روايات

رواية زين الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم هبة الله

رواية زين الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم هبة الله

رواية زين الصعيد الجزء الرابع

رواية زين الصعيد البارت الرابع

رواية زين الصعيد
رواية زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الرابعة

جاء اليوم الموعود…. يوم كتب كتاب وزفاف مهرة

جلست العائلتين جميعا والتم الصعيد بأكمله فاليوم زفاف إبنة عم عمدة الصعيد

المأذون: يابني هو العريس عوج كدا ليه؟

محمدي بتوتر: ماتجوم يازين تشفلنا ايه الحكاية؟؟؟

وقف زين ليتجه ويتصل بالغفير: لقيتوه!!!!!

اقتربت جودي من مهرة وهمست: مش قلتلك باصصلك على ايه… اديه هرب

شوفي الجواب دا

امسكت الجواب مهرة باصابع ترتعش

«معلهشي يا مهرة… اني مش جادر اكتب كتابي عليكي وانى مش طايج ابص فى خلجتك واصل… سامحيني يبنت الحسب والنسب…. واذا كان على المهر والحاچات اللى چبتها… اعتبريها تعويض صغير»

وقفت مهرة لتصرخ من الصدمة ثم اظلمت الدنيا فى عينيها

ركض جميع المتواجدون ليلمح محمدي الجواب ويقرءه ليطلق لفظ نابئ

اقترب زين من محمدي ليأخذ الجواب وهو يقرءه وعلامات الغضب قد احتلت معالم وجهه

اخذ زين محمدي الى المكتب

محمدي وهو يجلس ويتنفس بصعوبة: هنعملوا ايه فى الفضيحة دى؟

زين: دا ابن ••••وانا ورحمة امى ماهسيبه

محمدي: البت يا زين…. البت خلاص سمعتها بجت فى الحضيض!!!

زين: اعمل ايه يا عمى… شور عليا مش عارف!!!!

محمدي وهو يقف: مفيش غير حل واحد بس….

زين بسرعة: بس ايه؟

محمدي: هتوافج!

دهش زين وقال: اوافق علي ايه ياعمي!!

محمدي وهو يمسك يد زين ويقول باللهفة: تتچوز بتي وتسترها يا ولدى…. انا عارف انه صعب عليك بس

زين بحزن: بس انا واعد قمر و…

محمدي: اتچوزها ٦شهور عشان نسكت كلام الناس يرضيك بت عمك يجولوا عليها خطيه وعريسها هرب عشان اكده!!

زين وهو يقف ويتنهد: لا ميرضنيش انت خيرك مغرقني وعمري ماعض الايد اللى اتمدتلى… يلا يا عمى وانا اقسم بالله لاهجبهولك متكتف واعمل فيه مابدالك

محمدي وهو يحتضنه: يسترك زي ماسترتني يابني

خرجوا سويا وكان الكل متآهب لسماع أي شئ

المأذون: العروس چه؟؟؟

زين بصرامة: انا العريس

المأذون بدهشة: طب مانتا جاعد چاري بجالك ساعتين متحددتش ليه؟

زين: اكتب الكتاب ومن غير مناهدة يا شيخنا

وقف والد حسام «العريس الهارب»: چرا ايييه…. ايه الحديد الماسخ ده؟؟؟

محمدي وهو يدق عصي الابانوس فى الارض: اكتم عادد وافصح….. انى لولا المعازيم واهل البلد وانى عارف ان ملكش صالح بعملة ولدك كنت جتلتك وانت واجف….ولدك شيعلنا مكتوب من سبوع واحنا عملنا الفرح دلوج على ولد اخوي..عمدة الصعيد

المأذون: بس انا جاي هنا عشان

زين: عشانى… ولاكن كنت مستني حسام عشان اديه مهرة والحاجات اللى جابها بس هو مجاش

نظر لاهل العريس وقال: بس شكله مقالكمش

شعر اهل العريس بالاحراج مما حدث وقالوا: اتهنا بيها يا.. ياعمدة

ثم خرج اهل العريس ليقف ادم اخو زين وهو لايفهم شئ ثم اقترب من زين وقال: اسبوع ايه دامحدش جالنا حاچة؟؟؟….. و مهرة صوتت ليه ومغمي عليها فوج.. وهى عارفة باللى بيوحصل ده؟

زين: هفهمك بعدين يا ادم دلوقتي يلا عشان تشهد على كتب الكتاب

المأذون: والعروسة فاجت؟

محمدي: انى ابوها ووكيلها بعد ربنا وهى جدامك كانت جاعدة ومستنيه نتموها

المأذون: طب هى صوتت ليه؟

محمدي بغضب: وانت مال اهلك ياحشري!!!

زين: ينفع نتم كتب الكتاب!!!

صفية وهى تقف وتحاول ايقاف دموع الخزي: اكده ياحسام

بينما كانت جودي تستشيط غضبا

جيهان بهمس: والله وباضت ليها فى القفص

جودي: يبختها… البت دى حظها عامل كدا ليه.. حتى لما عريسها هرب اتجوزت عمدة الصعيد

…. اقول للناس

جيهان: اوعى… هتتقطم رقبتك

جودي: وهما ايه هيعرفهم انى قلت

جيهان: يعني ايه؟

جودي: هبقي افهمك بعدين!!

________

افاقت لتلمحه يجلس فى الغرفة

مهرة بخضة: ولد عمي!!!

ايه اللى چابك اهني وكيف تدخل اكده لحالك!!!

زين بتنهيدة: بصي يامهرة انتى اكيد واحدة مثقفة وواعية للى بيحصل وان حسام للاسف كان ندل

بكت بكاء شديد لتقول: عارفة.. بس مينفعشي بردك جاعدتك اهنى انى مش عاوزة كلمة من حد زيادة كفاية الكلام اللى هيجولوه… هتوبجي سيرتي فى الصعيد ولا اغانى ويچز

هم بالحديث ليضحك على تشبيهاتها وقال: انتى بتسمعي ويجز!!!

ضحكت بخفة لتقول: يوووه هو دا وجته!!!

زين بتوتر: مهرة انا عاوزك تعرفي ايه السبب اللى مخليني قاعد فى اوضتك لوحدينا كدا!!

مهرة: هتوصيني ولا هتهربني…!

زين: احم… لا… ات.. اتجوزتك

مهرة بتنهيدة: اذا كان اكده.. فا… اييييييه؟

زين: اسمعييني بشويش…. احنا اتجوزنا عشان ارد لوالدك يبنت الحلال جزء بسيط م اللى عمله معايا

مهرة بحزن: لا مش عاوزة شفجتك يولد عمي

قاطعها ليقول: هنبتديها عبط بقي

دهشت وقالت: عبط!

زين: ايوا… يامهرة انتى بنت عمي… وانا لازم اصون عرضك واسمك لانك من دمى… لما الاقى واحد اتكلم عليكي بسبب الحيوان دا وقال كلمة بطالة ينفع اسكت!!… اكيد لا وانا العمدة كمان…

كان لازم احط حد… الكلام الجاي هيبقي بينا احنا الاتنين!!

مهرة بتركيز: جول

ابتسم زين لانها ذكية وقد استوعبت الموقف الذى اودي بها الى ذلك الزواج

زين: احنا هنكون زي الاخوات لمدة ٦شهور.. بعدها هطلقك واقوم متجوز قمر زي ما وعدتها بس مفيش شغل مع حسن لمدة شهر .. انا عارف انكم هتشتغلوا فى المستشفي بتاعة البلد… بس اعتبري الشهر دا شهر فسحة… لانى زي ماهتجوزك مش هخليكي اقل من حد… هاخدك وهفسحك ياستي وانسيكي ماضي كله جروح

اكملت مهرة الكوبليه لاغنيه ويجز: لامجدرش اسيبك موچوع

ضحك زين ونظر لها باعجاب لانها حتى فى اسوء حالاتها لم تفقد وهجها وبراءئتها

كان زين يشعر بنبضات قلبه حتى حنجرته

قال: انا هنام على الكنبة وانتى هتنامى ع السرير طول الفترة دى

مهرة بابتسامة: ولد عمي… شكرا ليك انى مش هنسي چميلك واصل

ابتسم ليقول: متقوليش كدا دا واجبي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى