روايات

رواية عائلة المالك الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية عائلة المالك الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية عائلة المالك الجزء الأول

رواية عائلة المالك البارت الأول

رواية عائلة المالك الحلقة الأولى

في قصر الانصاري…
كان قصر بيتكون من اجنحه فاخره تتضم الإخوات محمد ورشدي وابنائهم .
في جناح محمد الاخ الاكبر ..
في غرفه اكبر ابنائه مالك .
كان يتمرن بعنف شديد فهو ظابط في القوات الخاصه شخصيه وسيمه حد اللعنه ذكائه حاد ملقب بالثعلب لانه ماكر الي ابعد الحدود ولما لا وهو ي ساده المقدم *مالك الانصاري *.
خلص تتدريباته وسمع صوت تليفونه وفجاه ضغط علي أيده بغيظ ليتحدث بغيظ .
/اوووف وقعتك معايا ي كريم .
في الغرفه التانيه …
في غرفه نسرين …
كانت بتلبس هدومها بضيق من تحكمات مالك فيها بلبسها النقاب والبس الحشمه.
/اوووف يارب اتجوز وارتاح من تحكاماتك دي سي مالك أما اكلم سيف حبيبي ولا استنا لما اشوفه في الجامعه .
في جناح رشدي وابنائه ادهم وسمير .
في جناح ادهم وسمير …
كان بيلبس بدلته البحريه فهو ظابط بحري شخصيه جاده جدا بعشق نسرين لكنها هي لما تشعر به مطلقا ليسير الي الأسفل ليوقفه سمير بضيق .
/انت برضه هتمشي كده ومش هتسال في الي احنا فيه ده .
ادهم بحده /سمير هو مفيش غير الموضوع ده ولا ايه قولتلك البت دي مش هتتجوزها مهما حصل لو انطبقت السماء علي الارض فاهم .
سمير بغضب /ليه بقا أن شاء الله علشان هي بنت الخدامه واحنا عائله المالك مش كده .
ادهم بحده /لا مش علشان كده ومتحورش عليا انت عارف كويس السبب الحقيقي أن اخوها رد سجون وشمام عايز ده يبقا خال ولادك أنا مش هكرر كلامي تاني فاهم .
نسرين بجديه /صباح الخير.
ادهم بابتسامه /صباح النور ي نسرين تعالي اوصلك الجامعه .
نسرين بارتباك /لا فيه واحده صبحتي هروح معاها سلام .
سمير بسخريه /قسما بالله انك عبيط كل مره كده متسالش فيك وانت برضه لازم تريل عليها فوق ي اخويا وموضوعي أنا هتكلم فيه مع ابويا وهنفذه ي ادهم .
***********************.
في أحدا الاقسام …
دخل مالك بهيبته المعتادة والكل وقف احترام للتعلب فجاه شاف كريم اخوه .
كريم بارتباك شديد/مالك .
مالك بحده /انت ايه مفيش فايده فيك ي اخي انا مش هخلص من مصايبك دي كل شويه اكبر بقا .
كريم بغيظ شديد/أنا صحيح في أولي ثانوي ي مالك لكن مش تافه ومش عيل بس انت عارف فوزي السيد وعداوته معانا بعت بلطجيه يجرو شكل بت غلبانه بتشتغل عندنا في كافتيريا الجامعه بصراحه مقدرتش اسكت كان لازم اتصرف .
مالك بغضب/اه ي عني لعبوا عليك اللعبه وصدقتها اديك ي اخويا شرفت هنا وقدام الكل انت الي اعتديت عليهم شرف هنا بقا .
كريم بمرح /لا ابوس ايدك ي تعلب خرجني ي عني افضل في القسم وانا اخوك ده عيب في حقك برضه .
مالك بزهق وهو يدفعه /اتنيل هنا لحد ما دخل جوه .
******/*************.
في فيلا فوزي السيد ..
كانت واقفه تمارا وهي بتستعد للرحيل فهي تعمل صحفيه اخباريه شخصيه عنيده لابعد الحدود دخل فوزي بضيق .
/انتي مفيش فايده فيكي مش هتبطلي تكتبي عن مافيا الاعضاء دول .
تمارا بضيق /بابا من فضلك ده شغلي والناس دول أنا مش هرتاح غير لما اساعد الشرطه أنها تقبض عليهم ده واجبي .
فوزي بغضب /وبعدين معاكي بقا أنا خايف عليكي ي بنتي أنا معنديش غيرك في الدنيا .
تمارا بابتسامه /متخافش عليا ي فوزي ي اخويا بنتك ب مائه راجل سلام بقا علشان اروح الجريده سلام .
***********************.
في شقه بسيطه .
كانت قاعده شهد بتعيط بكسره لتقترب منها جدتها بتعب .
/مالك ي ضنايا فيكي ايه .
شهد بدموع ووجع/هي ليه الناس كده ي جدتي بتعاير للناس بفقرها ايه المشكله لما اشتغل ي عني هو الشغل عيب.
جدتها بابتسامه /لا ي ضنايا مش عيب انتي جميله ونقيه وبريئه وان شاء الله ربنا هيرزقك بالي يستهلك ويريحك ي حبيبه جدك .
*********************.
في فيلا الانصاري …
دخل مالك وهو بيدفع كريم بغيظ .
/خوش ي خوش .
كريم بغيظ /متزقش طيب .
محمد بسخريه /كفاره ي اخويا .
كريم بابتسامه /الله يسلمك ي حاج
مالك بحده /لعلمك ي بابا دي اخر مره هدخله في حاجه بعد كده هسيبهم أن شاء الله يموتوه .
كريم بسخريه واستفزاز /أنا عارف انك بتتكلم من وراء قلبك مش ههون عليك انا ي لوكا .
فريال والدته بقرف /طب روح روح هود شور كفايه الناس الي كنت معاها .
كريم بضيق /حاضر ي امي .
فريال بجديه /مالك جهز نفسك علشان هنروح لخالتك بليل دي هتموت وتشوفك .
مالك بسخرية/هي الي هتموتني وتشوفني ولا بنتها ريحي نفسك ي امي أنا مش هتجوز خالص سلام .
******************.
في الجامعه الخاصه ب نسرين ..
كانت واقفه رافعه النقاب في زوايه بعيده مع سيف .
نسرين بابتسامه /حبيبي وحشتني اوي .
سيف بخبث ومكر /وانتي اكتر ي روحي مش هتيجي بقا تشوفي شقتنا ده انا بجدد فيها .
نسرين بحزن شديد /معلش ي حبيبي مش هينفع النهارده خالص معلش خليها مره تانيه .
سيف بنظره خبيثه/مفيش مشكله ي حبيبتي بس تعالي حتي في حضني اخد بوسه كده تصبرني لبكره لتنصاع إليه بغباء.
********************.
في المطبخ ..
كانت واقفه ريم بتعد الطعام دخل سمير بعشق .
/حبيبه قلبي ومراتي وام ولادي باذن الله.
ريم بحزن شديد/متتضحكش علي نفسك ي سمير احنا عمرنا مهنكون مع بعض أنا فين وانت فين .
سمير بحده /انتي في قلبي فاهمه وانا هتجوزك مهما حصل اهدي بقا بحبك والله .
ريم وهي تمسح دموعها ببراءه /وانا بعشقك والله .
******************.
في أحدا المخازن المظلمه .
كانت تجلس تمارا بدموع وخوف فهي لا تتذكر سواء ذلك المنديل الذي كان يحمل ماده مخدره لتغفا لتفوق علي ذلك الكابوس من الواضح أنه تحقق كلام والدها وتم اختتطافها من تلك العصابه .
******************.
في الاداره ..
دخل مالك باستغراب الي مكتب اللواء ليتحدث باستغراب .
/خير سعادتك طلبتني بسرعه كده ليه .
اللواء بجديه /تمارا بنت فوزي السيد اتخطفت وانت المكلف انك تجبها وتنقذها ي مالك .
مالك بغضب /افندم .

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عائلة المالك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى