روايات

رواية بنت الملك ثروان الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الجزء الثالث عشر

رواية بنت الملك ثروان البارت الثالث عشر

بنت الملك ثروان
بنت الملك ثروان

رواية بنت الملك ثروان الحلقة الثالثة عشر

قطع حديث نبراسئيل عندما شعر أن الأرض تهتز ،نظر لمكان الذي يأتي منه تلك الأصوات لتتسع عينيه من المشهد فكانت الأرض تنشق الي نصفين ثم ثبت انشقاق الأرض فجأة وخرج ضوء اشبه بضوء الشمس المتوهجه
نظرت روفان لارض بخوف رجعت عددت خطوات لوراء وقالت بذعر: نبراسئيل اي اللي بيحصل دا انا خايفه اي النور دا
نظر نبراسئيل بتركيز لارض وقال:اسكتي خالص في حاجه بتخرج من الأرض
نظرت له روفان بغيظ ثم اغلقت عينيها وقالت بضيق :يخرج من الأرض اي يابن الهب*له انت بتهزار الأرض اتقسمت نصين وانت تقولي حاجه بتخرج
نظر لها نبراسئيل بغضب وقال:اسكتي تعرفي تسكتي ثم جلس على الارض نظر بتركيز وقال :مش قولت ليكي في حاجه بتخرج من الأرض اصبري هجيب الورقه دي شكلها خريطه تاني
نظرت لها روفان بصدمه وقالت:ورقه اي انت التاني اللي هتروح تجبها انا تعبت
تجاهل نبراسئيل حديثها حاول ان يقترب من الورقه لكن عندما يقترب منها الورقة تبتعد نظرت له روفان وقالت بسخريه :انا مش هنصدم أن الورقه اتحركت لان احنا اصلا في فيلم هندي
نظر لها نبراسئيل ثم نظر لورقه وقال بجديه:انتي اللي هتعرفي تجيبي الورقه دي مش انا لان انا كل ما اقرب عشان أمسكها تبعد
ابتسمت روفان بسخريه وقالت:شوفت قد اي انا مهمه الورقه مش عايزه حد غيري يمسكها
تنهد نبراسئيل بتعب وقال:انجزي عشان نخلص من ام اليوم دا
جلست روفان بجانب نبراسئيل وقالت بضيق: انت بتز*عق ليه حاضر ياعم هجيب الورقه ونمشي
بعد مرور ١٠دقائق بدأت الأرض تعود مثل ما كانت من قبل
نظرت لها روفان بصدمه وقالت :اقسم بالله لو حد قالي أن التنين رجع العالم انا مش هكدبهم اي كميه الحاجات الغربيه دي دا حتي لو احنا في فيلم خيال علمي مش هيكون كد
ابتسم نبراسئيل على حديثها وقال:طبيعي يحصل كد وحاجات تانيه كتير هتحصل كل حاجه مستحيلة هتكون حقيقه اعتبري نفسك في مغامره لطيفه
نظرت له روفان وقالت بعدم تصديق:بذمتك بقي دي مغامره لطيفه الارض انشقت واحنا في غابه وانا لدغني ثعبان وانا دلوقتي بكلم جن ومش اي جن دا الملك بتاعهم
نظر لها نبراسئيل وقال بهدوء:هو انتي ليه بتتعاملي كانك انسانه عاديه
نظرت له روفان وقالت بستغراب:تقصد اي انا لحد دلوقتي معرفش انا اي بس كل تصرفاتي وحياتي بتقول اني انسانه
ابتسم نبراسئيل بغموض وقال:هنشوف انتي اي بس بعد ما توصلي للغرفه بقولك وريني الورقه بتقول اي
روفان :اتفضل ياعم الناس الورقه اهي خلينا نشوف اخرت اللغز دا اي
نظر نبراسئيل للورقه بصدمه وقال :اي دا مستحيل
نظرت له روفان وقالت بفضول:هو اي اللي مستحيل الورقه فيها أي
نبراسئيل :يلا نمشي بعدين اقولك الورقه فيها أي اكيد انتي تعبتي من كل اللي حصل ومحتاجه راحه صح
روفان:دي حقيقه انا عايزه انام جداا بس بجد مش هتقولي الورقه فيها أي
نبراسئيل :بعدين ياروفان
………………….
بعد مرور ساعتين تجلس روفان أمام الملك ثروان نظرت له ثم قالت بتساؤل :ثروان بقولك عايزه اسالك علي حاجه
نظر لها الملك ثروان وقال بستغراب:في بت بتقول لابوها ثروان كد يااخره صبري
اؤمات له روفان بنعم وقالت بغيظ :ياعم اقاعد علي جنب دا لو حد شافك واقف جنبي هيقول انك حبيبي بشكل دا
ابتسم الملك ثروان وقال:انا عارف مش هخلص منك قوليلي عايزه تسالي علي اي
نظرت له روفان وقالت بحزن:انا حسه إن ماما عايشه مش عارفه ليه فا ممكن تتأكد ليا إذا كانت فعلا ما*تت ولا عايشه
نظر لها الملك ثروان وقال بتوتر: م مش لازم تعرفي حاجه دلوقتي بس كل اللي اقدر اقوله أنها فعلا ماتت
تنهدت روفان بضيق وقالت:طب ممكن اسالك سوال انت ازي اتجوزت ماما
الملك ثروان بحزن:بصي هي حكايه كبيره هحكيها ليكي دلوقتي بس الاول قوليلي عملتي اي في الغابه
روفان :هقولك بس انت كمان هتحكي ليا كل حاجه
…………………….
يجلس نبراسئيل في مكتبه وهو ينظر لدلير و الملك رئبال تنهد بتعب وقال :زي ما بقولكم كد معرفش ازاي اصلا الورقه مكتوب فيها كد
نظر له دلير بصدمه وقال :ازاي الحاجه دي مستحيل تكون حقيقه يانبراسئيل انت متاكد
اؤما له نبراسئيل بنعم وقال :انت مش مصدقني ليه اهي الورقه بص فيها
نظر له الملك رئبال وقال بجديه :بعيد عن الورقه بس بعد اللي حصل في الغابه انت مينفعش تبعد عن روفان ممكن حد يحاول يقتلها تاني
اؤما له نبراسئيل بتاكيد وقال بهدوء :متقلقش انا سيب حمايه ليها
نظر له الملك رئبال وقال بغضب:حمايه اي اللي انت سيبها يانبراسئيل انت مينفعش تثق في أي حد
تنهد نبراسئيل بضيق وقال :انا عارف بس الحمايه دي طاقه انا مخليها تحمي روفان ولو حصل اي حاجه او حد قرب من الطاقه دي انا هعرف
اؤما له الملك رئبال بتفهم وقال :كد انت طمنتني المهم هتعمل اي في موضوع الورقه دي
وضع نبراسئيل الورقه امامه وقال بتعب:مش عارف بس انا هدور في المكتبه اللي هنا وهشوف موضوع الورقه فيها
نظر لهم دلير وقال بجديه :انا عارف مكتبه فيها معلومات تخص الورقه دي
ابتسم نبراسئيل وقال :كويس جداا يلا بينا نروح دلوقتي انا مش عايز اضيع وقت
………………..
تجلس روفان بجانب الملك ثروان وهي تقول بمرح :بس كد ياحج ثروان دا اللي حصل كانوا هيموتني بس متقلقش بنتك شبح
ابتسم الملك ثروان وقال بشك : بصي انا مصدق ان في ناس حاولت تق*تلك بس جو انك ضر*بتيهم وجريتي وأنك مخوفتيش منهم وخصوص الجان اللي شبه نبراسئيل مش مصدقك ولا مصدق ان في اكتر من جان حاول يق*تلك
نظرت له روفان بصدمه وقالت بمرح :يكسوفي هو انا اتفض*حت ولا اي بص ياحج انا هقولك الحقيقه كل حاجه انا قولتها صح ماعد اني ضر*بتهم انا اصلا كنت هعملها علي روحي من الخوف وهم مش جمع ياحج دا واحد بس وكان نسخه من نبراسئيل
قهقهة الملك ثروان عليها وقال :كنت متاكد انك كدابه واي يابت موضوع حج اللي كل شويه تقوليها دي
روفان :خلاص بقي مش هقولك ياحج يلا احكيلي احنا اتفقنا انك هتحكيلي اتجوزت ماما ازاي
الملك ثروان بهدوء :حاضر هحكيليك اللي حصل
Flashback
نظر لها الملك ثروان وقال بجديه :يارا تتجوزيني
نظرت له يارا بصدمه مزيفه وقالت بمرح:يخربيتك خضتني واي تتجوزيني دي هو مش انت جان يعني تعمل ليا حاجه مميزه مش تيجي تقولي تتجوزيني كد غير كد سيبني افكر
ابتسم الملك ثروان بحب وقال :انا اعرفك من شهور وبحبك جدا نفسي أننا نتجوز
نظرت له يارا بصدمه وقالت بعدم تصديق:هو انت بتتكلم بجد انا كنت فكرك بتهزار تتجوزني ازاي وانت جا*ن حتي لو اتجوزنا انت ازاي هتعيش في العالم دا
نظر لها الملك ثروان وقال بهدوء:انتي اللي هتعيشي في العالم بتاعي
نظرت له يارا وقالت بستغراب:هو دا ينفع اصلا وهينفع ازاي انت شكلك نسيت اني انسيه وانت اصلا جا*ن غير كد هتظهر لاهلي ازاي
نظر لها الملك ثروان وقال بهدوء:سهل أظهر لاهلك بس هعرفهم اني بشتغل في بلاد بره وعايز نتجوز بسرعه عشان عايز أسفر
تنهدت يارا بتعب وقالت :مع أن الموضوع مش سهل بشكل دا بس برده لو نفع كلامك دا كله انا ازاي هعيش في العالم بتاعك
نظر لها الملك ثروان وقال برجاء :لما نتجوز جزء من قوتي هيتنقل ليكي وانا هساعدك في انك تتطوري دا وافقي بقي خلينا نتجوز
نظرت له يارا وقالت بخوف :انا خايفه من كل دا
نظر لها الملك ثروان وقال بحزن:يارا هو انتي محبتنيش
نفت يارا وقالت : حبيتك جداا حاولت اني محبكش لان مستحيل نتجوز بس قلبي اختارك
ابتسم الملك ثروان وقال بهدوء:مفيش حاجه مستحيل طول ما احنا مع بعض انا هكلم اهلك وهنشوف اي اللي هيحصل بعد كد
نظرت له روفان وقالت بفضول: واي اللي حصل بعد كد
نظر لها الملك ثروان وقال بحزن:اللي حصل بعد كد أن أهلها رفضوا نهائي حاولت معاهم اكتر من مره بس كل مره كانوا بيرفضوا لحد منا قولت ليارا أننا نتجوز ونقول ليهم بعد ما نتجوز
نظرت له روفان بصدمه وقالت:وماما وافقت مستحيل
اؤما لها الملك ثروان بنعم وقال :هي فعلا فضلت ترفض وانا حاولت معاها كتير لحد ما اخيرا وافقت واتجوزنا
نظرت له روفان بتساؤل:ممكن اسالك سوال انت ازاي اتجوزتها وانت مش انسان اكيد مش معاك بطاقه والجو دا
الملك ثروان:كل واحد في العالم دا لي بطاقه لان في أوقات بيبقي لازم نظهر في عالم البشر فا بيبقي لازم يكون معانا ورق يثبت أننا بشر
اؤمات له روفان بتفهم وقالت :اشطا كمل اي اللي حصل بعد كد
الملك ثروان:فضلنا فتره انا ويارا متجوزين ومحدش يعرف أننا اتجوزنا لحد ما جه اليوم اللي لازم ارجع في العالم بتاعي من بعدها مقدرتش ارجع تاني وعرفت أن يارا ما*تت
نظرت له روفان وقالت بستغراب :ازاي يعني مين قالك أنها ما*تت وازاي معرفتش ترجع
تنهد الملك ثروان بتعب وقال بحزن:كان في حرب فضلت موجوده في العالم بتاعنا لسنين دمرت كل حاجه بسببها مقدرتش ارجع والملكه الام قالتلي انها هي اللي قت*لها لان مينفعش انسيه تكون ملكه في العالم دا
نظرت له روفان بصدمه وقالت :انت ازاي صدقتها ومين اصلا الملكه الام وانت مش قولت أن ماما اتنقل ليها جزء من قوتك يعني مفضلتش انسيه وازاي سكت ليها لما عرفت انها قت*لت امي مع أن كلامها مش حقيقه
نظر لها الملك ثروان وقال بحقد:مسكتش وحاولت اقت*لها اكتر من مره بس كل مره كنت بفشل لان محدش هيقدر يقت*لها غير المختاره
نظرت له روفان وقالت بتساؤل:ومين المختاره
نظر لها الملك ثروان وقال بغموض:كفايه لحد كد والباقي هتعرفي في غرفه رقم ٧ ممكن بقي تروحي تشوفي هتعملي اي هتنامي ولا هتاكلي
تنهدت روفان بضيق وقالت :هاكل بعدها هنام
الملك ثروان :خلاص ماشي انا هخرج لو عايزه اي حاجه هتلقيني في المكتب
…………………..
بعد مرور يومين تجلس روفان على الاريكه وهي شارده في كل الأشياء حدث لها في الفتره الاخيره خرجت من شرودها صوت نبراسئيل وهو يقول بستغراب:سرحانه في أي انا بقالي فتره قاعد وانتي مخدتيش بالك
نظرت له روفان بستغراب وقالت بتساؤل: انت بتعمل اي هنا وكنت فين اليومين اللي فاتوا
تنهد نبراسئيل بتعب وقال: كنت بشوف موضوع الورقه المهم سرحانه في أي
تنهدت روفان بضيق وقالت :في كل حاجه حصلت الفتره اللي فاتت
نبراسئيل : امممم ماشي بقولك تعالي معايا في مشوار مهم
نظرت له روفان وقالت بستغراب:مشوار اي
نظر لها نبراسئيل وقال بغموض :هتعرفي لما نوصل يلا غمضي عينك وامسكي ايدي
غمضت روفان عينها وقالت بضيق: حاضر يلا ياسيدي هنشوف هنروح فين بس عايزه اقولك حاجه انا مش مطمنه
بعد مرور ١٠دقائق واقف نبراسئيل وترك يد روفان وقال بهدوء :فتحي عينك
نظرت له روفان وقالت بستغراب: نبراسئيل انت ليه جيبني عند النهر دا
اقترب نبراسئيل منها وقال بغموض : ركزي في النهر دا كويس
ابعدت روفان عنه عددت خطوات وقالت بذعر : نبراسئيل انت بتقرب كد ليه ابعد بدل وربنا هنط في النهر وانا مبعرفش اعوم
ظل نبراسئيل صامت ويقترب من روفان ببطئ شديد
نظرت له روفان وقالت بخوف :وربنا هنط ابعد ياعم
ظل نبراسئيل يقترب منها وهو ينظر لها بتركيز وتنظر روفان بخوف لنبراسئيل ظلت تتراجع للوراء إلى أن تعثرت فى شيء وسقطت في النهر ثم …….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الملك ثروان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى