روايات

رواية ستظل ملكي الفصل الخامس 5 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الفصل الخامس 5 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الجزء الخامس

رواية ستظل ملكي البارت الخامس

رواية ستظل ملكي
رواية ستظل ملكي

رواية ستظل ملكي الحلقة الخامسة

البارت الخامس

امس في منزل بطلتنا”

كانت كل من ماصة و نسرين يستعدون للقاء سيدرا ارتده ملابسهم و كان ترتدي ماسة بنطلون بالون الاسود و تيشرت بالون الابيض وعليه رسومات ملونه

بينما نسرين ترتدي بنطلون بالون الاسود وعليه تيشرت بالون البمبي الفاتح

انتهت كل من نسرين و ماسة و هبطه الي الاسفل متجهين الي منزل سيدرا

اوقفه سيارة اجره و ركبه السياره

……………………………………………..

“عند سيدرا”

ارتدت ملابسها هي الاخري المتكونه من بنطلون بالون الابيض وعليه تيشرت اسود

هبطت الي الاسفل وجدت والديها و اخواتها القت عليهم التحيه و جلست بجوار مراد

سيدرا : مساء الخير

الكل : مساء النور

محمد : انتي خارجه ولا ايه يا سيدرا

سيدرا بفرح : لا يا بابا دول صحابي جايين

فاطمه : امم ماسة و نسرين

سيدرا : اه هما

مراد : ربنا يستر اليلدي

سيدرا : ليه يعني مش هنعمل مشاكل

جاسر : انا مش متفائل

جاسم : انتي مشاغبه لاكن نسرين تحسها هاديه

مراد بغيره : و انت مالك مركز ليه

جاسم : انت عبيط يالا انا هتجوز قريب

مراد : و لو ملكش دعوه

محمد بضحك : و ايه سر الغيره دي يا

مراد باشا

مراد و قد فضح امره : هاا لا ولا حاجه عادي بهزر

فهد بضحك : علي بابا يالاا

مراد : وحياة عيالك ما انت داخل فيها

فاطمه : هو في ايه ما تفهمونا

فهد بخبث : اصل مراد بيحب جديد

جاسر بمرح : اوبااا و من غير ما تقولي لا مش مسمحلك في الجوازه دي

مراد و هو ينظر الي فهد : انا مقولتش اني بحب

جاسم بهزار : عينك يا برو الي قالت

فهد : مفضوح مفضوح يعني

فاطمه بحماس : الله اخيرا هتتجوزه انت بتحب نسرين صاحبة سيدرا

مراد و هو ينظر الي و الده بتوتر : اه لا مش عارف

محمد و هو يلقي عليه نظره مطمئنه : اه ولا لا بتحبها

سيدرا و هي تحدث مراد بصوت منخفض : الله بوسي هتبقا مرات اخويا هيييي بوسي و ماسة جدعان جدا

مراد بأبتسامه : اه هيصي بقا

محمد : ها يامراد بتحبها

مراد بأبتسامه : بحبها اوي يا بابا

جاسر : هييح اوعدنا يارب و انا كمان هتجوز

محمد بفرحه لابنائه : مبروك يا مراد هتطلبها امتي و انت كمان يا جاسر مبروك هتتجوز مين بقا

مراد : انشاء الله بعد الامتحانات علشان هي عندها امتحانات اخر الشهر

محمد : علي خيرة الله وانت يا جاسم

جاسر بأبتسامه : خديجه الي شغاله مع ماما في الدار

فاطمه بفرحه : الله والله اختارته بنات كويسه يا ولاد ربنا يفرح قلبكه

محمد و هو يوجه نظره الي فهد :

مفضلش الا فهد و كدا خلاص

سيدرا بمرح : اخص عليك يا حماده امال انا فين

فهد بسخريه : و انتي مين الاهبل الي هيتجوزك

جاسر بضحك : لا الهبل اليومين دول كتار

سيدرا و هي تقصف جبهة جاسر : زيك كدا يا جسورة

مراد بشماته : بووووم

فهد بضحك : في منتصف الجبهة

جاسم بضحك : الحق يا جاسر كرامتك بتجري اهي

اجري و راها هاتها لاحسن تضيع منك

جاسر بضيق : عيال رخمه مايصدقه يحفله

سيدرا يا سلام نسرين و ماسة هيجه دلوقتي و التحفيل هيبقا للركب

اما بالخارج كان يقفون كل من ياقوت و نسرين امام بوابة القصر

ماسة وهي تكلم احد افراد الامن : لو سمحت دي ڤيلا محمد بيه الرشيدي

الامن : ايوا حضرتك

نسرين : طب عاوزين ندخل ل سيدرا

الامن : هبلغهم جوا

رفع سماعة الهاتف التي يتواصل بها

بالداخل : ايوا يا مدام الفت بلغي سيدرا هانم ان صحابها و اقفين برا وجه كلامه الي نسرين و ماسة اسامي حضراتكم ايه

ماية : نسرين. و ماسة عاد بالكلام مع مدام الفت رئيسة طاقم العمل بالداخل طيب تمام اتفضله

بينما بالداخل اخبرت مدام الفت سيدرا بما حدث في الخارج و سعدت بشده بالقاء اصدقائها بعد بضعة دقائق سمعه جرس المنزل اتجهت العاملة و فتحت لهم الباب

سيدرا وهي تتجه نحوهم بأبتسامه واسعة

حمدلله علي السلامة

ذهب نحو ماسة و ضمتها اوي : و حشتيني اوي بقيلي اربع ايام مشوفتكيش

ماسة و هي تربط علي ظهرها : انتي و حشتيني اكتر برغم اني كنت بكلمك فون بس بتوحشيني اوي

بعده عن بعضهم و ضمت نسرين : و حشتيني يا قلبي

كل هذا امام اعين المتواجدين وهم يره لحبهم لبعضهم

ماسة : بطله محن بقا ما انتم مع بعض علي طول

نسرين : المتغاظ مننا يعمل زينا

ماسة بشهقه ولم تلاحظ اعين الجالسين علي الجانب الاخر : اتغاظ من مين يا معفنه الله يرحم ابوكي ايام ما كان بيشرب المايه بخرطوم الغسابة

ماسة وهي تنظر لهم بخجل و تلعن لسانها السليط التي دومأ يقوعها في الاخطاء وهي لم تلاحظم انهم جالسين في الامام : يااه علي الكسفة ال انت فيها يا حازم يا حازم

نسرين بشماته : احسن احسن شكلك بقا وحش

ماسة وهي تخرج لسانها ل نسرين :

نننننننننيييي و انتي مش تزمري تنونوي اي حاجه تنبهيني ان في ناس قاعده

سيدرا : انتو ما قصدقته انكه تمسكه في بعض

محمد و هو يقطع عليهم هذا الخناق البشع

ايه يا سيدرا هتوقفيهم كتير عندك

سيدرا بحرج : اسفة يا بابا مش قصدي اتفضله يا بنات

اخدتهم نحو الجالسين لتعارف عليهم :

احم احب اعرفكم دا بابا رجل اعمال و دي ماما عندها جمعية خيريه و دا جاسم اخويا الكبير رجل اعمال و دا جاسر اخويا الي اصغر من جاسم رجل اعمال برضو و دا مراد بعد جاسر مهندس طبعا و دا وهي تنظر نحو فهد و هو ينظر لها برعب من ان تقول اخيها الصغير في الشباب

سيدرا وهي تبتلع حلقها : و دا فهد اخويا الكبير برضو ظابط مخابرات و رجل اعمال

نظر لها عائلتها و انفجره ضاحكين علي منظر .

مراد بضحك : خوفتي يا بيضه

سيدرا بتأفف : بس يا عم

و كان علي وجه كل من نسرين و ماسة ابتسامه جميلة

سيدرا و هي تنظر لهم : دي بقا ماسه و دي بوسي معايا في كلية الهندسة

فاطمة بأستغراب : امال فين صحابك ال مستنياهم نسرين و ياقوت

ماسة وهي تنظر لها بأبتسامه رائعة : حضرتك يا طنط احنا الاتنين واحد يعني نسرين هي بوسي و ياقوت هي ماسه

فاطمه : والله مش تقوله بقا

محمد بأبتسامه : شرفتونا يا بناات اقعده

برحب بهم كل من جاسم و جاسر و مراد ماعدا الفهد ( معلش بقا يا جماعه لازم يكون في حتة خبث كدا دا ال فات حماده وال جاي حماده تاني خالص ) رحب كل من نسرين و ماسة ب محمد والد سيدرا و والدتها فاطمه و جاسم و جاسر و مراد

( و معبروش فهد هاهاهاهاها 😂)

جلسوا بجوار بعضهم علي الاريكه

محمد : مراد عامل ايه في التدريب معاكوا

نسرين : تدريبه كويس جدا

ماسة بسخريه : كويس والنبي ما اعرف مين ال قالوا انه يطلع مهندس

مراد بغيظ : خليكي محضر خير ثم انتي اتدربتي معايه اصلا

ماسة بضحك : تصدق صح

سيدرا : اسكتي دا مراد دا افشل مهندس في مصر اقصد احسن مهندس في مصر

جاسم : لا واضح

جاسر : الكلمة الاولي كلمة الحق

قطع حديثهم دلوف مالك

مالك بمرح : هلا والله

ماسة : برخيصه كلبة الجنيه

نسرين : بووووم

سيدرا : هات الدكتور.علشان يخيط

مراد : يكسفتك يا مالك

محمد بضحك : بس يالا منك له اقعد يا مالك

جلس مالك بجوار فهد وهو ينظر الي ماسة و نسرين

مالك بأستغراب : مين دول

محمد : دول صحاب سيدرا

مالك و هو ينظر الي ماسة بغيظ : اه اهلا

ماسة ببرود : و مالك بتقولها من تحت الضرس ليه

سيدرا : بس يالا نطلع نقعد فوق

فاطمه : خليكم قعدين هنا والله صحابك دمهم عسل

ماسة بغرور مصطنع : ميغسي ميغسي

جاسم : متواضعه اوي ماسة

جاسر : متواضعه جداا

ماسة بضحك : مش بحب اتكلم عن نفسي كتير والله

مراد : واضح اوي

مالك : برضو مش هتعرفونا

ماسة بأزعاج : يا ابا ما قولنلك اننا صحاب سيدرا انا ماسة و دي نسرين

مالك بأبتسامه : اهلا بيكم

ماسة : اهلا بيك يا استاذ مالك

مالك : استاذ ايه بس هو انا مدرس كيمياء

قولي مالك عالطول

ماسة بضحك : ماشي يا مالك عالعرض

مالك بضحك : تصدقي حلوه

ماسة : باين عليك اهبل يا مالك

مالك : ربنا يخليكي

فاطمه : والله حلوه القعده دي كرروها بقا

ماسة : اشطاات

بينما كان يوجد تبادل نظرات بين نسرين و مراد مراد كان ينظر لها بحب و هي تنظر له بكسوف بينما لحظ الجميع النظرات بينهم وبالاخص ماسة التي سوف تنفجر بها

ماسة : وحدووه يا جماعه

الجميع : لا اله الا الله

مراد : عاملين ايه في المذاكره

نسرين : هنبتدي نذاكر علشان ماسة خلاص مش هتنزل الشغل تاني

نظر لها الجميع بأستغراب وتحدث محمد :

ايه دا انتي بتشتغلي

ماسة : اه كنت بشتغل

جاسم : بتشتغلي ايه

ماسة : في مكتبه كانت قريبه من بتنا

جاسر : و الجامعه

ماسة : كنت بشتغل فتره بعد الظهر

جاسر : اه

فاطمه : طب مش دا تعب عليكي يا حببتي

ماسة : لا تعب ولا حاجه

مراد : خلاص كدا تعالي اشتغلي معايه في الشركه ادام مش بتدربي

ماسة بأستغراب : اشتغل ايه

مراد ببساطه : عادي سكرتريه

ماسة بمرح : يااه علي الزمن في الاخر هبقا السكرتريه بتاعتك يا مراد

مراد بضحك : شوفتي بقا

محمد : انتم قعدين لو حدكم ليه

نسرين : حضرتك احنا مش من القاهره نفسها احنا من بلد اسمها…… اه في جماعات هناك بس كلام الناس ان البنات ملهاش تعليم و كدا في بابا و ابو ماسة حوله ورقنا هنا و دخلنا الجامعه و هما ال جبولنا الشقه ال قاعدين فيها و بيجولنا كل فتره علشان اشغلهم هناك

محمد : خلاص اشتغلي مع مراد بس دقيقه مش معاك و احده بتشتغل يا مراد

مراد : ايوا معايه بس ممكن قاطعه محمد و هو ينظر الي فهد : خلاص تشتغل مع فهد

فهد بأستغراب : نعم

جاسم بضحك : نعم الله عليك

محمد بحده : في حاجه يا فهد

فهد بخنقه : لا يا بابا ال حضرتك تشوفه

ماسة : دقيقه بس انا مش هشتغل لا هنا ولا هنا انا بعد الامتحانات عادي اشوف مكان تاني

محمد : انتي سبتي شغلك الاول ليه

ماسة : المكان الي بشتغل فيه صاحبة المكان بنتها جت من السفر فقعدت معاها في البيت و ادتنا 3 ايام اجازه و لما لقت الاجازه هطول راحت قالت لابنها انزل مكاني و هو يبقا مكانها

محمد بأستغراب : طب و فين المشكله

ماسة بتوضيح : حضرتك ابنها دا مش محترم و بتاع بنات و غلس عليا قبل كدا و انا مش بحب الطريقه دي فقولتلها حصلتلي ظروف و مش نزله الشغل تاني

فاطمه بأعجاب : براڤو عليكي هو دا التصرف الصح

و كان في حوار يحدث بين جاسر و جاسم كانه يتحدثون بهمس لاكن الفهد و الاسد سمعوهم

( مخابرات بقا و كدا 😂)

جاسم : بابا هيحطها مع اكتر واحد محترم

جاسر : و ملهوش في البنات خالص

جاسم بضحك : حصل

جاسر : دا احنا هننبسط اوي

نظر لهم فهد بغضب و مالك ينظر اليه و يكبت ضحكاته : يا ولاد ال ….

مالك بضحك : عندهم حق والله

فهد بهدوء مرعب : انت شايف كدا

مالك و هو يضحك مثل الابله ولم يلاحظ هدوء فهد المرعب ( هدوء ماقبل العاصفه)

مالك بغباء : اه

انتفض الفهد من جلسته و قد تناسي الجالسين معه و مسك مالك من تلابيب قميصه و لكمه في وجه

انتفض الجالسين من هجوم فهد و ضربه ل مالك

مالك بصريخ : عينيييييي

محمد بغضب : ايه قلة الادب دي هو عملك ايه

فهد و هو يعدل ياقة قميصه : ولا حاجه هو استظرف شويه

مالك بولوله مصطنعه : منك لله يا فهد اشوف فيك يوم يا فهد يا خساره شبابك يا مالك

جاسر بخبث : الله هو عمل ايه بس

فهد بغضب : ما بلاش انت

جاسم بضحك : اهدي ياعم مش كدا

فهد بنرفزه : هو انا بشد في شعري

ماسة : انت كويس يا مالك

مالك : آه الحمد لله

ماسة وهي تنظر الي فهد : هو عمل ايه

فهد : وانتي مالك

ماسة بحرج : مش قصدي معلش

محمد بنرفزه : خلاص بقا يا فهد

فهد بأزعاج : انت عملت ايه هي اتدخلت في الي ملهاش فيه

نسرين وهي تنهض من علي الاريكه : معلش يا جماعه سوري علي الازعاج يلا يا ماسة نمشي

سيدرا بحنق : تمشي تروحي فين لاطبعا مش هتمشه

مراد و هو ينهض : محصلش حاحه لدا كله يا نسرين فهد ميقصدش

جاسم : استهدي بالله يا فهد

جاسر : معلش يا ماسة فهد بيتعصب شويه و دا طبعه

ماسة و هي تنظر اليه : سوري في اللفظ يتنرفز علي نفسه انا معملتش حاجه انا كنت بسأل علي مالك

فهد بسخريه : و مالك يخصك في ايه انشاء الله

ماسة بعصبيه : علي فكره دا مش اسلوب انت بتخبط في الكل ليه انت فاكر نفسك مين

فهد بغضب جامح و عينه تحولت بالون

الاسود القاتم من شدة الغضب :

انتي مجنونه ولا ايه احترمي نفسگ

ماسة ببرود : انا محترمه غصب عنك

فهد. وهو يذهب اليها بهجوم و عنف و قبل ان يصل اليها تصدي له مراد و مالك :

مالك : في ايه يا فهد

مراد : يابني في ايه طايح في الكل ليه

فهد بغضب : دي واحده مش متربيه و قليلة الذوق

محمد بزعيق : فههههد الزم حدودك بقا

فهد بحنق : انا طالع برا ثم نظر الي مالك : يلا يا مالك

مالك : يلا

ذهب فهد و مالك الي الجنينه

محمد : احم معلش يا ماسة بعتذرلك عن الي عمله فهد

ماسة بأبتسامه : حضرتك اكبر من انك تعتذر محصلش حاجه

فاطمه : ربنا يكملك بعقلك يا حببتي د

ماسة : تسلمي يا ست الكل

سيدرا : تعالو نطلع فوق

ذهبه الي غرفه سيدرا

……………………………………………..

“في الاسفل”

محمد : فهد بقا طبعه صعب اوي

فاطمه : عندك حق بيتنرفز من اقل حاجه

جاسم : احرج البنت هي معملتش حاجه هي بتسأل علي مالك عادي

جاسر : كبر الموضوع علي الفاضي

فاطمه : ربنا يهديك يا فهد يارب

بينما كان يجلس مراد حتي سمع رنين هاتفه

اخرج الهاتف من جيبه وضغط علي زر الرد و ذهب الي الخارج

……………………………………………..

“عند فهد”

كانو يجلسون في المكان المخصص لهم حجره متوسطه المساحه في حديقه القصر كان يجلس هو و مالك

فهد : انت كويس دلوقتي

مالك و هو يضع عليها الثلج : اه كويس

نظر فهد الي الخارج ليجد الكلب الخاص بيه يركض نحوه بسرعه شديده

فهد : كااارو

(( صورة كاارو .. اشمعنا هو يعني علشان كلب منجبلوش صورة ولا ايه 😂😂))

(( KaroO 🤍🤍))

(( KarOo ))

جاء الكلاب وهو يحوم حواله و يتعلق بيه و كأنه لم يرا منذ سنوات

مالك : اه يا بتاع كارو

فهد : دا حبيبي

مالك بمرح : هسالك سؤال

فهد بتأفف : اخلص

مالك : بتحبني انا اكتر ولا كارو

فهد : انت بجد بتسألني السؤال دا انت عبيط يا بني

مالك بفرحه : حبيبي يا فهد والله

اكمل فهد حديثه : كارو طبعا

مالك بغيظ : الهي تنحرق انت و كارو و منلقيش بق مايه نطفيكو

فهد بهدوء مرعب : بتقول ايه يا مالك

مالك برعب وهو يبلع ما بحلقه بتوتر : بقول انك حبيبي

فهد : اممم

مالك : نتكلم في القضيه بقا

فهد : تمام

و اخذوه يقصه لبعضهم اوضاع القضيه

……………………………………………..

“عند سيدرا بالاعلي”

سيدرا بتأفف : ايه الملل دا

نسرين : ايوا عاوزين نهيص كدا

سيدرا: يلا نعمل فيديوهات تيك توك

ماسة : اشطاات

ظلوا يرقصه علي فيديوهات التيك توك لوقت طويل

نسرين : هاتي اغنيه البارتي ديرتي

ثبتت سيدرا الهاتف ثم بدا الفيديو وقفوا الثلاثه بجوار بعض يفعلون الفيديو :

في شرم البارتي ديرتي شغال قالع تشيرتي في مره قولت ادس واحد كان بيجيب في سيرتي واحد اتنين تلاته اللهم لا شماته سبقونا بالشحاته و احنا مشينا بالحلال تا تا تا و بمزاجنا و بهونا ربي وحده ال علانا معروفين احنا التقال

و اخده يرقصون علي بعض الفيديوهات

بعد وقت طويل جلسه علي الاريكه

سيدرا : قولي نكته يا ماسة

نسرين : اه قولي

ماسة : مره محامي رفع قضيه وقعت عليه

ضحك كل من نسرين و سيدرا علي حديث ماسة .

نسرين : واحده تاني بليز

ماسة :. مرة مرقة دجاج عزمت صاحبتها على الغدا

ف قالتلها لأ شكرا كلت قبل Maggi

انفجره سيدرا و نسرين من الضحك حتي ادمعت عيونهم

و ظله هكذا طول جلستهم

 عند سيدرا “

سيدرا : ايه الملل دا

ماسة : افف زهقاانه

نسرين : و انا

سيدرا بحماس : تعالو ننزل تحت الجنينه ونتصور و ناكل اندومي

ماسة : اشطاات

هبطه الفتيات الي الاسفل

سيدرا : ايه رايكم نعمل اندومي

نسرين : هيييي يلا

سيدرا : ياقوت تعالي معانا

ماسة : لا روحه انتم بس هاته مايه و انتم جايين

سيدرا : ماشي

ذهبت كل من سيدرا و نسرين ل يعده الاندومي بينما ظلت ياقوت جالسه

سيدرا : بصي هنعمل عظمه

نسرين : يا خوفي لا ناكله و يجبلنا تسمم

سيدرا بمرح : ايييه دا انتي بتشكي في قدراتشي

نسرين بضحك : انا محصلش

دلفه الي المطبخ و جلبه الاشياء التي سوف يحتجوها

نسرين : سيدرا هتعملي اندومي ايه

سيدرا : عندي كوري و عادي

نسرين : ناكل كوري

سيدرا : بقولك ايه يا نسرين ايه رايك في مراد اخويا

نسرين بتوتر : م مراد رايي ازاي يعني

سيدرا بمكر : يعني واد حليوه بعيونه الخضرا دي هيبقا رايك فيه ازاي

نسرين بهيام : بصراحه هو مز اوي

سيدرا بخبث : و ايه كماان

نسرين و قد ادركت ما تفوه بيه : ااا مش قصدي يعني بصي هو كويس و حلو وكل حاجه ارتحتي

سيدرا بضحك : جداا

نسرين بحنق : ماشي يختي فاضل ايه تاني

سيدرا: العصير و بس كدا

…………………………………………….

             (( عودأ الي ماسة ))

كانت جالسه و احست بشيء يركض من خلفها و ظله امامها من اثر الضوء بلعت ما بحلقها بتوتر شديد استدرات خلفها وجدت الكلب يركض نحوها بعنف شديد ( كارو )

وقفت ماسة بخوف و هي تري الكلب يتجه نحوها و هي غير قادره علي شيء تفعله

مالك بأستغراب : كارو فين

فهد و هو يلتفت يميأ و يسارا : مش عارف ممكن يكون راح بيته

مالك بشك : متأكد

فهد بأستغراب : في ايه يا مالك ليه الشك

دا كله

مالك بقلق : مش عارف اصله طلع يجري مره واح وقبل ان يكمل حديثه سمعه صراخ يأتي من الخارج

فهد بقلق و هو يركض الي الخارج و خلفه مالك : ايه دا مين بيصرخ كدا

مالك و هو يركض خلفه : مش عارف

و صله الي الخارج حيث مصدر الصريخ و جده الكلب كارو يركض بعنف نحو ماسة و ماسة بتصرخ و جالسه علي ارضية الحديقه و واضعه كتلته يديها علي اذانها و مغمضه عيونها و الكلب قريب منها

فهد بصريخ : كاااااااارو

نسرين بقلق : ايه دا مين بيصرخ كدا

سيدرا بقلق : دا صوت فهد

نسرين بقلق شديد : و دا صوت ماسة برضو

في نفس الحديقه بس بمكان اخر كان يجلس كل من جاسم و جاسر و مراد

كانوا يتحدثون في عدة امور حتي سمعه صوت صريخ يأتي من الامام نهضه سريعا

جاسم بقلق : يا ساتر يا يارب مين بيصرخ كدا

جاسر بشك : الصويت دا من قدام

مراد بقلق : دا صوت فهد

ركضه سريعا ل يروا ماذا يحدث بالامام

و جده ماسة جالسه في ارضيه الحديقه و ضعه يديها علي اذنها و مغمضه عيونها

و الكلب قريب منها جدا ولا يفصل مبنهم ال السنتي مترات ولا كنه توقف من قربه الاخير منها عندما سمع صوت مالكه الفهد

ركضوا حميعا نحو ماسة القابعه علي الارض و دموعها تهبط بشده من خضتها و خوفها في نفس الوقت

فهد و هو يقترب منها بقلق : حصلك حاجه

بينما نسرين و سيدرا اقتربوا منها و جثه علي ركبهم حتي يصلو علي مستواها

نسرين بخضه : مالك يا ماسة

سيدرا بقلق شديد : في ايه حصل ايه

بينما ياقوت لا ترد علي احد كان تبكي و تشهق بصوت مكتوم و وجهها شاحب

مالك و هو يقترب منها : ماسة ردي الكلب عملك حاجه

جاسم : هي مش بترد ليه

جاسر : تقريبا كدا اتخضت جامد

مراد : طب حوله معاها انها تتكلم

سيدرا و هي تبكي : ماسة ردي عليه و النبي

نسرين ببكاء ايضا : ماسة ردي علشان خطري

مالك و قد فهم حالتها انها لا تدرك ما يدور حولها و انها مخضوصه و بشده اقترب منها و هبط ل مستواها

جث مالك علي ركبته و مسك كف يداها و هزها بعنف : ماسة فوقي حصلك ايه

و قد ادركت ماسة ما يدور حولها

سيدرا و هي تجذبها الي حضنها : ماسة مالك

ماسة و هي تبكي بضعف و تشاور علي الكلب : ا ا ا الك ل ب د ا ( الكلب دا )

مالك : ماله

ماسة و هي تتحكم بنفسها : خخضني و انا قاعده و كان هيعضني و كان منظره مرعب

بينما فهد يتابع كل هذا ببرود

( يخربيتك يا فهد لوح تلج 😂)

جاسر : حصل خير اهم حاجه انها كويسه

جاسم بهزار : طلعتي خرعه اوي يا ياقوت امال كنتي عامله شبح جوا ليه

ماسة بأبتسامه ارهاق : معلش بقا

نسرين : بتاع مين الكلب دا

مراد : دا كارو بتاع فهد

نسرين و هي تنظر الي فهد : مش تعين الكلب بتاعك بدل ما يعض حد

فهد بأستفزاز : المره الجايه

مراد : خلاص يا فهد ابقا احبسه

فهد ببردو : هو حصل ايه ل دا كله هي الي نايتي اوي و اڤورتها حبتين

ماسة بغضب : اڨورت ايه الكلب كان هيعضني و ممكن يموتني

فهد بالامباله : مش هيحصلك حاجه

ماسة بنرفزه : ايه قلة الذوق دي

فهد بغضب : مين الي قليل ذوق يا حيوانه انتي

ماسة بعصبيه : انت الي حيوان و متخلف كمان

فهد بهدوء مرعب و عيونه تحولت الي اللون الاسود القاتم من شدة غضبه

فهد و هو يكور يديه بغضب مكبوت :

و حياة امك ما هعدهالك و هعرفك ازاي تغلطي فيا

ذهب و ذهب خلفه كارو

مالك : انتي كويسه دلوقتي

ماسة بأبتسامه مزيفه : اه كويسه

مالك : تمام عن اذنكم

عاد مالك في المكان التي يجلس فيه هو و فهد

جاسر و هو يحدث جاسر : ربنا يستر

جاسم بقلق علي ماسة : يا تري هيعمل فيكي ايه يا ماسة

مراد بضحك : كانت طيبه اوي يا خساره شبابك الي راح هدر يا ماسة

نهضت ماسة من علي الارض بمساعدة نسرين و سيدرا

جاسر : انتي كويسه يا ماسة

ماسة :اه الحمدلله شكرا يا استاذ جاسر

جاسر بضحك: استاذ ايه بس قوليلي جاسر و بس و بعدين مفيش ما بنا شكر انتي و سيدرا. واحد

ماسة بأبستامه : اكيد

جاسم : انتي اختنا انتي و نسرين و بلاش القاب بقا ندينا بأسمينا علي طول

ماسة بمرح : اشطاات

سيدرا بشهقه : اه يا خونا نستوني

نسرين : لا ميصحش كدا عيب يا بنت يا سيدرا متسوكتيش

مراد بمرح : انا اكتر و احد متواضع فيهم علشان كدا بقولك قوليلي يا مراد بيه الرشيدي باشا

ماسة بضحك : عند طنط يالا

دا انت من اول يوم اتقابلنا فيه و انا بقولك يا مراد

مراد بضحك : ايوا صح

جاسم : يلا بقا احنا

عاد كل من جاسم و جاسر و مراد مكان ما اته

سيدرا بهزار : ولا كأن حصل حاجه يلا يا نسرين نجيب ال الاندومي

ماسة بغيظ : و هتسبوني هنا تاني

سيدرا : ما خلاص فهد خده

يلا يا نسرين

نسرين : يلا

ذهبه نحو المطبخ ل يجلبه الاندومي بينما جلست ياقوت تفكر في كلام فهد و كيف سينتقم منها علي تطولها عليه

سيدرا : الاندومي زمانه طاب

نسرين : ايوا زمانه خلص

و هم يمشون ناد مراد عليهم

مراد : نسرين استني

نظرت اليه سيدرا بغمزه : طب هروح اجيب الاندومي و اجي

نسرين بتوتر : ماشي

ذهب سيدرا ل تجلب الاندومي و تركت مساحه ل كل من مراد و نسرين

مراد ولا يعلم ما يقوله لها : عامله ايه يا نسرين

نسرين بتوتر : كويسه

مراد بجراءه : بصي انا معجب بيكي

نسرين بحده : نعم

مراد ببرائه : اه و الله

ضحكت نسرين ضحكه بسيطه علي جنون المراد

مراد برومانسيه : ضحكت يعني قلبها مال

نسرين بكسوف : خلاص بقا يا مراد

مراد بمشاكسه : يا خراشي علي العسل يا ولاد

نسرين بخدود مثل الطماطم من كتر الكسوف : انا ماشيه

ذهب نسرين عدة خطوات و سمعت نداء مراد

مراد بنداء : نسرين

نسرين و هي تستدير اليه : ايوا

مراد بأبتسامه جميله : بحبك

نسرين بصدمه : ايه

مراد و هو يقترب منها و علي وجهه ابتسامه جذابه بملامح رجوليه طاغيه

مراد بحب : ب ح ب ك

يا لله ما اجمل هذا الموقف ما الذي اسمعه

صحيح ام كذب حلم ام حقيقه لو كان حلم لا اريد الاستيقاظ منه و لو حقيقه اريد سماعها مره اخري حبيبي التي تمانته ما بين نفسي يقف امامي و يقول لي بحبك يا الله علي كرمك العظيم انك حققك لي اجمل حلم اراه في نومي دايما منذ ان قابلته مره و احده لو كنت استطيع ان اقول لك بعلو الصوت و انا ايضا احبك يا مرادي و لكن كسوفي يمنعني

مراد بأبتسامه جميله : نسرين رحتي فين

نسرين و هي تفيق من شرودها : هاا

مراد بضحك : لا انتي مش هنا خالص

نسرين و هي تبلع ما بحلقها و تسأله بتوتر : مراد انت كنت بتقولي ايه

مراد و هو يقترب منها ولا يفصل مابنهم شييء و قف امامها و و ضع يده ورا قمة راسها و قربه من و جهه و طبع قبلة صغيره علي جبينها و يضع ورده بالون الاصفر مابين خصلات شعرها

مراد بهمس : بحبك يا زهرتي البرية

بعد عنها مراد : هاجي اخطبك بعد الامتحانات باي يا زهرتي

و كان يشاهد كل هذا سيدرا و فرحت لهم للغايه و دعت لهم من صميم قلبها ان يسعدهم دايما

ذهب مراد من امامها و هي واقفه مثل الصنم لا تتحرك و بعد بمرور دقاقتين ادركت ما قالوا لها مراد و فرحت بشده و ايضا بالقب التي نتعها بيه من قبل

ذهبت نسرين ل سيدرا في المطبخ

سيدرا بمكر : ورد و بوس علي الجبين و بحبك لا كدا كتير و الله

نسرين بصدمه : ايه دا انتي كنتي واقفه

سيدرا بضحك : من اول مشهد

نسرين بكسوف : خلاص بقا

نسرين بتذكر : اه بقولك متقوليش ل ياقوت دلوقتي ياقوت ممكن تفضحنا هنا انا هقولها لما نروح

سيدرا بفرحه : اوكي الله هتبقي مرات اخويا يا سلام علي المتعه

نسرين بخدود مثل الطماطم : يلا هاتي الاندومي و يلا

اخده الاندومي الي خارج و جده ماسة تبعث في الهاتف و ضعه الاندومي و العصير علي الطاوله و جلسه

نسرين بحنق : اتأخرته ليه

سيدرا بحيث : نسرين الي اخرتني

ماسة بأستغراب : ليه

نسرين وهي تنظر الي سيدرا بنظرة ترجي : كنت بعمل العصير و اتأخرت

سيدرا بضحك : طب يلا ناكل

ماسة بهزار : مين حافظ رقم الاسعاف

نسرين بضحك : مش انا

شرعه في تناول الطعام ( الاندومي 😂)

بعد قليل انته من طعامه

ماسة بوجه احمر من كتر الشطه : منكم الله انا بموت

سيدرا و هي تهوي بيداها امام فمها :

منك لله يا نسرين هي الي قالت اعمله اندومي كوري

نسرين و هي ترتشف زجاجه المياه بأكملها

تصدقه انه حراق فعلا

جلسه مع بعضهم ل وقت طويل

ماسة و هي تنظر في ساعة معصمها :

يلا يا نسرين الساعه بقت 10

نسرين و هي تنهض : يلا

سيدرا و هي تقف امامهم : خليكم شويه كمان

ماسة : مره تانيه بقا

نسرين : اه علشان اتأخرنا

سيدرا و هي تضم ياقوت و نسرين : ماشي يا قلوبي

ساره يمشون خارج الحديقه حتي و جده مراد يجلس بمفرده و يعبث بالهاتف

مراد : رايحين فين كدا

ماسة : هنمشي الوقت اتأخر

مراد : دا لسه الساعه 10

ماسة : متنساش اننا قاعدين لوحدنا و غلط رجوعنا متأخر

مراد بأبتسامه : تمام يالو علشان السواق يواصلكوا و شاور ل السائق بالاستعداد

نسرين : ملوش لزوم

مراد بضحك : لا لي لزوم يالو السواق مستني

ذهبه نحو البوابه ل يجده السواق فاتح لهم باب السياره

مراد : واصلهم يا عم ابراهيم

عم ابراهيم : اوامرك يا مراد بيه

مراد : عاوزين حاجه

نسرين و ماسة : لا شكرا

نسرين و هي تضم سيدرا : باي يا نجمتي

سيدرا : باي يا حبي

ضمت ماسة سيدرا : سلام يا نجمتي

سيدرا : سلام يا قلبي

دلفه الي السياره و ادار السائق السياره و ذهب بهم نحو منزلهم بعد فتره و صله الي المنزل صعده الدرج و فتحه باب شقتهم ولكنهم انصدموا و شلت اقدمهم ولا يستطيعون التحدث من التي راه للتو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ستظل ملكي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى