روايات

رواية عشقت سمراء الفصل العاشر 10 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الفصل العاشر 10 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الجزء العاشر

رواية عشقت سمراء البارت العاشر

رواية عشقت سمراء
رواية عشقت سمراء

رواية عشقت سمراء الحلقة العاشرة

ساجي بضحك ” اي دا كائن الغراب هيتجوز مين المجنونه الي هتتجوزك دي
مراد بأبتسمه مستفزه ” انتي
ساجي بغرور: احلم علي قدك ي شاطر
مراد بأستفزاز ” بس دا مش دا حقيقه
ساجي ” دمك تقيل علي فكره و هزارك بايخ
ليلي بتوتر ” بس هو مش بيهزر ي ساجي
ساجي ” يعني اي
الجد ” يعني كتب كتابك علي مراد يوم الخميس الجاي
ساجي بعصبيه ” و انا مش موافقه
مراد ” وطي صوتك
ساجي بعصبيه و صوت عالي للغايه ” مالكش دعوه ي كائن الغراب انت
فهد بتدخل لانه يعلم مراد جيدا ” اهدي ي ساجي مش كدا
ساجي ” اهدا اي دول هيجوزوني غصب عني ي فهد
ليلي ” اهدي ي بنتي
ساجي ” مدام انا بنتك لي عاوزه تعملي فيا كدا
ليلي ” دا لمصلحتك ي حببتي
ساجي ” لو مصلحتي في الجوز من الكائن دا ف انا مش عاوزها
فهد “اهدي ي ساجي دلوقتي و لما نرجع من السفر نبقي نتكلم
ساجي و هي تتجه إلي أعلي ” مش موافقه ي جماعه و دا اخر كلام عندي
ليلي ” ساجي عناديه و مش هتوافق
عفاف” يختي عنها ما وافقت انا ابني بنات البلد كلها يتمنوا نظره بس منه
الجد ” معاوش حديت الستات الفراغ دا ي عفاف
و تركهم و اتجاه الي مكتبه
ساجي و هي تلم هدومها
قال اي اتجوز لا و كمان كائن الغراب دا في احلامهم
و مسكت حقيبتها و اتجهت إلي تحت
كان يقف فهد و معه منه و ملك و مسك و عهد و مراد
ساجي ” يلا ي فهد انا جاهزه
الجد ” تعالي ي ساجي عاوزك
اتجهت ساجي مع جدها الي المكتب
ساجي ” خير ي جدو
الجد ” انتي عارفه اني عاوز مصلحتك صح ي بتي
ساجي ” كلكم عارفين مصلحتي غيري صح
الجد ” شيلي ي بتي الغشاوه من علي عينك انا بنحبك مش اعدائك
ساجي ” مش قصدي ي جدو بس انا و الانسان دا مفيش بنا تفاهم
الجد ” بصي فكري و لما ترجعي بالسلامة لينا حديت تاني
ساجي ” حاضر ي جدي بس ممتوقعش اني أوافق
الجد ” قولت فكري
ساجي ” ماشي
اتجهت ساجي الي فهد ساجي و هي تتكلم بصوت منخفض جنب أذن فهد” هو الكائن دا هيجي معانا
فهد ” اه
ساجي ” لازم يعني
فهد ” اه و يلا بقي عشان هنتأخر علي الطياره
اتجهوا جميعا الي المطار
بعد سعات وصلوا جميعا الي مطار الاسكندريه
كان امير ينتظر ساجي في المطار فهو علي علم بأنها جايه
ما ان رائته ساجي هرولت الي حضنه سريعا
ساجي ” وحشتني اوي ي امير
امير ” وانتي اوي والله
ظلت ساجي في حضنه
امير ” بت انتي كويسه
ساجي ” مش عاوزه اتكلم دلوقتي
لم ينتبهوا الي هذا الذي يشتعل غضبا
فهد و هو يكلم مراد ” اهدي كدا دا امير ابن خالتها
مراد بعصبيه ” ابن خالتها تحتضنه عادي يعني
ساجي ” تعالي ي امير اعرفك علي فهد حكتله عنك كتير اصلا
اتجه امير مع ساجي سلم امير علي فهد و مراد
مراد ” مش يلا بقي
و اتجاهوا جميعا الي السيارات
ساجي ” فهد هو انا ينفع اروح مع امير و نتقابل لما نخرج بليل
مراد ” لا
ساجي بعصبيه ” وانت مالك
مراد و هو يقترب من جنب وجها و يهمس بصوت منخفض ” كلها ايام و تبقي علي ذمتي و ساعتها هنبقي نشوف مالي ول لا
فهد ” ماشي ي ساجي بس هنتقابل بليل اوك
ساجي فرحه ” اوك
و اتجهت مع امير
امير ” تحبي تروحي فين
ساجي هو دا سؤال البحر طبعا
– وكُنتِ فين ؟
“مش مُهِم يا بحر ، المُهِم إن الدنيا بتاخُدني وتحدفني تاني على شَطك ، الدنيا وحشة أوي مِن غيرك .❤️”
ساجي ” كائن روحي رجعت لما شميت هو البحر
امير” عارفك مجنونه ب البحر
ساجي” اوي
امير ” مش هتحكي مالك بقي
ساجي ” عاوزني اتجوز كائن الغراب
امير ” و انتي طبعا مش موافقه
ساجي” اكيد طبعا
امير ” لسه بتفكري فيه ي ساجي
ساجي بعصبيه ” امير بلاش الموضوع دا
امير” هتفضلي تهربي لحد امتي ي ساجي
ساجي” يلا ي امير خلينا نمشي
امير” اهربي اهربي
ساجي ” يلا ي امير
امير ” يلا
عند مراد وصلوا جميعا الي الفندق
مراد” خدي ي مسك دا مفتاح الجناح بتعكم
اتجه كل منهم الي جناحه
اِســتَغفـرُو لَعَلُه يُغفِر لكُــم ذَنبً 🫀❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹❤‍🩹 ،،
عند عائشه انتهت من عملها و خرجت من المستشفى ما ان خرجت وقعت عينها عليه كان يكف و يستند بظهره علي السياره الخاصه به
عائشه ” السلام عليكم
احمد ” و عليكم السلام
عائشه ” مكنتش تعبت نفسك و جيت انا كنت هاجي مع الحرس بص عائشه في الناحيه التي كان يقف فيها الحرس و كانت فارغه
عائشه ” فين الحرس
احمد” مشتهم
عائشه ” ليه
احمد” عاوز اتكلم معاكي ممكن
عائشه بتوتر ” و ركبت معه السياره
قاد احمد السياره في الداخل كان الصمت هو سيد المكان
اوقف احمد السياره و هو يقول ” عائشه تتجوزيني
نظره له عائشه بصدمه
احمد” هاااا قولتي اي
عائشه بخجل هزت رأسها بمعني موافقه
احمد ” موافقه بجد اخيرا
عائشه بتوتر “ممكن نروح بقي عشان اتأخرت
احمد بفرحه ” انتي تأمري
اتجه احمد الي القصر
عند ساجي بعد عدده ساعات كانت تتكلم مع فهد علي الهاتف
ساجي ” ايوا ي فهد انتو فين
ساجي ” انا جايه
ساجي ” لا معايا امير
ساجي ” سلام
امير” فينهم؟
ساجي ” علي البحر
اتجه امير بسيارته الي حيث يجلس فهد
عند فهد كانو يجلسون في كافيه علي البحر
منه ” المكان دا حلو اوي
مسك ” ليها حق ساجي تحب اسكندريه
عهد” طبعا ي بنتي اسكندريه حلوه اوي
ملك ” فعلا
بعد قليل وصلت ساجي و امير
ساجي” انا جيت
البنات ” نورتي
جلست ساجي و بجنبها امير
فهد تشربي اي
ساجي” قهوه
امير” لا مفيش قهوه انتي مأكلتيش حاجه
ساجي” مش جعانه
امير” لا هتكلي
ساجي” مش غصب هو مش جعانه والله ي امير
امير ” طيب بلاش قهوه
مراد ” ما خلاص ي استاذ امير دي لو بنتك مش هتعمل معاها كدا
امير باستفزاز ” ساجي اكتر من بنتي
نظر له مراد نظره غضب
فهد ” انت بتدرس ول اتخرجت ول اي
امير ” انا في كليه هندسه
ظل امير يتكلم ماعهم و البنات كانوا يتحدثون مع بعض معادا ساجي لفت انتباها الطفله التي تقف خارج الكافيه تبص يامين ويسار
‏- عايز حاجة مني قبل ما امشي؟
= أيوه، متمشيش❤️.
قامت ساجي و اتجهت إلي هذه الطفله ولم ينتبه لها أحد
ساجي ” مالك ي قمر واقفه لوحدك لي
الفتاه و هي تبكي ” مث لقيه بابي اععع
ساجي ” طيب متعيطيش و قوليلي اسمك اي
الفتها” اسمي ساجي
ساجي بصدمه ” بجد
جاء شخص و هو يركض و يقول ساجي ثم احتضن الفتاه الصغيره الذي تدعي ساجي
ما ان رائها تخشب مكانه ” ساجي
ساجي بصدمه ” خالد
تخشبت ساجي ماحلها
خالد ” ساجي عامله اي
ساجي ” كويسه عن اذنك
جات ساجي كي تمشي لكن مناعتها قبضت يده
ساجي بعصبيه وهي تبعد يدها ” لو سمحت متلمسنيش
خالد ” ساجي ممكن نتكلم
ساجي ” لا مفيش بنا كلام
و تركته ساجي و اتجهت حيث يجلس امير و الباقين
فهد ” كنتي فين
جالست ساجي و هي شارده
امير و هو يلوح بيدها أمام عيناها ” هاااا اي ي بنتي روحتي فين فهد بيكلمك
ساجي ” اي في اي نعم ي فهد
فهد ” لا انتي مش معانا خالص
مراد ” انتي كويسه
ساجي ” اهاا
منه ” متاكده انتي وشك بقي الوان ي بنتي
ساجي ” اه كويسه ممكن يكون ضغطي وطي بس
مراد ” تحبي تروحي المستشفي
ساجي ” لا لا مفيش داعي انا هقوم اتمشي شويه
اتجهت ساجي الي البحر و ظلت تاخد في نفس عميق و تقول بصوت منخفض ” لا لا ي رب مينفعش يرجع دلوقتي
اتجه لها مراد ” انتي كويسه حد زعلك طيب
نظرت له ساجي نظره ملئ ب الحزن و الدموع في عيناها تجاهد كي لا تهبط” عاوزه اروح
مراد ” نعم
ساجي ” عاوزه اروح ممكن تروحني بس من غير ما تقول ل فهد و كدا مش عاوزه ابوظ عليهم الخروجه
مراد و هو مش مستغرب من تغيرها المفاجئ ” اوكي تعالي هروحك
اتجهت معه ساجي الي سيارته
كانت ساجي تجلس جنب الشباك و تضع رأسها عليه و تنظر إلي الطريق بشرود
كان مراد يقود سيارته و ينظر له بين الحين و اخر كان يشعر بحزن في قلبه و هو يراها بهذا الحال
عند عائشه دلفت الي الداخل و بعدها احمد
دخل احمد و هو يقول ” ساميه ي ساميه
كانت ساميه تجلس مع ليلي يتحدثون:تعال ي احمد انا هنا
اتجه احمد حيث تجلس ساميه ” جوزيني بتك ي ساميه
ساميه بستغراب ” في اي ي بني انت اتجننت
احمد ” لا حبيت
دلف الجد و هو يقول ” مالك عامل دوشه ليه
احمد بشجاعه” من الاخر كدا يجدي عاوز اتجوز
الجد بخبث فهو يعلم أن احمد يحب عائشه ” و مين دي الي امها داعيا عليه
احمد” لي بس كدا ي جدي دا انا حتي البنات بيجروا ورايا كتير
نظر له الجد نظره
احمد بتوتر ” عائشه ي جدي
الجد و هو يتجه الي الخارج ” اعمل حسابك هتكتب مع مراد اخر الاسبوع و انا هكلم أبوها
احمد بفرحه ” ينصر دينك ي مهدي ثم حضن ساميه و هو يقول هتجوز اخيرا
ثم اتجه الي الخارج و هو ينادي علي سالم
ساميه ” الواد اتجنن عاملتي في اي ي عائشه
ليلي ” مبروك ي حببتي عقبال ما تفرحي ب حمزه و أسر كدا
ساميه ” الله يبارك فيكي ي حببتي تعالي نتطلع نشوف عائشه
‏”نصيب بيسلم لنصيب”
احياناً بتمشي طريق طويل وف الاخر تعرف انه مش من نصيبك، بتزعل وبتتضايق وتسال طالما هو مش من نصيبي ليه امشي فيه! علشان جوا النصيب دا نصيب تاني لازم يصيبك، والحياه كلها نصيب، نصيب بيسلم لنصيب تاني، وفي الآخر خليك واثق ومتأكد إن ربنا هيقدم ليك النصيب الأحسن والأجمل ليك.
فاللهم حسن وخير النصيب في كُل شيء 🤎♥️♥️♥️🌬
صباح يوم جديد
كانت تجلس في الريسبشن الخاص ب الفندق و تشرب القهوه جاء لها مراد و هو يقول ” صباح الخير
ساجي ” صباح النور
مراد ” عامله ايه
ساجي و هي تشرب القهوه ” الحمد لله
مراد و هو يأخذ منها القهوه ” انتي فطرتي اصلا عشان تشربي قهوه
ساجي بعصبيه ” مالكش دعوه
مراد ” هو انتي بحالات مره تتكلمي كويس ومره لا
ساجي بعصبيه ” هو عشان اتكلمت معاك امبارح كويس يبقي خلاص بص احنا احسن حاجه منتكلمش مع بعض احسن تمام و لو علي القهوه خليهالك
ثم تركته و اتجهت إلي خارج الفندق
مراد ” دي مجنونه والله مجنونه بس شكلي هحب جنانك يخربيتك
زمان كنت فاكر إن الحب ده حاجة كبيرة اوي .. زي إنك تقف قدام اللي بتحبه وتاخد رصاصة مثلًا ، بعدين لما كبرت فهمت إن الحب ده أبسط من كده بكتير ، إنك تتنازل وتيجي علي نفسك علشان تعرف تتفاهم مع إللي انت بتحبه ، بس بيني وبينك إنك تاخد رصاصة أسهل .♥️♥️♥️♥️♥️🍂
في الخارج كانت تمشي ساجي و هي شارده
تخشبت مكانها عندما سمعت صوته هو ينادي عليها
خالد ” ساجي
ساجي ” انت اي الي جابك هنا
خالد ” لو سمحتي ممكن تديني فرصه اسمعيني عشان خاطري
جاء مراد في هذا اللحظه و هو يقول ” في اي
ساجي ” مافيش
خالد ولم يبالي ل مراد ” ساجي لو مش عشاني عشان خاطر يوم واحد حلو كونتي معايا فيه
ساجي و الدموع في عيناها ” كل يوم حلو قضتيه معاك عشت قده و اكتر منه جحيم و بردك بسببك
انا مش عاوزه اشوفك تاني حته لو صدفه
ثم تركته و ذهبت و ذهب ورأها مراد و هو يمسك يدها و يقول بعصبيه ” تعالي هنا و فهميني مين ده
أتعرفين أنك صالحتني لمدة طويلة مع نفسي؟ أتعرفين أنني من الآن فصاعداً لن يكون لي رأي سيء عني ، كما فعلت في بعض اللحظات ؟ أتعرفين أنني لن أندم الآن على اقتراف جريمة أو خطيئة في حياتي ، ولا تظني أنني أبالغ في أي شيء، بحق السماء، لن تتصوري ذلك ، لأنني عشت أحياناً لحظات في غاية الحزن والضجر ، لأنني في مثل تلك اللحظات كان يبدو لي أنني لن أستطيع أبداً أن أعيش من جديد حياة حقيقية ، لأنه بدا لي سابقا أنني فقدت كل اتصال بالحاضر ، كل حس بالواقع .”
__دوستويفسكي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى