رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم نرمين قدري
رواية صعيدي ولكن عاشق الجزء الرابع والعشرون
رواية صعيدي ولكن عاشق البارت الرابع والعشرون
رواية صعيدي ولكن عاشق الحلقة الرابعة والعشرون
حور بصوت مرتفع :
ايه اللي بيحصل هنا عاوزه افهم
وانتي ايه سمحلك تزعقي في ابني كده
متخلقش علي وجه الارض اللي يزعق في ابني وانتي ازاي تخشي بيتي من غير ما تستأذني انت ازاي يا جاسر بيه تسمح بالمهزله دي تحصل
رفعت نهي حاجبها و قالت:
الله الله علي عاملة علينا خضرة الشريفة
هو انتي بقي مامي الي بتحب العصافير ويا عيني عيطت امبارح علشان ماتو يا حرام .
ياعيني علي الإحساس المرهف و لما أنتي مقضيها. عمللنا عم المحترم و خط أحمر في المعاملة
طايب لو عاجبك قوي قولي مش من ورانا و
لأ ايه اي عمللنا أنها الشيخة حور لا ماهو مافيش حد احسن من حد اهو كله يا ما تحت الساهي دواهي
جاسر وقد احمرت عيناه من الغضب:
جسما بالله كلمة كمان لادفنك مكانك أن مستحملك من الصبح علشان خاطر أسيل وأنك جيتي وكشفتي عليها
لكن تزعقي لحد فيهم و تغلطي لع مهسمحش بكده واصل اتفضلي من أهنه من غير مترود البيت اللي متحرميش اهله متجعديش فيه واصل .برا دلوق يلا
زفرت حور أنفاسها وقالت في نفسها:
ربنا يستر ربنا يستر جاسر قلب صعيدي استر يارب
نهي بعصبية:
هو في ايه يا جاسر انت جايبني هنا علشان اتهان ،،،
فيها ايه دي احسن مني ولا علشان طلعت سهلة و انا قلتلك لاء … ..
وافاكر لما حولت معايا في امريكا لما دخلت عليا الاوضة بتاعتي
حور بصوت عالي:
باااس أنتي انعبطي ا لعيال قاعده شكل حصل لمخك حاجة
ثم التفتت للاولاد وقالت بحزم :
-أسر أسيل يلا علي فوق بسرعة
جاسر سحبه*ا من شعرها وقال :
برا يا زباله انا حاولت معاكي انا بخاف من ربنا و مش حعصية علشان واحده ز*باله زيك براا
خرجت نهي وهي تتوعد لهم
و في داخل الفيلا
حور بغضب
انت ازاي تخش بيتي من غير ما تقول استأذنت من مين علشان تخش
جاسر وهو يقترب منها وأمسك يدها بشده :
البيت اللي في عيالي يبقي بيتي راضيتي أو مراضتيش
حور بعناد وتحدي ؛
ومين قالك أنهم عيالك يا جاسر
. جاسر بعصبية :
انتي حتعبطي في الكلام ولا ايه اعدلي كلامك
حور بغضب وهي تجز علي اسنانها :
جاسر اطلع برا لو سمحت اطلع برا
جلس جاسر و وضع ساق فوف ساق وقال
ولو مطلعتش حتعملي ايه يا حور .
حور بغيظ:
براحتك انا طلعة انام انا تعبانه طول النهار
حور وهي بتصعد السلم
جاسر بغضب عارم و عصبية مبالغ فيها:
– حووور تعالي هنا قلت تعالي هنا وخلي ليلتك تعدي علي خير
التفتت حور لجاسر ونطقت بكلمة واحدة:
-نعم
جاسر :
-هو ايه اللي نعم انتي ازاي تسمحي لنفسك تخبي عني عيالي كل ده انا عاوزة افهم قدرتي تعمليها ازاي قلبك كان بيقولك ايه هنت عليكي انا هنت يا حور
-انتي لو مكاني كنتي حتعملي ايه انطقي انطقي احسن عقلي خلاص حيقف ..
مش عارف اعمل معاكي ايه اسمحك ولا اعاقبك و لا اقتل*ك ولا اخدك في حضني ..
جوايا احاسيس كلها غريبه كل حاجة وعكسها . جوايا صراعات مش عارف افرح اني بقيت اب ،،
ولا ازعل اني ماكنتش معاهم في اهم مراحل نمو هم
ازعل اني مشفتش أول خطوة ليهم اول ، كلمة نطقوها ،،،
اول سنه طلعت ليهم ،
انتي حرمتيني من اجمل شعور ممكن يحس بيه الاب . ا
انتي عارفه عقابك ايه ياحور .
انا المفروض اخد منك العيال تلات سنين علشان تحسي انا حاسس بايه دلوقتي هو ده العدل أيوة ده العدل ، انا مش عارفه اعمل ايه
حور ببكاء :
لأ يا جاسر اوعي تعمل كده اوعي دانا عايشة عشنهم .
انا استحملت كل ده علشان خاطرهم .. هما سر قوتي عطوني القوة علشان اقدر اكمل الحياه من غيرك
انا كنت بموت في اليوم ميت مره ..
يكفيك شر المظلوم اللي معرفش ياخد حقة .
مش حقدر اوصفلك الاحساس بالظلم طعمة عامل ازاي …
مسألتيش نفسك انا وصلت الغردقه ازاي انا مشيت بطولي من الصعيد في عز الليل و انت عارف ليل الصعيد عامل ازاي … بس احساس الظلم و الظلم من مين من اكتر حد كنت يستمد منه الامان اكتر حد حبيته هو اكتر حد طعن*ي و بسكي*نه تلمه .
جاسر:
غصب عني واللهي غصب عني غيرتي عليكي عمت عيني . واللهي عمري ما شكيت بس غيرت لما شفت صورك مع الكلب ده نا*ر شعللت في قلبي نا*ر حر*قت كل حاجة مكنتش عارف اتحكم في نفسي عقلي وقف .. بس لو كنتي صبرتي عليا كنت حضعف حبك كام حينتصر علي غيرة .. انا اسف
حور بعتاب :
اسف اسف علي ايه في كلام لما بيخرج لو اتقال بعده مية اسف مينفعش
انت جرحتن*ي جر*ح لحد دلوقتي بينزف يا جاسر بجد مش قادرة مش قادرة اسمحك
التفت لها جاسر ،وقال بصوت كله شجن وحزن:
وجرحك ليا لما لبستيني عار حيفضل ملازمني لحد ما امو*ت ،، عار خلاني اسيب الصعيد واسيب اهلي كلتهم ..
ده ملهوش تمن عندك انتي عارفه عندنا في الصعيد اللي تهرب وتسبب جوزها يبقي جزتها ايه عارفة ولا مش عارفه .. انطقي انطقي انا خلاص فاض بيا ومش قادر استحمل تلات سنين في الغربه و انا جرحي كل يوم بينزف ومش لاقي اللي يطبطب عليه ،،، علي الاقل انتي لقيتي جمبك مها و عمار وقفو جمبك و حملك هون عليكي ..
لكن انا كنت بطولي .. عارفة اليل كان بيعدي عليا ازاي .. انا كنت بهلك نفسي في شغل متواصل علشان اليل يقصر و علشان اروح انام علطول محسش بحاجة ،،، واليوم اللي مافيهوش شغل , , مكنتش بنام من كتر التفكير من كتر الاشتياق ،، من كتر الحنين ،، اه كنت بحن ياحور كنت بحن ليكي ولحضنك كنت حاسيب كل حاجة ورايا وانزل ادور عليكي يا حور انا كنت بموت في اليوم ميه مرة وملقتش ايد تطبطب عليا ..
خرج جاسر مسرعا وعيناه مدمعتان .
وفي صباح اليوم التالي ذهبت حور الي المستشفي ودخلت فوجدت أن الجميع ينظرون إليها
تعجبت حور و قالت لنهله:
نهله هو في ايه هما مالهم انهارده. و دكتور حسن ماله بيبصلي كده انا من ساعة ما وقفتة عند حده وهو متجنبني ايه راجعة بيص ليا تاني
نهلة بتلجلج:
اصل اصل مش عارفه والله اقولك ايه بس ياكتورة
حور بغضب شديد:
قولي على طول انتي لسة حتبسبس في ايه
نهلة بحيرة :
أصل اصل
قطع كلامهم دخول الدكتور حسن بدون استئذان
حور باستغراب:
خير ياكتور هو ان ليك شغل هنا انت ازاي تدخل كده
حسن وهو بيغمز لها :
ما انتي حلوة امال كنتي تقلانه عليا ليه و لا علشان انا مدفعتش اده ،، انا مستعد ادفع زياده بس القمر يرضي عني ،،
حور رفعت يدها لتصفعه
انت قليل الا….. ولم تكمل جملتها شهقت فحسن طار وجدته علي الارض
بصت بزهول وجدت جاسر شايلة من هدومه
جاسر بغضب :
اللي بتتكلم عنها دي أنضف من ميت واحد من عينتك يا واطي . اعتبر نفسك مرفوض من دلوقتي
قام حسن من مكانه وقال :
انت ازاي تسمح لنفسك تعمل كده انا حروح اقدم بلاغ في القسم ,الهانم مدورها ، وانت شغال البودي جارد بتعاها
جاسر:
احمد ربك انك لسه عايش لدلوق كلمه كمان وانت الجاني علي نفسك
جت مها مسرعة:
في ايه ياحور. في ايه الزفت ده عمل ايه تاني معاكي
انتبه جاسر لكلام مها وقال:
هو عمل معها حاجة قبل كده انطقي يا مها
مها بتردد ،:
اصل مرة دخل علي حور وهي نايمة في حجرة الأطباء و كان عاوز يعني … بس ربنا ستر و لحقناها
جاسر دانت نهار ابوك اسود ،، انت عارف اللي يجي علي حاجة تخص جاسر الأنصاري يعتبر الله مخلقه من الأساس. ،، انت كده جبت الناهيه ..
حور بنظرة مرعبة :
خلاص يا جاسر علشان خاطري بكفايا سيبه حيمو*ت في ايدك
جاسر :.
باااس مش عاوز اسمعلك صوت
ثم وجه كلامه لحسن وانا ايه اللي جابك معرفتش تعملة ساعتها جياي تكمله بروح امك
حسن بسخرية:
المستشفي كلها بتتكلم عنها. و أنها واحدة رخيصة و فاتحة بيتها لاي حد مجتشي عليا و لا علشان انا مبدفعش زي ناس
مها بغضب؛
بس بس يخربتك حتودي روحك في داهية اخرص بجي اجفل خاشمك ده
قال حسن لمها:
ليه يعني هو ليه حلو وليا وحش
مها بزهق :
اتنيل واسكت ده جوزها
جاسر بغضب وكان بداخله بركان :
مها كلمة تانية و حو*لع فيكي اخرسي خالص انا مش طايق نفسي
جاسر أمسك الهاتف :
الو محمد تعالي دلوقتي وقفل السكة
وسحب حسن من هدومة و طلع في الميكرفون انا عامل اجتماع لكل المستشفي في ساحة المستشفي حالا .
اجتمع كل العاملين في المستشفى من عمال و موظفين ودكاتره.
جاسر بصوت عال :
انا جاسر الانصاري و اكيد معظمكم عارف مين جاسر الأنصار بس انا حقولكم انا مين علشان الي مش عارفني
انا بكون صاحب المستشفى دي و المدير التنفيذي لها و صاحب شركات الانصاري للبناء و التعمير والاسكان
و الدكتورة حور تبقي مدام جاسر الانصاري
يعني مراتي وأنا متجوزها من تلات سنين بس كنت في امريكا علشان الشركه الام فيها مشاكل .
وانا بقولها بصوت عالي اهو حور تبقي مراتي و اي حد جاب سيرتها حيتحاسب وحساب عسير و انا من مكاني هنا بعلن
تم رفض الدكتور حسن من قسم العظام
رفض الدكتورة نهي من قسم الأطفال
رفض نهائي وملهمش اي تعويضات أو حقوق
نزلت المفاجآت المؤلمه على رأس نهي وزوجها الذي قال لنفسها : أنا كده روحت ورا الشمس
جاسر بغضب شديد :
الكل علي شغله يلا
جاء محمود اللدراع اليمن لجاسر
محمود :
أيوة جاسر بيه خير
جاسر :
الحيوان ده الصبح يصدر قرار من نقابة الأطباء بفصله فصل نهائي . ويتعمل معاه الصح و بزياده ويترمي في اي مكان
والدكتورة المحترمة دي. تاخد فصل تعسفي تتحرم من مزاوله المهنه لمده سنة .
حور:
انت كنت قاسي معاهم قوي
جاسر: انا مبتهونش في حقي يا حور محدش يحي علي حاجة تخصني و أسبهم ..
و مضي اليوم والكل في مستشفى ملهوش كلام غير علي زواج حور و جاسر
واخر اليوم رن تليفون حور
حور :
الو ايو يا ليلي معلش عارفه اني اتاخرت عليكي بس جاية خلاص
ليلي ببكاء شديد :
الحقيني يا دكتورة أسيل اتخطفت
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعيدي ولكن عاشق)