روايات

رواية طفله في عرين الشيطان الفصل الثاني 2 بقلم ميادة السيد الجزار

رواية طفله في عرين الشيطان الفصل الثاني 2 بقلم ميادة السيد الجزار

رواية طفله في عرين الشيطان الجزء الثاني

رواية طفله في عرين الشيطان البارت الثاني

طفله في عرين الشيطان
طفله في عرين الشيطان

رواية طفله في عرين الشيطان الحلقة الثانية

– انتي بتعملي اي !!
مسك اتخضيت لما سمعت صوت شخص وراها
مسك بخوف : اااانا
جاسم بعيون كلها شراره قرب منها بقسوه وسحبها وراء وهي بتعيط بخوف
مِسِك بدموع خوف : ااانا اسفه
جاسم هادئ هدوء ما قبل العاصفه
مِسِك بدموع وجع لان جاسم ماسكها من ايدها جامد : ايدي بتوجعني ارجوك سيبني
جاسم مش بيرد ساحب مِسِك وراء
مِسِك بدموع : انا ماذتكش في حاجه طلقني احسن
جاسم وقف بصلها بهدوء مخيف : عايزه تطلقي
مِسِك بخوف ساكته
جاسم بعصبية : انطقي عايزززززه تطلقي ها
مِسِك بتعيط بخوف
نعيمه بقلق خرجت لما سمعت صوت جاسم : في اي
مِسِك بدموع : خلي يسيب ايدي يا داده هو بيوجعني
جاسم بعصبية : ردي عليييييييييا
مِسِك بتعيط وبتبص للداده برجاء علشان تنقذها من قاسم
نعيمه بخوف على مِسِك : اي اللي حصل
جاسم بيبص لي مِسِك بقسوه : الهانم كانت فاكره انها هتهرب من القصر
مِسِك بتوتر : اااااانا مـ كنتش بهرب بس كنت بشم هوا
جاسم بسخريه : امممممممم تشمي هوا يعني انني شايفه اني اصدق الكلام ده
مسك اتوترت
نعيمه بخوف على مِسِك : اهدا بس يا ابني
جاسم بقسوة : لو انتي فاكره اني الداده اتقدر تنقذك مني تبقي بتحلمي
ثم اكمل كلامه وهو بيبص لي داده نعيمه : داده انتي عارفه اني طول عمري مش بحب ازعلك بس في الموضوع ده بالذات لا هي تستاهل العقاب
نعيمه : هي خلاص مش اتعمل اي حاجه تاني
جاسم بقسوة بيبص لي مِسِك : لا يا داده انا خلاص خدت قراري ومش عايز اي حد يدخل بعد اذنك
جاسم قرب من مِسِك مسكها من ايدها جامد
مِسِك بتعيط بخوف من عقاب وقسوه قاسم
نعيمه بحزن وخوف على مِسِك : يارب احميها ويهديك يا جاسم وتفوق قبل فوات الاوان يارب
جاسم دخل الجناح
مِسِك بدموع وخوف ساكته
جاسم بهدوء مخيف : يلا اعترفي انتي كنتي عايزه تهربي صح
مِسِك بخوف : لا انا بس
جاسم بعيون تطلع شراره : لا مش عايز كدب
مِسِك بتعيط بخوف مش بترد
جاسم بعصبية : ما تنطقي اتفضلي ساكته
مِسِك بدموع ورجاء : ارجوك طلقني ولو على الفلوس ارجعهم ليك
جاسم بهدوء مخيف عكس اللي جواه : امممممم انتي عارفه دفعت فيكي كام
مسك عيطت بزياده
جاسم بقسوه : انا دفعت فيكي ملايين بالرغم انك انتي اخرك تتباعي بالرخيص وبعد كل ده بتطلبي مني الطلاق وكمان عايزه ترجعيهم ليا بس ازاي وانتي لن إشتغلتي مليون سنه مش اتجيبيهم اساسا
مسك بتعيط
جاسم بقسوه : انتي عارفه اخرك الشارع وانا ارجعك لي من تاني بس لما ازهق منك
ثم قرب منها بقسوه : انتي فكرك اني ابوكي ايستقبلك تاني في بيته بعد ما ارميكي بتكوني غلطانه لانه ايبيعك تاني زي ما باعك ليا بس اكيد ايبيعك رخيص مهو ده اللي في مستواكي .
مِسِك بدموع : كفايه اهانه وذل انا عمري ما اذيتك في حاجه انا اساسا عمري ما شوفتك في حياتي
جاسم بقسوة : ما انا قولتلك قبل كده انتي دخلتي في عريني ومن الصعب تخرجي منه
ثم اكمل بخبث وهو بيقرب منها : بس انا ازاي مش واخد بالي من امبارح
مِسِك بدموع وخوف : لو سمحت خليك في مكانك
جاسم بخبث بيقرب اكتر من مِسِك
جاسم بخبث : انهارده اول يوم لينا مع بعض بعد الجواز
مِسِك بدموع : لا ارجوك بلاش تعمل كده فيا ااارجوك
جاسم بسخريه : انتي مراتي ولا نسيتي
مِسِك بتعيط وبترتعش من الخوف
جاسم قرب من ودنها : انتي اساسا مش من زوقي
مِسِك بدموع رفعت عينها لي عين قاسم
جاسم بعد عنها بقسوه : ده انذار بسيط علشان لو حاولتي تهربي تاني او لو طلبتي مني الطلاق تاني ساعتها مش اسيبك المره الجايه ده اخر انذار ليكي
مِسِك بدموع هزت دماغها
جاسم بقسوة : اه صح انا جايبك علشان اخر ما ازهق ارميكي بس مش افضل مستني كتير عليكي انتي فاهمه
مِسِك بدموع : ح حاضر
جاسم خرج من الجناح
جلست مِسِك على الارض ثم ظلت تبكي من الالم الذي بداخلها
مِسِك بدموع : يارب اعمل اي ابويا اللي المفروض يحميني هو اللي باعني لي شخص قاسي
ظلت مِسِك تبكي بمراره من الالم
بعد خروج جاسم من الغرفه وكان لسه هيخرج من القصر كله
نعيمه بحزن : جاسم
وقف جاسم : نعم يا داده
نعيمه بحزن : انتي زي ابني بقالي تلاتين سنه معاك وعمري ما حبيت اسيبك لوحدك حتي بعد موت اهلك الله يرحمهم
جاسم بقسوة : مش عايز اسمع سيره حد منهم
نعيمه بحزن : يا ابني حرام عليك انا نفسي اشوف ابتسامتك ارجع قاسم القديم فين فرحتك وطيبتك
جاسم بضحكه وجع : تمام ارجع زي ما كنت بس ياتري بقا حياتي القديمه ترجع زي ما كانت
صمتت نعيمه بحزن
ثم اكمل جاسم كلامه بجمود : مفيش حاجه هترجع من قبل العشرين سنه انتي اه ربتيني وفضلتي معايا
ثم اكمل كلامه بضحكه وجع : ده انتي يا داده اللي فضلتي معايا انتي الوحيده اللي مسبتنيش لوحدي
نعيمه دموعها نزلت علشان جاسم
جاسم بقسوة : انا اللي عملت كل ده بقالي عشرين سنه بجتهد في دراستي وجنب مدرستي وجامعتي كنت بشتغل علشان بس اوصل لكل ده ، القسوه دي بسببهم هما وكل شخص هيكون قريب مني هيتحرق من قسوتي
جاسم خرج من القصر كله
نعيمه بدموع : يارب ريح قلبه واجعل ايامه اللي جايه كلها سعاده يارب
نعيمه طلعت لي مِسِك
الباب بيخبط
مِسِك قامت فتحت الباب
نعيمه بحزن : تعالي يا بنتي بطلي عياط
مِسِك بدموع : هو لي بيعاملني كده يا داده انا معملتش حاجه لكل ده
نعيمه بحزن : والله جاسم قلبه طيب مفيش زيه بس يا بنتي شال الهم من بدري
مِسِك بدموع : طب ما انا كمان كده بس عمري ما قسيت على حد
نعيمه بحزن : جاسم مكنش كده بس زمان حصل حاجات خليته كده
مِسِك بتمسح دموعها بطفوله : طب احكيلي
نعيمه بحزن : مش هينفع احكي لازم جاسم هو اللي يقول كل حاجه
ثم اكملت بحنيه : وبعدين يلا يا ست البنات علشان تاكلي
مِسِك بطفوله : مش جعانه يا داده
نعيمه بحنيه : لا يا ست البنات لازم تاكلي يلا
مِسِك بزعل طفولي : تعرفي يا داده انا كنت بقعد بالايام مش باكل بس مفيش حد كان مهتم
نعيمه بحزن على الم الطفله الصغيره قالت بحنيه : من انهارده انا اللي اهتم بيكي انتي زي بنتي
مِسِك ببراءه : هو فين عيالك يا داده
نعيمه : انا ليا ابن وبنت بس كل واحده منهم اتجوز وبقا في حياته وانا من قبل ما جاسم يتولد وانا موجوده ولما اتولد بقيت يعتبر مربيه بتاعته
مِسِك بحزن طفولي : بس هو قاسي اوي
نعيمه : هيجي يوم وتعرفي كل حاجه ويلا بقا علشان تاكلي
مِسِك بحزن : تعرفي يا داده انا ماما ماتت من وانا صغيره سابتني مع اب ميعرفش حاجه عن الحنيه اتجوز وانا قولت يمكن تكون ماما بس طلعت قاسيه هي كمان وجابتلي اخ قسوه الدنيا كلها فيه
نعيمه باستغراب : اخوكي اصغر منك يعني
مِسِك بوجع : لا ده اكبر مني
نعيمه بعدم فهم : ازاي مش انتي اللي اتولدتي الاول
مِسِك : ايوه وانا كمان مستغربه علشان مفيش ولا مره واتكلموا اودامي عن الحكايه دي
نعيمه : طيب يا ابنتي اهدي كده ويلا علشان تاكلي بقا ولا عايزاني ازعل منك
مِسِك بابتسامه : لا يا داده مقدرش على زعلك
نعيمه بحنيه : طب يلا بقا
نعيمه ظلت مع مِسِك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
داخل الشركه
مروان باستغراب : في اي يا بني كنت فين
جاسم : كنت في القصر
مروان باستغراب : بتعمل اي
جاسم بضيق : في اي يا مروان كل شويه بتسالني
مروان بضيق : انا بسالك علشان في شغل كتير وعندنا اجتماعات وانا بحاول اوصلك وحضرتك مش بترد
جاسم ببرود : وفيها اي يعني لو مش برد وبعدين ما تعمل انت شغلك
مروان بضيق : قاسم بالله عليك بلاش برودك ده وقولي كنت بتعمل اي في القصر ولي مقولتش
جاسم ببرود : مش جاسم الاسيوطي اللي يقول هو رايح فين ولا بمشي با اوامر من حد
مروان بضيق : انا بكون صاحبك واخوك وبسالك علشان حقيقي مكنتش عارف روحت فين
جاسم ببرود : وانا قولتلك كنت في القصر
مروان بشك : كنت بتعمل اي
جاسم ساكت
مروان بشك : جاسم اوعي تكون رجعت القصر علشان تاذي البنت حرام عليك دي عيله على البهدله اللي بتحصل
جاسم بضيق : مروان لاحظ انك بتتكلم على مراتي
مروان : ما انا عارف انها مراتك بس مش لدرجه اسكت على وجعك ليها خليك انت تكون ليها السند متبقاش زي ابوها
جاسم بعصبية : انا كده ومش اتغير ابدا
ثم اكمل ببرود : وبعدين هي غبيه اوي حاولت تهرب امبارح من البوابه اللي وراء كانت فاكره اني انسا احط عليها حرس
مروان : هو انت كان قصدك انك تخلي البوابه من غير حرس
جاسم : ايوه طبعا علشان كنت متاكد انها اتحاول تهرب
مروان بضيق : طب وعملت اي
جاسم ببرود : حذرتها وهي حره علشان لو حاولت تلعب معايا من تاني ساعتها اخلي حياتها جحيم
مروان بسخريه : هو انت لسه هتخلي حياتها جحيم
جاسم ببرود : دي لسه البدايه
مروان بضيق : جاسم انت لي بتعمل كده في البنت دي حرام عليك هي مش ذنبها حاجه في كل اللي حصلك زمان
جاسم بقسوه : هي لسه مشافتش حاجه مني يا مروان
مروان بنفاذ صبر : مفيش فايده فيك عمرك ما تتغير ابدا او حتي ترجع زي زمان
جاسم بسخرية : معتقدش اني ارجع زي ما كنت ولو اتغيرت هكون اكتر من كده
مروان هز راسه بضيق من صاحب عمره : مفيش فايده فيك برده
جاسم بلامبالاه : مروان يلا روح شوف شغلك عندنا اجتماع بعد ساعه لازم نجهز كويس
مروان بضيق : ماشي
مروان قام يكمل شغله وهو مضايق من أسلوب جاسم وبيدعي ربنا يهدي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف : ماما عايز فلوس
حنان : لي يا ابني ما انت خدت مني فلوس امبارح
اشرف بضيق : وفيها اي يعني عايز ابسط نفسي شويه
حنان بضيق : ماشي بس مش لدرجه كل يوم تطلب فلوس
اشرف : مش وقته الكلام ده يلا عايز فلوس علشان نازل
حنان : نازل تاني ؟! ده انت مبيت من امبارح بره البيت وجاي الصبح
اشرف : ايوه عادي بكون سهران مع صحابي
حنان بضيق : مش هدور على شغل او حتي تشوف دراستك
اشرف بلامبالاه : الشغل هشوفه في اي وقت عادي يعني فكك ويلا بقا عايز فلوس
حنان : ماشي يا ابن بطني بس اياك تجيب سيره اودام ابوك
اشرف : ماشي بس يلا
حنان : خد دول بس بلاش تخلصهم في يوم
اشرف بضيق : بس ده مش هينفع معايا
حنان : مش معايا غيرهم
اشرف بضيق : انا عارف اني بابا بيسيب معاكي الفلوس عايز منهم
حنان : انت عايز ابوك يبطل يسيب معايا فلوس لو عرف اني بديك منهم وكمان ده كده هيخلصوا بسرعه
اشرف : مفيش حاجه هتخلص يلا بقا هاتي فلوس
حنان : ماشي خد دول كمان وبس كده ويلا امشي بقا علشان ابوك ميجيش ويلاقيك بتاخد فلوس مني
اشرف : ماشي ممكن مجيش انهارده سلام
اشرف نزل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مروان بابتسامه : عامله اي
اماني : بخير الحمدالله
مروان : طيب الحمدالله بقولك صح اي رايك هعدي عليكي اخدك علشان تشوفي مِسِك مرات جاسم
اماني باستغراب : هو الاستاذ جاسم اتجوز
مروان بتنهيده : ايوه اتجوز امبارح
اماني : طيب مبروك
مروان : طب اي رايك هاجي اخدك ونروحلهم
اماني : بس ازاي دول لسه عرسان
مروان : احكيلك كل حاجه بس مش دلوقتي المهم انتي موافقه صح ولا لا
اماني بتفكير : اممممم طيب نروح نشوفهم انهارده
مروان بابتسامه : تمام يلا باي
اماني : باي
مروان قفل مع اماني
مروان بابتسامه : اخيرا وافقتي يا اماني اننا نخرج مع بعض حتي لو خروجه عاديه زي دي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك خلصت اكل
مِسِك : الحمدالله
نعيمه : كلي كل السندوتشات واشربي العصير يلا
مِسِك : الحمدالله يا داده شبعت
نعيمه : شبعتي اي يا بنتي ده انتي مكلتيش غير سندوتش واحد
مِسِك : والله يا داده ده اكلي الحمدالله
نعيمه : طب اصبري العصير حتي
مِسِك : الحمدالله يا داده
نعيمه بتنهيده : يا بنتي انتي مكلتيش كويس ولا حتي كملتي العصير
مِسِك بابتسامه : صدقيني يا داده لو كلت اكتر من كده اتعب
نعيمه : طيب بس اعملي حسابك في الغداء هتاكلي بالعافيه علشان ده مش اكل
مِسِك : تسلم ايدك يا داده بس ده اكلي والحمدالله
نعيمه : ماشي يا حبيتي
ثم قامت نعيمه بشيل الصينيه
مِسِك : داده ثانيه
نعيمه : نعم يا بنتي
مِسِك بحزن : اتكلمي مع الاسد ده علشان يخليني اكمل تعليمي
نعيمه بضحك : اسد اي بس انتي عارفه لو جاسم بيه سمعك ايعلقك
مِسِك بضيق : يسمع عادي
نعيمه ضحكت
مِسِك : داده لو سمحتي اتكلمي معاه انا عايزه اكمل تعليمي
نعيمه بحزن : في سنه كام
مِسِك بدموع محبوسه : انا عندي ١٧ سنه في تانيه ثانوي
صمتت نعيمه بحزن على هذه الطفله المسكينه
مِسِك بحزن ودموع : داده ارجوكي اتكلمي معاه وحاولي تقنعي
نعيمه بحنيه حضنت مِسِك : مفيش قمر يعيط ابدا
مِسِك ببراءه : اومال اعمل اي كل ده بسبب الأسد الكبير
نعيمه بضحك على كلمه الأسد : والله انتي عسل
ثم اكملت بابتسامه : بصي انا مش اكدب عليكي واقولك اعرف اقنعه بس اكيد احاول معاه علشان يوافق
مِسِك بفرحه : وعد
نعيمه بحنيه : وعد يا حبيبتي يلا بقا اقعدي اتفرجي على التليفزيون هنا ولو عوزتي اي حاجه قوليلي اتفقنا
مِسِك : اتفقنا
خرجت نعيمه من الغرفه وهي حزينه على هذه الطفله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنت بدلع : هاي اي الاخبار
جاسم بصلها بقرف
مروان مردش عليها
البنت باحراج : احم في اي
جاسم بضيق : احنا جايين علشان نشوف شغلنا مش علشان نتكلم ونعرف اخبار بعض
مروان كتم ضحكته بالعافيه
البنت باحراج وضيق : اووو سوري
مروان يكتم ضحكته : طب يلا نبدا الاجتماع
ايهاب : اه اكيد يلا يا رانا
رانا : اوك
( رانا ٢٦سنه قموره وكل لبسها قصير وضيق ودايما بتحاول تتقرب من جاسم بس هو مش مهتم )
( ايهاب ٢٨سنه بين شركته وشركه جاسم شغل )
جاسم : فين اوراق الصفقه لازم نتأكد منها الاول
ايهاب : اه اكيد
رانا : اهو ورق الصفقه
نسيبهم يكملوا شغل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عادل : البيه ابنك كان فين طول الليل امبارح
حنان : في اي يا عادل ما تسيب الواد يخرج ويفرح شويه مش كل شويه تفضل تقوله على الشغل
عادل بضيق : دلعك فيه ده هو اللي مبوزه
حنان : ابني الوحيد وماليش غيره ومن حقه محرموش من اي حاجه عايزها
عادل بضيق : مهو ابني انا كمان بس انا عايز اخلي يعتمد على نفسه
حنان : خلاص بقا يا راجل خلي يفرح ويعيش شبابه
صمت عادل بضيق
حنان : قولي صح احنا مش هنروح للمحروسه بنتك
عادل بلامبالاه : مش دلوقتي
حنان بخبث : احسن خليها لما الفلوس تخلص
عادل بلامبالاه : سيبك منها دلوقتي الفلوس اللي معانا تكفينا العمر كله
حنان : على رايك اجيب سيره حلوه يلا تعال علشان نتغدا
عادل بدا ياكل هو وحنان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الشركه
بعد الاجتماع
ايهاب : يلا احنا بقا نمشي
جاسم : تمام
مروان : نورتنا يا ايهاب
ايهاب : بنورك يا مروان
ثم اكمل وهو بيبص لي جاسم ومروان : بس امته اتخلصوا مراجعه الصفقه علشان نبدا فيها
مروان بهدوء : نراجع الصفقه الاول بس
ايهاب : ايوه امته يعني
جاسم ببرود : ناخد وقتنا الاول وبعدين نبلغك
ايهاب بغيظ : عايز معاد محدد
جاسم بحده : ما قولتلك انبلغك بس لما نراجع الصفقه الاول
ايهاب بضيق : تمام يلا يا رانا
رانا بدلع بتقرب من جاسم : باي يا استاذ جاسم
جاسم بقرف بعد عنها
رانا بضيق بصيت لي جاسم من ثم خرجت وراء ايهاب
مروان بضحك : مش قادر اموت 😂😂😂😂
جاسم بضيق : بتضحك على اي
مروان محاولا كتم الضحكه : لا مفيش بس البت شوفت شكلها لما بعدت عنها
جاسم ببرود : ايوه وهي تستاهل المعامله دي
مروان بمرح : البت هتموت عليك بس انت اي مش بتتهز
جاسم ببرود : انا ميهمنيش كل ده ، المهم بس الشغل تمام ونشوف الصفقه
مروان : تمام اه صح احم انا واماني جايينلك انهارده
جاسم : جاي لي
مروان : بزمتك في حد يقول كده لي حد جاي بيته
جاسم ببرود : ايوه انا
ثم اكمل بهدوء يسبق العاصفه : اخلص عايز تيجي لي
مروان : احم عادي يعني اماني عايزه تشوف مراتك ويكونوا صحاب
جاسم ببرود : وانا معنديش كده
مروان بضيق : في اي يا جاسم يعني مراتي عايزه تتعرف على مراتك مفيهاش حاجه وعايزه تبارك كمان
صمت جاسم
مروان : جاسم احنا مش انتاخر اساسا خليهم يتعرفوا بس
جاسم بغيظ : ماشي اما نشوف اخرتها معاك
مروان بابتسامه : اخرتها فله يلا انا رايح اشوف شغلي
جاسم هز دماغه بضيق وغيظ وبعد شويه بدأ يركز في شغله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عاطف بغمزه : ايوه يا عم اكيد هتيجي كل يوم وتفضل سهران معانا
اشرف بضيق : بطل قر انا باخد الفلوس بالعافيه
عاطف باستغراب : ازاي
بيشرب اشرف بضيق : باخد الفلوس من امي بس من وراء ابويا
عاطف بتفكير : امممممم طب مش انت بتقول اني اختك إتجوزت من راجل اعمال
اشرف بسكر : ايوه
عاطف بتفكير : طب ما تروح تاخد منه فلوس
اشرف بسكر : يارات لو ينفع بس هو اساسا خد وش الفقر وهو مش بيحبها فأكيد مش ايوافق يديني فلوس تاني
عاطف بوقاحه : طب ما كنت استنيت لما اشبع من اختك المزه الاول وبعدين كانت اتجوزت
اشرف بضحكه سكر : مكنش ينفع لازم تتجوز علشان نعيش في نعيم
عاطف بسخريه : اها على اساس انت كده عايش في نعيم
اشرف بسكر : ايوه باخد الفلوس وبسهر معاكم
عاطف بخبث : طب اي رايك ما تحاول تتقرب من جوز اختك وخليني انا كمان قريب منهم
اشرف بسكر : امممممم فكره حلوه بس ده لازم ليها خطه
عاطف بوقاحه : عادي نفكر في خطه بس لازم اتبسط مع اختك يا عم شويه
اشرف بضحك سكر : ايوه اكيد ده انا اخليك تاخدها وعليها كمان واحده هديه
عاطف ضحك بشر في سره : واخير ادوق الشهد حتي لو اضطريت اقتل الشخص اللي خدك مني هتكوني ليا انتي وفلوسه
اشرف : في اي يا عم سرحت في اي
عاطف بانتباه : لا مفيش انا بس بفكر في خطه
اشرف بسكر : طب افكر معاك
عاطف : مش لما تفوق الاول
اشرف بضحك سكر : ايوه صح
قام اشرف وهو بيهتز من كتر الشرب
عاطف : رايح فين
اشرف بسكر : رايح اشوف البت بوسي فين
عاطف : ماشي
اشرف بسكر راح يدور على بوسي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنت بضيق : هو انا عملت اي غلط يعني
الشخص : فشلتي في انك تكوني زوجته
البنت بضيق : حاولت اتقرب منه كتير بس هو دايما مش بيكون طايقني
الشخص بضيق : وانتي كان شغلك أنه يشوفك غير الكل بس انتي بغبائك معرفتيش تتقربي منه
البنت بضيق : حاولت كتير بس معرفتش
الشخص بعصبيه : مفيش حاجه اسمها معرفتش انتي لازم تكوني قريبه منه انتي فاهمه عايز اسمع المره الجايه انك عرفتي تكسبي قلبه
البنت : بس
الشخص : من غير بس فكري في كلامي سلام
الشخص بعصبية قفل مع البنت
البنت بضيق : طب اعمل اي علشان اتقرب منه يعني ما انا حاولت كتير اوووووف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ساندي : جاسم بيه
جاسم مشغول في الشغل
ساندي بتوتر : احم جاسم بيه
جاسم من غير ما يبص رد عليها : اخلصي في اي
ساندي : الساعه دلوقتي ٧ امشي ولا اي
جاسم : ما تغوري
ساندي بتوتر : مش قصدي كده انا بس
جاسم بعصبية : سااندي انا مطلبتش مبررات وزي ما انتي شايفه انا مش فاضي فـ يلا غوري من اودامي
ساندي بتوتر : حـ حاضر
ساندي لسه هتخرج
جاسم : ساندي ثانيه
ساندي : نعم يا فندم
جاسم بشك : في اسرار من الصفقه طلعت بره
ساندي : لا يا جاسم بيه انا مستحيل اخون حضرتك واعض الايد اللي عايشه من خيرها
جاسم بصلها لي ثواني
ساندي : انا خارجه حضرتك عايز مني حاجه
جاسم : لا امشي انتي
ساندي خرجت ثم مشيت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : انت مش مروح يا ابني
جاسم : هي الساعه كام
مروان باستغراب : الساعه ٨
جاسم باستغراب : انت خلصت شغلك
مروان : لا اكمل الشغل بكره
جاسم برفض : لا كمل دلوقتي يلا
مروان بضيق : لا مينفعش دلوقتي انا عايز اروح اجيب اماني ونجيلك البيت
جاسم : هتروح البيت وانا مش موجود يعني
مروان بضيق : لا علشان كده انت هتقوم دلوقتي علشان تروح يلا
جاسم ببرود : عندي شغل
مروان بضيق : يلا بقا يا جاسم احنا مش انطول
جاسم : امشي انت يا مروان وانا امشي بعد شويه هروح القصر
مروان بابتسامه : ربنا يهديك
مروان خرج بسرعه قبل نا جاسم يغير رأيه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
‏ ‏
رانا : في اي يا فندم حضرتك مش هتروح ولا اي
‏ ‏
ايهاب بضيق : شوفتي اللي اسمه جاسم بيكلمني ازاي
رانا : ايوه بس هو ممكن فعلا يلغي العقد ما بينا
ايهاب بضيق : ايوه وده مش ممكن ده اكيد ، جاسم طول الوقت مغرور واكيد هيرفض اي صفقه معانا
رانا : متقلقش يا ايهاب بيه ممكن يوافق أن شاء الله
ايهاب بضيق : إن شاء الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بابتسامه : إتاخرت عليكي
اماني : لا والله خالص
مروان بمرح : طب هو القمر نزل من السماء ووقف اودامي
اماني بخجل : يلا علشان نمشي
مروان بضحك على كسوفها : ماشي يلا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم رجع القصر
جاسم : داده حضري العشا مروان ومراته جايين
نعيمه : ماشي يا ابني
جاسم طلع الجناح
مِسِك بصتله بصمت
جاسم من غير ما يبصلها : مروان صحبي ومراته جايين يارات تجهزي
مِسِك ببراءه : حاضر هي مراته كويسه
جاسم : معرفش بس اكيد اه تقدري تقابليها وتتكلمي معاهامعاه
مِسِك بفرحه طفوليه : واخيرا هيكون ليا صحاب
صمت جاسم لثواني ثم قال : مش هتكون صحبتك اوي
مِسِك : لي
جاسم : علشان مش كل شويه تقولي عايزه هشوفها
مِسِك بحزن : بس
جاسم مقاطعا بتحزير : واياكي تحكي اي حاجه ما بينا انتي فاهمه
مِسِك بضيق : ازاي مش صحبك ده اللي كان معاك في يوم كتب الكتاب
جاسم بعيون كلها شر بيقرب من مِسِك : انتي لدرجاتي كنتي مركزه
مِسِك بخوف : لا والله انا بس افتكرت عادي
جاسم بغضب : لااااااااا مش عادي بس انا احاول اعديهالك المرادي علشان بس اللي جايين بس بعد كده عقابك هيكون كبير
خرج جاسم وترك مِسِك بتبكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
– جدعه عرفتي تجيبي كل اسرار الصفقه
= ربنا يستر وميعرفش أنه انا
– متقلقيش حتي لو عرف انا احميكي
= انت متاكد انك اتعرف
– قصدك اي
= يعني شكلك بتخاف منه
قال بعصبية : لا مش بخاااااف انتي فاااهمه واياااااكي تقولي كده تاني والا ساعتها انا اللي اقتلك
البنت بخوف : ماشي سلام
هو قفل السكه من غير ما يرد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اي اللي هيحصل !!
مِسِك وجاسم بدايه قصتهم هتبدا أمته !!
مروان واماني هتكون نهايه قصتهم ولا لسه في بدايه !!
اي سبب جواز مروان واماني !!
ازاي مِسِك اللي اتولدت الاول وأشرف اخوها اللي اكبر منها !!
اي سر حنان وعادل !!
اشرف ايفضل زي ما هو ولا هيجي يوم ويكون شخص كويس !!
اي العداوه اللي ما بين ايهاب وجاسم !!
عاطف هيعرف يوصل لي مِسِك ولا في حاجه اتمنعه !! وهل فعلا ايعرف يكسب قلبها ولا لا ؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفله في عرين الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!