روايات

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل العشرون 20 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل العشرون 20 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الجزء العشرون

رواية عشقته فدمر حياتي البارت العشرون

رواية عشقته فدمر حياتي
رواية عشقته فدمر حياتي

رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة العشرون

جدي صلاح بصدمه/ انت بتقول ايه عمك
جواد بالم /
“ايوه عمي الكلام ده صح يعني ابو فريد يبقى عمي طب ازاي انا ليا عم غير ابو مايا”
اتكلم يا جدي ساكت ليه؟
جد صلاح
للاسف يا ابني ايوه كان عندك عم مروان بس هو كلب فاسد وبيحب يشرب وبتاع نسوان
ودايما كان بيجيب لنا المشاكل والعار
كان بيبص الحريم اخواته وبصات مش كويسه
كان انسان في كل العبر لحد ما احنا اتبرينا منه ونفيناه من عيلتنا خالص
بس انا كنت متابعه اخبار من بعيد مهما يعمل كان برده ابني بتمنى ان هو يرجع للطريق اللي هو دخل فيه بس هو للاسف اختار الطريق الغلط
جواد/طب ازاي هو الاسيوطي واحنا المنوفي
ازاي عيله غير العيله لقب العيله
الجد صلاح
هو اتخلى عن لقب عائلتنا واخذ لقب عيله مرته اللي هو اتجوزها مراته دي كانت بنت الراجل اللي بيشغلهم في المخدرات والكلام ده
وللاسف يا ابني دي نهايه كل ظالم
اهو ابوه محبوس في السجن
وهو الولد مات وهو كافر بس الحمد لله ان هي جت على قد كده
جواد بتعب/ بس كان لازم تقول لنا يا جدي ان احنا كان لنا عم ما ينفعش ان انا اعرف الصدفه كده يلا ربنا يسامحهم
بص يا فارس عايزه تجهز كل حاجه عشان نقفل القضيه دي مش عايز اي حاجه تفتحها تاني ولازم يتعاقب ابوه على كل حاجه عملها انت فاهمني مش كده
فارس
فهمك كله هيبقى تمام
وبص ناحيه مايا اما بقى بالنسبه ازاي عرفته مكان مايا ففي جهاز تتبع في السلسله بتاعه مايا
اللي هتتهالها في عيد ميلادها وقلت لها ما تقلعاش خالص هي دي كان فيها جهاز تتبع
الجد صلاح بحزن/
انا اسف يا ابني ان كنت سبب في كل اللي حصل لك انا ما كنتش اعرف ان الماضي هيرجع تاني يقف قدامنا
جواد
ولا يهمك يا جدي الحمد لله كلنا بخير وما فيش حد حصل له حاجه
صلاح
الحمد لله على كل حال يا ابني وبص مايا وناديه اتكلم
“روحوا البيت واحنا هنفضل هنا لحد ما تبقى كويس”
مايا برفض شديد
لا يا جدي انا كويسه المستحيل امشي دلوقتي خالص انت روح ارتاح وانا هقعد هنا
جواد بصلها بدضيق لانه عارف ان هي بتكابر لانها تعبانه كمان والحمل ومشاكل الحمل اللي هي بتحاول تداريها
جواد
باتصصم جدي معاه حق يا مايا انت لازم تروحي ترتاحي شويه انت وماما وجدي وجدي معاكموانا يقعد
بابا وفارس معايا ما تقلقيش انت بس لازم تروحي ترتاحي عشان خاطر البيبي اللي انت مش معتبره له اي اعتبار خالص ده
مايا باصت في الارض وهزت راسها ان هي ماشيه
وناديه كانت داخله عشان تطمن على جواد لكن
عبد الله قال لها تروح مع مايا هي وجدو وبكره الصبح بقى يجي يطمنوا عليه رفضت في البدايه لكن هو اصر عليها ان هي تروح عشان حاله مايا
وحاله البيبي وهي تهتمي بيهم برده بصت ناديه المايه وشافت الحب في عينيها هزه رصه بالموافقه ومشت مع مايا من غير اي كلام
ومش هم الاثنين وروحوا على البيت
*********************************
في مرسى مطروح عند محمد
كان محمد فتح تليفونه ورن على مامته
في الاول التليفون ما ردتش بس بعد وقت ردت
ناديه بعصبيه/ اخيرا عرفت ان ليك امه وجاي ترن عليها وتطمن عليها افتكرت ان ليك اهل وليك اخ مرمي في المستشفى ومراتك كانت هتموت وانت ولا انت هنا انت ايه ؟جنسك ايه؟ ما بتحسش ولا ايه؟
محمد
حملك عليا ماما بالراحه مش كل مره واحده
انا عارف اني مقصر وغلطان في كل كلمه
وحقك تعملي كده واكثر
بس انا مش بايدي حاجه لما شفت مايا مهتمه بجواد اتعميت ما فكرتش في حاجه
غير ان ابعد انا حاسس ان انا غلطت لما اتجوزت مايا يا ماما انا مش بحبها ولا هي بتحبني واكتشفت اني بحب واحده تانيه خالص واني لو بقيت مع مايا ممكن اكون بظلمها واظلم البنت اللي بحبها
ناديه/ اخيرا فقت وانا كمان فقت بس بعد فوات الاوان
واكيد ربنا هيسامحنا على اللي احنا عملناه
لازم نصلح اغلطنا انت لازم اول ما تنزل مصرج اول حاجه تصالح اخوك وتقول لمايا على الحقيقه معايا وتسيبها لجواد عشان نبقى عايشين مع بعض في سعاده
وانت كمان تعيش في سعاده مع البنت اللي بتحبها لازم نتخلى على الانانيه اللي جوانا وانت ا اول واحد لازم يعمل كده فهمني يا محمد
محمد
معك حق في كل الكلام اللي بتقولي يا ماما اوعدك ان اول ما اوصل على البلد هعمل كل اللي بتقول عليه انا كده فاضل لي ثلاث ايام هحاول اخلص يوم الشغل وانزل على البلد على طول
ناديه
طيب يا حبيبي رن على جدك وابوك وعلى اخوك واطمن عليهم وحاول تشرح لهم موقفك
محمد
حاضر يا ماما سلام
قفل مع مامته لقى السهر جايه من ورا وجايبه الاكل
سهر بحب
كلمت مامتك قالت لك ايه طمنتك على جواد ومايا انا كنت قلقانه قوي على مايا
محمد وانت ايش عرفك ان مايا اتخطفت
سهر بتوتر
سامحني يا محمد انا عرفت امبارح من ايمان ان مايا اتخطفت والله انا خفت اقول لك وكمان غرت عليك عشان كده ما قلت لكش
محمد بغضب
انت ازاي تعملي حاجه زي دي ما هي لسه على اسمي وانتي ازي ما قلتليش حاجه مهمه زي دي
افترضني حصل لها حاجه انا مش مفروض اكون عارف انت عارفه الموقف اللي انت حطيتني فيه موقف صعب جدا وراح بكل قوته رمى الاكل على الارض
سهر محمد انا اسفه ارجع
خرج محمد
بلا محمد بلا زفت ده بقت عيشه تقرف انا قلت لك ما بحبش الغيره والغيره بتكون نابعه من قله الثقه وانا قلت لك اني بحبك انت وان انا طلعتها من حياتي ليه تعملي كده؟ وخرج وسابها وهي منهاره من العياط ما عارفاش تعمل ايه عشان تصالح محمد
في الوقت ده تليفونها رن وكان رقم اخوها شريف
شريف /عامله ايه يا قلبي
سهر بصوت مخنوق/ الحمد لله
شريف/ مال صوتك انت معيطه ولا ايه
سهر لا مش معيطه ولا حاجه في حاجه بترن عليا ليه في حاجه حصلت
شريف
لا لا يا قلبي ما فيش حاجه بس انا كنت برن عليك عشان اشوف هتيجي امتى عشان محضر لك مفاجاه
سهر
كمان ثلاث ايام عشان محمد يخلص الشغل ونرجع
شريف مع اني مش موافق على سفرك بس كله يهون عشان شغلك ونجاحك
بصي يا ستي المفاجاه اللي محضرها لك ما اقدرش اخبيها اكثر من كده انا جايب لك عريس يبقى صاحبي في الشغل كويس خالص ومعجب بيكي جدا عايزه عايزه اعرف رايك ايه بقى؟؟
سهر بصدمه/
عريس عريس مين
شريف
سمير صاحبي انت عارفاه سمير الديب صاحب شركات الديب الاستيراد والتصدير ايه رايك في المفاجاه دي مش حلوه
سهر
ان شاء الله هفكر واقول لك عشان ورايا شغل لازم اقفل دلوقتي
شريف ماشي يا حبيبتي سلام ما تتاخريش علينا انا كمان اخلص شغلي بعد ثلاث ايام وراجع على البلد نتقابل في البلد سلام قفل معاها وهي قاعده مش مصدقه اللي حصل هتتجوز ازاي وهي متجوزه
بقت تتنفس بصعوبه وخايفه من المواجهه اللي هي هتوجهها لاخوها ويا ترى محمد هيقف معاها ولا هتعمل ايه
تقول لمحمد ولا لا خافت تقول له يبوظ عليهم وقتهم هي لازم تصالحه ودخلت الحمام غسلت وشها وبقت تتنفس بصعوبه من اللي جاي ومن المواجهه في البلد بين مايا واخوها وكل العيله لما يعرفوا اللي هي عملته
قعدت على السرير وجسمها كله بيتنفض
بعد شويه وقت كان محمد جاء وكان باين عليه ان هو اهدي شويه
محمد انا اسف يا سهر اني اتعصبت عليك بس لما عرفت ان مايا اتخطفت وانا ما كنتش موجود فده عصبني انت ما لكيش دخل
سهر بدموع
انا اللي اسفه اني خبيت عنك بس من حبي فيك انا غيرتي عمياني عليك انا بحبك قوي يا محمد
محمد بحنيه قربها منه ومسح دموعها وانا بحبك قوي يا سهر وحضنها حضن جامد يبس فيه شوق ولهفته عليها وهي كمان حضنته بخوف من اللي جاي ومن اللي هي مخبياه عنه حاولي تقول له بس ما قدرتش كان في حاجه منعاها ان هي تقول له
بعد عنها ومسك وشها بايديها ومسح الدموع العلاقه في عينيها وبسها فوق عينيها وفوق راسها وجنب شفايفها
وهمس في ودنها بحبك واسف لو كنت زعلتك اترميت في حضنه وبتثبت في حضنه اكثر هو هنا فقط السيطره على مشاعره شالها وتوجه ناحيه السرير وراحوا لعلامهم الخاص عشان ينسيها الالم والوجع والتفكير ما يفكرهاش غير بحبه هو وبس مهما يزعلوا مهما يغضبوا من بعض مش هيلاقوا غير بعض في النهايه وده حال كل العشاق يتخانقوا يتصالحوا ما لهمش غير بعض
*************★**************★*****
في صباح يوم جديد في بيت ندى
ندى صحيت وجهزت نفسها في اوضتها عشان تروح تزور جواد في المستشفى
ميرفت دخلت عليها وكانت لابسه وجاهزه عشان تروح معاها كده بسببك ما رحناش امبارح كان يعني حبكه اللي انت عملتيه ده
ندي
كان لازم اعمل كده عشان اوقف ناديه اللي هي عايزه تعمله
ميرفت ياما نشوف اخرتها معاكي ايه يلا بينا
ندى يلا شكلي حلو
ميرفت /قمر يا روح ماما
ندي
طب يلا عشان ما نتاخرش وخرجوا علشان يروح المستشفى يزوروا جواد
في الناحيه الثانيه في بيت مايا كانت صاحيه نشيطه جدا ولبست دريس حلو جميل وفرز شعرها البني اللامع وحطت احمر شفاه احمر غامق
ورشه برفان اللي بيحبه
النهارده قررت ان هي تعترف بكل حاجه وما تسيبش الزعل مكان بينهم
ولازم تعرف جواد ان ابنه في بطنها
وان هي شايله حته منه
وان هي لازم ترجع هي وهو
هي عارفه ان كده بتظلم محمد بس حافظ لنا اكتر لو بقيت معاه وهي بتحب اخوه وتبقى خاينه وهي مستحيل تقبل ان هي تبقى خاينه
بصت على نفسها برضا
بعد ما خلصت ونزلت لقت ناديه مجهزه الاكل عشان ياخدوه ليهم في المستشفى ومبتسملها
ناديه بحب
ايه القمر ده يا ترى ايه سر التغيير ده يا ست معايا في حاجه مخبيها عليا يا بنت
مايا بصت الارض الكسوف وما قدرتش ترفع رصها في وشها
ناديه ابتسمت لها بحب وهنا عرفت ان هي اكيد هتبلغ جواد النهارده ان هي حامل في ابنه
دعت في سرها ان ربنا يوفقهم وجواد يسامحها هو ومايا اللي هي عملته فيهم زمان
وبصت ناحيه مايا يلا يا حبيبتي عشان ما نتاخرش
مايا يلا يا مرت عمي وخرجوا هم الاثنين وهم مبسوطين
**************
في المستشفى كان جواد بيغيروا له على الجرح وفارس كان بيتكلم معاه لحد ما جات ميرفت وندى
ندي
” الف سلامه عليك يا جواد ما تعرفش انا حسيت قلبي كان هيقف من قلق عليك ما تعرفش انا كان حالتي ايه وانت في المستشفى الحمد لله ان انت قمت بالسلامه”
ميرفت
ايوه يا ابني هو ما ليك عليا حلفان ندى كانت بتتقطع ولا اكله ولا شاربه من الخوف عليك ده حتى وشها دبل من كتر الدموع وقلت لها يا بنتي ان شاء الله مش هيحصل له حاجه بتقول ابدا لو حصل حاجه لجواد كانه حصل لي انا بالظبط انت ما تعرفش هي بتحبك قد ايه
فارس بصلهم بسخريه كانه عارف ان دي كلها لعبه من ام واخته فحب ان هو يمشي لانه مش بيحب يشوف التمثيل ده كتير
فارس بعد اذنك يا جواد انا مضطره امشي دلوقتي لاني ورايا حاجات في المديريه لازم اعملها
جواد ماشي يا صاحبي وارتاح شويه انت من امبارح ما نمتش ابقى طمني عليك سلام
مشي فارس بعد ما داع جواد
وقعدت ندى
هي وميرفت اللي كانوا بيضغطوا على جواد بالكلام ما لوش اي عازه
ندى شاورت لمامتها ان هي تخرج وتسيبهم لوحديهم
ميرفت طب استاذن انا اشوف فارس اقول له على حاجه
جواد ازنك معاك يا خالتي
مشت ميرفت وندى قربت من جواد قوي
ومسكه ايده شوت انا حسيت قلبي هيتخلع من مكانه ولما عرفت اللي حصل لك انت ما تعرفش انا بحبك قد ايه يا جواد
جواد ربنا يزرع الحب بينا على طول يا ندى ممكن تبعدي شويه لاني تعبانه والدكتور محرج عليا من النفس
(قصف جبهه بس اللي يحس بنات ما عندهاش احساس ولزق كمان🙂😦😮😯😂🤣)
ندى في اللحظه دي انهارت في دموع مزيفه😭😭
انت مش بتحبني يا جواد انا كنت قلقانه عليك
جواد /ليه بتقولي كده بس خلاص بطلي عياط
ندي
لا مش هبطل عياط انت مش بتحبني جواد حط ايديها على وشها ومسح دموعها خلاص يا ندى حقك عليا ما تبكيش انت عارفه ان اني تعبان ومخنوق
ندى قربت منه قوي وتكلمت بمياعه
“سلامتك من الخنقه يا جواد ان شاء الله انا وانت لا
في الوقت ده كانت مايا ونادي داخلين عليهم لكن ناديه نسيت البوك بتاعها العربيه فاستاذنك من مايا ونزلت تجيبه ومايا رايحه بكل فرحه تشوف جواد
جواد/ ابعدي شويه يا ندى انت مقربه ليه كده
ندي/
انا بحبك قوي وبزعل لما بتخليني ابكي او تبعد عني او تقول لي حاجه تزعلني ما تبعدش عني يا جواد
كانت لسه رايحه تبعد لمحت مايا جايه جايه عليهم قربت من جواد اكثر وهو استغرب من الحركه اللي هي عملتها وفجاه قربت طبعت شفايفها علي
شفايفه في قبله مليئه بالاثاره
وفي اللحظه دي مايه شافتهم وهي داخله
وقفت مصدومه مش مصدقه اللي هي شايفاها
توب رايكم متوقعاتكم تفتكروا ايه اللي هيحصل مع سهر ومحمد ومع مايا وجواد بعد ما شافت بيبوسوا بعض ا تقول له ان هو ابنه ولا لا وسهر ومحمد هل هتقول لمحمد ان جاي لها عريس ولا لا وايه الخطه اللي بتخطط لها ندي ناديه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى