روايات

رواية زين الصعيد الفصل الثاني والخمسون 52 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل الثاني والخمسون 52 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الجزء الثاني والخمسون

رواية زين الصعيد البارت الثاني والخمسون

رواية زين الصعيد
رواية زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الثانية والخمسون

زين اول م طلع جري ع فوق وبيدخل الأوضة بيلاقي جنة مرمية ع الأرض وسايحة ف د*مهاا …وجميلة بتعيط وبتصرخ ع منظر بنتهااا اللي قدامهااا …وبتنز*ف
زين كان مصدوم وقتهااا ومخضوض اووي ع جنة ع طول شالهاا ونزل ييهااا وحطهاا ف عربيته وركب معاه جميلة وراح علي اقرب مستشفي …
الدكتور والممرضين خدوها منه ودخلوها اوضة العمليات …وبعد شوية زين لاق الممرضة طالعة وبتقول أنهم محتاجين نقل دم بسرعة
زين :انا موجود ممكن تاخدوا مني انا
الممرضة :تمام …تعال بسرعة معايا
بيدخل زين مع الممرضة وبتسحب منه دم ولحسن الحظ طلع نفس فصيلة دم زين هي هي نفس فصيلة دم جنة …
خلاص الممرضة خدت من زين الدم المطلوب لانقذ حياة جنة …بعد كدا زين طلع برا يستنااا مع جميلة ….وكله خوف ورعب علي جنة …مش قادر قلبه وجعه وباين عليه أنه مفزوع اووي بس مكنش بيحاول يبيان علشان خاطر جميلة مش تقلق ع بنتهااا …كفاية انها قاعدة تعيط وعاملة تدعي وتقرأ ف المصحف…أن ربنا ينجي نبتهااا …
بعد شوية

 

 

بيطلع الدكتور من اوضة العمليات وزين وجميلة بيجروا عليه …
زين بخوف :طمني ي دكتور …
الدكتور :الحمد لله …هي بقت كويسة دلوقتي وعدينا مرحلة الخطر
جميلة بعيط :بجد …يعني هي كويسة دلوقتي انا امهااا قولي علشان خاطري …ريح قلبي
الدكتور :متقلقيش …والله بنتك زي الفل
جميلة بعيط :طاب حصلهااا ايه …وليه عملت كدا
الدكتور :للاسف هي كانت بتحاول تنت*حر …والحمد لله اننا لحقنهاا ف آخر لحظة الله واعلم ايه اللي كان ممكن يحصل لو كنتوا اتأخرتوا شوية …
جميلة بحزن وعيط: تنتح*ر…جنة بنتي انا
زين :طاب ي دكتور …ممكن ندخل نشوفهااا
الدكتور :اسف بس مش هينفع دلوقتي لأنها هتنتقل ل أوضة وهتطلع من اوضة العمليات دلوقتي عليها تحت رعاية ده غير أنها واخدة محاليل وأدوية … ومحتاجة ترتاح …علشان تقدر تسترجع صحتهااا وتقوم من تاني
زين :طاب امتاا نقدر نشوفها ي دكتور
الدكتور :مش اقل من خمس أو ست ساعات ب الكتير …انا هبلغ الممرضة تبلغ حضرتك لما تفوق
زين :تمام …ي دكتور …شكرا …
الدكتور :العفو …ده واجبي …عن اذنك …
جميلة واقفة ودموعهااا نازلة ع خدهااا …زين بيقرب منها …بلاش عيط بقا والله خلاص الدكتور طمنا عليهااا…
جميلة بحزن:مهما الدكتور يقول … عمر م قلبي هيطمن غير لما اشوفهااا بعيني …انا هدخل لها
زين :صدقيني …انا حاسس بيكي وبعدنا هي دلوقتي نايمة ومش هتحاس بيكي غير لما تفوق …ممكن تيجي تقعدي وترتحي شوية ولازم كمان تكلي حاجة علشان تقفي ع رجلك …
جميلة :لا مش عايزة حاجة …عايزة اني اطمن ع بنتي وبس
زين :طاب علشان خاطري …تعالي ننزل الكافتيريا تحت شوية ونتكلم لحد ع الأقل م جنة تفوق ايه رايك …
جميلة بتنهيدة وبعد إلحاح من زين راحت معاه …
**زين أصلا من جوه برضوا لسه خايف ع جنة وايوه الدكتور قال إنها بخير وخلاص بقت كويسة …بس عمره م هيطمن عليه بجد غير لما يشوفها قدامه كدا ويكلمهاا…
بيصير جميلة وهو محتاج اللي يصبر وبيحاول يداري خوفه ومش يقلق جميلة كفاية اللي هي فيه …
شخصية زين ف الرواية …حقيقي أنا ك كاتبة بحبها اووي …زين حاجة كدا مش قادرة اوصفها …طيب وشهم وجدع …وازي واقف جنب جميلة وبيطيب ب قلبهااا وبيخرجهااا من المود اللي هي فيه ده علشان مش تعيط وقلبها يطمن…ولا لما كان ع طول هو وجنة ف خناق كل م يشوفوا بعض …بس كان بيحبهااا من قلبه بجد …وكان بيبقااا مبسوط اووي لما يشوفهااا …رغم عصبيته والنرفزة بتاعته ع طول بس والله طيب …
**بعيدا عن الرواية بقا …ده غير أن اي حد صعيدي اكيد طبعا كدا … الصعايدة دول ف القلب والله الف مليون تحية ل كل حد من الصعيد كلهااا …كل واحد فيهم شهم وجدع… هم الصعايدة ايه غير جدعان وأهل كرم وحب …
…………………………………………………….

 

 

ملك ب استغراب : بابا… خير ف حاجة
رءؤف:هو لازم يكون ف حاجة …ولا ايه علشان اجيلك …
ملك :لا ابدا …بس غريبة يعني حضرتك جاس ليااا هنا الصيدلية …فأكيد ف حاجة هي ماما كويسة …
رءؤف:ايوه …يستي ماما كويسة …بس قولت اجاي اشوفك واتكلم معاكي شوية …اعمل ايه مش بلحق اشوفك يدوب بترجعي من برا تدخلي ع اوضتك وتقفلي ع نفسك …ومش بشوفك غير الصبح وانتي نازلة …وبيبقا صدف كمان…
ملك :م انت عارف الشغل بقا ي بابا والايام دي بتعب اووي من المستشفي للصيدلية هنا وبرجع مهدود حيلي …
ومش بعرف اقعد معاك لا انت ولا ماما …
رءؤف:لا ي ملك ي حجة…انك مشغولة وتعبانة…انتي متغيرة خالص الفترة دي …وعايز اعرف مالك …انا استأذنت من الشغل وجيت علشان نتكلم … ده غير أن انك متعرفش اني جيلك …انا قررت اكلمك انا وانتي وبس …وعارف أن انتي مش بتتكلمي مع امك ولا بتقعدوا مع بعض زي اي بنت وأمه
وانا قريب منك وعارفاك …وعارف كمان أن الفترة الأخيرة دي كل حاجة فيكي متغيرة …يمكن معرفش السبب …بس عايز اعرف اللي خلاكي توصلي ل كده …
ملك :مالي بس ي بابا م انا كويسة قدامك اهو …ومفيش اي حاجة …
رءؤف:لا ي ملك مش كويس وفيه حاجة …ملك انتي مرحتيش تعزي جنة ف موت ابوها … لما مات …عارفة يعني ايه … وكمان مش بتتكلمي معايا زي الاول ولا بقيتي بتحكيلي حاجة زي م كنا دايما مع بعض ونفضل نحكي …
انا مبقتش مستوعبك ي ملك بجد …ايه اللي غيرك ب الشكل ده … وكمان يخليكي مترحيش تعزي اقرب واحدة ليكي من صحابك …دي كمان مش صاحبتك بس …ده انتي وجنة اكتر من الاخوات …وعلي طول مع بعض …وبتحبوا بعض …
جنة اكيد زعلانة منك لانك ببساطة اتخليتي عنها ف موت ابوها ومش لقتك جمبهااا اتخليتي عنها ف عز م كانت محتاجكي …جنة مش تستاهل منك كل ده … ده انتي ب الذات المفروض تبقي اول واحدة معاها وبتسنديهااا غير اي حد …اتخليتي وسبتيهااا تواجه موت باباها ل وحدها … بقيتي قاسية اووي ملك ع كل اللي حواليكي …
ملك :محصلش حاجة ل ده كله ي بابا …انت حضرتك مكبر الموضوع اووي …قولت ل حضرتك مفيش وقت ومشغولة …انا هبقا اروح لها بعدين …
رءؤف بصدمة واستغراب من رد ملك البارد ده…هتبقي تروحي لها!!! لا وعلي ايه ي ست ملك خليكي زي م انتي بس قبل اي حاجة اقعدي وفكري مع نفسك …ازي جنة كانت واقفة دايما معاكي وفي ضهرك ومين اللي كان معاكي ومش سابك ف موت حسام …وخوفهااا وحنيتهااا عليكي …ومش سابتك ولا لحظة وفضلت معاكي لحد م وقفتي ع رجلك …
وعديتي كل ده …وأذكر أن لها الفضل ف حاجات كتير اووي
ملك :ايه ي بابا انت واقف ف صفهااا…اوي كدا ليه انت معايا ولا معاها …وكمان جاي عليااا اوي ب كلامك ده …
رءؤف:انا ولا معاكي ولا معاها …انا مع الحق واللي انا شايفاه صح ومضبوط…علشان جنة متستهلش منك كل ده ولا القسوة دي كلها…انا جاي افوقك من اللي انتي فيه يمكن تكوني مش واخدة بالك …من اللي قولتهولك من شوية …
اقعدي مع نفسك وفكري مرة واتنين وتلاتة وهتلاقي انك فعلا ظلمتي جنة …ومهما كان انتي بنتي وخايف عليكي ومينفعش اشوفك كدا وبتتخلي ع جنة اللي اعز واحدة وقفت ف ضهرك ومعاكي …ومش اتكلم …لا كان لازم اجاي النهاردة واوعيكي …بدل م تخسري كل حاجة …
اه وقبل م امشي … عايز اقولك بلاش تبعدي كتير ي ملك روحي ل جنة وشوفيها وعزيهااا …هي زمانها محتاجلك دلوقتي…واكيد كانت مستنية صاحبتها واختهااا تقف جمبهااا ومش لقت ده …واينااا كان حصل ايه غيرك كدا…من ناحيتهااا …انت ماشي رايح اشوف شغلي…ي ملك …سلام
وبيمشي رءؤف …اللي فعلا معاه حق ف كل كلمة قالهااا بجد ملك اتغيرت اووي …رءؤف كان هو دايما اقرب من نرجس ل ملك ودايما فاهمها وعارفهااا ع ايه…بس لأول مرة يستغرب من ملك ومش بقا فاهمها خالص زي م يكون لسه بتكتشفهااا…
…………………………………………………

 

 

سليم:الو اذيك ي زهرة قلبي
ازهار : الحمد لله ي سليم بخير
سليم بحب:وحشتيني
ازهار بكسوف :بس بقا ي سليم …انت عارف اني بتكسف من الكلام ده …
سليم بضحك :الله كلام ايه …هو انا لسه قولت حاجة …بقولك وحشتيني
ازهار :احم …ماشي
سليم بضحك :اه ياااني منك …مكسوفة بقا وكدا صح
ازهار بضحك :ايوه يسيدي مكسوفة …
سليم :طاب تعرفي أن قلبي بيدق
ازهار :وده من إيه بقا
سليم : بيدق اول م بيسمع صوتك
ازهار بضحك :لا سلامته
سليم :هو مين
ازهار بضحك :قلبك
سليم بضحك :والنبي عسل يخواتي …تعرفي ي ازهار بجد لما انا لما بكلمك بحاس بإحساس رهيب كدا وبحب وانه ياااه اخيرا م صدقت أننا نتخطب …برغم كل الظروف اللي مرينا بيهااا …وعمتي تفيدة والمشكلة اللي حصلت علشان زين وقمر …وبعدنا موت ابويي…كل ده عد علياا وانا كان جوايا خوف أننا ممكن لقدر الله منكملش …بس برضوا كنت بقول لا كل حاجة هتبقي كويس وكل حاجة هامشي ع خير …متعرفيش فرحتي اول م زين لقيته بيتصل بيااا…ومجهز كل حاجة …ولا وانا نازل من الشغل ومبسوط بخطوبتي عليكي …انا كنت بتمناكي دايما ي ازهار من ربنا …
من يوم م وعيت ع الدنيا وانا وانتي مع بعض …وحبيتك …وكنت دايما بحلم تكوني لياا …واهو الحمد لله خلاص بقيتي ليااا…وبدعي ربنا يجمعني بيكي ع خير …ي زهرة قلبي
ازهار كانت فرحانة اووي من كلام سليم لها … وأنه فعلا بيحبهااا…وحاسة بكلامه اووي …
سليم لاقا مفيش رد من ازهار…ازهار انتي معايا
ازهار بتوهان:هااا معاك ي سليم
سليم :اومال روحتي فين كدا …ده زي م يكون سرحتي
ازهار :سرحت ف كلامك … انا بحبك اووي ي سليم اووي …ربنا يخليك ليااا واكون ليك واعرف ازي اسعدك وتخليك اسعد واحد ف الدنيا دي كلها …
سليم :انا مش عايز غيرك وبس …انا بحبك وهفضل احبك ل حد اخر يوم في عمري …ولا حاجة هتفرقنااا ابدا عن بعض …
ازهار:بس انا خايفة ي سليم …علشان زين وقمر …وخايفة ل تحصل حاجة تغير اللي احنا فيه دلوقتي …
سليم :ليه بتقولي كدا …
ازهار بتنهيدة:معرفش…بس بصراحة من مطمن ل لامي وأنها فعلا شالت موضوع زين وقمر ده من دماغهااا…وزي م يكون بتخطط ل حاجة …ده غير حبسة قمر ف اوضتهااا ومش مخليهااا تشوف النور … خايفة من كل حاجة …ومش عايزة اسيبك ولا اخسرك ي سليم…انت مش هتسبني صح…
سليم:اسيبك ايه بس …وانا م صدقت خطبتك …دي كلها اوهام ف دماغك …كل حاجة هتبقي كويسة وكله هيعدي …انتي بس خلي بالك من نفسك ومن قمر …وبلاش امك تبقااا قاسية عليها ي ازهار …وخليهااا متفكرش كتير ولا مع زين ولا مع قمر …وتسيب كل واحد يعيش حياته ويشوف نصيبه مع اللي يختاره ويحبه…
ازهار بتنهيدة:ربنا يهديهااا بجد ي سليم …وتسبهم ف حالهم بقا …
سليم بحب :بقولك ايه انا هقفل علشان عندي تدريب دلوقتي مش عايزة حاجة …

 

 

ازهار :عايزة سلامتك خلي بالك ع نفسك…وكل واتغطي كويس
سليم :حاضر …وبضحك …والله حاسس ان امي هي اللي بتدعيلي …ي بنتي انا خطيبك والله …قوليلي الكلمة حلوة يخربيتك الطم منك …
ازهار بضحك :ايه يعم الله …طيب بحبك طاااه …
سليم بضحك :لا بعد طاااه دي لازم تقفلي…وبيضحك …يلا بقا سلام علشان متأخرش ع الفرقة…
………………………………………………….
هدي:ايه ي مريم قاعدة كدا ليه
مريم :مفيش
هدي :الله مفيش ازي …انتي مش شايفة عاملة ازي ومكشرة كمان …
مريم :بفكر بس شوية ي هدي لو سمحتي سبيني ل وحدي
هدي بتمثيل:اسيبك ل وحدك بس ازي ف الحالة دي …ولا خلاص انتي كمان هتبقي عليااا ومش هتكلميني …زي جنة
مريم :ولا عليكي ولا حاجة …بس كل الحكاية إني مليش كلام معاكي ي هدي واظن انتي عارفة ليه …
هدي بتقرب ناحيتها وبتمثيل :عارفة انك لسه زعلانة مني علشان اللي حصل ده …بس والله انا مكنتش اقصدك انتي وانتي عارفة أن جنة كانت المقصودة من ده كله …وكمان هي دايما اللي بتبعدك عني وبتكرهك فيااا …علشان كدا أنتي مش بتحبيني…
مريم :جنة مش بتكرهك ي هدي …انتي بس اللي مش عارفة تفهميهااا كويس …علشان كدا انتوا مش صحاب ولا حد فيكم عارف يفهم التاني …وخلاص إذا كان ع اللي حصل والتسمم انا مسامحة …
هدي:يعني بجد مش زعلانة …
مريم:لا والله مش زعلانة
هدي:خلاص يبقا تثبتيلي انك مش زعلانة فعلا وتحكيلي مالك …
مريم بتنهيدة:والله ي هدي انا ذات نفسي معرفش مالي …حاسة اني بحب …بس ي خسارة اللي بحبه ده مش حاسس بيااا ولا ب مشاعري من ناحيته
هدي بخبث:الحلوة بتحب جديدة بقا …احكيلي مين هو بسرعة
مريم :بحب زين …
هدي :زين مين
مريم :ي بت زين الضابط اللي ف قطاع الضباط
هدي :اه …اه ي بنت الايه وقعتي واقفة يختي يبختك …
مريم :يبختي ليه بس …المنحوس منحوس طول عمره
هدي :ليه ايه اللي حصل
مريم :انا حاسة أن جنة بتحبه بس مش متأكدة …
هدي :بتحبه …وحاسة ازي بقا
مريم :لما كان تعبان ومتصاب اخر مرة ودخلت عليهم …كان بيبوسها … متعرفش وقتهااا انا اضايقت اد ايه …بس معرفش إذا كان بيحبهااا ولا لا
هدي بخبث:يحبهااا ايه …دي جنة دي ولا حاجة اصلا … اراهنك أن مكنتش هي اللي ضحكت عليه علشان تلوف عليه وتخليه يحبهااا

 

 

مريم :لا ي هدي معقولة …جنة من كدا خالص
هدي بخبث:والنبي انتي طيبة وعلي نيتك اسكتي …اللي زيهااا وقعت صح وزي م بتقولي كان بيبوسهااا اكيد اغرته ولا قالته كلمتين حلوين علشان كدا …عرفت ازي توقعه …وهو مش بيحبهااا ي هبلة ي عبيطة …قربي انتي منه علشان مش يشوف غيرك انتي وبس …وينفض من جنة …وهي لما هتلاقيه مركز معاكي هتسابها منه
مريم :تفتكري …
هدي:افتكر ونص …بس انتي اسمعي كلامي ب الضبط
مريم ب انتباه ل كلام هدي :سامعة …بس من غير م جنة تعرف حاجة
هدي بخبث:تعرف ولا متعرفش فكك منها …دي مش تستاهل حد زي زين …دي اقل منه بلغ نيلة …انتي اللي تستاهليه ي بت ي مريم …اسكتي جنة بتغير منك ومش عايزاكي تبقي حلوة ولا تحبي وتتحبي …فوقي بقا وبطلي طيبتك دي ولعبيهااا زي م هي بتلعب وترسم ع زين …من الاخر بقا هي بتكرهك…
مريم بتنهيدة: بس انا مش بكرهاا …كل الحكاية إني ساعات مش بحاس اني بحبهااا ب الذات لما بشوفهااا واقفة مع زين وزي م يكون واقفة ف زوري …عايزة تبقي الكل ف الكل …وتثبت نفسهااا عند الدكاترة والضباط كمان
انا بدأت احاس انها فعلا بتكرهني ومش عايزاني جمبهااا …
هدي استغلت كلام مريم ع جنة وبتقرب منها وتبص ف عنيها …ي هبلة دي بوشين اسمعي مني انا …انا اكتر واكة فاهمهااا وعارفهااا …مش يغرك الوش البرئ اللي ع طول مصدرهولنا ده …ولا بتبان طيبة قدام الكل وأنها مش عارفة حاجة…م انا كمان مش بكرهها …وعلي يدك مدينة اديااا لها مرة واتنين علشان نبقا صحاب واقرب منها … هي اللي كانت مش بترضي ابدا …
مريم :فعلا حصل …والله جنة خسرت واحدة زيك …مع اني اهو قعدت واتكلمت وفضفضت معاكي …معرفش مش عايزة تديكي فرصة ليه بجد
هدي بخبث :شوفتي بقا علشان فقر …ودايما شايفة نفسهااا علينا …ومتكبرة …انتي بس ركزي ازي توقعي زين فيكي انتي وانا كمان معاكي …دي جنة غلوية من ناحيتك وبتتمنالك الشر صدقيني …اوعي يغرك الضحك ف وشك …ده انا ف مرة سمعتهااا بتتكلم عليكي وحش اووي للممرضيين…وأدخلت وقولتلها عيب ي جنة … لما تتكلمي ع زميلتنا كدا ف غيابهااا …طلعت فيااا وكانت هتاكلني وقتهااا …مرضتش اجاي واقولك لاحسن تزعلي منهااا …
طبعا مريم سمعت الكلام ده من الزفته هدي وبان عليها الغضب اووي …
مريم بغل وغضب وحقد ف كلامها:بقا جنة تعمل كدا ماشي …والله لاوريهااا الزبالة دي …هي مفكراه نفسهااا مين يعني ولا ايه …الللفافة دي …والله ي هدي انا معرفش من غير كنت عملت ايه …فعلا ربنا بعتك ليااا ف الوقت المناسب علشان اعرف حقيقتهااا ع ايه …
هدي بخبث :انا معاكي وجمبك ف كل حاجة …ومش عايزة حاجة غير انك تربيهااا وبس … بس خليكي معايااا وانتي هتكسبي
مريم :انا معاكي…وانتي من النهاردة صاحبتي …
هدي بخبث: اكيد طبعا …وهخليكي تلعبي ع زين ل حد م يحبك ويقعك ف غرامك كمان ي بت وبتغمز لهااا …
مريم :ياارب يحبني ويحاس بيااا بقا …
هدي بضحك :هيحاس اووي يختي متخافيش …
وبيفضلوا بقا يتكلموا ويضحكوا …
**شوف ولاد الك*لب بيتكلموا ازي ع جنة …اه يلي منكم لله والخبث اللي فيكم …بقا جنة برضوا اللي بوشين …ده انتوا تاخدوا جائزة أوسكار ف التمثيل…ولا انتي ي مريم بدل ما تدفعي عن جنة صاحبتك وتردي غيبتهااا راحة تتكلمي عليهااا كدا …اخص عليكي وعلي تربيتك مطمرش فيكي العشرة …
………………………………………………..

 

 

زين وجميلة قاعدين بيتكلموا ف الكافتيريا بتاعت المستشفي…
جميلة :شكرا ليك بجد ي زين …انا معرفش من غيرك كان زماني عملت ايه …الله واعلم لو كنت ل وحدي كنت هتصرف ازي …ربنا بعتلك ليااا من السمااا علشان تنقذ حياة جنة
زين بحب :لا شكرا ع واجب ي هانم …والحمد لله انها بقا كويسة …
جميلة :تقدر تروح شغلك دلوقتي …مش عايزة اتعبك اكتر من كدا
زين :لا مفيش تعب ولا حاجة …انا هفضل هنا ل حد م جنة تفوق …وكمان علشان اخلي بالي من حضرتك لتعوزي حاجة ولا كدا
جميلة :غريبة …
زين :ايه الغريب ف كدا
جميلة :يعني مش عايز تمشي غير لما تتطمن ع جنة …وانا فاكرة لما جيت البيت قولت انك عايز تعزيهااا …ده عمر م حد من زميلهااا جاه البيت كده …ولا عمرها كمان حكتلي عنك وأنها تعرفك ابدا …
زين :ب توتر :عادي انا وجنة زمايل ف الشغل ومن واجبي اني اقف جمبهااا ب الذات ف المحنة دي …وربنا يصبرك ويصبرهااا …
جميلة بتبص ل زين :اتمنااا تكونوا زمايل وبس …
زين اتوتر من كلام جميلة …ومش فاهم قصدهااا ايه بس من جواه قلقان…و بيبص ع جميلة اللي وشهاا اتغير كدا وزي م يكون بتبص ع حاجة أو اتخضت من حاجة وفجأة بتشهق وتترعب اول م بتشوف …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى