روايات

رواية زين الصعيد الفصل السابع 7 بقلم هبة الله

رواية زين الصعيد الفصل السابع 7 بقلم هبة الله

رواية زين الصعيد الجزء السابع

رواية زين الصعيد البارت السابع

رواية زين الصعيد
رواية زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة السابعة

المُشكلة ليست في أن يتعافى قلبك من حُب أحدهم، المشكلةُ ما بعد التعافي، في أن تكون في المكان نفسه واقفًا لا تستطيع حُبَّكَ ولا حُبَّهُ ولا حُبَّ من سيأتي بعدهُ.
فى مساء اليوم التالى
جلس محمدي وزين وفهد وادم وأيضاً جلال وغانم وحسن لكى يتعرفوا على العريس المتقدم الى جودي
بينما كانت النساء جميعهم فى الطابق العلوي
ثنيه: يارب تكون جوازة هنيه يارب
نظرت لها جودي باستعلاء وقالت: اكيد مش اى حد هيتقدملى
جيهان بكبرياء: طبعا
ليلى بهمس: ايوا فعلا تلاقيه براد بيت ولا حاجة
لكزتها مهرة وقالت بابتسامة: انا عارفاكى هتخليها هتتخانق معاكى
ليلى: وعلى ايه ياختى على ايه الطيب احسن
كرمة بهمس: انتم جبتوني هنا ليه دانا مش طايقة اقابلها نص ساعة على بعض هتقعد تحكيلى على مغامراتها فى الكافية
ضحكت ليلى لتقول: متقلقيش عاوزاها متتكلمش طنشيها… اه لو كانت تضحك معانا وتشاركنا الكلام مش عاملالنا فيها اميرة بريطانيا!!

 

 

ليلى: الاصحيح يا كرمة انتى رفضتي اخر عريس ليه؟
كرمة: انا كنت متجوزة قبله وعندي طفلة زي مانتى عارفة فهو يستي مكانش عارف الا لما سال عليا وقال ايه بعد ماتقدم فقالولوا دى مطلقة وجوزها شرانى وعندها بنت كمان فقالى لا انا عاوز اللى اتجوزها يكون هو اول راجل فى حياتها
مهرة باستنكار: اه تنزل من بطن امها عليه على طول… سيبك منه دانتى اللى ربنا انقذك والله
ثم اكملت مهرة بسخرية: قال مين اللى بيواسي التانى هههههه
ليلى: على فكرة يا مهرة انتى معندكيش دم… بقي زين بيحبك وعاوز يجبلك نجمة م السما وانتى تصديه
مهرة بتنهيدة: قفلى ع الموضوع دا ياليلى لو سمحتي مش وقته
كرمة: مفيش حد بيحب حد فى الزمن دا ياليلى… انا مثلا جوزي «منسي» كان بيحبني حب لدرجة انه كان ناقص ينحتلى تمثال فى البيت وفى شغله
وكان يقلى انا مستعد احارب الدنيا كلها علشانك
واول ماخلفت بت وهو شافله لقطة تانية قام مستشهد
ضحكت مهرة وليلى
صفية: يبنات قاعدين تتكلموا فى ايه؟
مهرة: لا مفيش يماما متشغليش بالك خليكي بس مع جودي وشوفي هى عاوزة ايه؟
جودي: وهعوز ايه طالما كل شئ فى ايدي
ليلى بهمس: استغفر الله العلى العظيم هقوم ابطحها
بينما مهرة كانت تتذكر الحديث الذي دار بينها وبين حسام ومن ضمن الجمل: انت ياريتك خذلتنى وبس
دانتا هزيت ثقتي بنفسي
_________
هشام العريس: انا موافق يعمي على كل شئ
محمدي وهو يقف: على خيرة الله

 

 

وقف الجميع ليقول محمدي: الاسبوع الجاي هيبقي كتب كتاب ودخلة فاروق على ليلى والاسبوع اللى بعده هنعمل خطوبتك على جودي وفى المدة دى هنسأل عليك كويس… انا عارف انك وحدانى بس لازم تجيب حد من قرايبك التانيين… خالك، عمك، عمتك اي حد يبني لو الأمر تم باذن الله
هاشم وهو يودعه: باذن الله ياعمي
محمدي: هتناموا انت وفاروق هنا فى الدوار وبكرة باذن الله تسافروا عشان مصالحكم وعشان بردوا فاروق فيه حاجات فى الشقة هيخلصها
يلا تصبحوا على خير
_________
انصرفت السيدات جميعهم الى غرفهم
دخل ادم فوجد سميه زوجته يبدوا على وجهها الارهاق: مالك يا سميه.. اناديكي حسن!!
سميه: لا لا… دى امور طبيعيه… ومعلش بقي مقدرتش اقعد مع اهلك وكدا بس انت عارف انا فى الشهر التامن ومش قادرة اتحرك كتير عشان انا صحتي ضعيفة
ادم بابتسامة: ولايهمك
قبل جبهتها ليقول: استني بقي اخلى الدادة تحضر العشا عشان نتعشي انا وانتى
سميه: تمام
__________
دخلت صفيه الى الغرفة ثم قالت: عملتوا ايه يامحمدي!
محمدي: اتفقنا ياستي على انه بعد اسبوعين لما نخلص من ليلى ههههه هنخطب جودي لهشام
صفية: عين العقل
محمدي بمرح: عقل ايه هو بقي فيه عقل نهائي!!!
صفية: ازاى دا بس…. دانتا طول عمرك عقلك يوزن بلد
محمدي: اممم كلى بعقلى حلاوة
قبلها من وجنتها لتقول: لا والله
دانا اصلا وانا قاعدة وانتم بتتكلموا تحت افتكرت اول مرة شفتني فيها
فاكر لما دافعت عنى لما الراجل اتبلى عليا

 

 

محمدي بغضب: متفكرنيش دانا كان هاين عليا اسجنه والله
ضحكت لتقول: ساعتها بقي كنت مركزة فى ملامحك وانت مفكرنى مش برد عشان خايفة منك
اصلك بسم الله ماشاء الله كنت ومازلت طول بعرض بحلاوة
وااااه بقي لما بنت خالتك كانت بتجيلك الورشة كنت ببقي عاوزة اجيبها من شعرها
محمدي بغمزة: وانتى كنت بتعرفي ازاى انها جتلى الورشة!
صفية بخجل: مانا كنت بقف فى البلكونة اراقبك
محمدي: اممم… داحنا كنا بنحب بقي من قديم
صفية: بس انت بسم الله ماشاء الله… كنت كل مرة تبص وتمشي ولا حتى بتبتسم لدرجة انى فكرتك محتقرني عشان بقف
محمدي بسرعة: لا والله انا كنت بس بستغرب اللى هو كل ماطلع م الورشة الاقيكي واقفة وكنت بقول هى بتقف كدا ليه…. بعدن عنك مكنتش افهم فى امور الحب دى ابدا
صفية: لاكن انا كنت افهمها… وفاكر يوم ماخطبت… انا بقي كنت عاوزة اجي وافركش الخطوبة دى
محمدي: بأمارة ماقمتي انتى مخطوبة
صفية: لا مانا اتخطبت وقلت اكيد انت مش حاسس بيا فقلت خلاص هو يتخطب وانا اتخطب وكل واحد يكمل حياته لوحده
محمدي: متعرفيش انا حسيت بايه ساعة لما غانم جه وقالى…. غانم دا كان متجوز اختى جديد وكان صاحبي الروح بالروح وهو اللى جابلى العروسة اما بقي خطيبك دا فكان بيشتغل عندنا ف الورشة وغاب اليوم دا عشان يروح يتقدملك
وانا كنت زي المجنون لانى كنت بقول ازاى انتى تتخطبي
ففهمت انى مقدرش استغني عنك
وكان ابويا الله يرحمه عمدة الصعيد واسمه ناصر فعملت ندر ان لو جالى اول خلفة ولد منك انتى هسميه ناصر وهعمل عقيقة
والحمد لله ربنا ناولنى مرادى
صفية بحزن على ابنها: الله يرحمه
محمدي بتنهيدة: اللهم امين… انا هنام بقي يا صفية لان جسمي كله مكسر
صفية بحنان: تمام وانا هقفل النور اهو
________________________
دخل زين الغرفة بدون النظر الى مهرة ثم دخل وابدل ملابسه فى الركن المخصص لتبديل الملابس ثم تمدد على الكنبة ونام
___________________
كان يجلس فهد مع جلال
فهد بحزن: رفضتني!
فلاش باك
فهد: مش عاوز حاجة غير انى اكلمك بس
فاتن بغضب: وتكلمنى ليه… ايه المصلحة اللى بيني وبينك!!
فهد: مفيش مصلحة ولا حاجة ابدا بس… انا كنت عاوز اقلك
فاتن: متكملش انا سمعت كل حاجة بودني امبارح… سمعتك وانت بتقول لصاحبك انى مجرد سلعة عاوز تشتريها بفلوسك وبعديها ترجع للصعيد عشان تشتغل… مفكرني من البنات اياهم اللى بيبعيوا نفسهم عشان الفلوس… لا ياحضرة انا انسانة متربية وعندي اخلاق… والفقر مهوش عيب
فهد: انتى فهمتي غلط… انا هنا عشان
فاتن: لو سمحت انا ورايا شغل ومش هتأخر عن كدا… انا اسفة… لازم امشي
باك #

 

 

جلال: طب ممسكتش فيها وقلتلها ليه؟
فهد: اكتشفت… اكتشفت… ان… ان حسام كان بيراقبنا كلنا وراح خطبها
جلال باستغراب: دا كان محبوس!
فهد: قبل ما يتحبس هو كان هربان على هناك وخطب فاتن…. اللى كنت بقلك عليها بنت حلال.. طلعت بنت ستين فى سبعين…. اتضح ان خالتها عملت الملعوب دا عشان تقربني من فاتن
وفاتن اي نعم مكانش ليها دور بس لما حسام راحلها وعرض عليها مليون جنيه وشقة هى طبعا ماصدقت… البت اللى بتشتغل بالتلات شغلانات معدتش هتشتغل وهيبقي ليها شقة فوافقت ولما رحتلها اللى كشفلى كل الموضوع خالتها
لان فاتن مرضتش تديها حاجة م الفلوس
ربت جلال على كتف فهد وقال: عشان كدا زين فك حسام وخلاه يمشي!
فهد: ايوا عشان يتم اجرائات جوازه من فاتن ومهرة تتأكد انه معندوش اي ذرة حب ليها
______
مهرة: انا عارفة انك صاحي
تنهدت ثم قالت: وعارفة ان حسام هيتجوز قريب على فكرة وعارفة انه هيتجوز البنت اللى حبها فهد
هو قالى بعتلى رسالة
كور زين يده بغضب ولكن لم يلتفت
مهرة: عاوزاك تعرف انى لسه بحبه يازين
وانى مش هعرف احبك انت
ياريت يازين بعد خطوبة جودي تطلقني
هو قالى انه ممكن يرجعلى
لو انت طلقتني وعادى الشرع حلل اربعة
انا موافقة عليه
زين بكذب: ولا فى دماغى براحتك كدا كدا انا هتجوز قمر فمش فارق معايا انتى هتعملى ايه… براحتك
واقلك على حاجة… لولا الحرمانية وانى انام معاكى فى اوضة واحدة انا كنت طلقتك
وحاضر هطلقك بعد خطوبة جودي
اهو كويس انك اتخليتي عن الانانية الى جواكى وقلتى تستني شوية عشان فرحتهم متبوظش
بس يابنت الناس بخصوص فرحك على حسام مظنش ان والدك هيوافق ولو وافق ساعتها ياما هيكون حاجتين ياما ابوكي هيكون ميت ياما ابوكي هيتبري منك او يطخك
تصبحي على خير
(حبيتك ليه؟
وانتى مشاكلى وضربتي فى الضهر

 

 

اديتك كل اللى يسبب فرحك
سبتيلى اللى يحسس بالقهرة
حبيتك ليه؟
وبشوفك مصدر احلامى وفرحتى على ايه؟!!!
ومصدق ليه انك دنيا
وبفكر ليه فى دخولى عليكي فى بيت واحد
انا اكبر احلامى وجودك
والنبي شفتي غباء ف غبائي؟
اكبر احلامى افتح عيني على حضورك
ياخي دا ابوه الحب اللى يخلى حضورك كل آمالى)

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى