روايات

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم اسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم اسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي البارت الثاني والثلاثون

رواية عشقت جحيمي الابدي الجزء الثاني والثلاثون

رواية عشقت جحيمي الابدي
رواية عشقت جحيمي الابدي

رواية عشقت جحيمي الابدي الحلقة الثانية والثلاثون

صفت ريم السيارة ونزلت منها لكي تصعد الي نور وكان زين خلفها دخلت ريم المصعد وانتظر زين بعيدا لكي لا تراه
اجابت علي هاتفها وقالت ايوة يا نور انا طالعه اهو افتحي الباب بقا…. وقفلت معاها لتجيب علي اتصال هارون وقالت الو وقال هارون زين طالع وراكي يا ريم…. تسمرت ريم مكانها وقالت ازاي؟ وانت فين؟ انا هعمل ايه…؟
هتقولي ان دي شقتك عادي….. خرجت ريم من المصعد وكانت تشعر بتسيب اعصابها واسرعت لكي تتدخل الي الشقه قبل صعودة فنور قد فتحت الباب ولكنها لم تكن موجودة…
تفاجات نور باحد يسحبها في اتجاه السلم ونظرت له وقالت بخوف انت مين…؟ كان يقف امامها محاصرا اياها وقال ممكن تسكتي وهتعرفي كل حاجه…. وظل يراقب خطوات زين المتقدمه نحو الشقه…..
ونظر لها وقال انا هارون الشهاوي…. اتسعت عنيها بصدمه وقبل ان تصدر اي صوت كان هارون وضع يده علي فمها وقال بس اسكتي هفهمك كل حاجه بعدين….؟
كان الشك يفتك قلبه ودق الباب بعنف شديد…. فتحت له ريم ومثلت انها اتفاجئت بظهورة وقالت زين انت عرفت مكاني ازاي…؟
انتي هنا بتعملي اي؟ ودي شقه مين؟
عقدت ساعديها وقالت شقتي يا زين انت بتراقبني ولا اية؟
لا بس لما اكلمك وتقولي ان عندك شغل وبعدين الاقيكي خارجه يبقي لازم اشك فيكي….؟
ادخل فتش الشقه بس انا مش زبال”ة زيك عشان اروح اعمل علا”قه مع واحد تاني وانا متجوزة وبعدين انت ناسي اني حامل في الشهور الاولي ولا ايه… يعني شكك مش منطقي نهائي…؟
بلع زين ريقه وقال طيب يا ريم…. بس ياريت تتعدلي الحكاية مش ناقصه وانا همشي دلوقتي بس لو عرفت انك بتكدبي عليا في حاجه مش هيحصلك كويس تمام…. وغادر زين متجها الي المصعد تنفست ريم بارتياح وحمدت ربها ان لم يدخل الي الشقه…. ورايت هارون ونور قادمين عليها….
تعجبت ريم وقالت هارون انت جيت امتي وازاي؟

 

 

كانت نور تراقب الحوار بصدمه دخلو الي الشقه وقفلت ريم الباب وقالت نور انا عايزة افهم في ايه وايه اللي بيحصل؟
زين كان مراقبني والحمد الله ان هارون اتصرف… ذلك زاد صدمتها اكثر وقالت وهارون اتصرف ليه….؟
ريم هتفهمك كل حاجه… نظرت له ريم وقالت انت عرفت ازاي ان زين مراقبني يا هارون…؟
كنت بكلم زين وفجاه لقيته اتعصب وبيقولي اقفل ريم خارجه وكدا وانا كنت متفق معاكي اننا هنتقابل هنا اتصلت بفجر وعرفت المكان وطبعا طلعت قبلك وخدت نور عشان زين ميشوفهاش….. تنهدت ريم وقد بدات ان تعطي له بعض الامان…. وقالت بصي يا نور انتي لازم تسافري من هنا اكيد زي ما زين وصل لهنا اي حد تاني ممكن يوصل لهنا….
هسافر فين وازاي….؟
فين وازاي دي بتاعتي انا….. وايه بلد انتي هتختاريها
نظرت نزر الي هارون بتعجب وقالت ودا من امتي بقا؟ انت شايفني عبيطه ولا هبلة ولا اية…؟
يا ستي محدش قال انك عبيطه بس فعلا زين لو كان شافك كانت هتبقي مصيبة وخلال اسبوع هيبقي ورق السفر بتاعك جهز والقرار في الاول والاخر ليكي؟ وبعد ذلك استاذن هارون ليغادر نظرت لها نور وقالت انتي مصدقه كلامه يا ريم…؟
اهاا اللي اعرفه ان هارون بيحب فجر… واحنا معندناش حاجه نخسرها يا نور وتسافري احسن قبل ما حد يوصلك
فتحت عبير الباب لكي تذهب ولكنها تفاجات بوجود حسن وحسان امامها شعرت بثقل جسدها وقالت برجفه انتم جيتوا ليه؟ استغربوا من مقابلتها وقال حسن مالك يا مرات اخوي احنا جينا نطمن عليكم….؟ التقطت انفاسها بارتياح وقالت طب اتفضلو دخلو الي البيت وبعد مرور دقائق تحدث حسان وقال انا بفكر اننا نكتب كتاب ريم واحمد دلوك خير البر عاجلا…. اتسعت عينها بصدمه وقالت دلوك ازاي يعني؟
يعني لما ريم ترجع واحمد ونشوفهم نجيب الماذؤن ملهوش لازمه التاخير عاد…. شعرت عبير بانها ليست قادرة علي الحديث فما تلك الكارثه المفاجاه التي هبت عليها من حيث لا تتدري ماذا ستفعل….؟

 

 

في ثرايا الشهاوي كان غفران امر بتزين البيت بالانوار لتحضير مراسم الزفاف…. لم تقتنع كريمه بذلك فهو يجهز ولم يخبر احد من ابناءه وسيكون ذلك مفاجاه لهم وبالطبع لم تكن جيدة…..
دخلت سارة الي غرفه منار وقالت بابتسامه مزيفه ممكن اقعد معاكي يا عروسة….. منار عمرها ما حبت سارة ولم ترتاح لها ولكنها قالت اتفضلي….. جلست سارة علي الفراش المجاور وقالت تعرفي اني زعلانه ان بنت زي القمر زيك تاخد واحد متجوز…..
عقدت منار حاجيبها وقالت عادي مسيرة هيطلقها وبعدين انا بحبه…….
انا شايفه ان هارون بيحبها علي فكرة….. ابتسمت متار وقالت وماله المهم هو هيبجي مع مين في الاخر…..
ابتسمت سارة ابتسامتها الصفرا وقالت تبقي جدعه اوي لو خليتي هارون يطلق فجر يا منار……
ظل عز يتصل بسارة كثيرا ولكنه لم يجد رد ظهرت انيابه وقال بتوعد ورحمه ابويا لاعلمك الادب يا بنت كريمه الشهاوي واخليكي انتي اللي تتدوري عليا وتحفي ورايا….
دخلت ياسمين الي المطبخ وقالت محتاجه حاجه يا مرات عمي…. ابتسمت ثريا وقالت تسلمي يا عروسة مش عايزة منك غير انك تسعدي ابني وخلاص….
ابتسمت ياسمين ابتسامه خجولة وقالت ربنا يجدرني واسعده….. وقالت بتساؤل هو هيجي امتي…؟
عمك هيبقي يكلموهم…. عشان عملهم مفاجاه..
كانت عبير تشعر بالتوتر البالغ ولم تجد شي لتقوله في تلك الموقف كانت جالسه تنتظر قدوم ريم واحمد وفارس وتتمني ان لا يفتح احد منهم ذلك الحديث مرة اخري….
ذهبت فجر الي الشقه فهي لم تحب القعد في بيت زين وخصوصا عندما تكون بمفردها واخبرت هارون بذلك دخلت الي المطبخ لتحضير العشاء وبعد ذلك دخلت الي الغرفه واختارت قميصا ستان قصيرا بلون الاحمر… ورفعت شعرها الطويل للاعلي ليعطيها شكلا جذاب ووضعت حمرة الشفاه لتبرز جمال شفتيها…
وجلست لتنتظر قدوم هارون…. عندما فتح هارون باب الشقه اتجهت فجر له واحتضنته وضع قب”له علي شفتيها وقال ايه القمر دا….. ابتسمت فجر له وقالت وحشتني اوي… انحني هارون ليقب”لها وقال امممم والله انا مش واخد علي كده منك….
ليه…..؟ هو انا كنت وحشه…؟

 

 

انتي علطول حلوة ابتسمت وازداد بريق عينها وقالت طب ادخل غير يلا عشان ناكل…..
اممممم لازم ناكل اكل يعني..؟
نظرت له فجر وقالت اومال عاوز تاكل ايه؟
انحني عليها وهمس خلف اذنها وقال عايز اك”لك انتي؟
احمرت وجنتها بخجل وقالت مصطنعه الحده ادخل غير يا هارون….
حاضر يا حبيبتي….
دخل هارون الي الغرفه واخد شاور وارتدي سروالا قطني وخرج وجدها تجلس علي السفرة تنتظرة….
وقال هارون مكلمتيش الخدامه ليه تيجي…؟
لا مش عايزها انا كده مرتاحه…. امسك يدها وقبلها وقال ماشي يا حبيبتي اللي يريحك….
بداؤء في تنام الطعام وبعد ان انتهوا دخلت فجر الي المطبخ لكي تحضر القهوة دخل هارون خلفها حاوط خصرها من الخلف وقب”ل عنقها وقال احنا لسه هنشرب قهوة؟
اهاا وهنتفرج علي فيلم مع بعض كمان…؟
اممممم واضح ان لسه قدامنا كتير استدارت فجر له وقالت اممم وبعدين انت مستعجل علي ايه؟ لسه بدري
تمام معاكي ساعتين بس….؟
مش هتقعد معايا غير ساعتين بس…؟
ساعتين تكوني براحتك فيهم بس الباقي هيكون ليا انا؟
طيب يلا نطلع نتفرج بقا علي الفيلم….
ذهبت ريم واحمد الي كافيه…. وطلب احمد قهوة له وعصير لها وقال ريم ممكن نتكلم… ؟
خير يا احمد نتكلم في ايه…؟
اولا انتي بقالك فترة متغيرة سافرتي لفجر ورجعتي اسواء خروجك برا بقا كتير اوي وبتغيبي عن الشركه كتير ممكن تحكيلي ايه اللي بيحصل معاكي؟ وانا ممكن اساعدك في
تنهدت ريم وقالت ممكن يا احمد متتكلمش معايا في حاجه من دي تاني….؟
ما انا لازم افهم يا ريم…. لان مش عاجبني الحال دا وكل ما حد يجي يكلمك تتنرفزي عليه…. زفرت ريم بضيق وقالت علي فكرة انا هقوم امشي…. اخذت حقيبتها وغادرت ترك احمد الحساب وخرج خلفها بسرعه وقال استني يا ريم
توقفت مكانها واستدرت له وقالت من فضلك يا احمد انا مش قادرة اتكلم في اي حاجه والله……..
اقترب منها ووضع يده علي كتفها وقال لو في مشكله قوليلي يا ريم وانا هساعدك واقف معاكي….؟
ادمعت عينها وقالت ببكاء محدش هيعرف يساعدني في حاجه يا احمد…. لم يفهم ماذا تقصد وقال بهدوء ليه؟
احتضنته ريم وقالت ببكاء لو سمحت يا احمد عاوزة اروح دلوقتي…. تنهد احمد وقال اركبي يا ريم…..
حلو الفيلم…؟

 

 

انتي احلي منه…. ابتسمت ونظرت الي الشاشه مرة اخري لتشاهد الفيلم ولكن خجلت عندما جاء ذلك المشهد الرومانسي وقامت فهي كانت تضع راسها علي قدمه كالعاده وقالت ايه قله الادب دي؟ هات الريموت لو سمحت يا هارون؟
والله انتي اللي جايبة الفيلم وبعدين هو انتي لسه بتتكسفي مني يا فجر؟
اممممممم شوية…. ابتسم هارون وقال طيب ما تيجي نطلع فوق بقا؟
انت مستعجل ليه…؟
بعوض اللي فاتني…. نظرت له وقالت مش فاهمه قصدك؟
لما نطلع فوق هبقا اقولك….
شيلني طيب….. حملها بين ذراعيه وقال امممم واضح اننا خدنا علي كدا بقا…. ابتسمت فجر وقالت عجبني الموضوع اوي….. طلع بيها هارون ودخل الي الغرفه ووضعها علي الفراش……
كان قصدك ايه بقا؟ جلس هارون بجانبها وقال هقولك اهو وبدا بتقب”يل شفتيها بشوق كبير…. وعنقها بحب ونعومه ونز”ع عنها قمي”صها وظل يقب”لها بحب وقال بحبك اوي عقدت ذراعها حول عنقه وقالت وانا بعشقك…. انحني علي شفتيها يقبل”ها مرة اخري غمضت عنيها لتستمتع بقبلا”ته
اجاب زين علي هاتفه وقال كيفك يا حج…؟
كويس يا ولدي انت فين اكده…؟
في الشغل هخلص واروح…. تنهد غفران وقال طيب ربنا معاك يا ولدي وهارون فين…؟
روح من بدري يا حج….
عايزك تيجي انت واخوك….. انا كلها اسبوع واسافر… فرك زين عينه وقال هقول لهارون وهنيجي يا حج…؟
ماشي يا ولدي بس ابقا جولي جبلها…؟
صف احمد سيارته وقال انزلي؟
متزعلش مني يا احمد بس والله غصب عني… تنهد احمد وامسك يدها وقال انتي مش واثقه فيا يا ريم عشان كدا مش عايزة تحكيلي حاجه مع اني محدش هيخاف عليكي قدي…
تنهدت ريم وكان شئ بداخلها يريد اخبارة والبوح له بكل شي ولكن لم تسمح الظروف لها بذلك فالان هي ليست زوجه فقط وبل تحمل طفلا في احشائها وسوف تواجه طريق مقفول….

 

 

نزلت من السيارة ودخلت الي البيت وكان احمد خلفها صعقت ريم عندما وجدت جدها وعمها بالداخل وشعرت بارتخاء اعصابها….. وسلمت عليهم بخوف وقلق ونظرت لها عبير بتوجس وكانها تخبرها انهم علي وشك حدوث مصيبه استاذت ريم وصعدت الي غرفتها….
تحدث حسان وقال هو فارس اتاخر ليه؟
اجابته عبير بتلعثم وخوف وقالت عادي؟
امممممم كيف اخبار الشركه يا احمد……؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت جحيمي الابدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى