روايات

رواية صدفه الفصل الخامس عشر 15 بقلم حبيبة علاء

رواية صدفه الفصل الخامس عشر 15 بقلم حبيبة علاء

رواية صدفه الجزء الخامس عشر

رواية صدفه البارت الخامس عشر

رواية صدفه الحلقة الخامسة عشر

في ڤيلا الهواري تجلس سميه وهيه تكاد تموت من الرعب
سميه بقلق: ياتري رحت فين يا نائل جابر لو عرف انو الصفقه متهربتش هيقتلني
لازم اتصرف
*****
عند اريچ كانت صحيت ولبست وجهزت عشان تروح تزور سليم في المستشفي
فريال ببتسامه: يا عيني كل ده عشان رايحه تزوريه اومال لو كان صاحي كنتي عملتي اي
اريج بخجل وتوتر: احمم…لا طبعا يعني انا بروح كل يوم اشوفو بس انهارده حاسه باحساس غريب اووي مش عارفه هو اي اول مره احس كده
فريال: اي هو
اريچ ببتسامه: حاسه انو ربنا هيستجاب لدعواتي خلال الفتره اللي فاتت كلها وهيصحي وفي نفس الوقت حاسه بخوف
فريال بطمأنان: متقلقيش يا حبيبتي ربنا موجود وإنشاء الله هيصحي
اريچ:يارب…انا همشي بقا خلي بالك من اسومي
فريال ببتسامه: ماشي يا حبيبتي
“اريچ مشيت وفي طريقها للمستشفي”
وصلت اريچ المستشفى ودخلت عطول بس بتبص لقت الممرضين عمالين يجرو ويندهو الدكتور وفي حاله زعر في المكان
اريچ بتقرب اكتر وبتلاقي أنهم بيجرو في اتجاه الاوضه اللي فيها سليم اريچ بتجري ولسه هتدخل الممرضه منعتها فضلت اريج واقفه قدام الاوضه وهيه مش فاهمه حاجه كل اللي كانت شيفاه الدكتور هو بيعمل صدمات كهربيه لسليم وصوت جهاز القلب بيصفر جامد واكنو بيعلن توقف قلبو اريچ كانت في حاله زعر وانهيار ومش مصدقه اللي شيفاه كل اللي عليها انها كانت بتقول…
اريچ بانيهار ودموع: لا ارجوك متسبنيش لا انت هتبقي كويس يلا اصحي ارجوك
وفجأه الصمت عما المكان والجهاز توقف عن النبض واريچ حالتها بتسوء ورافضه تصدق انو خلاص سليم مات
الدكتور خرج وعلامات الاسف كلها علي وجهو
اريچ ببكاء: اي انت عامل كده ليه بقا كويس صح
رد عليا بقا كويس ابوس ايدك قولي انو صحي
الدكتور احمد بحزن: انا عملت اللي اقدر عليه انا اسف
اريچ بانهيار : لا مستحيل لا انت بتكدب ابعد عن طريقي انا هتكلم معاه و هو هيصحي
اريچ جريت علي الاوضه اللي فيها سليم وكانت الممرضه لسه هتغطي وجهو اريچ مسكت ايدها وزقتها
اريچ ببكاء زعيق: ابعدي عنو هو عايش مامتش اياكي تقربي منو هو هيصحي
رد عليا قوم قولهم انك كويس يلا
اريچ قعدت جمب سرير سليم وماسكه ايدو ومنهاره
اريج بعياط:يارب ونبي راجعهولي انا حبيتو اووي ومش هقدر يبعد عني ارجوك انا كنت راضيه هو في الغيبوبه وكان عندي امل انو هيصحي انا عارفه انك مش هتخذلني يارب ونبي
****
وفجأه صوت جهاز القلب بداء يشتغل
الممرضه جريت نادت الدكتور
احمد بتفجأ: ازاي ده حصل
اريچ بتقوم من الارض:: اي حصل اي
احمد بذهول: النبض رجع تاني
اريج بفرحه: بجد
احمد: ايوا ارجوكي ابعدي خليني اقدر اشوف شغلي
اريچ رجعت لوار وهيه عماله تحمد ربنا وتشكره انو استجاب لدعوتها
احمد بتفجأ: النبض رجع والغريب انو مؤشراته الحيويه كويسه جداا
اريچ بفرحه: يعني هيفوق امتا هااا
احمد: احتمال علي بليل أو بكره
اريچ بفرحه اكبر: ممكن افضل معاه
احمد: اكيد
اريچ: متشكر جدااا
اريچ جريت علي الاوضه وقعدت جمب سليم ومسكت ايدو
اريچ بفرحه ممزوجه ببكاء: كنت عارفه انك مش هتمشي وتسبني ربنا استجاب دعوتي ورجعك تاني انا مش عارفه امتا وازاي اتعلقت بيك كده بس كل اللي حسيتو اني مش هعرف ابعد عنك انت بقيت شئ اساسي في حياتي عارفه انك لما تفوق مش هتبقا عارف انا مين بس كل ده مش مهم المهم انك تصحي وتبقي كويس
اريچ قامت وراحت تكلم مامتها تعرفها انها هتفضل في المستشفي انهارده
اريچ: الو اي يا ماما انا هفضل انهارده في المستشفي
فريال بخضه: خير يا بنتي حصل حاجه
اريچ بتطمنها: متخفيش يا ماما بس الدكتور قال لازم يبقا حد معاه
فريال بطمأنان:ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
اريچ: حاضر سلام
اريچ رجعت تاني الاوضه وراحت الحمام واتوضت وفرشت المصليه جمب سرير سليم وقعدت تصلي وتدعي بخشوع وهيه بتعيط وتشكر ربنا انو رجع سليم
في الوقت ده سليم كان صحي وسمعها وهيه بتعيط وبتصلي عشانو حس بغصه جوا قلبو انو شايفها كده وفي نفس الوقت الف سؤال جيه في دماغو و اول سؤال هو ..مين دي اللي قاعده تدعي عشانو بالخشوع ده ؟؟
اريچ خلصت وقامت تقعد جمب سليم تاني بس طبعا راح غمض عينو لما شفها جايه عليه
اريج بحب: يلا اصحي بسرعه وارجع تاني عشان اسيم محتاجك
سليم سمع الجمله دي وفتح عيونو
سليم بتعب: اسيم هو فين
اريچ بصدمه وعدم تصديق وفرحه: ان…انت صحيت صح
سليم بعدم فهم: اه هو اي حصل
اريچ بفرحه وبحركه تلقائيه حضنتو: الحمدلله انك صحيت متعرفش انا كنت خايفه عليك ازاي
وفجاه انتبهت لنفسها: احمم انا اسفه هاروح انادي الدكتور
خرجت اريچ بسرعه وكانت حاسه بأحراج اووي وراحت علي الدكتور احمد
اريج ببتسامه: ممكن حضرتك تيجي معيا هو صحي
احمد: طيب انا جاي
احمد مشي مع اريج وراح وكشف علي سليم
احمد ببتسامه: حمدالله علي سلامتك كل حاجه طيبعه بس طبعا في شويه ادويه هتاخدها ولانك فضلت فتره طويله علي المحاليل ف لازم تتغذي كويس
سليم ببتسامه: شكرا..بس ممكن اسال حضرتك هو انا من امتا هنا
احمد: انت عملت حادثه ودخلت في غيبوبه دامت شهر ونص وكان النبض عندك وقف وفكرناك موت لكن انسه اريچ كان ليها راي تاني وحصلت معجزه ولقينا النبض رجع من جديد
سليم بص لاريچ اللي وشها احمر من كتر الكسوف
احمد ابتسم: عن اذنك لو في اي حاجه بلغني فورا
اريچ ببتسامه: شكرا
سليم: انتي مين ؟؟؟
اريچ بخجل: أن…انا اسمي اريچ
سليم: من كلام الدكتور واضح انك تعرفيني
اريچ بتوتر: هو بصراحه..انا معرفكش بس انا هحكيلك كل حاجه
سليم بانتباه: هاا قولي
اريچ بتجمع نفسها وبداري توترها:هو من شهر ونص كنت راجعه من الشغل ولقيت في حادثه والعريبه مقلوبه وناس ملمومه وبعدين سمعت صوت طفل ف قولت للناس انو في صوت طفل ف طلعوه وانا اخدتو وبعدين جابوك علي المستشفي وانت فضلت في غيبوبه ولسه فايق منها
لكني معرفش انت مين ولا حتي اسمك
سليم بأستغراب: يعني انتي اللي كنتي معيا طول الفتره الي كنت فيها في غيبوبه واخدتي ابني عندك
اريچ بأحراج: ايوا
سليم: طب هو فين ابني
اريچ: هو مع والدتي في البيت هجيبو بكره عشان تشوفو
سليم : انتي متعرفيش انا مين ولا اسمي
اريچ بخجل: ايوا لانو لما البوليس حاول يعرف انت مين لاقو العريبه مسروقه ومفيش اي اثبات شخصي يبين انت مين واتقفلت القضية
سليم بعدم فهم: يعني انا محدش يعرف اني كنت في غيبوبه
اريچ: ايوا
سليم: طب عمتا انا اسمي سليم ومتشكر علي كل اللي عملتيه وعلي انك اخدتي ابني معاكي
اريچ بتلقائية: لا متشكرنيش انا بجد مبسوطه عشان شوفت اسيم هو جميل خالص ومتعبنش
سليم بأستغراب: انتي عرفتي اسمو منين
اريچ بأحراج: مهو بعد ما اخدتو مكنتش عارفه اسمو اي ف سميتو اسيم لاني بحب الاسم ده انا اسفه
سليم بتفجأ: متتأسفيش هو فعلا اسمو اسيم
اريچ متفحاه: بجد.!!!
سليم: ايوا… انا لازم اخرج من هنا
اريچ : لا مينفعش انت لسه قايم من غيبوبه لازم ترتاح وبعدين ابقي اخرج
سليم بزعيق: لا لازم اخرج من هنا في حجات كتير لازم اعملها
اريچ خافت من زعيقو ورجعت لورا
سليم اديق من نفسو عشان زعق: احمم انا اسف
اريج بزعل: ولا يهمك عن اذنك
سليم بسرعه: رايحه فين
اريچ: همشي وهجيلك بكره واجبلك اسيم
سليم: تمام
اريچ خرجت وكانت زعلانه من جواها بس مبسوطه عشان سليم صحي
سليم بعد ما رايچ مشيت فضل يفكر فيها وفي ملامحها البريئه الجميله وابتسم
سليم لنفسه: متفوق يا سليم دي مجرد واحده ساعدتك وهتديها قرشين وتاخد ابنك وتمشي فوق جنس حوا ملهمش امان ركز في انتقامك
سليم قام ودخل اخد شاور وطلب من الدكتور احمد يجبلو هدوم غير بتاعت المستشفي
عند اريچ وصلت البيت وفتحتلها فريال
فريال بخضه،: خير يا حبيبتي حصل حاجه
اريچ ببتسامه: حصل كل خير
فريال ببتسامه: هاا طمنيني
اريج بفرحه: الحمدلله فاق وصحي وطلع اسمو سليم كمان وسأل علي اسيم ابنو
فريال بفرحه: طب الحمدلله ربنا استجاب لدعواتك
بس هو قالك اسمو
اريچ: اه وسالني انتي مين وفين ابنو ف حكيتلو اللي حصل
فريال: قالك اي
اريچ بحزن: قال عاوز ابنو عشان لازم يخرج من المستشفى
فريال بزعل: يعني اسيم هيمشي
اريچ بدموع بتحاول تمنعها: اه يا ماما هيرجع لابوه
عن اذنك اريچ جريت علي اوضتها واخدت اسيم في حضنها
اريچ ببكاء: دي اخر مره هتفضل فيها في حضني ابوك رجع واكيد واحشتو بس انت متعرفش انا اتعلقت بيك و بأابوك قد اي ربنا يصبر قلبي
اريج اخدت اسيم في حضنها ونامت

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صدفه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى