روايات

رواية رفقا بي يا قاتلي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم سولييه نصار

رواية رفقا بي يا قاتلي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم سولييه نصار

رواية رفقا بي يا قاتلي الجزء الخامس والعشرون

رواية رفقا بي يا قاتلي البارت الخامس والعشرون

رواية رفقا بي يا قاتلي الحلقة الخامسة والعشرون

الفصل الخامس والعشرون (شائك )
والطريق إلى غفرانها ممتلئ بالأشواك ..أنه ينزف في طريق الوصول إليه وهي لا تشفق !!
……….
-افندم اتجوز مين ؟!انتوا بتقولوا ايه ؟!
كان يرددها آسر وهو مصدوما بينما ينقل نظريه بين والده ووالدته يشك أنهما فقدا القدرة على التمييز …
أما بالنسبة لهنا فقد شعرت وكأن أحدهما داس على جرحها بقوة لينزف مجددا…ماذا يظنها ؟!حقا ؟!هل هي دمية بين يديه …
تكلم وائل بقوة وقال:
-مادام اتجوزت خلاص مطلقة ولبست يبقى خلاص اتجوز كمان أرملة اخوك وربي ابن اخوك واهو اولى من ابن الغريبة …
لم تتحمل سابين الأمر وامسكت كف ابنها وكادت أن تذهب إلا أن آسر امسك كفها بسرعة وقال :
-أستنى يا سابين…هطلع معاكي …أنا مش هسيبك …
نظر إلى والده وقال:
-انا بحب مراتي يا بابا …بحب سابين ومش عايز غيرها …أنا آسف مش هتجوز هنا وعشان مضايقش حضرتك اكتر من كده أنا هاخد مراتي وابني وامشي ..
-ده مش ابنك !!
صرخ والده به بجنون ليرد آسر :
-لا ابني يا بابا…ابن سابين يبقى ابني …أنا عارف اني غلطت لما حطتكم قدام الأمر الواقع بس كان لازم اعمل كده عشان سابين مضيعش مني …
-يعني هتعصي امري ومش هتتجوز هنا …يبقى خلاص ملكش ميراث عندي وانت ميت بالنسبالي …تتجوز هنا تاخد مراثك …متتجوزهاش مش هتشم مني مليم …
ابتسم آسر بحزن وقال:
-عادي مش عايز من حضرتك حاجة …أنا جيت بس اسلم عليكم لكن أنا دلوقتي هرجع مكان ما جيت أنا ومراتي …
ثم سحب زوجته وكاد أن يذهب إلا أن مراد وقف أمامه وقال :
-اهدى بس يا آسر …ازاي تمشي كده …اطلع فوق عندي وارتاح شوية …
-مراد انا حلفت أنه مش هيبقى هنا خلاص خليه يمشي من بيتي …
أغمض مراد عينيه بتعب ثم فتحها وقال:
-بابا أنت حلفت على بيتك لكن أنا هوديه بيتي …عن إذنك ..
ثم.سحب أخاه وكاد أن يصعد إلا أن وائل وقف في طريقه وقال:
-اللي فوق بيتي كمان يا حبيبي ولا نسيت …البيت بإسمي انا …يعني انت كمان ملكش حق هنا …وكان مفروض اطردك عشان طلقت هنا عشان ترضي مراتك …
ابتسم مراد بآسف وقال:
-عندك حق أنا مليش مكان هنا …لا أنا ولا آسر ..وكل ده عشان مسمعناش كلامك …بس يا بابا أنا الحمدلله اشتريت بيت وقررت انقل ليه انا وعيلتي وكنت هقولكم على الموضوع وتوقعت انك هتزعل بس يظهر كنت غلطان …اسمحلي بس
اطلع اجيب هدومي أنا والاولاد وهنمشي من هنا أنا وآسر ونريحكم مننا …
…………
بعد ساعة تقريبا …
كانت صابرين تمسك كف مراد الذي قرر مغادرة المنزل هو وعائلته مع شقيقه آسر ..
-يا بني ابوس ايديك خليك …يا بني متركبش دماغك وابقى معايا وعقل اخوك …
كانت تبكي بعنف وهي تحاول أن توقفه …توقف مراد ونظر إلى والدته بشفقة وقال:
-معلش يا ماما خليني امشي وانا هاجيلك كل يوم …ده طبعا لو بابا سمحلي ادخل البيت …
ثم قبل كفها واستدار ذاهبا …
من بعيد كانت هنا تقف وهي تبكي بعنف بينما ترى مراد يغادر ..وشعرت وقتها وكأن قلبها ينتزع من جسدها….
……
في منزل مراد الجديد …
فتح مراد الباب وقال:
-اتفضلوا يا جماعة …
دخل الجميع للمنزل …نظر مراد الى اخيه وزوجته وقال:
-اعذروني لسه مجبتش الانتريه بس الاوض مفروشة كاملة …تقدروا تروحوا لاوضة الاطفال هنا انت ومراتك والضغنن ارتاحوا وانا هطلب اكل لينا ..ماشي ..
ابتسم آسر وهو يهز رأسه ويسحب زوجته والصغير معه …
……..
بعد نصف ساعة آخرى ..
كانت جلال ابن سابين قد نام …نظرت إليه بشفقة وقالت:
-كنت عايزاه ياكل الاول بس هو رفض وقال عايز ينام…
اقترب أسر وضمها إليه وهو يقول:
-انا آسف يا سابين ..حقك عليا أنا اوعدك اني عمري ما هعرضك للموقف ده تاني …النهاردة هنبات هنا وبعدين هنسافر ومش هنرجع هنا تاني …
اغمضت سابين عينيها ودموعها تنساب وقالت:
-حاسة اني عملتلك مشاكل مع عيلتك انت ايه ذنبك بس …
ولكن آسر وضع كفه على شفتيها وقال:
-ششش متكمليش …اوعي. . بالعكس أنتِ نعمة ربنا كرمني بيها …أنا حاربت كتير عشان تبقي ملكي ومستحيل اتخلى عنك …اهلي دلوقتي أو بعدين هيتقبلوا الموضوع ….
-اتمنى …
قالتها سابين بتعب ليجذبها آسر ويقبل رأسها ويقول:
-ابتسمي يا سابيني …كله هيبقى تمام …
ابتسمت له بسعادة حتى تألقت عينيها العسلية بشكل خطف أنفاسه ليقترب منها موشكا على تقبيلها الا ان طرقة على الباب جعلته يبتعد عنها وهو يشتم …
-مين ؟!
قالها بضيق ليأتيه صوت مراد ويقول:
-يالا يا آسر الاكل جه …هات مراتك والولد وتعالى …
-حاضر يا مراد …
نظر إلى سابين وقال:
-يالا البسي الخمار وتعالي …
……….
في الخارج ..
-الله اومال فين جلال؟!
قالتها منار لسابين وآسر ..ابتسمت لها سابين بلطف وقالت:
-معلش هو قال إنه مش عاوز ياكل ونام …
-يا حبيبي أنا اتأخرت في الاكل شوية معلش ..
-لا ولا يهمك هو فعلا كان عايز ينام بسبب مشوار السفر …
ابتسمت منار وقالت:
-طيب اقعدوا على السفرة طلبنا سمك وعملت رز وسلطة حاجة خفيفة كده …
هزت سابين رأسها وجلست على الطاولة وبدأ الجميع في الأكل…
…..
بعد قليل …..
انتهى الجميع من تناول الطعام ….
…..
حملت سابين ومنار الاطباق إلى المطبخ بينما جلس آسر مع شقيقه مراد…
-أنت بتلومني على اللي عملته يا مراد؟!
سأل آسر شقيقه …فمراد مقرب إليه حتى أكثر من والديه ..
هز مراد رأسه وقال:
-لا يا آسر…الحاجة الوحيدة اللي بلومك عليها انك اتجوزت من غير ما نعرف …لكن دي حياتك ومادام بتحبها خلاص…..
ابتسم مراد وهو يلمس طوق زفافه :
-انا اكتشفت أن الحياة بتبقى اجمل مع اللي بنحبه….وإذا كان فيه طريقه ناخد الشخص اللي بنحبه يبقى لازم نعمل اللي في أيدينا عشان ناخده …انا عرفت اني بحب منار متأخر …بعد ما جرحتها واذيتها …واهو بحاول اصلح الوضع معاها….وعشان اصلح الوضع قررت استقل بعيلتي بعيد عن اهلي وبصراحة ده الصح يا آسر …قلة اختلاط مراتي بأهلي هيحافظ على بيتي …هما ليهم يد في ان منار لحد دلوقتي مش قادرة تسامح وانا غلطان برضه واهو بصلح غلطي …عشان كده يا آسر انصحك نصيحة …روح وخد مراتك بعيد عن هنا …تعالى زور اهلك علطول بس متدخلهومش في حياتك انت ومراتك لأنها صدقني هتتخرب …ابويا مش هيستسلم وهيحاول يجوزك.هنا بأي شكل. ..
زفر آسر بضيق وقال:
-هو ده اللي أنا هعمله يا مراد …أنا بكرة هسافر واجر بيت هناك واعيش …
ابتسم له مراد وقال:
-وانا معايا مبلغ في البنك خد منه نصه لحد ما امورك تتضبط …
كاد آسر أن يعترض إلا أن مراد أوقفه وقال:
-انا مستورة معايا الحمدلله الشغل ماشي الايام دي حلو اووي وغير كده استقريت اخيرا ..انت خد الفلوس ولما الدنيا تتضبط معاك رجعهم ماشي ؟!
عانق أسر شقيقه وقال:
-ربنا يخليك ليا يارب ..
………….
عندما أسدل الليل ستائره وذهب الجميع لينام …
كانت منار جالسة على الفراش بعد أن ناما الطفلتان …
اقترب مراد منها وجلس بجوارها وقال:
-آسر هيسافر بكرة ..
نظرت إليه وقالت:
-صعبانة عليا مراته عاشت النهاردة مأساه …
-عندك حق ..
قالها بأسف ثم أكمل :
-انا هديله نص الفلوس اللي معايا في البنك لحد بس ما يضبط أموره …
ابتسمت منار له وقالت:
-خير ما عملت ربنا يوفقه…
-أي واحدة غيرك كان ممكن تتضايق ..
هزت كتفها وقالت:
-وليه اتضايق…انتوا دم واحد ولازم تساعدوا بعض …
ثم.صمتت وهي تشعر بالدموع تتجمع بعينيها بينما تتذكر ما فعلته مع سالم …
ابتسم لها مراد وهو يتلمس وجنتها ويقول:
-عشان كده انا بحبك يا منار …
ثم اقترب منها بنية تقبيلها الا انها نهضت وابتعدت عنه وجلست على المقعد الصغير بجوار الفراش …
اقترب منها وجثا على ركبتيه وهو يمسك كفها ويقبله بلطف ويقول:
-ما تنسى يا منار وخلينا نعيش حياتنا …
هزت رأسها بأسف وقالت:
-للأسف يا مراد مش كل حاجة قابلة للنسيان…في حاجات بتتحفر في القلب صعب انساها !!
-مش ملاحظة اني بحارب وبحاول ارضيكي وأنتِ مش مدياني أي فرصة يا منار ؟!
قالها مراد بصوت هادئ ولكن من داخله كان ابعد عن الهدوء …نظرت إليه ببرود وقالت:
-أنت مش قولت انك هتحارب ومش هتستسلم ايه اللي حصل ؟!
-طيب ما أنا بحارب …بس أنتِ بتسدي كل الطرق عليا …ساعديني لو سمحتي …أنتِ كده بتدمري.حياتنا !!
نهضت منار وقالت بإنفعال ؛
-انا…أنا اللي دمرت حياتنا ولا انت …انت اللي اتجوزت عليا ودخلت واحدة تانية حياتنا …واحدة انت بلسانك قولتيلي انك.بتحبها…مديت ايديك عليا عشانها …انت ازاي متوقع اني اسامحك بسهولة قولي ازاي ؟!
هز رأسه بيأس وقال:
-بس احنا كده بنوقف حياتنا يا منار …أنا عرفت غلطي وبصلح الموضوع…فساعديني شوية …
رفعت رأسها وقالت:
-انا لا هساعد ولا هحارب …حاربت كتير عشانك…ودلوقتي ده دورك !!!
ثم نهضت وتركته متجهة إلى الفراش لتنام…
……..
في اليوم التالي…
-لا لا يا بابا سيبني …
قالتها هنا بخوف لوالدها الذي يجرها خلفه …فهو ما أن عرف بطلاقها من مراد أتى مسرعا ليعيدها الى المنزل …
-تقعدي هنا ليه يا بت ؟!ما خلاص طلقك…ملكيش حاجة هنا عشان تقعدي…
-أستاذ علاء خلينا بس …
تدخل.وائل ولكن علاء قال بغلظة:
-لو سمحت ملكش دعوة ..هي دي الأمانة …ولدك يطلق بنتي …بس انا قريب هجوزها لسيد سيده وابقوا قابلوني لو قدرتوا تشوفوا الولد …
ثم جذب ابنته وحفيده خلفه ولكن فجأة توقف وهو يرى مراد أمامه يقول بقوة :
-على جثتي هنا تخرج من هنا !!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي :اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رفقا بي يا قاتلي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى