روايات

رواية ريري والجاسر الفصل الرابع 4 بقلم ملك مؤمن

رواية ريري والجاسر الفصل الرابع 4 بقلم ملك مؤمن

رواية ريري والجاسر الجزء الرابع

رواية ريري والجاسر البارت الرابع

رواية ريري والجاسر الحلقة الرابعة

جاء صباح يوم جديد يوم يحمل الكثير والكثير من الأحداث ….
أستيقظت ريهام بألم من ظهرها عندما وصلوا أمس الشقه وأنتقم منها حمزه…
ريهام بألم…:
أه منك لله يا حمزه الك*لب انتا وسمر…
تحدث حمزه بسخرية وهو يدلف للغرفة…:
حد قالك تشغلي دماغك الحلوه دي وتعملي اللي أنتي عملتي أمبارح..
ريهام وهي تمسك ظهرها وتتجه إلي خارج الغرفة…:
دنا ندمت يا خويا اه والله ندمت عشان عملت مقلب تافه كدا كان لازم أعمل مقلب أجمد من كدا بس تتعوض ولا تشغل بالك…
تحدث حمزه وهو يتجه إليها بش*ر….:
أنسي أنك تعملي مقلب تاني عشان لو فكرتي بس مجرد التفكير هكون قت*لك…
ريهام بصريخ….:
عااااااااااا يا ماما ألحقيني أبنك عااااوز يق*تلني…
الأم بأنزعاج….:
بس بس في أي يا ريهام بتصوتي ليه كدا…..
ريهام وهي تنظر ل حمزه….:
الأخ الشرير دا عاوز يقت*لني عشان يورث الشقة لوحده…
حمزه بش*رر….:
لا هق*تلك عشاااان أريح العالم من ش*رك…
الأم وهي تنظر لهم بملل…:
بس أنتو محسسني أنكم قاعدين في فيلم السفاح يلا ي أخ علي شغلك وأنتي يا أخت علي جامعتك….
ريهام بمزاح….:
والأخت هتعمل أي…
الأم بتريقه….:
هجهز للمعركة لحد أما تيجو….
حمزه….:
أهم حاجه السيف تجهزيه ي أخت…
الأم…:
أعتبره حصل ي والدي…
تحدثت ريهام وهي تبتلع ريقها…:
أي يا أخ حمزه هو أنها هتحارب ولا أي…
حمزه بش*رر….:
هحارب ع رقبتك يا أخت هعهعهعهعهع….
ريهام ….:يا ماماااااا
~~~~~~~~~~~~
أستيقظ بطلنا وأتجه لأسفل حيث كانو يجلسون في الشاليه الخاص بجاسر…
جاسر بإبتسامة….:
صباح الخير ي أدهم….صباح الخير ي ندي….
ندي…:
صباح الخير ي أبيه…
أدهم….:
صباح الخير يا أبيه جاسر..انت فاضي…
جاسر باستغراب….:
ايوا في حاجة ي أدهم…
أدهم بهدوء….:
كنت عاوز أتكلم معاك في موضوع…
جاسر….:
تمام هطلب الأكل وتعالي نقعد في الجنينة بره…
أدهم…:
تمام…
ندي….:
أبيه جاسر أنا هخرج شويه بليز….
جاسر…:
تمام ي ندي وخلي التليفون معاكي عشان أبقا أتواصل معاكي…
ندي….:
تمام..
~~~~~~~~~
في الجامعة…
ندي…:
يعني قولتيلو ولا لا دا الرحلة بكرة يا ريهام…
ريهام….:أ
ظن أن هو مش هيرضي بعد اللي عملتو فيه امبارح….
ندي بضحك….:
ههههههه مش قادره بجد انتي ازاي قدرتي تعملي كدا كويس ان البت ممتت*ش في ايدها….
ريهام بضحك….:
هي كدا سمر مجنونه بس طيبة اوي وبتحب حمزه….
ندي وقد خطرت في بالها فكرة…:
طب أي رئيك انا أكلمه وأقوله…..
ريهام…:
تصدقي ي بت ي ندي فكره هو مش هيرضي يكسفك….
ندي…:
خلصانه…
ريهام….:
تمام لما نخلص هرن عليه يجي ياخدني وتركبي معايا وتقوليله…
ندي بفرحه….:
ياااه دي هتبقي رحلة تحفه اووي دي شرم يبنتي…..
*(للملاحظة ندي صديقة ريهام غير ندي شقيقة جاسر)
~~~~~~~~~~~~~
في فيلا جاسر الرئيسيه…
رانيا ببسمة ….:
نورت ي حبيبي انتا وحشني اووي…
مروان بسخرية….:
اممم عارف لدرجة أنك مشوفتنيش من وانا عندي عندي ٢٠ سنة…
رانيا بحزن…:
غصب عني ي مروان…
مروان بجمود….:
خلصيني عاوزه أي؟…
رانيا…:
عاوزه أنتقم من جاسر…
مروان بأنتباه….:
ايوا تنتقمي منه أزاي
رانيا بحقد…:
عاوزاه يم*وت….
مروان بقرف….:
عاوزه تقت*لي واحد في مقام أبنك…ثم تحدث بسخرية…:لا نسيت ما أنتي نسيتي أبنك أصلا….
رانيا بضيق….:
مش وقته الكلام دا ي مروان هتساعدني ولا لا…
مروان بغضب…:
لا..،ومتكلمنيش تاني عشان مش هرد عليكي….
تركها ورحل وهو يلعن غبائه الذي أوصله أنها عندما تحدثت معه بأنها تريد أن يعيش معها لاكنه غلط عندما فكر هكذا….
رانيا بش*رر….:
هنتقم منك ي جاسر زي م أنتقمت من أبوك….
~~~~~~~~~
كان جاسر….ينظر في الكاميرا التي أخفاها في الفيلا دون علم أحد….
جاسر وهو يتحدث في الهاتف….
جاسر….:
ايوا لقيت مروان قاعد مع رانيا شوفتها في الكاميرا….
رادي….:
طب وهتعمل أي ي جاسر….
جاسر بغموض….:
اللي هعمله هتتفجأه بيه كلكم هتتفجئو…
~~~~~~~~~
حمزه بقلق….:
مالك ي ريهام أشمعنا خلتيني أجي أخدك…
ريهام بمرح….:
مفيش ي موزه أصلك وحشتني ف قولت أكلمك تيجي تخدني أحسن….
حمزه وهو ينظر لها بش*رر…..:
يعني أنتي بتكلميني عشان وحشتك…..
ريهام….:
معلش ي حموزه بقا تعالي ي بت ي ندي أركبي معانا….
ندي…:
أحم…أزيك ي حمزه…
حمزه….:
الحمد لله أخبارك…
ندي…:
بخير…..
دلفت ندي داخل السيارة وركبت بالخلف بجانب ريهام…..
تحدثت ندي بتوتر…:
أحم كنت عاوزه حضرتك في موضوع ي حمزه…
حمزه بأنتباه….:
أتفضلي قولي….
ندي بتوتر….:
بصراحة كن….كنت عاوزه أقولك أن في رحلة طالعة تبع الجامعة وعاوزه ريهام تيجي معايا….
حمزه وهو يضيق عينه….:
ايوا والرحلة دي فين….
ندي بأندفاع….:
شرم الشيخ….
حمزه بصوت عالي….:
نعمممم أنتو هتروحو لوحدكم مكان زي كدا ومعاكم شباب لا طبعا أنسي ي ريهام….
ندي وهي تحاول أقناعه….:
معانا دكاتره مش هنبقا لوحدنا ومعانا المعيد كمان ممكن تستفسر منه….
حمزه بجدية…:
لا طبعا بدون أي أستفسارات وأي نقاش الموضوع دي منتهي….
ريهام بحزن….:
ماشي يا حمزه…..
لاحظ حمزه حزن شقيقته ولاكنه لم يهتم هو لا يريد أحزانها ولاكنه يخشي أن يصيبها مكروه بعيدا عنه…..
ندي بمحاولة أخري….:
والله يا حمزه الرحلة ٤ ايام بس وكمان أن ريهام مبتشتركش معانا في أي رحل تبع الجامعة…..
حمزه بهدوء….:
سبيني أفكر بس وأرد عليكي….
ندي….:
تمام….
كانت ريهام صامته طوال الطريق حتي رحلت صديقتها دون أن تنتبه..
~~~~~~~~~~~~
كان جاسر يجلس يفكر في حديث أدهم شقيقه….
فلاش باااك…
جاسر بتعجب….:
خير ي أدهم في أي؟
أدهم بتنهيده…..:
انا كنت معدي بالصدفة من قدام غرفة ماما سمعتها بتتكلم في الموبايل وبتقول ل حد أن هي هتقت*لك وتق*تلني عشان ندي وفهد يبقا الورث كله بتاعهم و ساعتها هتسفر ندي في أي دولة بره مصر والورث كله يبقا ليها بأسم فهد وهيبقا هو الوريث الوحيد للعيلة والورث والشريكات كلها من حقه…ثم أكمل بتنهيده….:وكمان قالت أنها هي الي قتل*ت عمي زمان مش هو اللي م*ات… وفضلت تلف علي بابا لحد م خلته يتجوزها وتخليه يكره ماما الله يرحمها وتنتقم منها….عشان ماما طول عمرها أحسن منها والكل بيحبها وهي لا انا مش عارف يا جاسر ليه بتعمل كدا هو احنا أذيناها في أي….
كان جاسر يسمع كل هذا ولا يتفوه بأي كلمه كان مصدوم بشدة مما سمع فهو لا يتوقع أن في أشخاص مثل رانيا في بشاعتهم.
تحدث جاسر بحنان وهو يحتضن أدهم….:
متخافش ي أدهم أنا معاك أنتا مش واثق فيا انا أفديكم بروحي وانا هنهي الموضوع دا في أسرع وقت صدقني….
بااااااك
جاسر بش*ر….:انا عارف ديتك أي ي رانيا انا هنهيكي قريب اوووي…
~~~~~~~~~~~~~~~
ريهام بستعطاف….:
حمزه أنتا مش واثق فيا أني أطلع رحلة أظن أن أنا تربيتك ولو غلطت برضو هيبقا من تربيتك…وبس خلاص انا داخله انام….
حمزه بتنهيده…..:
خلاص ي ريهام جهزي شنطتك عشان تروحي بس يا ريهام غلطة واحدة هكون قتل*ك فيها….
ريهام بصريخ وهي تحتضن شقيقها….:
عاااااااا حموزه قلبييي يجدعع عليا النعمه…..
حمزه….:
الله يحرق*ك يشيخه كسرتي عضمي…
الأم بحنان…:
ربنا يخليكو لبعض ي حبايبي…..
~~~~~~~~~~~~
كان مروان شارد في حديث والدته بأنها ستقت*ل أخاه هل هي وقحة بكل هذه الدرجه هل بأم أن تقوم بكل هذه أن ت*قتل شاب
لا أكيد هو يتخيل…
مروان في نفسه….:
انا لازم أشوف حل للموضوع دا لازم أكلم جاسر مهمها كان زعلي منه بس مقدرش أشوفه بيتأذي قدامي
وأسكت….
~~~~~~~~~
علي الناحية الأخرى…
كانت رانيا شاردة وهي تتخيل نفسها بأنها تملك جميع الميراث وأنها سيدة أعمال….
نعم ي عزيزي فالطمع يعمل أكثر من ذالك….
~~~~~~~~~
كان جاسر شارد في الذي يعيشه هذه الفتره فهي فتره مليئه بالمشاكل من وجهة نظره ولاكن هو لا يعلم أن القادم أكثر من ذلك….
~~~~~~~~~~~
كانت ريهام شاردة وهي مقلقه من هذه الرحلة ولاكن حدثت نفسها بأنها فرصة تغير مودها….
~~~~~~~~~~
كان حمزه قلقان بشدة ويشعر بأن شيئ ما ع وشك الحدوث….
~~~~~~~~~~
جاء الصباح الذي سيحول مجري الرواية كلها صبااح جديد بكل تفاصيله….
أنتهي الفصل:
*( أسفه مقدرتش أطول البارت أكتر من كدا )
<<التفاعل يا شوبااااب😂❤>>

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ريري والجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى