روايات

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم وفاء رشدي

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم وفاء رشدي

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الجزء الثالث

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني البارت الثالث

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الحلقة الثالثة

نرجع تاني لرحمه أقصد خديجه بعد ما أخدت الكتاب وراحت ع ركن الكتب ترجعه مكانه بعد ما حطته بتلتفت لقت عدي وراها بالظبط رجعت شويه ورا
عدي:-بيبص ف وشها كيفك
خديجه:-الحمدلله
عدي:-مسك دقنها ورفع وشها عليه
هي كل دا وعيونها ف الأرض
عدي:-عجبك الكتاب
خديجه:-جميل
عدي:-لا بل انتي جميله
خديجه:-مافيش رد
عدي:-انظري الي
خديجه:-مافيش استجابة
بيقرب يحط أيده ع شعرها بعدت عنه بمعني أصح هربت من قدامه
عدي اتغاظ حدا ومسح بايدة ع وشه
عدي:-وصل عندها ومسكها من ايدها انتي فاكرة نفسك مين انتي حشره ولا تسوي شئ
خديجه:-بعياط ارجوك ارجوك سبني
عدي:-سابها من ايدة بعد ماشافت دموعها بالرغم من كل ال حصل وال بيحصل وال هيحصل ال أن عدي مش بيحب يشوف دموع رحمه أقصد خديجه هو مش عارفه هي عملت ايه فيه من يوم ماشافها ومنعت نفسها منه وهو مالمسش وحده وبيفكر فيها وبيفكر ف كل كلمه بتقولها له استحوذت ع فكرة بجمالها النادر الشرقي وبحيائها ال ماشفوش ف كل ال قابلهم
بعد ما سابها من ايدها هي جريت من قدامه وهو فضل يستغفر وبعدها خرج خالص برا قصره بيحاول يبعد عنها بس هو مش قادر اصلا يبعد
$$$$$$$$
عند رحمه أقصد خديجه بعد ما مشيت من قدامه وهي بتعيط وبتدعي ربنا انه ياخدها دخلت اوضته الخدم ال بتبات فيها جت ورا منها سبله
سبله :-شو بكي
خديجه:-سبله موتيني
سبله:-شو بتقولي
خديجه :-ال سمعتيه اقول ايه بس سبله عايزاكي تحكي لي كل ال حصل من أول ما وصلت القصر دا كل ال فكراه اني كنت نايمه وصحيت لقيت نفسي هنا حتي أخدت فتره تعبانه وانتي كنتي بتخدميني قبل ما ابدا شغل ارجوكي
سبله:-خديجه قلبي هترجعي تفكري تاني ف ال فات
خديجه:-ارجوكي …… ف حاجه ف دماغ خديجه عايزة توصل لها اي ثغرة تدلها
سبله :-بصي ياقلبي
#فلااااااااااااااااش_بااااااااااااااااك
بعد حادثة رحمه بحوالي 10 صندوق كبير ينزل ف قصر عدي ال ف اسبانيا وبعد ساعتين تظهر رحمه أقصد خديجه وهي مغمي عليها ودماغها مربوطة ولابسه عبايه سودة وشعرها عليه طرحه بس مش ملبوسه ع كدا تدخل سبله
سبله :-سلامتك الف سلامه لا تخافي انا معاكي اخدمك برموش عنيه
خديجع:-اه انا فين وايه دا انا مين
ترد واحده من وراه
عنبر:-انتي خديجه عبد التواب من مصر جيتي هون من شان تشتغلي ف قصر سمو الملك عدي وانا عنبر رئيسه الخدم بس هالحين ماتقدري تشتغلي بعد ما تخفي بإذن الله
خديجه:-ايه خديجه انا خديجه ااااااااه اه ومال دماغي وجعاني ليه كدا
عنبر:-انتي وجايه لمون بعد ما ابوكي سلمك لينا وقعتي رأسك ارتطمت ف حافه ال يخت تبع سمو الملك وحصل عندك حاله نزيف وهاد سبب تعبك
خديجه:-ايه يمكن
عنبر:-سبله راح تاخد بالها منك
وخرجت عنبر من عند رحمه أقصد خديجه ومشيت وفضلت سبله مع خديجه تحكي لها عن القصر وعن سمو الملك عدي وأنه لو عجبته واحده هنا بيطلبها وخافت من كدا وفضلت حوالي 3 أيام وبعدها خفت ونزلت شغل معاهم بس عندها إحساس قوي أنها مش هي دي طاب ابوها دا ايه فين هدومها ال جايه بيها ف حاجات كتير مش عارفه هي ايه
اتعرفت رحمه ف القصر باخلاقها الحلوة وامانتها ولسانها الحلو كانت بتتجنب عدي أنها ماتشفوش كان عندها إحساس انه لو شافها مش هيسيبها بعد الكلام ال سمعته
اهتمت بالحديقة بتزرع فيها وكانت مش مستوعبه أنها بتعرف تزرع ازاي كانت مستمتعه بكدا وتاخد مرتبها مش عارفه عنوان لابوها تبعتله فلوس لحد مافهمتها عنبر أن ابوها واخد فلوس كتير ف حكم انه باعها عشان يعرف يربي أخوتها وان المرتب ال بتاخده ف القصر دا خاص بيها كانت كل ماتسال عنه عنبر تقفل ف وشها أي باب حتي أنها ممكن تسأل عنه تاني
$$$$$$$$$$$
جناح سمو الملك عدي ف تنضيفه بياخد وقت كبير كانت رحمه أقصد خديجه واحده من ضمن 3 بيقومو بتنضيفه لامنتها طبعا وأنها مش بتمد ايدها ع حاجه بعكس غيرها
اول مرة دخلت رحمه الجناح انبهرت بيه أجمل شئ ف القصر كله هو دا ف كل شئ واكتر حاجه لفتت نظرها المكتبه كانت بتدخل خلسه تقلب ف الكتب تاخد كتاب تقرأها وترجعه تاني من غير حد مايعرف قلت كل كتب الشرع واستغربت أنها بتعرف تقرأ وان ف حاجات مش جديده عليها زي ماتكون شافتها قبل كدا
طاب ازاي وانا ابويا غلبان ع اد حلاته اتعلمت كانت أسئلة كتير بتدور ف دماغها
كانت بتشوف معظم البنات بتروح للنجاح بالليل بس دا ازاي فهمتها سبله انه معاه عقد عرفي تقريبا بيتجوز الواحده كدا وبتفضل ف القصر
كانت خايفه لتكون زيهم كانت بتداري عليها سبله لو عدي مره عدي عليهم وهم شغالين ف حاجه أو عنبر طلبت منها حاجه تعملها وتوديها لعدي كانت سبله بتقوم بالمهمة
$$$$$$$$$//$////
وعدت الأيام ع رحمه أقصد خديجه ف القصر وهي تفكيرها بيزيد أنها مش خديجه وال بياكد دا ليها كل ماتنام تحلم بشاب يجي ف الحلم لها عيونه لسه ماستوتش خضرااااااااااااا
وهي مش عارفه دا مين دا غير ومضات كدا بتروح وتيجي صور لها هي وناس وشوشها مألوفة لها وهي كل شويه تحط ايدها ع وشها تحسس ع حاجه هي ايه مش عارفه
قلت خديجه ف كتاب عن الحجاب وكانت عايزة تلبسه بس عنبر رفضت الحجاب قالتها ممنوع ف القصر سمو الملك جميل يحب الجمال ويريد أن يرا وجوهكم من غير حجاب …. ماكنتش تعرف عنبر أن عدي لحد دلوقت ماشفش رحمه أقصد خديجه
كررت طلبها رحمه مره واتنين وكتير أنها تلبس الحجاب وكل مرة رفض لحد ما زهقت وهي طبعا شعرها مش عايز كلام
بس كانت بتصلي وبتقرأ قران وتدعي ربنا ديما ع حاجه مجهوله هي ايه مش عارفه
$$$$$$$$$$$$$$$$$$
سبناه شويه من رحمه أقصد خديجه بس هنرجع لها تاني عشان نعرف عدي شافها ازاي
$$$$$$$$$$$$$$$$
#هنااااااااااااااااااك
عند هيثم ال الاحلام كترت عنده ف موضوع رحمه ومش عارف يعمل ايه قرر انه هيراقب رانيا كويس جدا ومع رانيا دعاء هم دول ال تقريبا عندهم حاجه ومخبينها
#عادل
ف الشركه دخلت عليه نسرين
نسرين:-عادل
عادل:-بصلها
نسرين:-طمني عليك
عادل:-الحمد لله
نسرين:-لحد امتي يا عادل
عادل:-مش فاهمك
نسرين:-أقصد لحد امتي الحزن دا انا بشوفك كل يوم ومش قادرة اتكلم معاك لأن عارفه رحمه بالنسبالك كانت ايه بس كفايه ارجوك
عادل:-بعيون فيها دموع مش بأيدي ومش سهل عليا انسي اختي لا مش اختي دي حته مني دي أقرب ليا من ندا اختي ال حاربت الدنيا ودورت عليا لحد مارجعتني عمري مانسي وانا مرمي ف سجن ليبيا تحت الأرض وجه اتنين منهم واحد ظابط واخدوني انا قولت هيعدموني خلاص لقيتهم هربوني ولما رفضت اني اهرب واحد فيهم قالي أن هو تبع اختي وقفت مكاني مش مصدقه قالي اختك رحمه ماحستش بنفسي غير وانا بحضنه وببوس فيه اختي
ولما وصلت مصر تهريب من هنا لهنا وانا شايف كميه الفلوس ال بتدفع دي قدام عنيه لحد ماوصلت مصر قابلت هيثم ووائل وعرفت كل حاجه منهم عمري منسي اول مادخلت الفيلا واخدتنا ف حضنها زي الطفل ال لقي أمه مع انها أصغر مني ومسحت بايدها ع وشي ودقني وبتبوس فيا انا حتي معرفش أنها منتقبه بس حسيت باختي ايوة هي دي اختي من غير ماشوف وشها انسي ايه انسي حته مني انسي روحي مش سهل عليا مش سهل
نسرين :-بتعيط عياط زي الأطفال
عادل:-انا مش هسيب حق اختي مهما كان ولو فيها موتي
نسرين:-بعد الشر عنك ماتقولش كدا انا عايزاكي مقدرش أعيش من غيرك
عادل:-ااااااااه يا نسرين جتيني ف وقت غلط كنت ناوي بعد فرح رحمه اعمل خطوبة حلوة لينا بس دلوقت خلاص نفسي اتسدت ومقدرش أوقف حالك يابنت الناس
نسرين :-هششششششششششش انت بتقول ايه انا عمري ماسيبك انا معاك عمري كله عمري ماهكون لحد غيرك وهستناك
غادل:-لسه هيتكلم قاطعته نسرين ماتتكلمش ول كلمه حتي انت لو مش عايزني انا مش هتجوز حد تاني انت بس ال قلبي دق له
عادل:-أصيلة يانسرين بس يارب يارب ال ف دماغي يطلع صح وانا عمري ماسيبك
نسرين:-وايه بقاااااا ال ف دماغك
عادل:-بعدين هقولك
نسرين:-ماشي ربنا يريح قلبك
عادل:-بنظره حب معها الم ويخليكي ليا ولا يحرمني منك ول من طيبه قلبك ال تشبه طيبه قلب رحمه
$$$$$$$$$$$$$$
نرجع شويه عند الحجه عليه جت تزورها داليا وبردو ع نفس الحال انا بنتي مامتتش وكله مش عارف دا سببه ايه بس قلب الأم ويمكن دا ال خلاهم يشكو أنها فعلا عايشه
داليا اتكلمت مع ندا أنها كل ماتيجي تزورهم ع نفس الحال ومش بايدها حاجه أثناء الحديث جت هند وفضلو يتكلمو مع بعض بس قعده حزينه كلها الم ووجع وعياط وتقريبا كلهم محدش فيهم مصدق أنها فعلا ماتت
$$$$$$$$$
نرجع شويه تاني للشركة هيثم تقريبا خس اكتر من النص دلوقت بياكل لقيمات خفيفه جدا يصلب بيها طوله زي مابيقولو وزي الرسول مابيقولو
مالوش نفس لحاجه
زيارات رانيا اتكررت ع الشركه بحجه الشغل وفرصه طبعا أكبر أنها تشوف هيثم وتتكلم معاه وتحاول تجر رجله تاني
وهو مره يكلمها وعشره لا بس هيعمل ايه عشان الشغل
$$$$$$$$$$
عادل وهيثم مع بعض ف الشركه بعد ماخلصو شغل كل واحد فيهم ف همه سارح بيتفرج ع صور ف الفون بتاعه وكل واحد فيهم له صور مع رحمه شكل بيتفرح عليها هيثم صور يوم الخطوبه وهي كانت زي الملاك ف الفستان يوم مالبسها الخاتم كانت برنسس
عادل صوره مع بعض ف فيلتهم جنب حوض الورد
وكل واحد فيهم بيتنهد تنهيده يسمعها التاني وكل واحد فيهم قلبه موجوع هيثم ع حبيبه وعادل ع دمعه وحته منه والاثنين عندهم دافع قوي أنها مامتتش بس محدش فيهم قال للتاني ع ال بيحصل معاه ودا هو فعلا إحساس الحب
#هيثم حب رحمه بصدق عشان كدا حاسس بيها ودي بتكون أعلي واسمي مراتب الحب مرة البلوغ والكمال ف الحب أن كل واحد فيهم حاسس بالتاني من غير مايعرف
وال بيحصل مع عادل دا إحساس الأخوة إحساسه أن دمه ف مكان تاني
#هيييييييييييييثم
مد أيده لعادل
هيثم :-فاكر فاكر الصورة دي
عادل:-بتنهيده وجع وهو حد ينسي اليوم دا
هيثم:-يوم ما مضينا عقد الشركه كان يوم كله حب وسعادة وهزار وضحك فاكر ال عملناه مع بعض انا وانت
عادل:-فاكر حتي ال قالته رحمه فاكره مانستش حاجه ول هنسي
هيثم:-وهو حد يقدر ينسي
#وكل واحد فيهم سرح تاني يارب هون
$$$$$$$$$$$$$$
نرجع تاني لرحمه أقصد خديجه
ال بتتهرب من عدي لحد ماجه اليوم ال شافها فيه ف اليوم دا دخلت عليها عنبر
عنبر:-خديجه
خديجه:-نعم
عنبر:-خذي البنات ونظفي جناح سمو الملك
خديجه:-حاضر
جمعت خديجه البنات وراحت ع الجناح بعد مانضفوه كالعادة خديجه رجليها اخدتها ع المكتبه وقفت فيها
لفت نظرها كتاب جديد سحبته وفضلت تقرأه فيه وسرحت مع الكلام ف ركن من المكتبه وهي مديه ضهرها للبآب
فجأه عدي رجع ودخل الجناح البنات كلهم ال ف الجناح اتخضوا من عدي شاور بايدة انه يخرجو وبالفعل خرجوا ونسيوا أن خديجه جوة محدش افتكر أو افتكروها أنها خرجت
سرحانه رحمه أقصد خديجه ف الكتاب شدها جدها
عدي:-فضل شويه ع الكرسي وبعدها قام دخل المكتب بيشوف شغله وهو وداخل اتفأجا بنت جميله واقفه ومديه ضهرها للباب شعر البني الناعم الطويل كاسي ضهرها كله ويمكن دا ال شد عدي ليها بس مين دي قرب منها وهي ول هي هنا
وفجأة
عدي:-انتي
خديجه:-بخضه التفتت تقابل مين ف وشها بالظبط عدي ول اول مرة العيون مع بعضها بتتنفس بصوت عالي وبخضه
خديجه:-لنفسها يالهوي هو دا عدي يالهوي يالهوي
عدي:-بدأ يتفحص خديجه من فوق لتحت اول مرة يشوفها
جمال شرقي عيون شرقية أصيلة طول بجسم تحفه وقبل كل دا شعر يسحر وهو بيلف حوالين رحمه أقصد خديجه ونظرات عنيه باينه وخديجة نبضات قلبها زادت ونفسها عليي
عدي:-هاااا مين انتي
خديجه:-بعيون ف الأرض خديجه
عدي:-من أمتي هون
خديجه:-من 3 شهور
عدي:-ثلاث شهور ولا مرة اشوفك كنتي فين
خديجه:-موجودة بخدم ف القصر
عدي:-مين ال جابك هون
خديجه:-لا أعرف
عدي:-بتعرفي تعملي قهوة
خديجه:-بعرف
عدي:-فنجان قهوة وانتي ال اتجبيه
خديجه:-حاضر
عدي:-ابعتيلي عنبر
خديجه:-حاضر
$$$$$$$$$$$
خرجت خديجه بتتنفس الصعداء زي مابيقولو وصلت المطبخ وقالت لعنبر أن عدي عايزها وبالفعل راحت عنبر لعدي واتكلم معاها ع خديجه وإتفاجأت عنبر من كلام عدي انه اول مرة يشوفها كانت فاكره انه عارفها خلصت من عنده وع خديجه لما سألتها قالتها خديجه انه مجاش موعد ول مناسبه اقابله فيها
خلصت خديجه القهوة واخدتها لعدي
خبطت ع الاوضه
عدي:-تفضل
خديجه:-فتحت الباب ودخلت وهي عيونها ف الأرض حطت القهوة ع المكتب
خديجه:-تأمر بأي شئ تاني سموك
عدي:-وقف وراح عندها
عدي:-كنتي ايش ال تسويه ف المكتبه ومن غير كذب
خديجه:-كدا كدا هتقول الصدق من غير كدب
خديحه:-انا اقول الصدق ومن غير سموك ماتقولي انا بحب القراءة
عدي:-اتفأجا بكلامها كلام واحده واثقه من نفسها كلام يدل على قوة الشخصيه وكمان اول مرة يشوفوها خدامه بتحب القراءة
عدي:-جميل جميل وايش ال قرتيه
خديجه:-قرأت كتب كثيره جدا وقالتو ع اسماء كتب قرتها
عدي:-كل هاد انتي قرتيه وقرتيه امتي
خديجه:-كل ما اجي هون انظف الجناح كنت بأخذ كتاب اقراه ولما اجي المرة القادمة كنت برجعه مكانه
عدي:-سرقه يعني
خديجه:-لا لا لا مو سرقه انا برجعه تاني انا فقط بتطلع ع ال فيها دون أن المس شئ
عدي:-مسك القهوة وشرب منها
عدي:-جميله القهوة هاد انتي ال بتعمليها
خديجه:-نعم
عدي:-انا ماراح احاسبك ع ال كنتي بتسويه من ورايا ف المكتبه بس عشان القهوة هاد ال دخلت ف دماغي وكيفتني مثل صحابتها
خديجه:-قلبها بدأ يدق جامد وبتدعي ربنا ف سرها انه يبعده عنها
عدي:-انا بدي انتي ال تسوي ليا القهوة كل مرة اطلبها مفهوم
خديجه:-مفهوم تامر بأي شئ سموك
عدي:-مابدي شئ ها اقولك أي كتاب يعجبك خذيه اقريه ورجعيه مكانه
خديجه:-بصتله بفرحه وابتسامة حلوة زيها وهو شفاها كدا وعقله تاه منه
خديجه:-شكرا جدا
عدي:-ع الرحب والسعه
خديجه:-بعد اذن سموك
عدي:-تفظلي
لسه هاتخرج
عدي:-خديجه
التفتت خديجه نعم
عدي:-بدي اركي الليله مع فنجان قهوة
خديجه ابتسامتها اختفي وبصت ف الأرض حاضر وسابته وخرجت وهي بتلعنه ومش عارفه تعمل ايه
$$$$$$$$$$$
وصلت عند المطبخ قابلتها سبله
سبله:-شو بكي
خديجه:-زفت زفت وحكت لها كل ال حصل
سبله:-وايش هتسوي
$$$$$$$$$
بكرة هنعرف ايه هتسوي رحمه مع عدي أقصد خديجه
#توقعاتكم
ايه ال هيحصل
خديجة هتعمل ايه مع عدي
#رانيا هتعمل ايه مع هيثم عشان ترجعه
#هيثم هيحن لرانيا ول دماغه فيها حاجه
# خديجه كانت بتحلم هي كمان وبتحسس ع حاجه ف وشها ايه هي الحاجه دي
#وليد عز غااطس فين وايه السر ال مخبيه
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
#ملحوووووووووووووووووووووووووووووووظه
ف كومنتات نقد بتجي أن الروايه أخدت منحدر تاني عن فتاه النقاب
أولا رحمه ف فاقدة الذاكره ماقلعتش النقاب من نفسها ولسه لما هنعرف الحلقات ال جايه أنها منتقبه هتعمل ايه
ثانيا بقااااا القصر والجواري ال انتو بتقولو مافيش ف زمنا دا أحب اقولكم أننا مش بكتب حاجه من وحي الخيال ف كل مكان ف العالم هيوجد قصر وكلام عن القصر ماقصدش بيع قصر زمان أقصد بيه أن القصر عباره عن فيلا كبيره بس بيكون ع افخم من كدا انتو بقاااا فكركم راح لكدا
وبالنسبه للجواري بتحصل ومش هقول كل أثرياء العرب بس في ال بيشترى رقيق زي كدا وف من الفلاحين ال بيجوز بنته لخليجي زي كدا بغرض المال وف منهم ال بيسفر بنته من أجل الخدمه ومحدش يقولي مابيحصلش والإعلام ف المسلسلات بيجيب كدا
#الاهم من كل دا
انتو هتخلوني أحرق مفاجاه من مفاجآت الحلقات ال جايه
عدي مايعرفش أن خديجه هي رحمه سيدة الأعمال ال سمع عنها بس ماشفهاش ومايعرفش أنهابقلمي
القصر تهريب ولا يعرف أنها فاقدة ذاكره
ودا انتو هتعرفوه وهتعرفو هو لما هيعرف ايه ال هيعملو

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى