-استغربت من الكلمه مش متعودة ايه ال جرا عشان يقولها
عدي:-قرب منها ما آن الأوان خديجه
خديجه:-بعدت عنه سموك الأوان ما راح يؤؤن ابدا
عدي:-قرب تاني بس انا جايب معي شغلات الك حلوة راح تعجبك
خديجه:-مابدي أي شئ
عدي:-منا انا كيف مابدك وهو بيقرب وهي بتبعد وأخيرا حجزها ف الحيطه مع نبضات قلبها بتزيد بس عيونها قويه ومفتوحة ومش خايفه منه ولو فيها موت قرب هاااا……… .
بعدت عنه بعيد وفلتت من تحت الحجز ال كان حاجزة لها وراها ومسك ايدها وبيحاول وهي بتقاوم. ……. انا مش عايزة أوضح ولا هوضح واكيد انتو فهمتو
وأخيرا بعد المقاومة زهق منها راح رماها رميه جامده شويه وقعت خديجه ع حافه السرير ودماغها اتفتحت ونزفت دم
عدي بخضه :-خديجه شو بكي خديجه
ياعدنان يا زفت ياعدنان
ف لحظه كان عدنان عنده شاف المنظر ماتخضش
عدي:-هات طبيب القصر
عدنان :-كان ف ثانيه جاب طبيب القصر عنده
جه الدكتور وفوقها لانها اغمي عليها ولف دماغها مع الضربه ال جتها بدأت صور ناس تيجي ف ذهنها ضربات ضربات ضربات ورا بعض وهي مش عارفه دا ايه
لف دماغها وطلب أنها ترتاح وبالفعل خرج إلدكتور من عند جناح سمو الملك
عنبر موجودة وبتبص لخديجه نظرات غيظ وحقد كان نفسها تخلص منها
عدي مش ع بعضه خايف موت والخوف ظاهر عليه ع خديجه ايوة لازم يخاف مهو كل حاجه بتقول أنها حبها والحبيب مش بيستحمل أي حاجه ع حبيبه
$$$$$$$$
خديجه ال هي رحمه شخصيه تتحب شخصيه تدخل القلب من غير استأذان شخصيه الكل يتمني انه حتي يكلمها مش متكبرة ولا مغرورة ولا بتعرف تكره ولا تحقد بتحب كل الناس ومش بتتمني أي شر لحد بتحب تساعد عشان تسعد بس هي الشخصيات دي كدا حظها قليل ف الدنيا بس عند ربنا ليها كتييييييير
وف زي رحمه كتير وف احسن كمان
ربنا يهدي كل الشباب يارب
$$$$$$$$$$$$$$
نرجع تاني لعدي
عنبر جابت البنات عشان تاخد خديجه تنقلها للاوضه
عدي:-عنبر شو بتعملي
عنبر:نأخذ خديجه لغرفت البنات
عدي:-لا خديجه سوف تظل هون
كله استغرب من كلام عدي حتي خديجه ال خافت
عنبر:-كيف هاد
عدي:-ال قولت عليه
عدنان:-سمو الملك شو هاد
عدي:-انا اقول وانتو تنفذو عدنان جيب المأذون
الكل ف صدمه
عدنان:-ايش
عدي :-ال سمعته هات المأذون وشفته حد تاني شهيد معك ولو انت مش عايز تكون شهيد ع عقد زواجي هات حد تاني
عدنان:-مش مستوعب الكلام يعني انا عملت كل دا وحللتلك الحرام حلال واقنتعتك بعدم الزوج عشان كل هاد يكون الي تاجي واحده مصريه خدامه وتتزوجك لا والف لا
عدنان:-سموك شو بك ايش ال تقوله هاد خدامه
عدي:-ماف فرق بيني وبين أي حدا مش هاد ال قال عليه الرسول
عدنان:-سموك
عدي:-انتهي الكلام بدي المأذون
………
كل ال عمله عدنان انه بالفعل جاب المأذون
#توقعاتكم
ايه ال هيحصل مع خديجه هتوافق تتجوز عدي وتكون له ف الحلال احسن ول ايه
رانيا هتعمل ايه مع وليد
عادل موقفه من هيثم بعد مايعرف ال عمله مع رانيا
رحمه ال هي خديجه هترجع لها الذاكرة امتي
وأخيرا ايه الجديد ال هتشوفه رحمه يخليها تفتكر هيثم

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى