روايات

رواية عشقت خطيب ابنتي الفصل الثامن 8 بقلم محمد ابوفارس

رواية عشقت خطيب ابنتي الفصل الثامن 8 بقلم محمد ابوفارس

رواية عشقت خطيب ابنتي الجزء الثامن

رواية عشقت خطيب ابنتي البارت الثامن

رواية عشقت خطيب ابنتي الحلقة الثامنة

بعد ان رأت مروة اخت احمد وامها الحالة الرومانسية التي كانا عليها محاسن واحمد وعلقت مروة قائلة .. الله الله الله .. ليكم حق متسمعوش جرس الباب .. ايه دا بقي؟!! احست وقتها محاسن بأن امرها قد انكشف اما احمد فلا يبالي امرا بالعكس يريد ان يعرف الجميع الحقيقة ولكن ينتظر الفرصة لذلك .. وتعلق والدة احمد علي هذا المشهد قائلة ام احمد .. جاتك ايه يا محاسن .. بترقصي حلو اوي يا اروبه مروه .. بقي كدا يا طنط .. احمد عرف يضحك عليكي ويخليكي ترقصي معاه ام احمد .. وماله ترقص براحتها .. مش خطيب ابنها وهي حماته يعني في مقام امه احمد لا تعجبه تلك الجملة ولكن عندما سمعت محاسن تلك الجملة تنفست الصعداء وادركت انهما لم يشعرا بشئ ولم ينفضح امرهما بعد ام احمد .. نورتينا يا محاسن ..

 

 

اتفضلي اقعدي محاسن .. الله يخليكي دا نورك مروه .. وانت يا استاذ ايه الطريقة اللي بتعامل بيها حنان دي ؟!! انت ناسي انها خطيبتك ؟!! احمد .. ايه مالها حنان؟!! حنان .. بتقلك يلا نخرج مع بعض .. تقلها تعبان احمد .. انا فعلا تعبان حنان .. تعبان ازاي ؟؟!! ما انت بترقص زي القرد اهوه ولا ايه يا طنط ؟ محاسن .. اه .. ايوه احمد .. هو لازم اكون تعبان جسديا ؟!! عشان تصدقوا اني تعبان .. ما جايز اكون تعبان نفسيا مروه .. وتعبان نفسيا من ايه بالظبط؟!! احمد .. من حاجات كتير .. مروه .. زي ايه يعني ؟؟؟! احمد .. يووووه .. هو تحقيق يا مروه ؟ ام احمد .. ايه يا اولاد هتتخانقوا مع بعض ونسيتوا محاسن تشرب ايه احمد .. فعلا عندك حق .. تشربي ايه يا محاسن؟ مروه .. يا بني عيب .. اسمها طنط .. مش عايز تقول طنط قول يا حماتي احمد .. هقلها يا محاسن .. شئ ميخصكيش هي راضية .. صح يا محاسن؟ محاسن .. اه .. عادي ما هو زي ابني برضوا احمد ينظر لها بغيظ شديد عند سماعه تلك الجملة ومحاسن تري ذلك في عينيه فتهرب بعينيها بعيدا عن تلك النظرات الحادة ام احمد .. انا هقوم اجيب حاجة تشربوها مروة .. بجد يا احمد في ايه من ناحية حنان ؟ احمد .. في ايه ؟؟ هي شكلتلك من حاجة ؟ مروه .. ايوه بتقلي انك منفضلها خالص ومش معبرها .. وهتتجنن يا عيني وبتقول انا مزعلتوش في حاجة !!!! احمد .. عادي اي انسان بتيجي عليه لحظات بيبقي عاوز يبعد عن الناس ويختلي مع نفسه مروه .. يعني هو ده السبب ؟!! مفيش حاجة تاني ؟!! احمد .. لحد الآن جايز يكون هو ده السبب الوحيد مروة .. يعني ايه مش فاهمة ؟!! تقصد ايه .. يعني ممكن يكون في سبب تاني ؟!! احمد .. وبعدين معاكي ؟؟ مروه .. احضرينا يا طنط .. انتي عاجبك الكلام اللي بيقوله ده ؟ محاسن في حيره من امرها .. انا مبقتش فاهمة حاجة صدقيني يا مروة مروه .. شفت اهي طنط زعلانه من عمايلك وليها حق بصراحة .. وبعدين المفروض تتقرب ليها الفترة بالذات .. انتو فرحكم خلاص احمد .. وانتي مين قالك ان فرحنا قرب ؟ مروة .. انتوا مش محددين ميعاد الفرح كمان شهرين؟! احمد .. لا انسي اتأجل خلاص مروة .. ومين اجلة؟!! احمد .. انا اللي اجلته اتهدي بقي مروة .. ازاي .. انتي موافقة علي الكلام دا يا طنط؟؟ محاسن في دنيا تانية لا تركز مع حديث مروة محاسن .. ايه .. بتقولي ايه يا بنتي ؟ مروة.. بيقلك انه هيأجل الفرح .. انتي موافقة علي الكلام ده ؟ محاسن تتأخر في الاجابة ومروة تتعجب لذلك مروة تعيد السؤال .. ايه يا طنط مجاوبتيش ؟!! انتي موافقة علي تأجيل الفرح ؟؟ محاسن .. لا مش موافقة احمد ينظر لها بغضب وتلاحظ ذلك في عينية احمد .. يعني انتي عاوزة الفرح يكون في ميعاده يا محاسن ؟!! محاسن .. ايوه .. ما دام مفيش سبب مقنع للتأجيل احمد ..بقي كدا ؟!! لا في سبب مقنع مروه .. ايه هو قول ؟ احمد .. مش هقول دلوقتي .. لكن ممكن اقول بعدين ينظر الي محاسن نظرة ذات معني ثم ينصرف قائلا .. بعد اذنكم مروة .. عاجبك الكلام ده يا ظنط؟!! محاسن .. انا همشي بعد ازنكم تأتي ام احمد وتحمل صينية الشاي ام احمد .. استني يا محاسن اشربي الشاي محاسن .. لا شكرا وقت تاني.. بعد ازنكم مروة تشعر بعدم الارتياح وبدأت تشك في الامر واحست ان هناك شئ ما خطأ وان احمد يفكر بامرأة أخرى غير حنان وانها تسيطر علي قلبه وتفكيره وخاصة بعدما سمعته يقول بالامس بحبك ومقدرش استغني عنك

 

 

وظنت انه يحادث حنان واكتشفت انها ليست هي وانه الكلام موجه لامرأة اخري فقررت البحث عن الحقيقة وكشف هوية تلك المرأة المجهولة التي يعشقها احمد فانتظرت حتى حل المساء وانتهزت فرصة تواجد احمد بالحمام لأخذ شاور وقامت بالتفتيش في تليفونة المحمول وقامت بفحص سجل المكالمات الصادرة وهنا كانت الصدمة رواية عشقت خطيب ابنتي كاملة الجزء الثامن بعد ان قامت مروة بفحص سجل المكالمات الصادرة علي موبيل احمد لاحظت ان الشخص الوحيد الذي قام احمد بمحادثته في ذلك اليوم ونفس التوقيت الذي سمعت احمد يقول انا بحبك ومقدرش استغني عنك من داخل غرفته هي محاسن .. ومدة المكالمة ٢٩ دقيقة وعشرون ثانية صدمة شديدة وقعت علي مروه تكاد لا تصدق وقامت بمراجعة سجل المكالمات مرة اخري لعلها تكون خاطئة ولكن للأسف انها بالفعل محاسن التي كان يحادثها احمد في هذا اليوم وهذا التوقيت .. اسئلة كثيرة بدأت تدور في عقل مروة .. اولها لما احمد اتصل بها في الوقت المتأخر من الليل ؟!! وكيف يقول لها انا بحبك ومقدرش استغني عنك ؟!! وايضا زيارتها اليوم الي منزلهما لم توضح محاسن الغرض من الزيارة !!! وظلت صامته طوال الوقت ولم تعلق علي كلام احمد عندما اخبر بأنه قرر تأجيل موعد الزفاف الا بعد الحاح منها فهذا ليس رد فعل ام تريد ان تفرح بزواج ابنتها وتنتظر ليلة زفافها وايضا كلام احمد المبهم الغير واضح وصيغة الالغاز في حوارة ونظراته الحادة التي كان يوجهها الي محاسن وكأنها تعلم مقصده تماما .. وانصرافها المفاجئ بعدما قام احمد مباشرة وتركهما .. وفوق ذلك الرقصة الشاعرية التي قامت بها محاسن واحمد جعلتهم لا يسمعون جرس الباب .. بدأت مروه تربط تلك الاحداث ببعضها لتحصل على حل لغز المرأة المجهولة التي سيطرت علي قلب وكيان اخيها وفي نفس الوقت بداخلها امنية ورجاء ان يكون كل هذا مجرد ظنون وانها ليست تلك المرأة .. فكيف يكون ذلك!! محاسن تعشق خطيب ابنتها !!! لا .. دعاء حالها يقول .. يارب اطلع غلطانة … وفي نفس الوقت محاسن داخل غرفتها لا تريد محادثة احد حتي ابنتها وكأنها تخجل من نفسها فلا تقوي على مواجهة ابنتها التي طلبت منها ان تتحدث الي احمد وتعرف منه ما سبب تغيره .. وهي تعلم انها هي سبب تغيره فماذا ستقول لابنتها اذا سألتها عن ما جري اليوم مع احمد وبماذا اخبرها ؟؟ وتطرق حنان باب الغرفة وتدخل علي امها وتقول لها حنان .. ايه يا ماما جيتي من عند احمد وعلي اوضتك علطول ؟!! محاسن تتعلل.. لقيتك نايمة محبتش اصحيكي حنان.. خير يا ماما عملتي ايه ؟؟ احمد قالك ايه؟؟ محاسن بتردد وحزن شديد.. قالي انه هيأجل الفرح حنان .. ايه!!! هيأجل الفرح ؟!! ليه ؟؟!! محاسن .. معرفش يا بنتي معرفش حنان .. شفتي !! عشان مش عاوزة تصدقي .. في واحدة تانية في حياته .. احمد خلاص مبقاش عايزني يا ماما وبيتهرب من جوازه مني .. مقالكيش هي مين ؟!! محاسن .. مقالش حاجة يا بنتيغير الكلمتين دول حنان .. وانتي قلتيله ايه ؟ محاسن .. قلتله لا الفرح في ميعاده حنان .. وايه كان رده ؟؟ محاسن .. عاوز يأجل الفرح حنان .. ماشي براحته بعد ازنك .. تذهب والدموع في عينيها وفجأة يرن محمول محاسن والمتصل احمد تتردد في الرد ولكنها ترد عليه

 

 

محاسن .. الو احمد .. ازيك عاملة ايه ؟ محاسن .. زي الزفت احمد .. ليه بس ؟!! محاسن .. انت عاوز تأجل فرحك انت وحنان ليه ؟!! احمد .. انتي عرفه ليه .. مش كل مرة هتسأليني !! محاسن .. سألتني عملت ايه وقلتها انك اجلت الفرح .. زعلت وخرجت من اوضتي بتعيط واتأكدت دلوقتي ان في واحدة تانية في حياتك احمد .. كويس انها بدأت تفهم اني مش عاوز اكمل معاها وممكن تيجي منها وتقلك خلاص مش عاوزاه محاسن .. يا سلام .. بالسهولة دي !!! البنت روحها فيك ومستحيل تقول كدا احمد .. طب انتي ايه رأيك .. عاوزاني أأجل الفرح ولا لا؟ محاسن .. عشان خاطر بنتي لأ احمد .. ولو عشان خاطرك انتي ؟؟ محاسن .. ان كان عليا انا مش عاوزاك تتجوز ابدا.. ثم تسكت برهة وتقول .. غيري يا احمد غيري.. ثم تبكي احمد .. يا سلام .. اد ايه انا مبسوط دلوقتي محاسن .. واد ايه انا حزينة ومكسورة دلوقتي احمد .. انتي اللي عايزة تكوني حزينة .. خايفة تواجهي الحقيقة محاسن.. حقيقة ايه اللي عايزني اواجهها ؟!! عايزني اقولهم اني بحب خطيب بنتي اللي هو من عمر بنتي وعاوزة اتجوزه !!!.. فاكر يعني اني لما اقول كدا هيصقفولي؟!! انت مش فاهم حاجة ومش عاوز تفهم .. الحب اللي بيني وبينك دا حب مرفوض اساسا في نظر الناس عيب ميصحش .. كأنه ذنب بنعمله احمد .. ذنب ايه ؟!! احنا بنحب بعض زي اي اتنين بيحبوا بعض .. مش عيب ولا حرام محاسن .. لا عيب وحرام ومينفعش اصلا .. قلتلك احنا في مصر مش في امريكا .. انت عارف لو قلت حاجة زي كدا هيقولوا ايه ؟!! هيقولوا عليا انسانة سافلة وحقيرة وبحب عيل من دور عيالي وكمان خطيب بنتي وهينسوا اني انا ست وعندي مشاعر واحاسيس ماتت جوايا من زمان من ساعة ما اتجوزت ابو حنان لدرجة اني نسيت ان في حاجة اسمها حب ربنا خلقه جوانا احمد .. قلتلك تعالي نسيب هنا ونروح امريكا محاسن .. مينفعش اهرب واسيب عيالي احمد .. طب والحل ايه ؟!! محاسن .. مش عرفة .. مش عرفة صدقني احمد .. ع العموم زي ما قلتلك انا مش هقدر اكمل المسرحية دي والكل لازم يعرف الحقيقة انا تعبان بجد ومش هقدر اتحمل اكتر من كدا سلام …. وفجأة تتص ل مروة بحنان التي خيم الحزن علي قلبها المكسور المشتت مروة .. الو يا حنان.. ازيك حنان .. اه يا مروة .. تعبانة اوي مروه .. حاسة بيكي صدقيني حنان .. خير يا حنان عايزة حاجة ؟؟ مروة .. عاوزة اقلك علي حاجة مهمة .. بس مش عرفة اللي هقوله ده ينفع اقولة ولا لا .. بس لازم تعرفي .. حنان .. خير يا مروة في ايه؟؟ مروة .. فعلا احمد بيحب واحد تانية وانا عرفت مين هي حنان .. بجد ؟؟ مين يا مروه انطقي؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت خطيب ابنتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى