روايات

رواية عشقت مطلقة وأولادها الفصل الأول 1 بقلم مارلي إيهاب

رواية عشقت مطلقة وأولادها الفصل الأول 1 بقلم مارلي إيهاب

رواية عشقت مطلقة وأولادها الجزء الأول

رواية عشقت مطلقة وأولادها البارت الأول

عشقت مطلقة وأولادها
عشقت مطلقة وأولادها

رواية عشقت مطلقة وأولادها الحلقة الأولى

سلطان بعصبية
اية اللي عم تقوليه ده يا فرحة جنيتي عاد ولا اية انتي عارفة اني انا بحبك انتي كيف عايزني اقبل اتجوزها استحالة ده يوحصل واصل
فرحة
يا حبيبي افهمني انت مش هتستفاد حاجة لما تعصي ابوك و يغضب عليك يا حبيبي انا رايدك تفكر بعقلك لو رفضت العروسة دي ابوك هيحطك في دماغه و هيغضب عليك و هيحرمك من كل حاجة يا سلطان
سلطان بعصبية
انا مش ما راييدش حاجة منه واصل
فرحة بضيق
يا حبيبي افهمني لو سمحت انا مش اقصد الفلوس بس انت لما متتجوزش البت دي ابوك هيعارض جوازي منك لكن ممكن بعد ما تتجوز التانية تتجوزني انا وساعتها ابوك مش هيرفض لانك حققتله مراده
سلطان بضيق
معرفش افكر يا فرحة حاسس اني مش هقدى اعمل اجده و انتي اللي بتجوليلي كمان اتجوز ليه مش مهم عندك اني
فرحة بحزن
متجولش اجده يا سلطان انت عارف مقامك في قلبي يا حبيبي الله يخليك متزعلنيش منك. انا بحبك وانت عارف اجده بس مش عايزك تزعل ابوك ده مهما كان ابوك ولازم تطيعه يا سلطان
وافق علشان خاطري يا حبيبي
سلطان بضيق
اجفلي يا فرحة دلوجتي محتاج افكر مع نفسي حبابه
فرحة بحزن
حاضر يا حبيبي اللي انت رايده مع السلامه
قفلت فرحة مع سلطان ولقت اختها بتسقف ليها وقالت بنبهار
هايله يا فنانة اية كمان انتي كيف رايده يتجوز و انتي المفروض حبيبته و ھتموتي و تتجوزيه علشان فلوسه هو واهله
فرحة بخبث ضحكت
فكري شوية يا غبية عاد لما ارفض دلوجتي اية اللي هيحصل ابو سلطان هيغضب عليه و كل الفلوس و الشركات و الاراضي و كل اللي عندهم ابوه هيحرمه منهم و كمان مش هيخليه يتجوزني لكن لو سمع كلامه و عمله اللي هو عايزه وجتها ابوه ميجدرش يعارض كلامه لان سلطان نفذ ليه مراده انا مش مهم اكون زوجة تانية المهم احط رجلي في السرايا يا نوارة وبعدين اعرف اخلص من البت اللي هيتجوزها
نوارة بابتسامة
لا ولله برافو عليكي الشيطان. واقف بيسقفلك الطريقة الل كنتي بتتكلمي بيها مع سلطان تقول انك فعلا مضحية و موجوعة طلعتي ممثله هايله يا فرحة اه لو سلطان اكتشف الحديت ده لا يخلص عليكي
فرحة بابتسامة خبيثه
متقلقيش انا عارفة هعمل اية زين
نوارة بخبث
الا اية اخبار خليل ابن سالم لساتك ماشية معه
ضحكت فرحة سمعت وقالت
امال اية ده العشج يا بت
نوارة
كيف عملتيها دي يا بت يعني انتي ليه معلقه بيكي وانتي هتتجوزي سلطان
فرحة بخبث
انا بحب فلوس سلطان لكن انا بقي بحب خليل
نوارة
ربنا ينديكي. يا خيتي انا هروح اشوف اللي ورايا بالاذن
خرجت نوارة وجلست فرحة واتصلت علي رجل اسمه عامر يبلغ من العمر 30 عام
عامر بحب
وحشتني جوي جوي يا فرحة بقالي يومين بتصل بيكي و انتي مش بتردي عليا
فرحة بدلع
معلش يا عامر اصل كنت مشغولة اليومين دول كان في مشكلة كدة
عامر بقلق
ليه حوصل اية طمنيني
فرحة بأحراج مصطنع
اصل انا كنت مستلفة الف جنية من واحدة علشان انت عارف ضيق الحال بس الست جات عملت مشاكل وهددتنا اني لو مدفعتش الفلوس هتروح تعمل ليا محضر بالوصل اللي معاها
عامر بضيق
و مقولتليش ليه ليه تستلفي من الغريب يا فرحة وانا موجود
فرحة بخبث
ما انا عارفة البير و غطاه يا عامر و عارفه انك. علي قد حالك علشان اه مطلبتش منك مكنتش عايزك تشيل فوق طاقتك
عامر بقلق
وعملتي اية دفعوا الفلوس ولا لسه
فرحة بحزن
لسه امي بتحاول تتصرف
عامر بقلق
انا هجبهملك هاخدهم. من اي
حد و هبعتهملك. يا حبيبتي
فرحة باحراج مصطنع
لا لا يا عامر اوعي تعمل كدة متدينش نفسك كفاية انا
عامر
اية اللي بتقوليه ده يا فرحة جنتي ولا اية لا طبعا انا هجبلك الفلوس و انتي ادفعيهم يا حبيبتي يلا سلام ان شاء الله بكرة الصبح هيبقوا عندك.
فرحة بابتسامة.
مش عارفة اشكرك ازاي علي اللي بتعماه معايا ده يا عامر ربنا يخليك ليا انت سندي و ضهري بحبك يا خليل
عامر بابتسامة
وانا بعشجك يا جمر تعرفي نفسي في اليوم اللي هنتجوز فيه انا وانتي و تبقي في بيتي و في حضڼي يا فرحة بس مستني الحالة تفرج الاول علشان لما اجي اتقدم ابوكي ميرفضنيش
فرحة بابتسامة
ان شاء الله يا حبيبي ربنا يفتحها عليك يارب
عامر بابتسامة
يلا اجفلي بقي علشان اشوفلك الفلوس
فرحة بابتسامة
مع السلامه يا حبيبي
جفلت التليفون مع عامر و جعدت اتحددت ويا حالي واجول
انا فعلا بحبك يا خليل بس مش هقدر اعيش في الفجر اللي انت عايش فيه انا رايده اخرج عن جلدي مش هجدر استحمل اهانة من حد بكفايني عاد اتهان و انا واهلي علشان فجراء انا بجد تعبت مش جادرة اتكلم سلطان هو اللي هينتشلني من الفجر اللي انا فيه ده انا رايده اخرج عن جلدي و اكون صاحبة السرايا دي اللي زمان انطردت منها انا و امي و عيشنا مزلولين بسبب الفجر
فلاش باك
كنت ام فرحة تعمل في السرايا سلطان وكان في يوم واخده فرحة معاها وكان عندها تلات سنين وشافت ام سلطان فاطمة وهي بتزعق لام فرحة تسنيم
فاطمة بعصبية
في اية يا تسنيم مبتهميش ولا اية كام مرة اقولك قللي الملح في الوكل لما انتي مش بتعرفي تشتغلي اية اللي جابك اهني
تسنيم بدموع
يا ستي اقسم بالله القناوي بيه قالي زودي الملح في الوكل اعمل انا اية طيب
رفعت فاطمة يديها و نزلت صڤعة علي وجهها وقالت بعصبية
اخرسي كمان بتردي عليا انتي ملكيش شغل اهنا تاخدي بعضك و تغوري و متعتبيش باب السرايا تاني فاهمة ولا لاء
تسنيم كانت پتبكي وقالت بۏجع
خلاص يا ستي اخر مرة اللي حوصل ده مش هيتكرر تاني علشان خاطري يا ستي انا عندي عيال رارايده اربيها
فاطمة بكره
بقولك غوري من اهنا و ملكيش شغل يلا بره و متورنيش خلجتك دي تاني
دخل القناوي وقال بهدوء
في اية يا فاطمة بتزعقي كدة ليه
فاطمة بعصبية
البت دي ملهاش شغل اهنا واصل
القناوي
ليه حوصل منها اية يا فاطمة
فاطمة بعصبية
بت متربتش بترد عليا الكلمة بكلمة مفكرة نفسها حاجة دي
القناوي بخبث
خلاص يا فاطمة سماح المرة دي هي هتسمع الكلام مش كدة يا تسنيم
تسنيم وهي تنظر للارض پقهر
ايوة يا بيه كدة
القناوي بخبث
خلاص يا فاطمة تعالي معايا و متضايقيش نفسك وانتي اعملي اللي بتقولك عليه
تسنيم هزت راسها بدموع وهي تنظر للارض
باك
فرحة بغل
رغم اني كنت لساتني صغيرة بس منستش اللي عملتيه يا فاطمة ومش مسامحاكي وانا هوريكي فرحة هتعمل اية في ابنك و هتكسر جلبه كيف
و هخرجك بره السرايا دي كلتها
في السرايا دخل سلطان لابوه وقال بهدوء
انا موافق اتجوزها يا بوي
القناوي بابتسامة
بجد يا سلطان ربنا هداك
سلطان بحزن
ايوة موافق بس عندي شرط
القناوي بضيق
شرط اية انت هتتشرط علي ابوك يا سلطان
سلطان بحزن
بعد ما اتجوزها لو حبيت اتجوز اي واحدة تانية مش من حقك ترفض او تقبل و هي هتعيش كيف ما انا رايد محدش يدخل بيني وبينها
القناوي
وانا موافق هي مکسورة الجناح يا ولدي و ملهاش حد واصل يلا خلينا نروح ليها انا جبتها من مصر و هي قاعدة
دلوجتي في البيت القديم بتاعنا
سلطان بحزن
بس الدنيا ليل خليها بكرة
القناوي
لا يا ولدي خير البر عاجلة وبعدين نطلع علي طول عب الماذون تكتبوا الكتاب يلا
سلطان مشي مع ولده بدون ما يعرضه بشئ
وركبوا العربية وطلعوا علي البيت القديم بتاعهم وخبط و فتحت بنت جميلة جدا بعيون بني فاتح وبشره بيضاء يوجد فيها بعض الاحمرار وجسم مشوق وشعرها اسود حرير ترتدي بدي كات ابيض وليجن اسود
سلطان پصدمة
انتي كيف خارجة تفتحي الباب بالمنظر ده انتي مفكرة نفسك فين يا بت انتي في الجونة
القناوي بضيق
اهدي يا ولدي مش اجده تعالي يا شمس
شمس پصدمة
مين ده يا اونكل
سلطان پصدمة
اونكل ابوي عمدة الصعيد بقي اونكل
ونظر لولده وقال پصدمة
ما ترد يا اونكل عليها
كتم القناوي ابتسامته وقال
اهدي شوية يا سلطان يا ولدي اقعدي اهنا يا بتي شوفي يا شمس يا بتي ده سلطان اللي حكتلك عنه
شمس بقرف
هو ده اللي انا هتجوزه لا مش معقول لوكل و حضرتك قولت بيلبس لبس عادي انا شايفه الجلابيه و العمه اية ده
سلطان بعصبية
لا وانا جاي مجبور وكمان مش عاجبها كمان عجبك اجده يا ابوي خليت اللي يسوي و اللي ما يسواش يتكلم معايا
شمس بعصبية
انت عارف انت بتكلم مين يا مچنون يا لوكل انت
سلطان بعصبية
تصدقي ان انتي واحدة مش محترمة و تلجي اللي كان متجوزك سابك علشان طوله لسانك دي
شمس ليه هترد القناوي زعق وقال
بس اخرس انت وهي في اية اجعدوا مش اجده الكلام اخد وعطاه اقعدي يا شمس انت عارفة ان الجوازة دي لازم تكمل يا بتي ولا اية
شمس بحزن
ايوة يا اونكل
القناوي
قومي يا بتي غير خلاجاتك دي و البس حاجة محتشمة علشان الماذون و الشهود علي وصول
شمس بدموع
حاضر يا اونكل
دخلت شمس تغير هدومها و القناوي قال.
في اية يا سلطان مش اجده يا ولدي دي متعرفش لسه عوايدنا و تقاليدنا اصبر عليها
وخليك هادي عن اجده
سلطان بحزن
انت ليه مصمم انب اتجوزها ما تقولي السبب يا ابوي
القناوي بحزن
هتعرف يا ولدي بس مش دلوجتي اصبر شوية
بعد شوية خرجت شمس و كانت ترتدي بلوزه نص كم وبنطلون اسود ضيق وسايبه شعرها
سلطان بعصبية
هو ده اللبس المحتشم يا بت
شمس بعصبية
ياريت متتكلمش معايا و مسميش بت انت فاهم وخليك في حالك.
سلطان سكت بغيظ بعد ما ابوه بصله يسكت وبعد نص ساعة الباب خبط و فتح سلطان وكان الماذون و اتنين شهود
القناوي
اهلا يا سيدنا الشيخ اتفضل
الماذون
اهلا بيك يا عمدة جاهزين نبدا كتب الكتاب
القناوي
طبعا وانا وكيل العروسة
الماذون
تمام بسم الله الرحمن الرحيم
بداء الماذون في كتب الكتاب وبعد شوية قال
امضي يا عروسة وانت كمان يا عريس امضي
سلطان مضي علي العقد و شمس وراه وبعدين الشهود
الماذون
بارك الله لكما وجمع بينكم في خيرا الف مبروك.
القناوي
الله يبارك فيك يا شيخنا
الماذون خد حسابه ومشي هو الشهود والقناوي قال بابتسامة
خليكم اهنا اسبوع لوحديكم و انا هاخد العيال معايا السرايا متقلقيش عليهم
شمس بدموع
لا لا ولادي يفضلوا هنا معايا
سلطان بهدوء
مفيش داعي لاقعدنا اهنا يا ابوي
القناوي بضيق
ما تسمعوا الكلام انتم لازم تتعبوني انا هاخد العيال و متجلجيش عليهم دول في عينيا
شمس بدموع
اللي تشوفه يا اونكل هدخل اجهزهم ليك
دخلت شمس اوضة الاطفال وبعدين قال القناوي لسلطان
اتعامل زين معاها يا سلطان دي بقت مرتك يا ولدي بلاش عڼف انتم لسه عرسان جداد
سلطان بعصبية وهمس
انت ليه محسسني اني متجوزها برضايا يا ابوي ما انت اللي اجبرتني
القناوي بهدوء
انت خلاص اتجوزتها و بقت مراتك واخد بالك مراتك يعني ليها حقوق عليك وانت لازم تنفذها عايز افرح باول مولود ليك
منها بعد تسع شهور متطولش عن اجده
سلطان بص لابوه بضيق وسكت وبعد شوية خرجت شمس بولادها
القناوي بابتسامة
حبايب جده عاملين اية
همس بابتسامة
الحمدلله يا جده
القناوي بابتسامة
اعرفك يا سلطان
دي همس الكبيرة بتاعة شمس عندها 11 سنين
ودي نغم عنده 10 سنه
اما اخر العنقود ده بقي عنده 5 سنين واسمه ادم
سلطان ابتسم ليهم وقال
كيفكم ولاد
نغم بابتسامة
دي اية دي
القناوي بابتسامة
دي يا ستي يعني عاملين اية ازيكم
نغم بابتسامة
احنا بخير الحمدلله
القناوي بابتسامة
تعالوا بقي معايا هوريكم الاحصنة اللي جولتلكم عليها
همس
وماما مش جاية معانا ليه
القناوي بابتسامة
هي هتجي بس كمان شوية شغل هتخلص و هتجي يلا ولا مش عايزين بلاها
همس بابتسامة
لا نروح نشوف الحصان
شمس
متتعبوش جده يا ولاد
القناوي اخدهم وقال بابتسامة
انا رايدهم يتعبوني يلا يا ولاد
خرج القناوي والولاد وسلطان اول ما مشي الجد قال بجدية لشمس
اسمعي بجي يا بت الناس انا مجبور علي الجوازة دي و انتي خابره اني متجوزتش واصل ومدخلتش دنيا ويوم ما ادخل هيبقي علي واحدة مطلقة وعنده بدل العيل تلاته ومش بنت بنوت وانا بحب واحدة و هتجوزها علشان تتبقي خابره انا اتجوزتك علشان خاطر ابوي اجبرني علي اجده لكن لو عليا انا مش عايزه الجوازة دي عايزه تاخدي حقك الشرعي معنديش مانع انا مش هظلمك. معايا بس انا مش رايد يكون في اساله رايح فين جاي منين بالعربي اجده اعتبري نفسك. مش مراتي وملكش اي حق من الحقوق دي. غير انك تاخدي حقك لو رايده و حاجة بيتك. تبقي تمام غير اجده ملكيش حاجة عندي انا رايد اتجوز حبيبتي وواحدة تبقي بنت بنوت انا اول بختها
وانا معرفش انتي اطلقتي ليه من جوزك بس واضح من اسلوبك. وطريقة لبسك هو طلقك ليه ويمكن عرف حاجه اجده ولا اجده انا معرفش بس علشان يكون في معلومك انتي شايله اسمي لو فكرتي مجرد تفكير انك ټخونيني هخلص عليكي ومش هسمي كمان عليكي قولتي اية تحبي تاخدي حقك ولا لاء وقوليلي موافقه علي الكلام ده ولا لاء
كانت تسمعه شمس وتشعر ان خنجر قد مزقها بسبب قسۏة كلامه الچارح الذي جعل الدموع تلمع في عيونها وتريد ان تبكي
قالت بدموع وهي تنظر له……..
تفتكروا شمس هيبقي ردها اية علي الكلام ده

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت مطلقة وأولادها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى