روايات

رواية شيخي العنيد الفصل الخامس 5 بقلم نور محمد

رواية شيخي العنيد الفصل الخامس 5 بقلم نور محمد

رواية شيخي العنيد الجزء الخامس

رواية شيخي العنيد البارت الخامس

شيخي العنيد
شيخي العنيد

رواية شيخي العنيد الحلقة الخامسة

:انا بصراحه يعني عندي طفل عمره خمس شهور
سمعته بصدمه عمرى مااتخيلها تطلع منه وقولت: ايه عندك طفل ازاي يعني
بلع ريقه بتوتر وقال: ايوه يافاطمه بس هو مش ابني
برقت فيه بقوه وانا بقول: وكمان مش ابنك امال ابن مين؟!
رد حمزه بحزن: معرفش ابن مين بصراحه انا لقيته قدام الجامع بعد ماصليت من شهر كده واخدته معايا لانه صعب عليا ارميه في ميتم او اخده لمركز الشرطه وهو لسه صغير ومن فتره بحثت عن اهله وعرفت انهم ماتوا سوى في حادث عربيه من شهر تقريبا وفي شخص لقاه معاهم وقتها وحطه قدام الجامع
سمعته وعنيا دمعه بتأثر من كلامه وقولت: خلاص ياحمزه انا موافقه ده يتيم وحرام يعيش بدون اب وام
حمزه سمعني بفرحه كبيره وقرب حضني بحب وقال: انا كونت متأكد من اختياري انتي مفيش اطيب من قلبك في الدنيا يافاطمه
بادلته الحضن بسعاده وقولت: بصراحه انا من وقت ماشوفتك اتغيرت اوي ياحمزه انت طوق النجاه ليا فعلا
بعد حمزه وحاوط وشي باديه الناعمه وقال: انتي الطيبه والحنان في قلبك من زمان وانا اجيت اكشف الغمام عنهم بس ياحبيبتي
ياااه قال حبيبتي تاني انا قلبي بيدق زي الطبله اول ماسمعها منه وحست نفسي بطير بدون اجنحه انا حبيته كده امتى بس ياربي
رديت بكسوف عليه: شكرا ياحمزه على كل حاجه عملتها معايا بجد وممكن اشوف الصغنن بقى دلوقتي
وقف حمزه بحماسه ومسك ايدي وقال: ممكن اوي ياحبيبتي تعالي معايا نروح. نشوفه دلوقتي سوى
فرحت اوي من حماسته دي قدامي وتحمست زيك بالظبط وطلعت معاه وقبل مانخرج قال حمزه بصوت عالي: عن ازنك ياعمي بس محتاج فاطمه معايا دقيقه بس ممكن؟!
رد عليه بابا ببسمه: اكيد يابني دي بقت مراتك
قال حمزه بسعاده: شكرا ياعمي ياله يافطوم معايا
خرجت معاه وانا متحمسه اوي اشوف الصغنن بتاعه وبعد ماوصلنا لشقته دخلنا سوى وحمزه نادي بصوت عالي: ماما هاتي ادم هنا فاطمه عاوزه تشوفه
خرجت ام حمزه ومعاها طفل زي القمر كان بشرته بيضه وخدوده مدوره بحمره حلوه اوي وعنيه عسلي اللون وشعره بني لامع قدمته لحمزه الاول واخده منها بفرحه وقال: دومي عامل ايه دلوقتي اكيد متعبتش الجده معاك مش كده
ضحك الطفل ولمس لحيه حمزه بأيده الصغيره وانا دوبت من اللطف اللي قدامي وكان نفسي اصورهم مع بعض كده من شكلهم الكيوت اوي مع بعض
وفجأه قدم حمزه ادم ليا وقال بمرح: سمى الله الاول والولد زي القمر اخاف يتحسد منك
ضحكت على كلامه وقولت: بسم الله مشاء الله وحملته اول ماقربته لقلبي حسيت بحنيه ودفئ بيفيض منه وانا بضمه اكتر واكتر لغايه ماحمزه قال: براحه على الولد لسه صغير يتكسر منك كده
بصيت عليه بغيظ وقولت: ملكش دعوه بأبني تاني لوسمحت انا خلاص بقيت امه وهخاف عليه اكتر منك
ابتسم حمزه بفرحه وغمازته برزت بقوه وقرب حضني انا وادم بحب وقال: ربنا يديمكم ليا العمر كله يارب
وبعد مرور سبعه اعوام على البحر
ادم بغضب: عائشه تعالي هنا حالا
عائشه بخوف: نعم ياادم
ادم بحده: ايه اللبس ده انا مش ميه مره قولت اللبس ده ممنوع قول او مقولتش ياعائشه
عائشه بضيق: ايوه قولت بس ده لبس البحر واحنا هنا علشان نعوم زي باقي الناس ياادم
قرب ادم مسك ايدها وقال: انا مليش دعوه بباقي الناس انا المهم عندي انتي بس وانا مستحيل اسيبك بالبس المكشوف ده قدام الناس كلها فاهمه
عائشه بزعل طفولي: والله هروح اقول لبابا بتعمل معايا ايه
ادم بسخريه: تمام تعالي نروح سوى لبابا وهو يحكم بينا بقى
مسك ادم ايدها بعند وخدها عند حمزه بضيق، وعند حمزه وفاطمه على الشاطئ
فاطمه براحه: الجو حلوه اوي النهاردا ياحمزه مش كده
حمزه بدعم: ايوه عندك حق الجو حلو ورومانسي اوي كمان
وقرب مني وقلبني في خدي بسرعه وقال: دي قبله الحياه علشان الحياه تستمر حلوه كده معايا
ضحكت بقوه عليه وقولت: بقيت قليل الادب اوي ياشيخ حمزه
حمزه بغمزه: قليل الادب مع مراتي حلالي بس يابطتي
رديت بكسوف: يووه بقى ياحمزه علطول كسفني كده
حمزه بضحكه: هههه وهو في وحده تتكسف من زوجها حبيبها
ابتسمت بحب وقولت: عندك حق ياحموزتي اه صحيح الاولاد روحوا فين؟
حمزه بعدم معرفه: معرفش بس متقلقيش عائشه معاها ادم بياخد باله منها اوي
وقبل ماارد عليه لقيت ادم بيجر عائشه خلفه بغضب وقال: بابا تعال لم بنتك انت احسن مش عاوزه تسمع كلامي
حمزه بضيق: في ايه ياادم عائشه بتعيط كده ليه؟!
عائشه بدموع: بسبب ادم يابابا هو عاوز يتحكم فيا وبيتعصب عليا كمان قدام الناس
تدخلت بسرعه وقولت: تعالي ياحبيبتي ادم بيحبك واكيد خايف عليكي بس
ادم بدعم: ايوه ياماما قولي لها الكلام ده بقى
ووجه نظره لحمزه وقال: يابابا انت مش قولت اللبس المكشوف والقصير ده حرام وانا خايف عليها تدخل النار بسببه بس هي مش عاوزه تسمع كلامي
حمزه اخد عائشه من حضنه ومسح دموعها بايده وقال: ادم عنده حق ياحبيبتي اللبس ده يدخلك النار وانتي بنوته شاطره وبتسمعي كلام بابا مش كده يبقى متلبسيش اللبس الوحش ده تاني ماشي ياعائشه
رد عائشه بطفوله: حاضر يابابا اوعدك مش هلبس كده تاني
حمزه اخدها في حضنه ببسمه اظهره غمازته الرائعه وقال: شاطره ياروح بابا
ادم بص عليهم بغيره طفوليه وقال: بابا انا عاوز اجوز عائشه علشان احضنها زيك كده كمان
ضحك حمزه عليه وقرب حضنه هو كمان وقال: انت قلبي ياادم وانتي النبض بتاعه ياعائشه ربنا يديمك لعمري ياحبايبي
بصيت عليهم بغيره وانا بعيد عن حضن حمزه وقولت: وانا ياحمزه بقى هو القلب وهي نبضه وانا بقيت ايه دلوقتي ممكن اعرف
ضحك حمزه على شكلي الطفولي وقرب اخدني معاهم في حضنه وقال: وانتي سكن وونس القلب كله ياوصيه الرسول (عليه الصلاه والسلام) ليا
ضميته هو وادم وعائشه بفرحه كبيره وقولت:ربنا يديمكم ليا ياحياتي كلها ويديمك سكن وونس لقلبي العمر كله ياشيخي العنيد
النهايه…
تمت الروايه بفضل الله ونعمته الحمد لله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شيخي العنيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى