روايات

رواية عريس الغفله الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

رواية عريس الغفله الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

رواية عريس الغفله الجزء الخامس

رواية عريس الغفله البارت الخامس

رواية عريس الغفله الحلقة الخامسة

في الدنيا مفيش ابدا ابدا احلي من الحب
نغلب نت*عب نشتكي منه لكن بنحب !
كان صوت الست بيجوب المكان وانا واقفه في المطبخ بعمل اكل وبميل بكل رقه ودلال وانا بدندن مع الاغنيه
كنت حاسه اني طايره في السما حاسه اني واحده جديده خالص واحده عرفت معني الحب اللي بجد
-حبيبي سرحان في ايه
لفيت وانا علي وشي ابتسامه كلها حب :
– فيك
حط أيده علي قلبه وهو بيقول بهزار:
– الحقوناااا الحقونااا بجد
– ههههههههههه
قرب مني وحضني وباس راسي بحب :
– وحشتيني
سندت راسي علي صدره وانا بغمض عيني بشم ريحه البرفيوم بتاعته اللي أصبحت مؤخرا بعشقها زي ما بعشقه:
– وانت كمان اوي
وحطيت أيده علي بطني وانا بقول بحب:
– وحشتني يابابي
ضحك واخدني في حضنه وانا ابتسمت برقه وانا بفتكر اللي حصل من شهرين بالتقريب
فلاش بااك
– نعم ا ا أن ا انت بتحبني ؟!

 

 

هز رأسه وهو بيبص في عيوني بحب :
– ايوه بحبك
– طب ازاي !
– ميان انا مش ابن عمك
رديت بصدمه :
– نعمممممم !!!!
– انا جارك اللي عايش في العماره اللي في وشك من سنه وانتي مش واخده بالك منه
– جاري مين انت بتتكلم بجد ولا بتهزر
– انا مش بهزر ياميان انا جيت المنطقه من سنه واول حد اشوفه هو انتي
شوفتك بتلعبي كالعاده مع أطفال الشارع
وضحك وهو بيفتكر :
– اول ما شوفتك استغربت قولت ازاي بنت كبيره وعاقله تقف تلعب مع شويه أطفال
شدتيني ليكي وقفت مكاني اراقبك واراقب موهبتك في اللعب اللي مكانتش موجوده من الاساس لحد ما خلصتي لعب وك*سرتي نص قهوه عم محمد ووقعتي نص بضاعه الست بتاعه الصابون وض*ربتي دماغ خمسين شخص واقفين
طلعت شقتي وبليل كنت واقف في البلكونه اتفاجئت لما شوفتك واقفه في البلكونه اللي في وشي علي طول بتكلمي ساره صاحبتك وبتصيحي من مواد الكليه كالعاده
بقيت اشوفك كل يوم لقيت نفسي براقبك كل ثانيه بمشي وراكي بحاول افهمك بحاول اعرف عنك اي حاجه
معرفش ليه كنت مشدود ليكي اوي كده بس يمكن عشان حسيتك مختلفه ؟!
رديت بتوتر:
– مختلفه في ايه؟؟
ابتسم وقرب مني وهو بيمسك ايدي الاتنين بين ايديه وبيبص في عيوني بكل حب :
– في كل حاجه كفايه أن انتي الوحيده اللي حركتي قلبي من مكانه

 

 

-طب وليه انت وجدو عملتوا عليا لعبه
ليه متقدمتش من غير كل الحوارات دي ؟!
هز رأسه بيأس:
– مين قال اني متقدمتش
– اتقدمت لمين ؟!
– لجدك وباباكي
– طب وليه محدش قالي
– قالولك بس انتي كنتي رافضه ياميان كنتي رافضه
فركت ايدي بتوتر :
– ا ايوه صح ا انا كنت رافضه الفكره من الاساس
– ليه ياميان ؟!
-خايفه اقولك السبب تتريق عليا
– جربي تقوليلي ومش هتندمي
– عشان انا بخاف
– بتخافي من ايه ؟!
– بخاف احب حد
– وهو الحب وحش ؟!
بصيتله والدموع بتلمع في عيني :
– مش طول الوقت الحب حلو
– بمعني
– يعني أنا بخاف احب حد ويمشي
– بس انا عمري ما همشي
ضحكت بسخريه:
-وانا ايش ضمني؟؟
اتنهد بحيره :
– للاسف مفيش ضمان اقدرك اقدمهولك
– مين بقي صاحب فكره الميراث دي؟

 

 

– ا احم جدك لما ملقاش منك امل قرر يعمل الفكره دي ويقول إني ياسين ابن عمك اللي مسافر بره من زمان
– وانت بقي اسمك ايه؟!
– سيف
-وبعدين
بص في عيوني بحب وإصرار:
– هخليكي تحبيني
بصيتله بتحدي ممزوج بخوف:
– صعب
– جربي
– ارجوك يا سيف انا مش حمل وجع قلب مش حمل احبك وتسيبني
– انتي اللي ارجوكي اديني فرصه واحده بس
– سيف انت حبتني من بعيد
– يعني ايه
– يعني الحاجه من بعيد ممكن تكون حلوه ولما تقرب منها تكتشف انها عاديه جدا بل أقل من العاديه فتسيبها وتدور علي غيرها

 

 

– بس انا قريب منك يا ميان بقالي اسبوع بشوفك وبكلمك حتي لو كان كل مقابله بن*تخا*نق ونقول دبش لبعض
مع كل مره اعجابي وحبي يزيد مش بيقل صدقيني انا مش من النوع ده انا لما احب حاجه مش بالساهل اتخلي عنها
وقرب وشه من وشي وهمس بخفوت:
– وانا مش هتخلي عنك ابدا مهما حصل حتي لو انتي اللي طلبتي ده !
قلبي دق وبلعت ريقي بتوتر :
– ب بس بس انت قولتلي اني شبه الولاد واني
حط أيده علي بوقي واتكلم بنفس الهمس :
-هششش انتي اجمل بنت شوفتها في حياتي
انا اسف كنت بحب اعصابك عشان بيبقى شكلك زي القمر بس
وشي بقي احمر وكنت بتنفس بسرعه وانا ببعد خطوه لورا :
– ا ا انا ا انا
– اديني فرصه ياميان فرصه واحده بس ومش هتندمي صدقيني
والغريبه اني استسلمت لقيتني بهز راسي وانا بهمس بصوت مهزوز :
– م ماشي
مسك ايدي وباسها برقه :
– اوعدك مش هتندمي ابدا
كنت مرتاحه بشكل غير طبيعي
قلبي بيدق للمره الاولي
في الحقيقه هو بيدق من وقت ما شافه اول مره لما هبدته بالكوره في دماغه
وقتها استغربت نفسي جدا
ايه ده هو انا قلبي بيدق ليه ؟؟
لا لا اكيد من الخوف اكيد مش ممكن أحبه ابدا هو فييين وانا فين ؟!
استحاله يختارني انا من بين كل بنات العيله الاجمل مني

 

 

بس بالرغم من كده كنت بتمني يختارني انا كنت بتمني يحبني مع أنه كان استحاله حلمي يتحقق بس كان عندي امل ولو واحد في الميه أنه يحبني وأحبه واعيش قصه الحب اللي في خيالي
بس في الحقيقه انا حاسه اني هعيش اجمل منها
انا طلع في حد بيحبني بالرغم من حن*اني طلع في حد بيحب تفاصيلي اللي معظمها تافهه !!
ده شيئ ولا في الاحلام حاسه اني عايشه في حلم جميل خاي*فه افوق منه علي واقع مؤلم واقع مفيش حد بيحبني فيه
فات اسبوع كمان علي جوازنا واتقربنا جدا من بعض بقيت بحكي معاه بالساعات وهو كمان حكالي عنه كتير جدا
كان كارث*ه وهو صغير يمكن عشان كده حبني لانه مجن*ون زي !
كان بياخد راي في لبسه بياخد راي في شغله
حسيته شخص لطيف عاقل مثقف وسيم مج*نون في نفس الوقت
كان ميكس غريب لكن في النهايه لطيف جدا
قدر يحرك مشاعر جوايا في الحقيقه قدر يخليني اعترف لنفسي اني علي وشك الحب أو انا فعلا وقعت في حبه !!
وفي كانت ماما قاعده معايا وهو في الشغل
حطت الفنجان بتاعها علي الطربيزه وهي بتبصلي بابتسامه غريبه
ضحكت وانا بسألها باستغراب :
– ايه في ايه ؟!
حطت ايديها علي خدها بمشاكسه:

 

 

-انت اللي في ايه سرحانه في ايه يوكنش في المز
-مز؟!
مز مين ده
غمزتلي:
-سيف
– اممممم اقولك حاجه ومتقوليش لحد؟؟
هزت راسها وهي بتشاور علي بوقها علامه عن الصمت :
– لا اري لا اسمع لا اتكلم
– اوكي يبقي العيله كلها عرفت خلاص
– عيب عليكي مش العيله بس دي مصر كلها
– هههههههههه المشكله انك معترفه
– ها بقي عايزه تقوليلي ايه ؟؟
سندت راسي علي رجلها وانا بتكلم بكل حب :
– انا مبسوطه اوي
حطت ايديها علي شعري بحنيه :
– ربنا يبسطك اكتر واكتر ياحبيبي بس خير
– ماما انا بحب سيف اوي
– بجد ياميان
قومت من علي رجلها وانا بفرك ايدي بتوتر :
– سيف مختلف عن أي شخص قابلته انا بحبه اوي
انا بشكر جدي علي اللعبه اللي عملها عشان اتجوزه لولا كده كنت هضيعه من ايدي
مكنتش هلاقي حد يحبني زيه ولا يكون حنين عليا زيه
ماما سيف شخص جميل اووي ا ا انا مش عارفه اعبرلك عن مشاعري ب بس عارفه لما تكوني خايفه من حاجه وتطلع الحاجه دي اسهل ما يكون
ابتسمت بحب وتفاهم:
– فاهماكي ياحبيبتي قصدك علي الحب يعني
– صح انا كنت خايفه احب حد ويختفي من حياتي
– طب ودلوقتي

 

 

ابتسمت بحب :
– بقيت واثقه أن سيف عمره ما هيسيبني لانه حبني بجد زي ما بقيت بحبه
– ياااااااه ياعبد الصمد
لفيت بخضه وانا بقول بصدمه :
– ايه ده انت جيت أمتي
غمزلي بفرحه:
– من وقت ما قولتي لطنط ” ماما أنا بحب سيف اوي ”
ماما بحرج:
– طب استأذن انا بقي عشان رايحه مشوار
قالت جملتها ومشت وانا قاعده بفرك ايدي بتوتر
قعد جنبي وحط أيده علي كتفي :
– مالك
– هه م مفيش
بصلي برجاء:
– طب ما تقوليها
– ا ايه هي ؟!
– انك بتحبيني يعني يوم ما اسمعها تكوني بتقوليها لمامتك
مانا موجود وعندي ودان وبسمع والله
ضحكت علي رد فعله وانا بدفن راسي في صدره وبقول بهمس :
– بحبك

 

 

– لا لا اعلي
– نعم !
– قوليها بصوت اعلي
– هههههه بحبك
– لا لا انا عايز العماره كلها تسمع وخاصه سردين
– دارين ؟؟
– توء توء سردييين
– هههههههه من وقت ما طلعت عليها الاسم ده والعيله كلها مسكاها تريقه
– مش خساره في طيبه قلبها
– علي رأيك
– المهم
– امممم
خرج من جيبه علبه قطيفه طويله لونها احمر وفتحها وهو بيبتسم
– ايه رأيك
فتحت بوقي بصدمه :
– الله انا كان عاجبني السلسله دي من فتره !
– مانا عارف وكنت بشوفك كل مره وانتي واقفه تتفرجي عليها عشان كده جبتهالك.
عيوني دمعت وانا بترمي في حضنه بتلقائية:
– شكرا
رد بمشاكسه:
– بس كده
– وربنا يخليك ليا
– اممممم بس كده

 

 

ضحكت برقه :
– وبحبك ياسيفو
ضمني لحضنه وهو بيبتسم بهدوء :
– وانا كمان بحبك ياقلب سيفو
الليل بعد ما كان غربه مليته أمان
والعمر اللي كان صحرا صبح بستان🖤
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عريس الغفله)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى