روايات

رواية ستظل ملكي الفصل التاسع 9 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الفصل التاسع 9 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الجزء التاسع

رواية ستظل ملكي البارت التاسع

رواية ستظل ملكي
رواية ستظل ملكي

رواية ستظل ملكي الحلقة التاسعة

نظر اليها مالك ثم تحدث

صعق كل من جميله و ساره مما سمعه هل تفرح من اجل ان وافق مالك علي حديثها عن الزواج ام تصدم من اسم مما يريد الزواج منها

جميله بصدمه : مين

……………………………………………..

“في منزل الرشيدي “

كانو يجلسون في غرفة الاستراحه و مازالت سيدرا متعلقة علي احد جدران المنزل

سيدرا ببكاء مصطنع : محما يا محما

جاسر بغباء : في حد هنا اسمو محما

سيدرا بضحك شديد : ههههههههه علي الغباء ياربي

جاسم : سيدرا هو انتي اتخليتي يا حببتي

مراد : تصدقي كدا احلي و انتي من بعيد

سيدرا بأقتضاب : خفه

فهد بخبث : ايه رأيك في القاعده الحلوه دي

سيدرا و هي تتكلم من تحت اسنانها :

عسل يا حبيبي متحرمش منك

مراد بضحك : من قلبك يا فوزي

سيدرا بضحك : الصراحه لا

… خالتوووووووو

و كان هذا صوت رهف دلفت و بعدها دلف سيف

فاطمه بسعاده : حبيبه خالتو

ركضت رهف نحوها و حضنتها بشده

رهف بحب : وحشتيني اوي يا خالتو

فاطمه بحنان و حب : و انتي اكتر يا قلب خالتو

و كان سيف يقف و ظهره ل سيدرا و هو لم ينتبه لها لا هو ولا رهف

سيدرا بحركه خبث و هي تضع كفها علي كتف سيف و تصرخ بأذنه

سيدرا بصريخ : سييييييييف

سيف بفزع و هو يدير ظهره : بسم الله الرحمن الرحيم

سيف و هو يضع يده علي موضوع قلبه :

يخربيتك انتي بتعملي ايه هنا

رهف بشهقه : سيدرا مين معلقك كدا

سيدرا بمرح : اصل انا نفسي ابقا سبيدر مان في الاخ فهد حققلي امنيتي و علقني علي الحيطه

سيف بضحك : عاملتي ايه يا مصيبه

سيدرا ببرائه مصطنعه : انا مش عملت حاجه والله

فهد بسخريه : مش عاملتي

محمد و هو ينظر الي رهف بحنيه : ايه يا رهف مش هتسلمي عاليه

رهف بحرج : سوري يا عمو

نهضت من بجوار خالتها و ذهبت نحو محمد الجالس علي الاريكه بجوارهم رهف و هي تمد يدها اليه و علي وجهها ابتسامه جميله

رهف : ازيك يا عمو

تجاهل محمد كف يداها الممدود و شدها لاحضانه

محمد بحنو و هو يمسد علي خصلات شعرها : بخير يا حبيبة عمو. انتي عامله ايه

مراد بمرح : عامله خط و ماشيه عليه

سيدرا بمرح : يااض يا مراد انت اتعديت من ماسة ولا ايه

مراد بضحك : دي كارثه متنقله بعيد عنك

ذهب سيف و جلس بجوار فهد

فهد : عاملت ايه

سيف : كله تمام

جاسم بمرح : الاه شوف البت الواطيه دخلت و مسلمتش عاليه

رهف : جسورة

محمد بضحك : ياريتك ما سلمتي

مراد بسخريه : ايه ياختي احنا شاففين ولا ايه

رهف بضحك : خلاص يا جماعه بصو

احم احم ازيك يا جاسم عامل ايه يا جاسر اخبارك ايه يا مراد يارب تكون بخير يا فهد و حشاني يا سيدرا

….. السلام عليكم

الكل : وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

سيدرا بخفوت : الله يحرقك يا مالك جاي ليه دلوقت

محمد : اتفضل يا مالك اتفضلي يا ساره

ذهب كل من ساره و مالك و جلسه علي الاريكه

مالك : عاملين ايه يا جماعه

الجميع : الحمدلله

ساره بأستغراب : امال سيدرا فين

سيدرا و هي تلوح بيدها : انا هنا

ساره بخضه : انتي بتعملي ايه

سيدرا بتأفف : هو كل الي يشوفني يقولي بتعملي ايه هنا

مالك بضحك : بصراحه الامر عجيب

سيدرا بخفوت : يا كسفتي

سيدرا ببكاء مصطنع : محما يا محما محما

جاسر بحيره : مين محما طيب

مراد بضحك شديد : بابا يابني

جاسر بضحك : هو بابا بقا محما

فهد بتحذير : اسكتي شويه

سيدرا بدموع : والله يا فهد تعبت رقبتي وجعتني

لم يعيرها فهد انتبه و هو يظن انه مقلب من مقلبها و ظلوا يتحدثوه سويا

بينما سيدرا تبكي بحسره و الم بصوت خافت

محمد بجديه : نزلها بقا يا فهد

فهد ببرود : لا سبها شويه

محمد بلهجه لا تتقبل النقاش : فهد

فهد بتأفف : حاضر

نهض فهد من جلسته و اتجه نحوها و حلها من ياقصه قميصها و ظل ممسك بها حتي لامست قدميها الارض

نظر لها فهد بحنيه و حب و انحني نحوها و طبع قبله صغيره علي وجنتها

فهد بأسف : متزعليش مني يا نجمتي

انفجرت سيدرا في البكاء بعد حديثه

فهد و هو يضمها الي حضنه و يمسد علي خصلات شعرها

فهد بحنيه : حقك عاليه والله

سيدرا بشهقه و بكاء : رقبتي وجعتني اوي

فهد و هو يدلك لها عنقها : ابقا اديلك مرهم بيخفف الالم بس متزعليش

خرجت سيدرا من بين احضانه و هي تمسح دموعها بظهر يدها مثل الاطفال

طبع قبله صغيره علي جبينها و اردف بأسف

فهد بأسف : انا اسف ياحببتي

سيدرا بأبتسامه : خلاص حصل خير

و كان الجالسين يشاهدوا ما يحدث

جاسر بضحك : سبحان الله يا اخي قط و فار

مراد بمرح : نزلتها ليه رجعها تاني

سيدرا و هي تتوعد له : فهد

فهد و هو ينظر لها : ايه

سيدرا بخبث : تسمع عن حاجه اسمها الزهره البريه

فهد بأستغراب : لا ايه دي نوع ورد يعني

سيدرا و هي تنظر الي مراد : ها يا مراد اكيد انت عارف

مراد و هو يتنحنح في جلسته : ها لا معرفش تعالي يا قلبي اقعدي اكيد رجلك وجعتك

محمد بأستغراب : في ايه

مراد بغضب مكبوت : مفيش

ذهب كل من فهد و سيدرا و جلسه علي الاريكه

سيدرا بمرح : الاه ايه الي فكركه بينا مره واحده كدا

رهف و هي تطلع لها لسانها : انا جايه عند خالتو و عمو محمد

سيف : تخدي منديل يا سيدرا شكلك بقا وحش اوي

سيدرا : الاه سيف عاش من شافك يا راجل وانا اقول البيت مظلم ليه اتاري سيف هنا

مالك بضحك : بووووم

محمد بجديه : سيبكه من شغل العيال دا

جاسم : صح احنا ناس كبار مينفعش شغل العيال دا ماتيجو نلعب برا في الجنينه

ساره بمرح : احلي ناس كبار

جاسم بغزل صريح : وانتي احلي ساره

مالك بغضب : ولااااا

جاسم : اهدي ياعم بتجملني و انا بجملها

مالك بغيظ : والله

جاسم مطصنع البرائه : والله

كانت سيدرا تبعث بالهاتف و دخلت علي جهة الاتصال و قامت بالاتصال علي ماسة ظل يعطي لها جرس و لم تلتقي رد و حاولت مره اخري و الانتيجه مازالت هي و بعد ذلك قامت بالاتصال علي نسرين بعد دقائق جائها الرد

سيدرا بقلق : ماسة كويسه يا نسرين بتصل مش بترد

نسرين بمرح : الاه مش تسألي عليه الاول

سيدرا و مازالت قلقه : ماسة فين و النبي

توقفت نسرين عن المرح و اخبرتها بكل شيء حدث

نهضت سيدرا من جلستها و اتجهت نحو حديقه القصر

سيدرا بتأثر : و هي فين دلوقتي

نسرين بحزن : نايمه

سيدرا بأستغراب : و هي نايمه لحد دلوقتي ليه روحي اطمني عليها

نسرين بحزن : كل شويه بدخل اطمن عليها انا شويه و مازن شويه

سيدرا بأقتراح : روحي صحيها طيب و البسه و تعالي انا كنت هجيلكه بس لا تعالو انتم علشان تغير جو و كمان اعرفها علي رهف و ساره

نسرين بأيماء : تمام

اغلق الخط كل من نسرين و سيدرا دلفت سيدرا الي الداخل و و جاست بجوار مراد اخيها. و هي تتنهد بحزن علي صديقتها

مراد بهمس : مالك

سيدرا بهمس مثله : مفيش

مراد بضحك : عاليه انا برضو

تنهدت سيدرا و هي تقص عليه ما حدث

مراد بحزن : طب هو ليه بيعمل فيها كدا

سيدرا بتنهيده : ااااه يا ماسة الكل بيجي عليكي

فاطمه : انتم بتتكلمو في ايه

مراد : مفيش

سيدرا و هي تنظر حولها : بابا فين

جاسر : دخل المكتب

نهضت سيدرا و اتجهت نحو مكتب ابيها

طرقت سيدرا باب الغرفه دلفت بعد ما سمح لها ابيها بالدلوف

سيدرا و هي تفرك في يدها بتوتر

سيدرا : احم بابا حضرتك فاضي

نظر لها محمد بحنو : تعالي يا حبيبة بابا عاوزه ايه

تقدمت سيدرا من مكتبه و جلست علي المقعد امامه

سيدرا بتوتر : هحكيلك موضوع و يارت تساعدني فيه

محمد : بس كدا عيوني

سيدرا و.قد شعرت ببعض الراحه

اخدت سيدرا نفس عميق و قصت له ماحدث

محمد بتأثر : هو في حد بيعمل كدا

سيدرا بحزن : اه اخوها دا

محمد بأقتراح : خلاص بدل ما تقعد مع في البيت ابقا اكلمها تنزل تشتغل مع فهد في الشركه تبقا السكرتريه

سيدرا بسعاده : بجد يا بابي

محمد بضحك : بجد يا قلب بابا

نهضت سيدرا من مقعدها و اتجهت نحوه و طبعت قبله علي وجنتيه و ذهبت الي الخارج

……………………………………………..

“في منزل ماسة”

دلفت نسرين الي غرفتها و اتجهت نحو الفراش و بدا في استيقاظها ببطيء

نسرين برفق : ماسة يا ماسة اصحي

ماسة بنوم : اممم

نسرين بحنيه : اصحي يا قلبي علشان سيدرا اتصلت عليه و عاوزه تشوفك

نهضت ماسة من علي الفراش و جلست نص نومه

ماسة و هي تفرق جفونها : هي الساعه كام

نسرين و هي تنظر الي ساعة معصمها : الساعه دلوقتي 8

ماسة و هي تنهض من علي الفراش و تتجه نحو المرحاض

ماسة : تمام هلبس و اطلع

نسرين و هي تتجه خارج الغرفه : تمام

بعد دقائق خرجت ماسة من الغرفه و هي تردي بالنطلون بالون الاسود و ترتدي بلوڤر بالون الاحمر و ترتدي حقيبة صغيره علي ظهرها بالون الاسود و تمسك الهاتف في يدها

وجدت نسرين و مازن ينتظرونها

ماسة بأستغراب : ايه دا انت رايح معانا

مازن بنفي : لا انا نازل مع صحابي و شويه و هعدي عليكم

ماسة بأيماء : تمام يلا علشان نمشي

نسرين : انتي مأكلتيش حاجه

ماسة : مش جعانه لما اجي

ذهبه الي صالة المنزل وجده الجميع يشاهد التلفاز

مازن بهدوء : احنا نازلين

يحيي بأيماء : ماشي في رعاية الله

سامر.بحده : رايحه فين مش تستأذني الاول

التفت له ماسة و اردفت ببرود : علي ما اعتقد ان كبيري قاعد و انا نازله و مازن استأذن

ابتلع سامر اهانته ثم اردف محاولا تغير مجري الحديث

سامر : اه نازلين رايحين فين

مازن بتأفف : رايحين نقعد علي كافيه

ذهبه ثلاثيتهم خارج المنزل و ذهب مازن و اخرج سيارته من الچراج و صعد كل من نسرين و ماسة السياره

بعد مرور نصف ساعة وصله الي منزل سيدرا هبطت ماسة السياره و بعدها نسرين

مازن : عاوزين حاجه

ماسة : سلامتك

نسرين : هتعدي علينا امتي

مازن : كمان 3 سعات

اومأ كل من نسرين و ماسة و اتجه داخل منزل سيدرا

طرقت ماسة الجرس و فتحت لها العامله ابتسمت لهم لانها تعلم بأنهم اصدقاء سيدرا

ماسة بأبتسامه : عامله ايه يا داده

الداده : الحمدلله يا قمر

نسرين : عامله ايه يا داده

الداده : الحمدلله يا حببتي

ماسة بتسأول : امال سيدرا فين

الداده : قاعدين في الجنينه

نسرين بتوجس : قعدين هما مين

الداده : سيدرا و اخواتها و معاهم ولاد خالتهم و مالك صحابهم و اخته

ماسة : تمام خدينا هناك

ذاهبت الداده امامهم و نسرين و ماسة خلفها

وقفت الداده عند مدخل الجنينه و اشارة عليهم

نسرين : شكرا يا داده

ذهبت الداده و ساروه داخل الحديقه و لمحتهم سيدرا و اقتربت منهم

ضمت سيدرا كل منهم و طولت في عناقها ل ماسة

سيدرا : عامله ايه يا حببتي

ماسة بصوت مخنوق : الحمدلله كويسه

ابتعدت سيدرا عنها و هي تربت علي كتفها

سيدرا : يارب دايما

نسرين محاولا ان تلطف الجو : ايه يا بت يا سيدرا الناس دي

سيدرا بضحك : دول هبوا علينا مره واحده

ماسة : تعبير وشك بتقول كدا

سيدرا : ثم اردفت : تعالو اعرفكم

ذهبه الثلاثه نحو الجالسين

سيدرا و هي تصقف بأيدها بمرح : انتباه لو سمحتم

انتبه لها الجميع

سيدرا : دي ماسة صحبتي و اختي و دي نسرين برضو صحبتي و اختي معايه في نفس الجامعه

دول بقا رهف و سيف ولاد خالتي و دا مالك و ساره صحابنا ساره صحبتي و مالك صاحب فهد

اكتفي كل من سيدرا و نسرين بأبتسامه كنوع من الترحيب

مراد : تعالو اقعده

جلست كل من نسرين و ماسة و سيدرا بجوار بعضهم

سيدرا بمرح: ايه يا جماعه الاحترام دا انتم مكسوفين دول easy خالص

جاسر بضحك : هما دول وش كسوف

رهف : عاوزين نحفل علي حد

مراد : نحفل عليكي

جاسم : يااه علي التحفله

سيف : بس يا حبيبي

ساره : نحفل علي البت سيدرا

سيدرا بحركه كومديه و هي تضرب بكف يدها علي صدرها

سيدرا : حبيبي

نسرين : يا جماعه صلوا علي النبي انتم قعدين في مصلحه اجتماعيه ولا ايه

مراد بمرح : حبيبي العاقل

مالك : محن

ماسة بضحك : المتغاظ مننا يعمل زينا

سيف : انا افتكرك مش بتتكلمي

ماسة بمرح : مش بتكلم علشان. البرستيج و كدا و انت عامل ايه

سيف بضحك : هههههه باين علي كارثه

سيدرا : مين ماسة كارثه محصلش

نسرين : متطبليش انتي بس

رهف : محصلش

ساره : كداااب

سيف بضحك : لا انا نتعرف علي بعض اكتر

انا سيف عندي 25 سنه ظابط مخابرات و دي اختي رهف الصغيره

انا رهف عندي 18 سنه في كلية هندسة سنه اولي

انا مالك عندي 25 سنه ظابط مخابرات و دي اختي ساره

انا ساره عندي 20 سنه في كلية طب سنه تالته

نسرين : اتشرفت بمعرفتكم

ماسة : انا كمان وانشاء الله نبقا صحاب

ساره : اكيد

سيف : مش هتعرفونا ولا ايه

ماسة : انا اسمي ياقوت و بيقولولي ماسة عندي 19 سنه في سنه تانيه كلية هندسه

و ليا اخ اسمو سامر محاسب في بنك

انا نسرين عندي 19 سنه سنه تانيه كلية هندسه ليا اخ اسمو مازن في كلية شرطه

رهف : اشطا كدا اتعرفنا علي بعض

ساره : احلي صحاب سيدرا تبقا تعملنا جروب علي الواتس لينا كلنا و بكدا نسجل ارقام بعض

سيدرا : بيس

و بالفعل بعد دقائق و ادخلتهم سيدرا جميعا في الجروب

سيدرا : تعالو نلعب

جاسم : اشطا

جاسر : موافق

سيف : وانا

مالك : وانا كمان

مراد : نلعب ايه

رهف : نلعب كوتشينه

الجميع : تمام

جلسه جميعا بجوار بعضهم و لعبه فيما يسمي حكم الشايب ( تعرفوها 😂)

جلسه يلعبه لمده طويله و هم ينفذوه علي بعض الاحكام و كان اخر حكم وقع علي ماسة و هلل الجميع شماتنه بها

ماسة بمرح : خونا متمرطش فيكم عشره 3 سعات

سيف : يلا نفذي

ماسة : ماتهدي يا عم سيف

جاسر : مش شمتان خالص

ماسة : واضح اوي

جاسم : هنستمتع اوي

مراد بحماس : هنطلع كله عليكي

رهف : اللهم لا شماته يا جماعه

مالك : بيحبوكي اوي

ماسة بضحك : عارفه

ساره : هيتحكم عليكي من الفهد

نسرين : الله يرحمك يا ماسة

سيدرا : كنتي طيبه والله

ماسة بحسره : يارب الي يشمت فيا يقع و هو نايم من علي السرير

رهف : يلا يا فهد

فهد بخبث : هتحطي الاكل دا ل كارو

ماسة و هي تفرق اذنها ببلاهه : ها

سيدرا : هتأكلي كارو

ماسه و هي تبتلع ما بحلقها : كارو دا الكلب صح

اومأ لها الجميع

ماسة و هي تنظر الي فهد : مفيش عقاب غير دا

هز راسه بنفي

ماسة بخوف : هو هو فين

تطلق فهد صفيره مفاجأه ليأتي كارو علي الفور جلس كارو بالقرب من فهد

ماسة و هي تنظر له : فين الاكل

شاور لها فهد علي مكان الطعام ذهبت ماسة و احضرت له الطعام

ماسة و هي تضعه علي بعد امتار منه : اهو

فهد بنفي : لا قربي منه

ماسة بخوف : حاضر

اقتربت منه ماسة بحظر شديد و خوف ايضا و ضعت امامه الطعام و لكن صاح عليها كارو

ماسة بصريخ و هي تركض و ترمي الطعام بعيدا : عااااااااااااا

سيف : مسخره

رهف : تعالو نلعب لعبة القزازه

اومأ لها الجميع

اردفت نسرين : بس نجاوب بصراحه

اومأ لها الجميع و بدا في اللعب و لكن قاطعهم صوت احد ينادي علي ماسة

التفت ماسة وجدت محمد والد سيدرا نهضت من مكانها واتجهت نحوه

ماسة بأبتسامه : عامل ايه يا اونكل

محمد بأبتسامه : الحمدلله يا ماسة انتي عامله ايه

ماسة يخفوت: بخير

محمد : فكرتي في الموضوع

ماسة بعدم فهد : موضوع ايه

محمد : الشغل

ماسة بتذكر : اهاا

محمد : اختي قرارك

ماسة بأيماء : ايوا

محمد و هو يعطي لها كارت: خلاص روحي العنوان دا بكرا

ماسة و هي تأخده منه : ماشي شكرا لي حضرتك

محمد : علي ايه انتي زي سيدرا

ابتسمت له ماسة و رجعت مكانها

شرعه في اللعب من جديده و و كانت الزجاجه تلف علي واحد تلو الاخر و كانوا بينفذه اجابه السؤال بكل صدر رحب و مرح و وقت شهد علي مولد صداقه جديده

سمعت نسرين رنين هاتفها نظرت في الشاشة وجدت المتصل مازن ادركت انه بالخارج

ماسة : مازن ولا ايه

نسرين : اه

ماسة : يالي طيب

نهض كل من نسرين و ماسة

سيدرا بتساول : رايحين فين

ماسة : هنمشي

نسرين : مازن واقف برا

سيدرا : ماشي

ماسة بأبتسامه : اتشرفت بيكم كلكم

ابتسم لها الجميع

نسرين : ياريت نقابل بعض تاني

الجميع : اكيد

ماسة بأبتسامه : تصبحو علي خير

الجميع : وانتي من اهله

نسرين : سلام

ضمت سيدرا كل منهم

و بعد ذلك ذهبه خارج المنزل و جده مازن ينتظرهم في السياره صعده السياره و ادار مازن مقود السياره و انطلقه متجهين الي منزلهم بعد وقت ليس بقليل وصله الي المنزل هبطه من السياره ادخل مازن السياره في الچراج و صعده ثلاثيتهم وجده الجميع نائم و ذهب كل منهم الي غرفته في غرفة ماسة ابدلت ملابسها بأخري مريحه للنوم واتجهت نحو الفراش و دثرت نفسها و بعض وقت ذهبت في سبات عميق

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ستظل ملكي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى