روايات

رواية شريك حياتي الفصل السابع 7 بقلم عمرو راشد

رواية شريك حياتي الفصل السابع 7 بقلم عمرو راشد

رواية شريك حياتي الجزء السابع

رواية شريك حياتي البارت السابع

رواية شريك حياتي
رواية شريك حياتي

رواية شريك حياتي الحلقة السابعة

القلب وقف يا دكتور!!
” ساعتها الممرضات جريو وجابو جهاز الصدمات الكهربائية عشان ينعشو القلب،، اول صدمة مكنش في استجابة،، قلبي كان بيدق جامد جدا يكاد يكون هيقف من الخوف،، تاني صدمة وبرضو مفيش استجابة،، حسيت ان جسمي بدأ يترعش،، بعدها الصدمة التالتة وهنا الدكتور بص للممرضة وحرك راسه بالنفي وعدم الاستجابة،، بعدها قلع الكمامة وخرج وطبطب على كتفي
البقاء لله
” ساعتها انا حسيت اني مش شايف اي حاجة،، الدنيا كلها كانت سودا قدامي،، كنت شايف الدكتور بيتكلم معايا ولكني مش سامع هو بيقول ايه كأني اتنقلت ل عالم تاني لكن اللي رجعني تاني صوت الممرضة وهي بتجري وجاية من أوضة العمليات
تعالى بسرعة يا دكتور
” الدكتور دخل جوا بسرعة وأنا دخلت وراه وسمعت الممرضة وهي بتقول
الحمدلله نبضات القلب رجعت
” الدكتور ساعتها قال
لازم نعمل العملية حالا يإما هتموت
” الممرضة لاحظت وجودي جوا أوضة العمليات ف جات وقربت مني وهي بتزعق
حضرتك دخلت هنا ليه،، اتفضل برا
” خرجت والباب اتقفل ورايا،، حاولت اهدى واتمالك اعصابي،، ربنا اكيد هينقذها،، اكيد ربنا مبعتنيش ليها عشان اتعلق بيها وتروح مني،، يارب لا،، كنت زمان وانا صغير لما بقلق وبتوتر بتجيلي حالة تشنجات كنت بحاول اخرج منها عن طريق اني باخد نفس عميق و و اخرجه على 3 مرات،، فضلت اعمل كدا اكتر من مرة لحد ما عدت ساعة ولقيت الدكتور خرج من اوضة العمليات وقالي
الحمدلله دا ربنا كتبلها عمر جديد،، احنا قدرنا نشيل منها الرصا*صة و إن شاء الله هي هتفوق بعد دقايق بس طبعا احنا هنفتح تحقيق عشان اللي حصل دا،، مجرد ما حالتها هتستقر هنفتح التحقيق عشان نعرف مين اللي عمل كدا،، بعد إذنك
” كنت ساعتها مش شايف اي حاجة قدامي،، مش شايف غير اني لازم آاخد حقها،، رقية كانت هتضيع مني واكيد دي مش هتبقا اخر مرة،، مشيت من المستشفى و ركبت العربية و روحت بسرعة على بيت وليد،، كنت هدخل من البوابة لكن الامن منعني وقالي
رايح فين؟
= انا عايز اقابل وليد
طب ثواني
” الأمن خرج اللاسلكي و اتكلم منه وساعتها انتهزت فرصة انه مشغول وجريت منه ودخلت الفيلا،، الباب كان مفتوح لما دخلت ولقيت وليد كان قاعد على الكنبة ووقف بسرعة اول ما شافني وطبعا نورا كانت جنبه،، دخلت وجريت عليه وضر*بته بالبوكس في وشه،، وقع على الأرض ونورا جريت وقعدت جنبه بتحاول تسنده عشان يقوم
اقسم بالله انا مش مانعني عن قت*لك غير رقية
” بعدها بصيت ل نورا وقولتلها
جوزك ضر*ب نار على اختك،، اختك كانت هتمو*ت،، يا ترى عندك علم بالموضوع دا ولا لا؟
” وليد ساعتها قام وقف وقالي
انا مكنتش اقصد وبعدين هي مش بقت كويسة يبقا خلاص
= انت صح بس رقية هتقوم و هبلغ عنكو وهتهمكو انتو الاتنين،، والله ما هرتاح غير لما اشوفكو انتو الاتنين في السجن
” خرجت من البيت و ركبت العربية تاني و رجعت المستشفى،، من ساعة ما نزلت من البيت وامي بتتصل بيا وأنا مبردش،، رديت عليها المرادي عشان اطمنها
خير ياابني،، طمني عملت ايه؟
= كويسة يا ماما الحمدلله الموضوع بسيط
يا فارس قولتلك يابني ابعد عن الناس دي،، افرض الطل*قة دي كانت جات فيك انت،، أنا مش مستحملة يا فارس حرام عليك
= يا ماما متخافيش مفيش حاجة،، اطمني انا كويس
طب عشان خاطري،، لو بتحب امك يا فارس ابعد عن البت دي هي واهلها،، الناس دي خطر ياابني
= حاضر يا ماما بس معلش انا مضطر اقفل دلوقتي عشان معايا مكالمة تانية،، سلام
” قفلت معاها ولكن انا معنديش مكالمة تانية بس انا حاليا مكنتش مستحمل كلمة او لوم من اي حد،، أنا مقدر خوفها عليا ولكن دا مكنش وقته،، رجعت المستشفى و عرفت أنها خرجت من العمليات واتنقلت ل أوضة تانية،، دخلت عرفت رقم الاوضة و روحت خبطت على الباب و دخلت،، اول ما شافتني اتعدلت وكانت لسة هتقوم لكني جريت عليها
خليكي مكانك متتحركيش،، استريحي
= انت كنت فين؟
مش مهم،، المهم انتي كويسة دلوقتي؟
= انا تمام متقلقش
كنت همو*ت من القلق عليكي،، حمدالله على سلامتك يا حبيبتي
” الممرضة دخلت هي و الدكتور اللي قال
انتي هتقعدي معانا كام يوم لحد ما نطمن عليكي،، عايزك بقا تسمعي الكلام وتاكلي كويس عشان الجر*ح يخف بسرعة
” بعدها شاورلي،، خرجنا برا الأوضة وقالي ساعتها
انا بلغت البوليس وهو هييجي الصبح عشان يفتح التحقيق
= تمام احنا جاهزين
” دخلت الأوضة تاني وقعدت جنبها
البوليس هييجي الصبح،، عايزك تقولي كل اللي حصل يا رقية
= ما بلاش يا فارس،، بلاش عشان الموضوع هيكبر أكتر
وهو كدا الموضوع مش كبير؟،، انتي بتقولي ايه؟
= بقول اللي لازم يحصل،، أنا لو بلغت عن وليد،، نورا مش هتسيبني
ما تولع نورا،، هي اللي زي نورا دي تتسمى اخت؟،، خايفة على زعل نورا أوي،، هي نفسها مخافتش عليكي ولا جاتلك،، ولعلمك يا رقية لو انتي مبلغتيش عن وليد هبلغ انا عنه
= يا فارس أنا خايفة من المشاكل
مشاكل ايه أكتر من كدا؟،، اللي احنا فيه دا مصيبة مش مشكلة بس
= بس يا فارس..
مفيش بس،، البوليس هييجي وهنحكيله كل اللي حصل وانا شاهد معاكي
” بعد ما فارس خرج من الفيلا،، وقفت ساعتها قدام وليد وقولتله بغضب
مكنش لازم تضر*بها بالنار،، خليتنا نقع في مشكلة ملهاش اي لازمة
= يا حبيبتي والله خرجت مني بالغلط،، أنا مكنتش اقصد وبعدين كفاية لوم عليا بقا،، قوليلي دلوقتي هنتصرف ازاي،، دا بيقولك هيبلغ عننا
متقلقش رقية هتخاف تبلغ
= دا كان زمان يا قلبي لما كانت رقية معانا قبل ما الواد دا يظهر في حياتها،، الواد دا له تأثير كبير عليها واكيد هيخليها تبلغ
اومال هنعمل ايه؟
= ايه رأيك نخط*فها؟
عايزني اخط*ف أختي؟
= ماهو احنا مش هنخط*فها بجد يعني،، احنا هنخوفها بس عشان متبلغش
لا لا مش هينفع،، احنا محتاجين نشيل فارس من الصورة خالص
= ازاي بقا؟
هي مش الفيلا فيها كاميرات؟
= ايوا فيها
واكيد الكاميرات سجلت لما دخل الفيلا و ضر*بك وبعدها خط*ف اختي
= وفارس يلبس
يلبس بس؟،، دا هيشيل مش اقل من 5 سنين
= طب وهو خط*فها ليه؟
عشان هو جه اتقدملك وانت رفضته،، وهو اساسا مختل عقليا وبيشرب مخد*رات ف خط*فها والله اعلم عمل فيها ايه مع دمعتين منك قدام الظابط
= دماغ الماظ والله العظيم،، الماظ
يلا ادخل هات الفيديوهات و اطلع على القسم عشان تعمل احلى محضر وفي خلال ساعات هيكون فارس بيه في السجن
= طب تفتكري هو هيكون فين؟
أنا هعرف
#بقلم : #عمرو راشد
” ساعتها جيبت تليفوني واتصلت ب رقية بس تليفونها كان مغلق
التليفون مقفول
= يبقا هو اكيد معاها في المستشفى
يعني عشان ينقذها لازم يروح ل اقرب مستشفى،، اعمل سيرش بسرعة على اقرب مستشفى ل بيت الواد دا وانا هحاول تاني مع رقية
” جاتلي رسالة بعد نص ساعة ان التليفون اتفتح،، اتصلت بيها بسرعة
ايه يا رقية،، ايه يا حبيبتي،، طمنيني عليكي انتي كويسة؟
” ردت عليا وهي بتعيط
شوفتي جوزك عمل فيا ايه؟
= أنا اسفة يا حبيبتي والله،، أنا لسة عارفة حالا،، دا انا طردته اول ما عرفت والله الكل* دا،، قوليلي يا حبيبتي عنوانك فين وأنا اجيلك
انا معرفش انا في مستشفى ايه بس اليوم هبعتلك لوكيشن احسن
” وفعلا بعد ما قفلت معاها اللوكيشن وصل عندي و عرفت المستشفى
عنوان المستشفى معاك،، يلا اطلع على القسم
” قلقت الصبح كانت الساعة 8،، مكنتش عارفة انام اصلا من التفكير،، فارس كان نايم جنبي صحيته من النوم
في ايه يا حبيبتي؟،، أنتي كويسة؟
= انا كويسة مفيش حاجة
اومال ايه؟
= فارس أنا عملت حاجة غلط
حاجة غلط ازاي؟،، عملتي ايه؟
= نورا امبارح اتصلت بيا قبل ما تيجي انت وانا رديت عليها وبعتلها عنوان المستشفى
ليه يا رقية،، ليه تعملي كدا
= هي قالتلي انها متعرفش اللي وليد عمله
يا حبيبتي بتكدب عليكي،، وليد كان هناك اساسا لما انا روحت،، يا رقية انتي ازاي لسة بتصدقيهم لحد دلوقتي
= طب ممكن تهدى
اهدى ايه بس!!،، اهدى ازاي قوليلي
= طب هنعمل ايه؟
احنا لازم نمشي من هنا،، أنتي الدليل الوحيد اللي لازم يخفوه عشان وليد ميدخلش السجن،، قومي معايا بسرعة
” ساعتها سمعت صوت سرينة عربية البوليس،، فارس قرب من الشباك وشاف
في ايه يا فارس؟
= البوليس طالع ومعاهم وليد،،اكيد دي مصيبة من مصايبه
” فارس قفل الستارة و لقيته بيزعقلي
قومي بسرعة يلا
” خرجنا من الاوضة،، فارس كان ساندني عشان نمشي بسرعة،، لقيت سلم خلفي نزلنا منه وكملت لحد أخره،، كان اخره الباب الخلفي بتاع المستشفى،، ساعتها فارس بص ليا وقالي
خليكي هنا لحد ما اروح اجيب العربية و ااجي
” مشي واتحرك بهدوء وبعد خمس دقايق لقيته جاي بالعربية،، ركبت جنبه بسرعة و مشينا
هنروح فين؟
= لازم نبعد بقدر الإمكان
ايوا فين طب؟
” لقيته خرج تليفونه و اتصل ب حد
ايوا يا عمر،، أنت فين،، طب كويس انك في البيت،، أنا جايلك حالا،، متتحركش لحد ما اجيلك
” قفل معاه وبعدها انا سألته
هو مين عمر دا
= واحد صاحبي محامي
وهو دا هنقعد عنده؟
= معرفش لسة،، هنروح ونشوف
” بعد ساعة ونص بالظبط وصلنا بيت عمر،، طلعنا على السلم،، فارس خبط على الباب وبعد دقيقة الباب اتفتح،، كان شخص في التلاتينات باين عليه الحكمه و العقل،، دخلنا الشقة وقعدنا،، فارس حكاله على الموضوع كله من اوله و دا كان رده علينا
يعني مثلا يا فارس لو افترضنا ان وليد دا سبق وبلغ عنك بأي تهمة مثلا وانت هربت،، طب ماهو انت كدا بتأكد كلامه،، أنت غلطان يا فارس مكنش لازم تهرب من المستشفى
= ياابني افهم انا لو كنت دخلت السجن كانت رقية هتبقا لوحدها وساعتها هيعرفو يسيطرو عليها
وانت لما هربت كدا انت حليت المشكلة يعني؟
= معرفش بقا اهو اللي حصل،، المهم احنا المفروض نعمل ايه بعد كدا؟
اول حاجة لازم تروح مع رقية وتخليها تعترف ان وليد ضر*بها بالنار وتقرير المستشفى موجود دا غير شهادة الدكتور والممرضين
= برضو لا انا مش مطمن،، الموضوع مش هيبقا سهل كدا
انت كدا اللي بتصعبها يا فارس،، الموضوع سهل جدا
= وليد ونورا اكيد هيكونو عاملين حسابهم وانا عارف
والله انا قولتلك على الحل اللي عندي وشوف انت بقا عايز تعمل ايه
= طب معلش يا عمر احنا هنقعد عندك يومين بس لحد ما نفكر عشان اكيد البوليس هيروح البيت
انت شكلك عايز تجيبلي مصيبة صح؟
= والله هما يومين بس وهمشي،، خليك جدع و اقف جنب صاحبك
ماشي بس فكر في اللي انا قولتلك عليه عشان هو دا الصح والله،، و أنا هروح ابات كام يوم عند امي لحد ما الموضوع دا يخلص
= تسلم يا عمر والله،، ربنا ميحرمنيش منك
طب أنا هستناك تحت عشان عايزك في موضوع،، خلص وتعالى ورايا
” عمر دخل الاوضة وبدأ يجمع حاجته في شنطة صغيرة وبعدها نزل،، بعدها قعدت جنب رقية وطبطبت عليها
متخافيش انا هتصرف
= مش خايفة طول ما انت جنبي
” مسكت ايدها وقومنا عشان ترتاح شوية،، دخلنا الأوضة عشان تنام و روحت انا على دولاب عمر خدت منه تيشرت وبنطلون للنوم عشان اخليها تغير هدومها
امسكي دول،، غيري هدومك و ارتاحي شوية وانا هنزل ومش هتأخر
= فارس انا بحبك
” وبدون أي مقدمات لقيتها دخلت في حضني،، طبطبت عليها وقولتلها
وانا كمان بحبك اكتر
” خرجت من حضني وقالتلي وهي عيونها بتدمع
انا اسفة،، والله اسفة على كل اللي بيحصل دا
” حطيت ايدي على بوقها
ششش احنا لو وسط مليون مشكلة كفاية اني اكون شايفك قدام عيني ومطمن عليكي،، دا انا اللي بشكر الظروف والمشاكل دي والله انها جمعتني بيكي،، متقلقيش انا جنبك،، كل دا هيخلص قريب ان شاء الله
” قربت منها و بو*ستها من جبينها
مش عايزة أي حاجة من تحت؟
= متتأخرش عشان بخاف اقعد لوحدي
أنا مقدرش اتأخر اصلا
” بعدها فارس نزل وانا غيرت هدومي ونمت على السرير،، كنت حاسة اني مرهقة أوي،، دا غير مكان الجر*ح اللي واجعني،، في لحظة عنيا قفلت ونمت،، معرفش نمت قد ايه لكني قلقت بعدها على صوت خطوات في الشقة،، فتحت عيني لقيت فارس قاعد على كرسي جنبي ونايم،، فجأه الباب اتفتح و شوفت البوليس دخل ومسك فارس، ساعتها صرخت
فارس،، فارس متسبنيش، متسبنييش لا
فااارس!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شريك حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى